april 25, 2024, 08:26:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 63 64 [65] 66 67 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 857315 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1920 på: oktober 28, 2013, 08:26:15 am »

hva gjør du for å sandblåse calipre? Maskerer du sylindrene?

Skulle ha shinet opp mine litt også

Eg bare trøkte stemplene helt i bunn og maskerte lett rundt simmeringen, men det er ikke så farlig med en svak sandblåser da det ødelegger nesten ikke på gummi.
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1921 på: november 09, 2013, 21:44:02 pm »

Typisk student ser jeg, spydunk på dassen!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1922 på: november 09, 2013, 23:31:45 pm »

hva gjør du for å sandblåse calipre? Maskerer du sylindrene?

Skulle ha shinet opp mine litt også

Eg bare trøkte stemplene helt i bunn og maskerte lett rundt simmeringen, men det er ikke så farlig med en svak sandblåser da det ødelegger nesten ikke på gummi.
Funker kjempefint. Hvis gummien og stemplene er i god form så er det bare å trøkke inn stemplene, plugge hullet til bremseslangen og blåse på. Selv bruker jeg fint glass og det er mye snillere enn sand og river minimalt i gummien.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1923 på: november 10, 2013, 01:47:31 am »

Bra, takk for tips. Mine calipre er kun brukt et par-tre sesonger så de skal være i god form Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1924 på: november 10, 2013, 10:30:33 am »

Typisk student ser jeg, spydunk på dassen!

Dette er da felles doen til VWACB sitt skrulokale BBH så eg skal ikke ta ære for innredningen der. Blunker
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1925 på: november 10, 2013, 10:51:26 am »

Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1926 på: november 10, 2013, 11:37:18 am »

Tenkte eg bare skulle nevne en litt frustrerende ting.

Det eg trodde var bremsebånd som hadde løsnet viste seg å være to havarerte hjullagre.
De nye Febi hjullagrene eg monterte holdt ca 3 uker, da med heftig banekjøring men ellers bare litt frisk gatekjøring.
Skuffende når de gamle oem lagrene har overlevd i ørten år og ble kun byttet da eg "tenkte det var på tide".

Nå står det noen jalla kina lagre i enn så lenge..
Ellers må eg få nytt fremre girkasse feste og kanskje et midtre feste, noe som blir vanskelig da stabstaget er i veien...
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #1927 på: november 11, 2013, 09:24:53 am »

Har du strammet for mye kanskje ? koniske lagre skal ikke overstrammes har jeg hørt...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1928 på: november 11, 2013, 10:46:44 am »

Har du strammet for mye kanskje ? koniske lagre skal ikke overstrammes har jeg hørt...

Gjelder lagrene bak som er vanlig kulelager.
Tror rett å slett kvaliteten ikke er god nok for banekjøringaog spesielt når tromlene var så varme i tillegg så har alt gått varmt..
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #1929 på: november 11, 2013, 12:10:42 pm »

Riktig  Glad

Du få da åpne ny tråd: " Student som bygger om understel"! Kjedelig med masse krefter som kan ikke forplantes i bakken på bane.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1930 på: november 11, 2013, 12:22:25 pm »

Ja det er uten tvil på kanten av hva bilen tåler nå.
Merker godt hvordan bilen flexer og alt blir presset til kanten når eg kjører på bane.
Men større forrandringer skjer nok ikke før om noen år.
IRS bakstilling og mendola forstilling blir nok fremtiden om noen år.. Blunker
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1931 på: november 11, 2013, 13:28:20 pm »

http://www.mendeolasuspension.com/t-1-front-suspension.html

er ikke det der julegave til deg selv i år. sikker på at du har fortjent det nå
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1932 på: november 11, 2013, 14:42:05 pm »

Hehe, eg jobber i RR ikke ofshore.  Blunker
Blir fort et år før eg kan kaste store summer bort på bobla igjen dessverre.
Dessuten er det bakstillinga som trenger mest omsorg. Glad
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1933 på: november 11, 2013, 16:17:18 pm »

Har du brukt tette eller lukkede lager?

