mars 29, 2024, 13:08:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Xtra Varme Vifte system boble  (Lest 20513 ganger)
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« på: september 19, 2010, 20:06:40 pm »

Hei Folks

Nå som vinteren nærmer seg Tvilende

Har sett litt i gamle Hot VW blader at det ble laget flere ekstra varmesystemer til bobla.
Disse ble gjerne montert mellom varmepotter og innløpet til kanalene istedet for flexi røret.
Noen ga varme andre bare sugde/blåste luften inn i kupene så det ble litt fart på sakene.
Denne linken er et friskluft system med variable hastighet.

MEN, alle ser ut til å ha forsvunnet, er det noen som har vært borti noe sånt.
Det ser jo veldig snedig ut.



http://www.vaglinks.com/Docs/VW/BeetleI/Mechotronix.com_Aircooled_VW_InstaHeat_Install.pdf

Marius K.
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #1 på: september 19, 2010, 22:30:29 pm »

Tror JC Whitney har noe i samme duren som dette.. deres variant monteres under baksetet hvis jeg ikke husker feil. Hvor godt det funker vet jeg ikke..
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 19, 2010, 23:17:26 pm »

For å få ekstra fart i sakene, kan du gjerne sette i to stk 75mm kanalvifter fra Biltema der hvor fleksislangen går fra varmeboksene til karrosseriet?
Eller montere bensinvarmer.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: september 20, 2010, 15:34:21 pm »

det funker m biltemavifter har en på førersiden,problemet er att vifta er i plast,skal bytte til ny vifte nå snart,fordi propellen løsner og blir deformert av varmen.Men effektift det er det Osteaktig
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #4 på: september 20, 2010, 18:52:04 pm »

det funker m biltemavifter har en på førersiden,problemet er att vifta er i plast,skal bytte til ny vifte nå snart,fordi propellen løsner og blir deformert av varmen.Men effektift det er det Osteaktig


Hello Folks
Ser at JC Whitney har dette. Er redd dette er plastik akkurat som Biltema sin(Varme problem)
En annen ting er et Potmeter til hastighetjustering.. Noen som har tips. Så det ikke bare blir av og på.
Biltema sin er 55w x 2= 110W for begge sider. Det blir 110w/12v=9,1Ampere. Det blir et kraftig potmeter.

Det systemet fra Mechotronix har de løst problemet med varme og smelting av viftene.
De har også trinnløs justering. Ferdig til montering.
Men hva skjedde med firma. Kan ikke finne noe om de. Hæ

Marius
« Siste redigering: september 20, 2010, 18:54:05 pm av VWdriver » Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #5 på: september 22, 2010, 09:15:22 am »

Hello Folks

Fant litt på Samba.com

Ser ut til at MechoTronix er borte. Viftene holdt ikke mål, men Potmeter(Variostat) for trinnløs justering fikk skryt.
Folk bruker vifter fra Home Depot. De er laget for marinebruk. vet ikke om de tåler varme heller?

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=218662

Finnes det virkelig ingen vifter som tåler varmen?

Marius
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: september 22, 2010, 09:32:18 am »

Med litt mer "plumbing" så kan du bruke plast vifter også...
Monter vifta under baksetet slik at den blåser inn der varmen kommer ut på passasjersiden. Så kobler du motsatt side av varmepotta til den andre varmepotten med et fleksirør. Da har du seriekoblet varmepottene. Og får bra trykk på førersiden, så kan du enten lage en forgrening under baksete eller under dash for å få varme på begge sider.
Loggført

Speed is no substitute for direction
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #7 på: september 24, 2010, 07:18:43 am »

Mener og huske at Anders lagde et system med en eller flere ekstra vifter en gang i Rat-bobla si. Mulig den tråden ligger igjen på ww2you...
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: september 24, 2010, 08:43:18 am »

Tenker selv at det viktigste er å få varmen opp på ruta, så hvorfor ikke ordne til vifter helt fremme.
Er ikke store røra da 40mm? men der er det jo så varmt lenger..
Noen ideer til å få inn en liten vifte her, eller forbedring av det originale..
Loggført

VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #9 på: september 30, 2010, 20:50:36 pm »

Hello Folks

Ikke dumt å sette vifte fremme, da er det bare å finne vifte som passer der, rundt 40mm i diameter.

