mai 01, 2024, 19:24:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: 1
under 80hk pr liter
80-90hk pr liter
90-100hk pr liter
Over 100hk pr liter
.
..

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 40
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '67 1500, Cal-looker  (Lest 299827 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #300 på: september 13, 2011, 20:44:27 pm »

Triggerhjul, boks under setet (ingen skjerm)

Eller enkle utveien med fordeler
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #301 på: september 13, 2011, 21:56:45 pm »

1915
044 Wedgeport 42x37
Ida innsug portet helt opp (muligens korting)
Web 86c m/ 1.4 vipper
11-1 komp
48IDA
Cranktrigger?

?

Du er i ferd med å gå i samme felle som mange før deg.. hvordan i huleste vet du hvilke kam du skal ha før du har gjort noen beregninger?

Bygg motoren i teorien først og deretter lager du spec liste.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #302 på: september 13, 2011, 22:00:07 pm »

1915
044 Wedgeport 42x37
Ida innsug portet helt opp (muligens korting)
Web 86c m/ 1.4 vipper
11-1 komp
48IDA
Cranktrigger?

?

Du er i ferd med å gå i samme felle som mange før deg.. hvordan i huleste vet du hvilke kam du skal ha før du har gjort noen beregninger?

Bygg motoren i teorien først og deretter lager du spec liste.

Mvh
BB

Fordi noen på nettet har gjort noe lignende før... Øyerulling Gliser
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #303 på: september 13, 2011, 22:17:56 pm »

har ikke sett det oppsettet før så er ikke klipp og lim..

Kalle: seff bare ett forslag, og alt blir gjennomgått og utregnet. Har du noen fler linker til utregnelsesmetoder? Har noen, vil ha fler  Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #304 på: september 13, 2011, 22:24:19 pm »

Omdr = 3300000 x Port dia x Port dia / borr x borr x slag

Formelen er basert på en port velocity på 110m/s - (360ft/s), og at ventilen er den smaleste delen i porten. (noe dem ikke er med mindre du gjør en jobb med innsugene)

Vi bruker en fast variabel for en gatemotor: 0,88 x ventil dia (0,88x44=38.7mm) Går utifra at du kjøper 44mm innsugsventil.

Turtallskalkulasjon: 3300000x38.7x38.7/94x94x69 = 8106 omdr.

Teoretisk sett så vil du peake effekten ved 8106 omdr. hvis du åpner opp de trange Big Beef innsugene til minimum 38.7mm.

Nå som vi har turtallet men ikke Bmep så kan vi operere med en realistisk Bmep på 12-13 bar. Vi bruker 12.5 bar:

Formel:

P=ccm x omdr x BmeP/910

Effekt= 1,915 x 8106 x 12,5 / 910 = 213 hk  Glad

Lengde på innsug: total lengde fra innsugsventil og hele veien til toppen av IDA`ene

2.orden: 3350000/rpm=innsugslengde i mm = 41,3cm
3.orden: 2460000/rpm=innsugslengde i mm = 30,3cm

BB



« Siste redigering: september 14, 2011, 13:48:48 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #305 på: september 13, 2011, 22:58:18 pm »

Den har jeg brukt allerede :-) sitter å pønsker på om motoren skal f.eks få tenningskutt v/ en gitt omdreining. Det med 2. og 3. orden på lengde tok jeg ikke. Forstår svaret, men ikke ordnene..   Øyerulling

Blir 44 eller 42 ja.. Er keen på litt kjøtt rundt plugg etc. Da bilen vil bli brukt noe på gaten, og fordi det er kjipt å brenne av 1000$ på topper og så få sprekk med en gang! Har en utregning som jeg legger ut imorgen. En med tenningskutt og ett par med forskjellige ventiler
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #306 på: september 14, 2011, 07:46:04 am »

Er keen på litt kjøtt rundt plugg etc. Da bilen vil bli brukt noe på gaten, og fordi det er kjipt å brenne av 1000$ på topper og så få sprekk med en gang!