Jeg kjører på lukkede lager med C3 kvalitet mener jeg å huske (som er vanlig), man får C4 som tåler høyere belastning. Hvis jeg husker riktig da Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1934 på: november 11, 2013, 16:39:35 pm »

Vert vanlige åpne lagre alltid, men tror eg skal gå rett til kilden neste gang..
Takk for godt tips! Blunker
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1935 på: november 11, 2013, 21:11:54 pm »

Med ratting på bane og slikt så ville jeg valgt lukkede lagre. Stabil smøring og mindre sjangs for lekkasje ut i trommel.

Jeg handla hos proffpartner. Ligger bilde av lagrene i tråden min tror jeg. Alternativt finner de lager på mål.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1936 på: november 14, 2013, 23:11:00 pm »

Mener vi tager 250,- forlukkede lager. Skal gerne se hvilken produsent det er i morgen, for det husker jeg ikke...  Øyerulling
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Nagel
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted: larvik



Vis profil
« Svar #1937 på: november 16, 2013, 20:21:40 pm »

husker ikke helt hvem lager som skal bak. 6306, 6207 eller noe. siste tallet ganger 5 blir aksel målet.(dette gjelder på 4 sifrert tall kode, og fra 4 og oppover. for eksempel. 6204 = 20mm aksel.) det er hvert fall et standard lager som sitter der. vanlig lager som sitter der er åpent. kan kjøpe noe som heter 2rs. dvs. plast tetninger på begge sider. de fleste butikkene har denne typen på lager. finnes også i 2z, da er det stål tetninger. vanlig kombinasjon da er 2z c3. c3 står at det litt større glapp. "større klaring mellom lager baner og kulene." da tåler di større hastighet og varmgang før de klyper.  c3 blir bruk i for eksempel. elektromotorer pga. hastigheten og varme.

montering er en viktig del. noen lager er så ømfintlige at det holder med at man legger det for hardt ned på benken, så er det kast. disse lagrene her tåler mye mere en det. men skal tenke på det når man monterer. skal det tres på en aksel. så er det innerringen man skal banke på. får da blir det ikke noe press på kulene mot ytterbane, og det kan bli deformering.kan også varme innerringen litt, men pass på at det ikke blir for varmt, så fettet koker og innerringen utvider seg for mye så det klemmer seg. (kan varme med en blåse lampe på innerringen mens man dreier ringen hele tiden. kjenner at det blir trangere når den dreies rundt, og da er det nesten på max.de som bytter lager ofte har dette i fingrene. det finnes også lager varmere.) dette er et lager som skal gå parallelt med inner og ytter ring. så hvis aksel for eksempel står skjevt, vil dette føre til lager havari.

finnes mange forskjellige leverandører av lager og forskjellige kvaliteter. kina lager går for å være billige, og da kan kvaliteten være så som så. jeg jobber på Tools i Larvik, og vi selger FAG, SKF og TIMKEN. og har god erfaring med dette.

Det er sjeldent det er produksjons feil på lager, ca 100% av lager havari, er enten monterings feil, eller feil lager til feil jobb.

sier ikke at du har gjort en dårlig jobb. får vet ikke hvordan du har montert de. prater bare av mine erfaringer i butikken.
Loggført

Aircooled Vw Cruisers Vestfold #2

Tlf 98 88 66 16 Larvik
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1938 på: november 16, 2013, 21:16:42 pm »

Jeg droppa å bytte lager under restaurering jeg, tenkte litt "if it works, why fix it...."Har et par lukkede skf liggende til den dagen jeg må bytte kommer... Negativ camber fører vel til litt ekstra slitasje :-)

Har lagrene liggende i eskene, kan godt sjekke varenummer om du vil skaffe slike. Hyllevare, var ikke dyre.

Skf = svenska kullager fabriken
Loggført

1961 T1 - Custom
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1939 på: november 17, 2013, 09:35:54 am »

Har du strammet for mye kanskje ? koniske lagre skal ikke overstrammes har jeg hørt...