Hvor kan man finne sånt?

Tenkte noe i baner av de som produserer vifter til PC, det er jo god kvalitet som holder lenge.

Fant et firma i sverige som hadde diverse dimmensjoner. både 40-60mm, 12v, rundt 2,5 A. Det burde være en fin effekt, men nå husker jeg ikke hva det het.

Marius
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: september 30, 2010, 21:53:29 pm »

lurer på om ikke citroen gs har noe lignende vifter som kansje kan brukes,men dei er vel snart sjeldne som hønsetenner Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 01, 2010, 08:42:47 am »

Hello Folks

Ikke dumt å sette vifte fremme, da er det bare å finne vifte som passer der, rundt 40mm i diameter.

Hvor kan man finne sånt?

Tenkte noe i baner av de som produserer vifter til PC, det er jo god kvalitet som holder lenge.

Fant et firma i sverige som hadde diverse dimmensjoner. både 40-60mm, 12v, rundt 2,5 A. Det burde være en fin effekt, men nå husker jeg ikke hva det het.

Marius

Denne er 40mm 12V 2,5A:
http://cgi.ebay.ca/Large-40mm-40-mm-12V-Cooling-Fan-Brushless-ESC--motor_W0QQitemZ160484819292QQcmdZViewItem

Er bare litt usikker på om den liker varmluft, noen vifter takler varm luft ganske dårlig, med tanke på at lager går varme.
Et alternativ er å høre med produsenter av bilstøvsugere, for støvsugermotorer er gjerne laget for å tåle litt temperatur..

For eksempel no sånt: http://www.amazon.com/gp/product/B002CZ27NE?&tag=shopwiki-us-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325   Glad
12V 500w støvsuger.
« Siste redigering: oktober 01, 2010, 08:49:37 am av dmf181 » Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 01, 2010, 16:20:29 pm »

Med litt mer "plumbing" så kan du bruke plast vifter også...
Monter vifta under baksetet slik at den blåser inn der varmen kommer ut på passasjersiden. Så kobler du motsatt side av varmepotta til den andre varmepotten med et fleksirør. Da har du seriekoblet varmepottene. Og får bra trykk på førersiden, så kan du enten lage en forgrening under baksete eller under dash for å få varme på begge sider.

Blir ikke dette en skikkelig oppskrift på dugg i bilen ? Du drar lufta fra inne i bilen og kjører gjennom begge varmepottene og så inn igjen i bilen ....  Øyerulling

Enkelt kalt omløpsystem på nyere biler = dugg x 10.

Hvorfor gå over bekken etter vann?  Bruk sneglevifta fra bla. 412 og bay med 2 utløp som går direkte på varmeslangene baki motorrommet der vifta suger inn NY luft og trykker inn i slangene istedet for kjølevifta. Du kan tette hullene eller kjøre med doghouse uten uttak og motor får bedre kjøling på kjøpet, istedet for å mekke til noe greier med en biltemavifte...  Kult
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 01, 2010, 20:59:47 pm »

Hello Volks

Ja da blir litt over bekken etter vann. Har en av de viftene liggende fra en transporter tror jeg det er.
MEN, vil ikke ha den svære greia i motor rommer eller noe annet sted for den saks skyld.
Derfor tenkte jeg en vifte med diameter som kan gå rett inn enten mellom varmepotte  og karross eller oppe under dashbordet.
Dette skal monteres i eksisterende rør opplegg så det kunne nesten vært orginalprodusert-
Fordelen med å ha det etter varmepottene på hver side av girkassen er at det blir usynlig og lite støy.
Varmen blir også trykket frem igjennom hele systemet så man kan få ut varme overalt, ikke bare på frontruten.
Skal søke mer på firmaet i sverige. Så ut som de hadde noen supre vifter som kan monteres med slangeklemmer i rørsystemet.