Dette er ikke et problem på Wedgeport og med 44x37 ventiler så er det ikke noe "kjøtt" mellom setene som kan sprekke. Det er andre ting du heller burde fokusere på:

1) 213hk er ikke mulig å få til med wedgeport topper uten at du gjør en jobb med dem. Jeg kommer ikke på hva dem flower ut av esken men det er ikke nok til 213hk.
2) Svakheten er flow ved lave løft. En primitiv setejobb og lite effektiv kanal ved og rundt setet gjør at du kan ende opp med en motor som er død ved lavt turtall, noe som forsterkes med en hissig kam. Og uten en hissig kam så kan du glemme at du klarer å løfte høyt nok til å få det flowet du er ute etter...kom si, kom sa.
3) 8000 omdr er ikke all verden men allikevel nok til at du må ha det i tankene når du velger oppsett.

De beste wegdeport toppene jeg kjenner til er dem som sitter i motoren til Berserk. Disse er portet og modifisert av JPM med Manley 46x37 ventiler og Oteva fjører, Pauter 1.5 vipper og med innsug som både er kortet og portet mye. JPM setejobb. Med 46cc i kammeret så flowet toppene det følgende på JPM sin flow benk i 25" vannsøyle:

lift(mm)                intake                exhaust          
2                          45.7                 35.4
4                          87.3                 75.7
6                          126.5               105.1
8                          159.0               125.2
10                        183.0               136.8
12                        201.2               144.6
14                        213.7               149.2
16                        220.3               152.4  

2386 motoren bremset 228hk @ 6920 omdr med reim og lyddemper.  Dette var i 2005 og mye har skjedd siden dengang. Poenget mitt er at potensialet er der med nokså enkle grep og et godt tips er at du tar turen til JPM dynoday den 15.10.

BB
« Siste redigering: september 14, 2011, 07:54:15 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #307 på: september 14, 2011, 11:24:07 am »

044 med 44-37 flower rundt 205 på 0,6" (15,24mm). men toppene brukes seff ikke rett ut av esken! orbrenningskammeret må dreies ned da de er for store orginalt (66cc). De har ikke (etter hva jeg vet/har lest) en 3vinklet fres på setet, noe som må gjøres!

På CB sine sider står det ikke noe om hva som er gjort med innsugene ved flow-test, men tviler på at de er åpnet hele veien igjennom ved testingen.


En 1915 motor med 213 hester VET jeg at jeg ikke får til, og det har heller aldri vært noe mål for meg. Men å klare 1hk pr 10cc volum bør gå. 8altså 191,5hk på svinghjul)

For å få flowet toppene opp mot 205 ved 15,24mm må man matche det med en kam som løfter så mye. På web cams sine nettsider er det listet opp valve lift, men er ikke definert hvilke vippearmer dette er med. 86c er listet til 0,585" og det står at den funker best med 1,4 eller 1,5 vipper. (hva de er beregnet med må jeg seff få klarhet i)


Og så utregningen min:

ved f.eks tenningskutt på 7ooorpm blir den teoretiske toppeffekten:

Efekt: 1,915 x 7000 x 12,5 / 910 = 184,13hk


For å få 191,5hk:

191,5 = 1,915X x 12,5 /910
174265= 1,915X x 12,5
13941,2 = 1,915X
X = 7280rpm

Dvs at en 44mm ventil må ha rpm på 7280 for at den skal flowe 191,5hk
(dette er ikke ett tall på at motoren vil prestere det! resten må passe det og)



42mm innsugsventil og fritt turtall:

42*0,88= 36,96

Turtall: 3300000*36,96*36,96 / 94*94*69 = 7393

Effekt: 1,915*7393*12,5 / 910 = 194hk




Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #308 på: september 14, 2011, 12:43:29 pm »

Ahhhh.. forfriskende.

Når du har skaffet lunger som kan puste så må du sørge for å ha et hjerte som kan slå for å fylle dem opp Glad Gode arbeidsforhold sikres med egnet kam, lett vippeverk og akkurat passe fjørtrykk.