Lageret bak på bobla er det såpass størrelse på at jeg har vanskelig for å tro at det ryker etter tre uker bare pga. "grisekjøring" alene. Tipper noe med montering eller moment ikke har vært helt riktig her...  Hvis simmring /pakkboks ikke har vært tett, el, lign.
Febi = Bilstein, tror ikke dem lager SÅ dårlige lagere at dem bare holder 3 uker  Øyerulling
« Siste redigering: november 17, 2013, 09:47:20 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1940 på: november 17, 2013, 09:50:47 am »

Vil det bli så mye skjev belastning på disse lagrene når man senker de tro?
I forhold til en IRS vil Jeg tro at belastningen er mindre på lagrene i en svingaksel pga den stive akselen og dens innfesting i diffen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1941 på: november 17, 2013, 11:24:05 am »

Hva som gjorde at lagrene mine havarerte er vanskelig å si.
Men det er den sidesveis belastningen (svinger) som har kverket dem.
Høyre hjullager smalt og begynte å skrape noe kolossalt når eg presset bilen maks i en vestre sving.
Og da hadde eg ikke kjørt noe hardt før akkurat den svingen..

Bilen er heller ikke senket så mye at oljen ikke renner til lageret, men neste gang tror jeg at lukket lager blir prøvd.
Men takk for mange gode tips. Blunker

Det som ble byttet fra forrige hjullager til disse var kun lagre, pakninger og olje.
Men denne gang kjører eg på en spesiell olje som tåler mye høyere belastning.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1942 på: november 17, 2013, 16:54:01 pm »

Tette lager har en liten mengde fett til smøring, de åpne kjøles/smøres med all girkasse oljen. Høres ut som en dårlig ide for meg å nedgradere mengden tilgjengelig smøring om du virkelig klarer å kjøre livet av bakhjulslager.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1943 på: november 17, 2013, 17:21:36 pm »

godt at Fett tåler mye høyere belastning enn girolje Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1944 på: november 18, 2013, 08:30:51 am »

Kanskje G-kreftene drar all olje vekk fra ytre aksel og tilbake til girkassen. Så det går tørt...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1945 på: november 18, 2013, 09:30:08 am »

Høres ut som slitene lager eller røff montering/eller missformet anlegg til lageret.
De lagerene tåler uten problemer en liten boble som presser litt i svingene. Etter min erfaring ryker lagerene hvis de er åpne og har gått lenge på skammsenket bil, eller har fått en skikkelig smell. Ala. Breisladd inn i fortauskant.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1946 på: november 18, 2013, 09:34:39 am »

Kanskje G-kreftene drar all olje vekk fra ytre aksel og tilbake til girkassen. Så det går tørt...

Skulle vel tro at det lageret som hadde høyest belastning også hadde mest olje, forutsatt at svingene er lange nok.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1947 på: november 18, 2013, 10:44:41 am »

Monteringen gikk veldig fint da det er litt mer slarkepasning på uorginale lagre, så jeg tror ikke noe har blitt ødelagt under monteringen.
Venstre lager var passe drit men høyre var totalt ødelagt og det skjedde under hva eg vil kalle ekstrem belastning i form av veldig hard sving med brå av/på bruk av gassen.

Joda bobla er ikke den tyngste bilen, men den har ikke mye til opplagring heller og med de nye dekkene osv så trekker den langt mer G i svingene enn mange biler på markedet...
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1948 på: november 18, 2013, 16:45:29 pm »

Hør med folk som har kjørt litt baneracing og rally med boble om dette er forbruksvare. Jeg tror jeg vet svaret.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1949 på: november 18, 2013, 17:55:51 pm »

Hør med folk som har kjørt litt baneracing og rally med boble om dette er forbruksvare. Jeg tror jeg vet svaret.

Jeg også tror jeg vet svaret  Blunker  ; De fleste som kjører baneracing eller rally har IRS-bakstilling.

Må eventuellt være Formula VEE da.. , ellers satser nok de fleste på å styre unna pendelaksel til annen racingbruk enn drag.

Men når det er sagt så mener jeg at uansett om det er ett nytt lager på IRS eller pendelaksel så holder nok ett lager mer enn tre uker.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 ... 63 64 [65] 66 67 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!