mai 01, 2024, 15:45:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: 1
under 80hk pr liter
80-90hk pr liter
90-100hk pr liter
Over 100hk pr liter
.
..

Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 40
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '67 1500, Cal-looker  (Lest 299739 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #360 på: november 22, 2011, 22:20:36 pm »

vil ha assymetriske lober..

Fordi?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #361 på: november 22, 2011, 22:22:55 pm »

mindre påkjenning på kammen, mindre trykk nødvendig og mindre lyd
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #362 på: november 22, 2011, 22:27:34 pm »

mindre påkjenning på kammen, mindre trykk nødvendig og mindre lyd

Nå har du lest for mye skrøner på nettet igjen...
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #363 på: november 22, 2011, 22:30:32 pm »

jaha?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #364 på: november 22, 2011, 22:37:58 pm »

jaha?

Jeg vet hvem som preiker om hvor stille dem går og hvor han igjen får sin info og jeg sier ikke at det feil eller rett. 87C er så og si identisk med FK87 og de som har kjørt med begge klarer ikke å skille dem på noen måte. (motoren bremset 8hk mer med FK87) At 86C er en ok kam tviler jeg ikke på. Men at Web er bedre en noe annet... det tviler jeg sterkt på.

« Siste redigering: november 22, 2011, 22:40:08 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #365 på: november 22, 2011, 22:40:36 pm »

Men raptor er bedre? Blunker

har brukt web før, og likte det. om jeg får 8hk mer med fk87 så får jeg 8hk mindre  Gliser

tar det igjen med andre metoder.. f.eks JPM venturier Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #366 på: november 22, 2011, 22:41:22 pm »

Men raptor er bedre? Blunker

Ja!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #367 på: november 22, 2011, 22:42:59 pm »

kan du forklare meg hva han gjør med lobene som gjør at man kan ha mindre trykk?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #368 på: november 22, 2011, 22:53:08 pm »

de er rundere. løfteren følger da lettere. tenk deg en bil som kjører fort over en liten krapp hump vs en lang slakk hump. hvilken hump kan bilen kjøre fortest over og likevel beholde kontakten med bakken på baksiden av humpen? i tillegg kan man gjøre loben assymetrisk ved at den er slakkere på baksiden. da vil løfteren holde kontakten bedre der også
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #369 på: november 23, 2011, 09:02:00 am »

en annen ting moderne kammer gjør er at de bremser opp ventilen før den lukker. sånn at den ikke "slamrer" ned i setet. resultatet er mindre slitasje på ventil og ventilsete. jeg har en artikkel i hotrod som du kan få lese erlend
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #370 på: november 23, 2011, 09:07:41 am »

Bra svar begge to!

Fartsdumpanalogien var fin! Ved å bremse opp og smoothe ut baksiden av loben forstår jeg godt at man kan kjøre mindre fjærtrykk. Men den karakteristikken lager vel ikke mer efffekt i seg selv? Det er vel de lettere delene man har mulighet til å kjøre som bidrar mest til den ekstra effekten?

Må vel bli helfrelst på en dynoday ja. Får ta det til neste år Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #371 på: november 23, 2011, 09:12:07 am »

kan du forklare meg hva han gjør med lobene som gjør at man kan ha mindre trykk?

Kort versjon: han er den eneste produsenten i verden som lager kamaksler som er egnet for våre motorer.

Den lange versjonen: reis på dynoday eller ta turen ned til Johannes for en leksjon.

SPM: hvorfor tror dere at området etter nesen er så viktig? Er det ikke der fjørtrykket er på sitt høyeste?

Teknikken til Johannes koker ned til det Jens Kristian nevner over her. Hans ramper gir ventilfjørene bedre arbeidsvilkår og det er avanserte dataprogram som gjør dette mulig. Men det er langt enklere å demonstrere i praksis:

Han installerte en Engle FK87 med en singel VW fjør og dro den opp til alt bare stod og ristet pga ventilflyt. Deretter erstattet han kammen med sin egen versjon av FK87 og fikk 1100 omdr mer, med samme fjør som allerede hadde blitt presset til maks. 

For en god stund tilbake ble jeg tipset om UD Harold og den karen har orden i sysakene sine:

All cams boil down to Area-Under-The-Curve, and Reversion. Just because 2 cams have the same seat duration, .050 duration, and valve lift, it does not mean that they flow the identical amount of air, or make the identical amount of power.

