sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #1890 på: september 20, 2013, 08:04:50 am » |
|
da var det som mange av oss trodde da... bare prat, ikke noe innhold  Ha Ha, så feil kan du ta, han overgår dere alle  Kult prosjekt flyfaen ....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1891 på: september 20, 2013, 09:20:25 am » |
|
hehe ser det, men da fikk vi trigget ham til å vise oss hva han har gjort i alle fall  Ser veldig bra ut ja, selv om jeg ikke skjønner så mye av Volvo... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1892 på: september 20, 2013, 12:38:56 pm » |
|
Morten viser igjen at han er fem år gammel ser eg...  Men ja flott sveisearbeid på den eksosen!  Men igjen, hold dere helst til konstruktiv kritikk eller gode tips. Formula vee: Vel med motoren skjer det lite nytt, eg skal brotsje opp dysa til flotørkammeret da er tror det er denne som strupet bensinmengden når eg drar den ut på høye gir. Ellers er det bare nye plugger DP8EA9 og små fiksing av litt elektriske ting. Håper å få kontroll på tenninga nå og tenker å bestille en mallory cdi boks snart for å forbedre gnisten litt mer. Girkassa havnet i bilen igår og blir nok ferdig idag så havner motoren inn imorgen.  Håpte på å delta på banekjøring på søndag men da det er meldt regn igjen så tror eg at eg dropper det. Så får vi se om det blir en tur ned til Sandnes igjen for å ta en ny runde i bremsen. Har et lite håp om at det gjemmer seg mer hk i motoren enn det vi fant forrige gang, da den allerede ga seg på 5000 rpm... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #1893 på: september 20, 2013, 13:26:38 pm » |
|
Morten viser igjen at han er fem år gammel ser eg...  Ung i sinn ....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1894 på: september 21, 2013, 09:42:48 am » |
|
Imponerende. Hatten av for deg faen.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1895 på: september 21, 2013, 19:01:44 pm » |
|
Oppdager mange flaue ting når eg driver å skrur, og denne gangen var det forgasserne...  Under bremsingen av motoren drev eg å byttet hoved dyser og brotsjet opp for å få feit nok blanding. Til å begynne med magret den ut til ca 16 i AFR på høyt turtall men etter vi gikk opp ca 15 hakk så havnet AFR på 13.2. I dag oppdaget eg at eg har rotet med dysinga og kjørt 3 feite og en mager dyse. dvs at tre sylindre har gått med ca 12.8 AFR og den siste på 16.2 Så nå som den tenner på alle sylindrene over 5000 rpm og blandingen er riktig på alle sylindrene så tror eg det blir en positiv overraskelse i bremsen.  Bare det at 3 sylindre gikk fra 16 til 13 i AFR ga en økning på 10 hk så dette blir bra. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1896 på: september 21, 2013, 20:19:52 pm » |
|
blir spennende å se bremsepapir 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1897 på: september 23, 2013, 00:10:40 am » |
|
AFR 12.8 jeg har funnet mest effekt på de fleste 2v motorer, men det er fordi man ikke har like mye kontroll på hvor stordelen av blandingskonsentrasjonen havner hen, så må ha såpass for å utnytte mest mulig av lufta og få kjapp (til 2v å være) burn... Helst burdte man ikke trengt å gå noe under 13.5 (på sugis), for det begynner å suge for mye varme for tidlig av blandinga...