Ta flowdataene på CB sine sider med en stor klype salt, så slipper skuffelsen å bli så stor.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #309 på: september 14, 2011, 12:44:14 pm »

Hmm, synes så dra kjensler på disse formlene. Er ikke første 1915-tråden disse har sneket seg inn i Blunker

Jeg ønsker ikke å kommentere noe annet rundt dem enn at jeg synes resultatene virker besnærende, men vanskelig å oppnå for "deg og meg" uten kunnskapen, helhetsforståelsen og erfaringen som bla. denne svensken sitter inne med etter noe som 25 år med testing. Jeg liker dog at de kan brukes som en "baseline" for hva slags deler som bør gå sammen i et oppsett.

Jeg synes inderlig du skal gå for et skikkelig tenningsanlegg hvis du skal bygge deg en såpass "sofistikert" motor til å ha på gata.
At NOEN dragracere kjører med 009 på full pinne over 5000 rpm kan jeg forstå, men så bør det også stoppe der...
Jeg er gjerne behjelpelig med akkurat den biten...

Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #310 på: september 14, 2011, 12:55:53 pm »

Ahhhh.. forfriskende.

Når du har skaffet lunger som kan puste så må du sørge for å ha et hjerte som kan slå for å fylle dem opp Glad Gode arbeidsforhold sikres med egnet kam, lett vippeverk og akkurat passe fjørtrykk.

Ta flowdataene på CB sine sider med en stor klype salt, så slipper skuffelsen å bli så stor.

BB

Den klypen er stor i mine hender ja! bare se på 200hk motorene fra statene som mister 40hk over dammen.. er det 205 på 0,6" så er det bra! Klarer vel kanskje det med portede innsug og 3vinklet sete?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #311 på: september 14, 2011, 12:56:31 pm »

Hmm, synes så dra kjensler på disse formlene. Er ikke første 1915-tråden disse har sneket seg inn i Blunker

Jeg ønsker ikke å kommentere noe annet rundt dem enn at jeg synes resultatene virker besnærende, men vanskelig å oppnå for "deg og meg" uten kunnskapen, helhetsforståelsen og erfaringen som bla. denne svensken sitter inne med etter noe som 25 år med testing. Jeg liker dog at de kan brukes som en "baseline" for hva slags deler som bør gå sammen i et oppsett.

Jeg synes inderlig du skal gå for et skikkelig tenningsanlegg hvis du skal bygge deg en såpass "sofistikert" motor til å ha på gata.
At NOEN dragracere kjører med 009 på full pinne over 5000 rpm kan jeg forstå, men så bør det også stoppe der...
Jeg er gjerne behjelpelig med akkurat den biten...

Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?

Enig med det du sier Herr Bryhn, og ja takk til el. hjelp Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #312 på: september 14, 2011, 13:20:27 pm »

Hmm, synes så dra kjensler på disse formlene. Er ikke første 1915-tråden disse har sneket seg inn i Blunker

Jupp, teorien og konstantene er de samme.

Jeg liker dog at de kan brukes som en "baseline" for hva slags deler som bør gå sammen i et oppsett.

Bra, det er derfor du først regner og bygger motoren i teorien.

Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?

Hvorfor ikke la JPM selv forklare dette selv? Her står alt du spør om, inkl bilder, flowdata, eksosteori og kamvalg:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.30.html

Eller enda bedre, ta turen til JPM dyno dag den 15.10 og du får svar på alle dine spørsmål. Ekstremt lærerikt for den lærevillige.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #313 på: september 14, 2011, 13:26:32 pm »

Kalle: Tror du at du kan forklare meg hvordan JPM kan beregne insuglengden kun med én fast konstant, tilsynelatende uten engang å ta høyde for hvilke kam som er med i bildet (durasjon og åpningstid)? Har jeg tenkt for komplisert her?

Hvorfor ikke la JPM selv forklare dette selv? Her står alt du spør om, inkl bilder, flowdata, eksosteori og kamvalg:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.30.html

Eller enda bedre, ta turen til JPM dyno dag den 15.10 og du får svar på alle dine spørsmål. Ekstremt lærerikt for den lærevillige.