I have maintained since 1980 that the power, torque, gas mileage, etc, etc, etc, depends on the SHAPE of the area under the curve, and how that is affected by the reversion produced at overlap.
Does LSA affect all this? Yes most definitely. Even in symmetrical cams, wider LSAs produce smoother idles, more vacuum, flatter torque curves. Throw in unsymmetricalness, and it gets more pronounced. Plus there are different degrees(pun possibly intended!!) of unsymmetricalness.
The engine sees all this, every revolution, every RPM.
I used to say the most important degree in your camshaft is the degree BEFORE the intake valve opened. I still do. If a measurement was made in your cylinder of the volume and pressure of burned gases existing there before the intake valve opened, that would give you a figure of merit for what the engine would flow in clean air and fuel, for whatever intake lobe is on the engine. We see this in dyno-testing the same intake and exhaust lobes, but with different LSAs, when we install the intake lobe on the same ICL for both tests.
In both tests the intake lobe is on the identical LSA, the only difference being the position of the exhaust lobe. The differing positions of the exhaust lobe produce different amounts of exhaust gas pressure and volume just before the intake valve opens, and starts airflow earlier or later, producing different torque and BHP curves in this engine.
What happens then when 2 competing cams have the same seat and .050 durations, and valve lifts? At that point the shape of the curve comes into play. Engines do not know what the final duration of a cam is, they only know what is happening at the current point of lift, and what has gone on before(the velocity and volume of the charge entering the cylinder). Small differences can make a big difference.

There is a lot more to cam design than seat duration, .050 duration, and valve lift.

A whole lot more.......

UDHarold
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #372 på: november 23, 2011, 09:26:33 am »

ekstra effekt kommer av at ventilen holdes oppe lengre til tross for samme 0,05 durasjon pga at loben er rundere. så du får mer luft inn og mer eksos ut. en bieffekt av at kammen er snillere med vippestellet er at du kan kjøre lettere og spinklere deler i ventilmekanismen. som på marginen gir litt høyere effekt.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #373 på: november 23, 2011, 09:30:28 am »

godt forklart Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #374 på: desember 08, 2011, 13:10:36 pm »

Driver å planlegger topper her..

Blir 42/37,5 ventiler men vet ikke om jeg må oppgradere ventilpakken..

Fra CB så sier de innspenning på 168lbs (1,5") og 324lbs @ 0,520" løft..

Siden kammen (86C) løfter 0,585" så tror jeg kanskje jeg må oppgradere..



VW650 fjærer:

Installed height of 1.540" gives you @ 160 lbs. of seat pressure, and @ .630'' lift you have an open load of 420 lbs. With the VW650 valve springs you can run up to .630 lift, if your heads are properly set up!


Noen idéer?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #375 på: desember 12, 2011, 09:41:49 am »

*****

Wedge Port Cylinder Heads - 42x37mm 94 Bore    
Match Ported Weber IDA Big Beef Manifolds - Wedge Port    
EMPI Dual EPC 48 Carb Kit, Hex Cross Bar Linkage w/ Race Manifolds    
CB Dual Valve Springs VW650 set of 8     
Racing Lash Caps    
Hi-Lift Rocker Arm Kit 1.40 Ratio    
Pushrod Measuring Tool    
Valve Spring Removal Tool - Bench Mount    
3/8" Chromoly Pushrods, 11.060 OAL, Set of 8    
Steering Box , New 50-77    
Steering Damper Bug, Ghia 60-77    
1 5/8'' I-Flex-2 High Performance Exhaust Gaskets (set of 4)
Web Cam 86C Type 1    
Valve Cover Bail, Genuine VW    
Genuine VW Valve Covers (pair)    
Dual Port Intake Gaskets    
CB 044 Pro Gas Cylinder Head Shirt (Special Offer)

*****



 Gliser  Gliser  Gliser  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #376 på: desember 12, 2011, 10:00:49 am »

Forhørte du deg med CB vedr toppene jeg tipset deg om? Dette sier Pat Downs (CB motorbygger) om de nye Super Pro toppene:

The super pro is a smaller port than the wedgeport. It flows from 3-8 cfm more starting at .300 lift than the wedgeport. The port volume is 6cc less then the wedgeport. Any time you can achieve more flow with a smaller port, you have a more efficient better performing head. The decrease in port volume increased port velocity by about 30 ft per/sec. A win win situation. Flow numbers are just as important as velocity numbers. They need to go hand in hand with eachother. Too much air speed= sonic choke. Sonic Choke is directly related too the Cross section of the port. There is no way too fix it other than making the crossection bigger. You have too lower the air speed.
Not enough air speed or too large of a port = port will not recover at lower rpm's and will have poor performace.