|
|
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1898 på: september 23, 2013, 08:51:33 am » |
|
Støtter den uttalelsen og blir interessant å se hvordan det går på neste bremsing da det blir litt vanskelig å annslå noe nå før eg har målt ny lambda osv. Men total resultatet må da bli bedre enn forrige gang.  Neste på lista må vel være 48 drla men det skal få vente litt til, først er det nok bremser... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1899 på: september 26, 2013, 10:29:02 am » |
|
Skjer litt for tiden men også alt for lite. Bakdekkene er byttet fra Minerva søppel til Pirelli P Zero Nero, ekte gateracing dekk som leveres standard på Porsche. Urethan foringer er montert i torsjons røra. Motoren og girkassen er i, men eksos og forgassere gjennstår. Ellers er bremsene noe slit, pga unormale hjulsylindre bak så er dem vanskelig å lufte, dessuten har oppgraderingen av hjulsylindre bak endt i overopphetete bakbremser så båndene er glasert og sprekt på langs.  Men heldigvis med mye hjelp fra lokale og tidligere lokale helter så er det snart nye bremser på vei.  Har kommet over ett sett med porsche 993 frambremser og 944T bakbremser. Eneste som gjennstår er å skaffe håndbrekks delene til bakbremsene og dreie nye hubber til frambremsene og lage caliper adaptere. Satser på at noen gigantiske røde porsche caliper vil gjøre susen for bremsekraften og det visuelle.  Men det største problemet nå er penger, så hvis noen har lyst til å oppgradere frambremsene sine på BJ forstilling så har eg et nesten splitter nytt sett med skiver, hjullager, ghia calliper og ferrodo racing kloss liggende klart for salg. Dette bremser betydelig kraftigere enn org bremser! I tillegg har jeg 4 adaptere fra 4x130 til 5x130 liggende som kan selges, disse har eg maskinert på ny da dem som selges er ikke innfor mine tolleransekrav. Gi lyd hvis noen trenger bremser eller adaptere! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1900 på: oktober 01, 2013, 11:20:08 am » |
|
Går sakte fremover, nå gjennstår bare å lufte høyre hjulsylinder på ny og montere forgassere så er bilen på veien igjen og klar til banekjøring om to uker.  Har også justert rebounden på bakdemperne mykere da eg lurer på om det rett å slett har vert så hardt at bakhjulene har mistet bakkekontakten over bakketopper.  Har kjørt gule koni på hardeste (dog gamle så litt mykere enn nye). Porsche bremser får vente til snøen kommer. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1901 på: oktober 01, 2013, 11:59:28 am » |
|
Har også justert rebounden på bakdemperne mykere da eg lurer på om det rett å slett har vert så hardt at bakhjulene har mistet bakkekontakten over bakketopper.  Mer marktrykk Du får montere porschevinge 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1902 på: oktober 01, 2013, 16:50:35 pm » |
|
Har lyst til å lage slik fancy motorluke med vinge som kommer ut i fart, men har ikke i nærheten av kunnskaper nok til å få lagt noe sånt.  Men over 120 km/t så merker eg virkelig at det burde vert en form for vinge på bilen... Hoho, bytta girolje igår til Redline lightweight shookproof olje, som har en herlig blå/grå farge... Skal etter reklamen ha sykt høye EP verdiger og veldig lav friksjon og viskositet som en 75W140 så blir spennende å se om det merkes noe forskjell.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1903 på: oktober 01, 2013, 17:45:23 pm » |
|
Men over 120 km/t så merker eg virkelig at det burde vert en form for vinge på bilen...
Ja, den blir ikke lett nok på hjula foran?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1904 på: oktober 01, 2013, 19:06:23 pm » |
|
Nose down, ass up. Min er dønn stabil i 140, bortsett fra noe vibrasjon i hjula, sitter med én hånd slapt på rattet.
Castershims og justering av hjulvinkler gjør også mye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1905 på: oktober 01, 2013, 19:21:39 pm » |
|
Blir nok litt misforstått, har nesten rundet speedometer når eg var i Tyskland og den var fortsatt stabil og gikk rett frem. Men hvis eg skal bremse fort fra høy hastighet så merker eg rompa er for nervøs... Under 120 er ikke dette noe problem, så på norske veier går det jo fint..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1906 på: oktober 01, 2013, 22:21:42 pm » |
|
Bakstillinga flytter seg også endel når du bremser. Her kan man prøve å stive opp bakstillinga med ting som triangelstag rundt girkassa, stabstag og polyurethan foringer om du ikke er så langt alt, støtdempere osv. Viktig å ha kontroll på hva som skjer bak der, da er et stivere oppsett en god hjelp.
Det kan hende man må kompensere den ene eller andre veien med hjulvinklene med tanke på bevegelse under bremsing.