Marius
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 01, 2010, 21:15:32 pm »

Hello Volks

Ja da blir litt over bekken etter vann. Har en av de viftene liggende fra en transporter tror jeg det er.
MEN, vil ikke ha den svære greia i motor rommer eller noe annet sted for den saks skyld.
Derfor tenkte jeg en vifte med diameter som kan gå rett inn enten mellom varmepotte  og karross eller oppe under dashbordet.
Dette skal monteres i eksisterende rør opplegg så det kunne nesten vært orginalprodusert-
Fordelen med å ha det etter varmepottene på hver side av girkassen er at det blir usynlig og lite støy.
Varmen blir også trykket frem igjennom hele systemet så man kan få ut varme overalt, ikke bare på frontruten.
Skal søke mer på firmaet i sverige. Så ut som de hadde noen supre vifter som kan monteres med slangeklemmer i rørsystemet.

Marius

Sikker på at vi snakker om samme vifta? SÅ stor er den ikke da, og de to utløpene har samme dim. som uttakene på viftehuset. har selv hatt slik i et par bobler, synes ikke dem ødela motor-rommet SÅ veldig da..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 01, 2010, 22:15:14 pm »

Hva med å fikse det systemet som er? El.vifte gir aldri så mye luft som den som sitter der bak.
Loggført

Mvh

Marius
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 02, 2010, 21:22:59 pm »

Hva med å fikse det systemet som er? El.vifte gir aldri så mye luft som den som sitter der bak.

Stemmer.. jeg prøvde ulike vifter da jeg kjørte 03 som helårsbil... Brukte for eksempel vifta fra 80'talls Audi. Blæs godt den, men laaaangt fra like mye som fra viftehuset.

Sjekk lekkasjer mellom viftehus og varmebokser
Sjekk varmebokser for lekkasje
Sjekk rør mellom varmebokser og bakelitt stusser/rør gjennomføring i karosseri
Sjekk varmekanalene.. De er vel mest sannsynlig borte, slik at varme lufta forsvinner her. Det gåt å trekke et fleksirør inni det som er igjen av varmekanalene. Det hjelper!
Sjekk slange fra varmekanal til vindu.

Er dette i orden har du et problem med at hælen på venstre skoen smelter :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 02, 2010, 21:38:55 pm »

http://tinyurl.com/3ay2xvz
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 02, 2010, 23:16:04 pm »

Problemet med å ta sende luft fra kupeen inn i varmepottene, noe som vil medføre at den samme lufta er innom varmepottene flere ganger, er blant annet dette:

Dårligere tilførsel av ubrukt varmluft til kupeen.
Skulle du få den minste eksoslekkasje i en av varmepottene, blir du ekstra sårbar for eksosforgiftning. Blir mye større sjanse for høy eksoskonsentrasjon i kupeen, selv med bare en liten lekkasje.

Verdt å tenke på før man lager en slik modifisering.
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 03, 2010, 16:13:21 pm »

Kan dette være løsningen da?
http://www.mamotorworks.com/acvw?frame=2.6090
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 03, 2010, 19:22:09 pm »

Hei Folks

Masse bra innspill her. Tanken er:

Beholde det orginale varmesystem. Ingen ombygging eller fjerning av komponenter.
Kun et tillegg til det ordinære varmesystem. Det orginale skal fungere når ekstraviftene ikke brukes.
Ingen resirkulering av luft(Det drar med seg for mange problemer)
Bilen er ikke på veien enda. Alt er restaurert/nytt. Nye kanaler osv.
(Blir sikkert ikke så værst blås i systemet)
Alikevel har jo dette vært et tema i over 50 år. På tide å komme med noe som fungerer.
Varmen er der, bare å få den frem med litt ekstra blås.
Den første linken fra MechoTronix er helt rett design mener jeg.(Hadde det bare holdt mål)
Ser tilnærmet fabrikk laget ut.