The Super pro is a great head for the money

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=484659&highlight=super+pro

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #377 på: desember 12, 2011, 10:04:58 am »

Sjekket det ut ja.. ikke tilgjengelig på veparts og CB er jo ikke enkleste sjappa å kjøpe fra.. frakten er jo horribel!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #378 på: desember 12, 2011, 10:06:05 am »

Sjekket det ut ja.. ikke tilgjengelig på veparts og CB er jo ikke enkleste sjappa å kjøpe fra.. frakten er jo horribel!

VWparts skaffer ALT fra CB.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #379 på: desember 22, 2011, 23:02:13 pm »

Her har det ikke skjedd allverdens. Venter på litt deler, og blir shortblokk rundt nyttårstider tenker jeg.

Fikk en gledelig overraskelse da jeg sjekket og veide stempler og råder.

Alle stempler med krysspinn etc mellom 617,1g og 617,6g. Rådene (CB superrace H-beam 5,4") lå på mellom 562,6g og 563,1g. Komboen ble 3x 1180,2g og 1180,3g!

Uten å ha rørt de for å matche de Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #380 på: desember 22, 2011, 23:17:07 pm »

Ble nysgjerrig, hvilke type stempler har du handlet?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #381 på: desember 22, 2011, 23:30:06 pm »

Bruker de jeg har brukt. Mahle 69 slag
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #382 på: desember 23, 2011, 06:13:37 am »

Ja, du endte opp med ganske hissige specs til slutt, Erlend! Liker særlig valg av Web 86C med tilhørende vipper Blunker
Kult at du følger planene dine og lager en slik "peppy 1915".

Tror (og håper faktisk) jeg skal slite bra med å ta deg på stripa neste år hvis 2,1-oxyen blir ferdig til august Osteaktig
Bør bli en skikkelig turtallsmotor med masse effekt dette her..
Hold oss oppdatert.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #383 på: desember 23, 2011, 08:47:59 am »

Husker ikke om det ble nevnt tidligere i tråden, men har du et ytelses mål?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #384 på: desember 23, 2011, 09:04:16 am »

Herr Bryhn: Jepp.. turtall og effekt uten JPM  Øyerulling

2,1 oxy ja. Blir fet motor til slutt det og!

FV8B: satser på 100hk pr liter, men er vel fornøyd med 90 pr liter
« Siste redigering: desember 23, 2011, 09:09:03 am av bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #385 på: desember 23, 2011, 09:44:51 am »

For de som nerder og vil vite alle vektene:


* IMG_0283.JPG (144.02 KB. 540x722 - vist 214 ganger.)



BTW. Alle løfterene veide det samme.


Og ja. Veide alle stempler, råder og løftere likt. Markerte der hvor stemplene, råde og løfterene skulle ligge og dobbeltsjekket etter at alt var veid Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #386 på: desember 23, 2011, 10:15:02 am »

Flotte ambisjoner om effekt, håper du kommer i nærheten. Glad
BTW: ikke se på stempel og råde som en kombo, vekt forskjeller i nedre delen av råden har mye mer å si for balanseringen enn vekt i stempelet.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #387 på: desember 23, 2011, 10:51:40 am »

Sjekket. alle bunndeler veier det samme som hverandre.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #388 på: desember 23, 2011, 12:01:46 pm »

 Øyerulling

* IMG_0284.JPG (140.17 KB. 675x504 - vist 257 ganger.)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #389 på: desember 23, 2011, 12:51:36 pm »

Mer bilder av porter uten ventiler takk!
Hvem har preppet, eller er de ferdige fra fabrikk?

Ser frem til felles dynodag på Jessheim når den tiden kommer Gliser

Stå på, Erlend! Hjelp til "crank trigger" får du ved forespørsel om det skulle være ønskelig, og det bør det være for en som deg Blunker
Jeg har flere reimskiver og triggerhjul liggende å slenge..
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 40
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!