BB

Takk for lesestoff!
Ja, dette hørtes fristende ut da jeg så posten din først. Hvor arrangeres dette?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #314 på: september 14, 2011, 13:36:49 pm »

Og Kalle: Så litt på idéen din om bryter som skrur på og av bensinpumpen.. Blir lagt opp med en liten vippebryter på askebegerlokket! Så slipper jeg relé
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #315 på: september 14, 2011, 13:38:05 pm »

Takk for lesestoff!
Ja, dette hørtes fristende ut da jeg så posten din først. Hvor arrangeres dette?

Det arrangeres på verkstedet til Johannes i Helsingborg lørdag den 15.10. Agendaen er som følger:

- Bremsing av diverse biler
- Kamteori og motorteori med formler og JPM ideer
- Flowing av topper
- Analyse og valg av kam
- Avsluttes med en hyggelig middag på byen

Det blir servert pøls, kaffi og forfriskninger under dagen. Ta med hørselsvern, gode sko og varme klær. Johannes pleier tilby delene sine med 10% rabatt på dyno day og i tillegg er det en hyggelig pris på hotellovernatting. Og tar jeg ikke feil så kommer det til å gå en minibuss fra Oslo på fredag og retur på søndag.

BB
« Siste redigering: september 14, 2011, 13:47:44 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #316 på: september 14, 2011, 14:32:02 pm »

Og Kalle: Så litt på idéen din om bryter som skrur på og av bensinpumpen.. Blir lagt opp med en liten vippebryter på askebegerlokket! Så slipper jeg relé

Hvis du skal styre tenning med f.eks. MS på sikt, så ligger denne funkjsonen inne i koden og er veldig lett å koble. Pumpa vil kun gå når motoren kinner eller er i gang.

Inntill videre, fancy og akkurat passe harry med guarda rocker switch på askebegeret Blunker
« Siste redigering: september 14, 2011, 14:34:59 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #317 på: september 14, 2011, 18:58:32 pm »

Og Kalle: Så litt på idéen din om bryter som skrur på og av bensinpumpen.. Blir lagt opp med en liten vippebryter på askebegerlokket! Så slipper jeg relé

Hvis du skal styre tenning med f.eks. MS på sikt, så ligger denne funkjsonen inne i koden og er veldig lett å koble. Pumpa vil kun gå når motoren kinner eller er i gang.

Inntill videre, fancy og akkurat passe harry med guarda rocker switch på askebegeret Blunker

Hehe.. Tror det blir en liten diskret vippebryter som man ikke tenker over! FormulaVee får ta seg av missilknappene! (selv om det er bra fett det og)

Liker det kleant jeg :-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #318 på: september 15, 2011, 07:23:26 am »

Liker det kleant jeg :-)

Veldig enig!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #319 på: september 16, 2011, 15:34:02 pm »

Hva sier man om lobe centers? Har en oversikt over hva man får / unngår med tight og wide centers. F.eks så leveres alle web cams meg 108 org, men med mulighet for 105 eller 112. Vil jeg tjene mye på å gå opp til 112, eller mister jeg endel kjørbarhet kontra 108?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #320 på: september 17, 2011, 01:14:50 am »

Uten at jeg har erfaringen fra å teste mange kammer i forskjellige motorer, så er i hvert fall prinsippet greit å forstå:

Laver LC = Mer overlapp ved en gitt durasjon -> Bedre fyllingsgrad ved høye turtall: Lokale undertrykk pga. gass i høy hastighet i eksosen trekker luft fra innsuget før stempelet begynner å bevege seg nedover. Dette skjer over en lengre periode ved mindre LC, og mer eksosgass presses opp i innsuget ved lave turtall, som ødelegger flow siden luft i bevegelse også har "treghet".
Vice-versa med støre LC-vinkel = Bedre "bunndrag".

Du får vel streng tatt mer kjørbarhet på gata med høyere LC utifra teorien. Eller?