Her er noe ala en slik vifte jeg hadde tenkt.

* Axial-fan1.jpg (11.1 KB. 274x249 - vist 1768 ganger.)
" alt="" border="0" />

Vifte systemet fra Mid america er en Atwood 3000 vifte. Alt er plast og litt stor, men tror den holder om man monterer under sete.
Får kjøpt de på nettet fra 15-25$ stk.
Marius

« Siste redigering: oktober 03, 2010, 19:42:18 pm av VWdriver » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: oktober 03, 2010, 19:51:39 pm »

Blir ikke dette en skikkelig oppskrift på dugg i bilen ? Du drar lufta fra inne i bilen og kjører gjennom begge varmepottene og så inn igjen i bilen ....  Øyerulling

Man må ha vinduene litt på gløtt for å få noe varm luft inn i bobla, da kommer det også kald fisk luft inn, den vil renne ned på gulvet hvor den kan suges inn i varmluft slyngen. Ikke oljestinkende eksosblandet luft fra motor rommet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 03, 2010, 20:52:21 pm »

Kan dette være løsningen da?
http://www.mamotorworks.com/acvw?frame=2.6090
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28664.msg288538.html#msg288538
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 03, 2010, 22:15:45 pm »

Blir ikke dette en skikkelig oppskrift på dugg i bilen ? Du drar lufta fra inne i bilen og kjører gjennom begge varmepottene og så inn igjen i bilen ....  Øyerulling

Man må ha vinduene litt på gløtt for å få noe varm luft inn i bobla, da kommer det også kald fisk luft inn, den vil renne ned på gulvet hvor den kan suges inn i varmluft slyngen. Ikke oljestinkende eksosblandet luft fra motor rommet.

Nå tok ikke jeg høyde for at det var fra en motor som det spruter olje rundt i motor-rommet da  Blunker

Har selv prøvd denne løsningen på to bobler, og det fungerte utmerket UTEN noen olje eller eksos-luft i kupe´en. Pluss at jeg slapp den "to-skritt frem og ett tilbake-metoden" med å ha oppe sidevinduet og slippe inn kald luft i en bil du vil ha varm. Det var betydlig mere trykk på lufta inn i bilen med denne vifta fremfor vanlig  fra kjølevifta. Det er jo nettopp slik det er på de aller fleste nyere biler med en elektrisk vifte som tar lufta fra ikke langt unna motor-rom. Hadde det vært en dårlig løsning, så tror jeg nok ikke 95-100 % av bilene i dag hadde brukt denne løsningen..  Øyerulling

Eneste problem er at bobla er veldig tett, dette løser du ved å ordne en ekstra utlufting ett eller annet sted.

Et bilde av den jeg mener under her. Det ene utløpet på den vifta på bildet er skadet, ellers er det en slik jeg har brukt/ prøvd.

Varmeslangene på bobla passer rett på denne vifta.  De 2 viftene jeg hadde kom fra luftkjølt T3 Transporter, men jeg mener at de oxo er brukt på noen bay og 412


* 110214_6lo.jpg (11.18 KB, 302x254 - vist 508 ganger.)
« Siste redigering: oktober 03, 2010, 22:43:44 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: oktober 04, 2010, 07:12:26 am »

Har selv prøvd denne løsningen på to bobler, og det fungerte utmerket UTEN noen olje eller eksos-luft i kupe´en.

