mai 01, 2024, 03:58:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken stil skall min 64 mod ha?  (Lest 7885 ganger)
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« på: september 16, 2010, 11:14:33 am »

Har startet på et prosjekt som eg har hatt på lagret i ca 10 år nå.
Kalloseriet er ferdig rustsveiset så nå blir det jobbing med bunnplaten.
Bakenden kommer fra en 1303 og framenden av bunnplata kommer fra en 67 mod
Planen er og montere luftfjører på den men hvilken stil bilen skal ha er ikke bestemt så
Vist noen har forslag /bilder så hadde det vært artig med lit innspil fra dere  Øyerulling


* 1964 boble..jpg (112.52 KB, 1024x768 - vist 338 ganger.)
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 16, 2010, 11:33:07 am »

Mitt tips: Spør deg selv hva du vil ha Glad

I tillegg vil jeg anbefale deg å ta en spørrerunde på dette med luftfjæring, jeg kjenner erfarne VW mekanikere som forbanner løsningene levert.
« Siste redigering: september 16, 2010, 12:09:24 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: september 16, 2010, 11:38:16 am »

Ser veldig bra ut så langt i hvertfall Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #3 på: september 16, 2010, 13:10:35 pm »

Noen som har erfaring med luftfjærer, eventuelt hvilket firma selger noe med kvalitet Hæ
Loggført
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2010, 14:07:14 pm »

Sjekk prosjekt tråden til "drlaban" kanskje noen tips der?  Glad
Loggført

T1-63 Zero
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 16, 2010, 16:50:53 pm »

Jeg stemmer for sånn her (helt seriøst!)  Kult


* P7060320.jpg (245.77 KB, 1024x768 - vist 293 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #6 på: september 16, 2010, 16:57:42 pm »

Jeg stemmer for sånn her (helt seriøst!)  Kult

x2!
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2010, 19:51:10 pm »

Ta heller å kjøp en skikkelig hydraulikk-Citröen-delebil og legg opp ett gjennomprøvd olje/gass-system isteden. Det er mer bruksvennlig enn luftfjæringa. Noen har gjort det før.
Men det hadde vært enklere med en 1303, tror jeg, pga fjærbeina foran.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bajas
Seniormedlem
****
Innlegg: 272
Bosted: Grimstad


Let the bottom taste the highway!!!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 16, 2010, 21:09:56 pm »

http://airkewld.com/

hadde ikke tenkt meg om en gang! bestill komplett så kommer du deg ned på jorda  Rekker tunge
 d koster litt men d er verd d.. hatt div luftfjæring på andre bilen fra http://www.ridetech.com/ og d er rett å slett KONGE morro..... og d funker veldi bra.....
Loggført

Jo lavere jo bedre Rekker tunge
 Low And Slow Wrenches Glad
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #9 på: september 17, 2010, 08:28:18 am »

BERGER de er kult med offroad men hadde tenkt meg og få den ned mot bakken og ikke opp
har bygd en Baja Bug tidligere så nå får vi prøve de motsatte  Glad


* prev17.jpg (114.38 KB, 500x338 - vist 232 ganger.)
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: september 17, 2010, 10:12:38 am »

Ta heller å kjøp en skikkelig hydraulikk-Citröen-delebil og legg opp ett gjennomprøvd olje/gass-system isteden. Det er mer bruksvennlig enn luftfjæringa. Noen har gjort det før.
Men det hadde vært enklere med en 1303, tror jeg, pga fjærbeina foran.

Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet Blunker
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2010, 16:17:21 pm »

Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet Blunker )  
[/quote]

Da har vi 2 flere flere hyggelige skader! Kult

Leste litt om det på citroenakuten for et par år siden, men husker ikke helt hvor/hvordan.
Hogg en XM for ett par år siden, og blei egentlig overrasket over hvor likt understellet prinsipielt er i forhold til ei boble.