Morsomt å se om noen har testet dette m. forksjellige LC på SAMME grind.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #321 på: september 17, 2011, 05:00:32 am »

kan garantere deg at det begir jeg meg ikke ut på! ser ønskeligheten med høyere lc ja, men om 108 er nok, eller om 112 er kulere  Blunker vet jeg ikke  Øyerulling

Kommer nok noen kloke ord fa Kalle etterhvert, når han er tilbake fra Kjula.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #322 på: september 17, 2011, 15:09:01 pm »

POKKER... fant SuperPRO toppene på Cb sine nettsider. Markedsføringscrap kontra 044 wedgeport topper eller fakta?

SuperPro har litt mer flow på i toppregisteret, men ikke på bånn.. Lurer på om det ikke blir 044 Wedgeport topper med 44-37, som får seg en fluff og en buff av Dahlbergen Glad
« Siste redigering: september 17, 2011, 15:11:31 pm av bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #323 på: september 18, 2011, 01:34:37 am »

Steve Tims...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #324 på: september 18, 2011, 13:59:12 pm »

Ja, fine de og, men 044 har tynne lange tennplugger og 043 har lange tykke. Skal jeg ha litt komp (opp mot 12, men sannsynligvis 11 eller 11,5-1) så vil jeg ha mest mulig lengde mellom plugg og ventilsete. Poaitive med Steve timms er at de kan leveres bolt on, mens 044 må det økes komp på og fikses litt i porting etc. Snakket med Timms (greg) om innsug, og som alle andre kjedelige amerikanere så mente han at man ikke trenger å porte innsug helt opp. De matchporter bare nede visst.

her i gården blir det helporting, med "rette" innsug (altså ikke off-set) sånn at blandingen har enklest mulig rute ned til kammeret.

Om det trengs å legge på mer alu på innsugene tror jeg ikke, men man vet aldri.


hvordan står det til med WBX prosjektet? Fortsatt fres i 1915 raketten?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #325 på: september 18, 2011, 14:09:50 pm »

her i gården blir det helporting, med "rette" innsug (altså ikke off-set) sånn at blandingen har enklest mulig rute ned til kammeret.

Enig med rette innsug. Offset gjør seg vel egentlig ikke ideelt sett på noen motor (veldig paradoksal uttalelse siden jeg kjører det på EFI-motoren nå Gliser MIDLERTIDIG!)
Her bør du dog ta stilling til noen faktorer: Husk at du ikke skaper veldig drastiske og unødvendige økninger i flowareal igjennom innsuget når du skal "rette ut" kanalen og øke arealet til nødvendig størrelse (JPM, Kalle etc.). Da vil du få problemer med unødvendig bremsing av gassen (øking av statisk trykk lokalt sett).
RTV-silikon kan anbefales erfaringsmessig sett i denne sammenhengen hvis du har gidd og ork.
« Siste redigering: september 18, 2011, 14:14:26 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #326 på: september 18, 2011, 14:13:29 pm »

hvordan står det til med WBX prosjektet? Fortsatt fres i 1915 raketten?

WBX-en skal snart maskineres om til Oxy. Venter på noen pinnefreser og gjengetapper fra eBay.
Fikk sylidnersettet på fredag. AA-slipperskirt i B-utgave. De så fine ut.

1915-motoren går som den alltid har gått. Pent og lytefritt med kun peiling av olje som daglig gjøremål.
Har begynt å mappe på Alpha-N (TPS=spjellvinkel + N=turtall) nå, og det kan anbefales til de som kjører EFI med to dobble spjellhus.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #327 på: september 18, 2011, 17:07:47 pm »

trodde Tims toppene har lange tynne plugger? tror i alle fall mine hadde det
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #328 på: september 18, 2011, 17:31:38 pm »

Greg Tims sa det var ett altetnativ på race toppene. På stage 2 må man betaler ekstra for det. Til vanlig er det 14mm 3/4" plugger. 044 har 12mm 3/4"

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #329 på: september 19, 2011, 12:17:23 pm »

Sitat fra: tmbryhn
Har begynt å mappe på Alpha-N (TPS=spjellvinkel + N=turtall) nå, og det kan anbefales til de som kjører EFI med to dobble spjellhus.

Noen ord om hvorfor dette anbefales, blir det stabilt og brukbart under alle forhold?
« Siste redigering: september 19, 2011, 12:30:21 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 40
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!