Ei boble uten "boble lukten" i kupén... der kan man snakke om sjeldenheter...  hadde aldri trodd at lukten kom av at viften ble drevet av veiva, og helt forsvinner om man bruker samme luft men elektro motor.  Øyerulling

Grunnen til at man ikke bruker radiatorvifta til kupe luft på vanlige biler skjønner nok de aller fleste som har kikket i et slikt motor rom...
Loggført

Speed is no substitute for direction
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 04, 2010, 07:47:22 am »



Hvorfor gå over bekken etter vann?  Bruk sneglevifta fra bla. 412 og bay med 2 utløp som går direkte på varmeslangene baki motorrommet der vifta suger inn NY luft og trykker inn i slangene istedet for kjølevifta. Du kan tette hullene eller kjøre med doghouse uten uttak og motor får bedre kjøling på kjøpet, istedet for å mekke til noe greier med en biltemavifte...  Kult

Jærva, høres meget smart og logisk ut... Fortell mer! Én vifte på hver sidè? Er det forskjellige hastigheter på viften? Hvordan er effekten, blir det luftstrøm som original-systemet på full turtall, eller blir det bedre?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 04, 2010, 08:19:55 am »

Som sakt før, det er INGEN el vifte som gir samme "flow" (engelsk ord) som st. kjølevifte. (noen vil sikkert si, jo det er det, men ikke med den strømmen en har på ei st T1) Disse el. viftene som brukes i 412 osv er hjelpevifter når bilen ikke går på 5000 omdreininger.

Den som er avbildet skal du bare bruke en stk av, derav to utblås;)
Når det gjelder hastighet reguleres dette med en STOR motstand og en 2-3 eller 4 trins bryter.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 04, 2010, 09:05:12 am »

Sånn vel: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.msg204008.html#msg204008

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 04, 2010, 17:10:26 pm »

Som sakt før, det er INGEN el vifte som gir samme "flow" (engelsk ord) som st. kjølevifte. (noen vil sikkert si, jo det er det, men ikke med den strømmen en har på ei st T1) Disse el. viftene som brukes i 412 osv er hjelpevifter når bilen ikke går på 5000 omdreininger.

Den som er avbildet skal du bare bruke en stk av, derav to utblås;)
Når det gjelder hastighet reguleres dette med en STOR motstand og en 2-3 eller 4 trins bryter.|

Jeg har prøvd begge deler, dvs. standard (selvsagt) og byttet ut med den el. vifta.Det var merkbart bedre med el.vifta. Du kan argumentere hvor mye du vil, men jeg har prøvd det og det fungerte bedre enn å ta slangene ut fra viftehuset.

Og JHU ; Diskusjonen var vel egentlig dugg. Det at du har en motor som lekker olje, så er det ikke bare lukta du har problemer med, men ojelekkasje og forbruk...  Da er det bare å bytte noen pakninger.. Eksosluft i kupe´en kan selvsagt komme hvis varmeboksene er defekte / delvis defekte. Men begge disse tingene gjenspeiles i at noe er i ustand.

Ellers stemmer det som Marius skriver om at du trenger bare en vifte.

Om denne vifta er ment som tilleggsvifte eller hva betegnelsen er vet jeg ikke, men de fleste ligger vel ikke over 5000 o/min hele tiden Marius?  Blunker  Har selv kjørt 412 Coupe, og da brytern til denne vifta gikk dukken og jeg bare hadde fra motor-vifte, så var 412´en omvandlet til "dugg-mobil"

Porsche 911 har jo også varmebokser, på denne er det også brukt el-vifte i stedet for uttak på viftekåpe, se bilde under.
Ja de aller første 911-ene hadde uttak fra viftehus, men jeg vil tro at det var pga. at det var en FORBEDRING at de gikk for el-vifte i stedet, ja hvis ikke ingeniørene hos porsche driver med det motsatte av utvikling da..  Øyerulling


* 9113,2.jpg (76.58 KB, 640x480 - vist 463 ganger.)
« Siste redigering: oktober 04, 2010, 17:19:54 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 04, 2010, 17:16:28 pm »

Jeg har også prøvd begge deler, og kjørt 412 og transporter i noen år. På 412 og transporter er el.vifta en hjelpevifte i tillegg til vifta på motoren. Dette bidrar mye på lavt turtall, og det er vel det vi bruker mest.
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!