Etter hva jeg har hørt, er kjørehøyden problemet på biler med "hjemmemekka" luftfjæring. Eller rettere sagt det å fastsette en fast kjørehøyde. Mange må gjøre det for hver gang man kjører, det blir ganske dumt.
« Siste redigering: september 17, 2010, 16:24:02 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bajas
Seniormedlem
****
Innlegg: 272
Bosted: Grimstad


Let the bottom taste the highway!!!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 17, 2010, 17:11:46 pm »

Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet Blunker )  

Da har vi 2 flere flere hyggelige skader! Kult

Leste litt om det på citroenakuten for et par år siden, men husker ikke helt hvor/hvordan.
Hogg en XM for ett par år siden, og blei egentlig overrasket over hvor likt understellet prinsipielt er i forhold til ei boble.

Etter hva jeg har hørt, er kjørehøyden problemet på biler med "hjemmemekka" luftfjæring. Eller rettere sagt det å fastsette en fast kjørehøyde. Mange må gjøre det for hver gang man kjører, det blir ganske dumt.
[/quote]

har du en trykk måler på hver demper så har du d å gå etter når du skal ha høyda Glad no problemos  Gliser
Loggført

Jo lavere jo bedre Rekker tunge
 Low And Slow Wrenches Glad
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #13 på: september 22, 2010, 08:36:14 am »

 Glad Noen bilder av hvordan eg har tenkt og bruke torosjonsfjærene bak som stab stag.
Har kappet ut senter feste for torosjonsstangen så blir det og bruke dette for og feste samen
torosjonsfjærene.
Sveiser in en ny rør hvor feste var før men med stor nokk innvendig dim til at torosjonsstag og påsveist feste går igjennom.
Håper dette blir en ok løsning.
Noen hær som har prøvd noe tilsvarende før?


* 1964 boble. 004.jpg (122.88 KB, 1024x768 - vist 231 ganger.)

* 1964 boble. 005.jpg (125.28 KB, 1024x768 - vist 192 ganger.)

* 1964 boble. 006.jpg (111.9 KB, 1024x768 - vist 183 ganger.)
« Siste redigering: september 22, 2010, 08:38:38 am av vwankel » Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #14 på: september 22, 2010, 08:54:17 am »

redigerte meg selv da jeg forsto jeg tok feil Gliser
Tøft prosjekt Blunker
« Siste redigering: september 22, 2010, 09:15:41 am av Thoresen » Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: september 22, 2010, 09:03:49 am »

Meget oppfinnsomt!  Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: september 22, 2010, 09:37:24 am »

Det blir bra det der.
Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene.
Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell
Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #17 på: september 22, 2010, 11:53:07 am »

Det blir bra det der.
Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene.
Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell
Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.

Har vært inne på tanken men er lit usikker på om de vil bli solid nokk.
Tror også slaglengden må være ganske lang for og kompensere for vridningen på torosjonsstaget.
Torosjonstaget er jo ganske oppspent slik som det er montert originalt for og få den rette effekten av fjæringene så dette må kompenseres med mer vridning i senter.
Planen var og sveise feste for luftfjærene oppe på svingarmen og en rør mellom tårnet for støtdemper.
Kommer med mer bilder etter vert.
Alle ideer og kommentarer mottas med takk  Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: september 22, 2010, 12:00:16 pm »

Det blir bra det der.
Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene.
Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell
Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.

Har vært inne på tanken men er lit usikker på om de vil bli solid nokk.
Tror også slaglengden må være ganske lang for og kompensere for vridningen på torosjonsstaget.
Torosjonstaget er jo ganske oppspent slik som det er montert originalt for og få den rette effekten av fjæringene så dette må kompenseres med mer vridning i senter.
Planen var og sveise feste for luftfjærene oppe på svingarmen og en rør mellom tårnet for støtdemper.
Kommer med mer bilder etter vert.
Alle ideer og kommentarer mottas med takk  Glad


Når du har funnet grunn innstillingen på senterbiten (det gjør du med å vri hakkene på fjærstavene)
Du behøver ikke vri senterbiten mer enn toppen 4 hakk for å gå fra kjempehøy til tulle lav. Jeg gjetter på 5cm vandring (selvfølgelig avhengig av lengden på armen du setter på senterstykket).
 
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #19 på: september 22, 2010, 12:10:03 pm »

Når du har funnet grunn innstillingen på senterbiten (det gjør du med å vri hakkene på fjærstavene)
Du behøver ikke vri senterbiten mer enn toppen 4 hakk for å gå fra kjempehøy til tulle lav. Jeg gjetter på 5cm vandring (selvfølgelig avhengig av lengden på armen du setter på senterstykket).
 
Dette høres interessant ut.
Må prøve å tenke ut en måte og få svingarmen festet for luft eller hydraulik sylinder mot senter av torosjonstagene som er funksjonelt og solid. Dette er et område med stor belastning.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: september 22, 2010, 18:47:50 pm »

Sikkert lurt å montere midtstykket i to store kulelager med en solid innfesting av armen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #21 på: september 22, 2010, 19:37:32 pm »

Tror heller jeg ville godt for løsningen til gutten fra Sandefjord. Han har noen gode tanker:)
Citroen løsningen er MYE mere komplisert enn folk tror, det har jeg prøvd før, og gitt opp...
Loggført

Mvh

Marius
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #22 på: september 23, 2010, 06:46:52 am »

Hei.
De ble løsning nr 1 som ble brukt
Så torosjonstaget blir stab stag. Så på muligheten for å bygge sylinder feste mot midtstykke men tror det vil ta for mye plass.
Det er allerede problem med den løsningen eg har laget nå, de blir noe fiksing for og få plass til forbindelsen mellom girkasse og stag til girspaken  Hæ


* 1964 boble. 001.jpg (88.49 KB, 1024x768 - vist 156 ganger.)

* 1964 boble. 004.jpg (122.81 KB, 1024x768 - vist 181 ganger.)

* 1964 boble. 005.jpg (124.17 KB, 1024x768 - vist 184 ganger.)
Loggført
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #23 på: september 24, 2010, 06:52:31 am »

Noen bilder fra gårsdagens jobb.
Ble veldig trangt forkant av girkasse  Tvilende


* 1964 boble 23,09,10 001.jpg (120.3 KB, 1024x768 - vist 195 ganger.)

* 1964 boble 23,09,10 002.jpg (117.9 KB, 1024x768 - vist 163 ganger.)

* 1964 boble 23,09,10 005.jpg (121.05 KB, 1024x768 - vist 245 ganger.)
Loggført
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #24 på: september 24, 2010, 07:05:49 am »

hvor mye har du kortet inn forstillinga?
Loggført

T1-63 Zero
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #25 på: september 24, 2010, 08:05:15 am »

hvor mye har du kortet inn forstillinga?

Har ikke kortet den in enda kun skiftet ut senterfeste med ett justerbart midtstykke.
Har fjernet justeringen for midtstykke slik at bladfjørene dreier fritt inne i rørene.
Tanken var og bruke bladfjærene som stabilisatorstag på samme måte som bak.
Noen som har forslag om hvor mye man bør kort forstyringen Øyerulling


* 1964 boble 23,09,10 006.jpg (91.29 KB, 1024x768 - vist 161 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: september 24, 2010, 08:28:46 am »

Noen som har forslag om hvor mye man bør kort forstyringen Øyerulling

0 cm
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #27 på: september 24, 2010, 08:46:00 am »

trur det er dumt å spørre om det her inne, og spørre hvilken stil bilen din skal ha, er nok maaaange meninger om det her inne.
men siden du spør Blunker  kort den 5 tommer klin den i bakken  Kult
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #28 på: september 24, 2010, 10:03:19 am »

Gud hvor kjedelig denne hobbyen hadde vært,skulle du fått viljen din hver gang Martin.
Ja til variasjoner av alle slag  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
vwankel
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Aukra


Vis profil

« Svar #29 på: september 24, 2010, 10:17:22 am »

Gud hvor kjedelig denne hobbyen hadde vært,skulle du fått viljen din hver gang Martin.
Ja til variasjoner av alle slag  Gliser

Helt topp med innspil av alle varianter og meninger.
Hva resultatet blir til slutt vet eg ikke men trenger inspirasjon for og kunne
Tenke ut min måte og bygge på.
Ønsker og vite vorden der har gjort ting og hvordan ble resultatet
gjerne bilder Glad
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!