Dekk, (bredde og lufttrykk) er også viktig, samt bremsekraftfordelingen mellom for og bakaksel (viktigst) Vi har all vekta i rompa på bilen, så det å kjøre boble er som å kaste slegge med skaftet først, bremser det for mye bak så kan hjula slippe og bilen vil vri seg. Vektfordeling er derfor viktig, vurder å flytte batteriet til fronten av bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1907 på: oktober 01, 2013, 22:58:09 pm » |
|
Ja nå har eg Cup stag, gule koni, urethan foringer, lavprofil, forspent z-stag og senk. Men tror eg må leke litt med hvor høyt bilen får lov til å løfte seg.. Tenkte det var på tide med litt bilder i denne triste tråden.  Først ut er dekka. Disse dekkene har 4 forskjellige type gummi, veldig myk innerst, medium i midten og hard og super hard ytters. Dette fordi dem som har kjørt på bane har lagt merke til at ytterkanter blir helt ødelagt da den er for myk og mye belasta på vanlige dekk.  Neste bilde er tilstanden på bremsebandene bak.. Her snakker nok bilde for seg selv, kan også nevne at gummi proppene på bakplata var halvveis smelta..  Og atter engang så fant eg enda en feil på motoren, men merkelig nok har eg ikke merket det ved daglig bruk. Dette er tredje gangen at innsuget sprekker fordi forgasseren slår borti innerskjermen. Det har funket bra en stund, men etter at gaffelen revnet så har motoren fått flexe for mye og slått borti igjen. Hvor lenge det har vert slik er ikke godt å vite men det begynner å bli en god liste med forbedringer nå..  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1908 på: oktober 07, 2013, 23:46:53 pm » |
|
Bilen er på veien igjen!  Startet med å få noen på fabrikken til å sveise innsuget også fikk eg hjelp av verktøymakerne til å vise meg hvordan man kan planslipe en flens med høvel og bryne. Så med god hjelp fra veteranene (ja dem gjort 80% av jobben) så ble det strøkent arbeid! Prøvde også å slipe ned banjokoblingen for å unngå at den slår mer borti... Ellers så startet motoren fint og har gått bra, men har måtte justere bensintrykket langt ned igjen da eg hadde skrudd det høyt under bremsingen... Tror også at den ellers går alt for feit på høyt turtall, men må ordne lambda måleren før den tid.. Men det artige er at motoren drar brutalt mye bedre nå enn forrige gang!  Jeg merker også at motoren gir seg på over 6000 rpm, så om det er blandingen eller noe annet vet eg ikke. Men draget mellom 2000-5500rpm er kraftig forbedret så det blir gøy å bremse den på ny. Igjen føles det faktisk skummelt å gi full gass. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #1909 på: oktober 10, 2013, 00:22:27 am » |
|
Da er prototypen av 7075 aluminiums støtstengene ferdige - rett fra produksjonen og klare til hard test i Dallands motor. Takk til gode kolleger på Prototech for maskinering, langhullsboring og brotsjing.  (De ligger på benken min på Kranken Håkon, bare å hente)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1910 på: oktober 10, 2013, 08:46:52 am » |
|
Holy mother of Gud!  Gleder meg veldig til å teste disse herlighetene. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #1911 på: oktober 10, 2013, 15:51:21 pm » |
|
Hei, interessert i frambremsene dine. Fins det TUV-papirer på disse, så de godkjennes for registrering med økt effekt på motor? Pris, pris på adapterne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1913 på: oktober 11, 2013, 10:31:58 am » |
|
Frambremsene mine er ikke annet en vw boble/ghia deler med racing klosser så det trengs ikke noe egne papirer for å godkjenne dette da det er nesten standar. I tillegg så sitter møller samt de fleste vegvesen kontorer på papirer for godkjenning av opp til 100 hk, med skive fremmer. Se det på en annen måte så er det som selges: nesten ubrukt bremseskiver, hjullagre, caliper og klosser. Deler for ca 5000kr som selges for bud over 2500kr. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #1914 på: oktober 11, 2013, 11:10:42 am » |
|
Okey, har planer om effekt omtrent som det du utvikler. Jeg tar ikke sjansen på noe annet enn skiver rund baut og TUV når Bobla skal skal til registrering... Tenker ikke Må ellers berømme deg for ståpå-vile i prosjektet ditt, bratt lærekurve og med TØFFE! resultater. Takk for at du(og de andre i diskusjonen) deler dette med oss som har lyst(men ikke tida) til å gjøre lignende!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1915 på: oktober 11, 2013, 12:40:37 pm » |
|
Takk for den snille tilbakemeldingen!  Eg hadde aldri lært så fort hadde det ikke vert for alt man finner på nettet samt en veldig god lærer på skolen. Så å dele den kunnskapen man har fått er for meg en selvfølge og en glede. Men husk, eg har ikke alltid riktig selv om eg tror det selv... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1916 på: oktober 11, 2013, 13:56:11 pm » |
|
Men husk, eg har ikke alltid riktig selv om eg tror det selv...  
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1917 på: oktober 21, 2013, 22:30:55 pm » |
|
Kun ett dårlig bilde idag..  Forrige helg runnet telleren 20 000 km på motoren og samme dagen lurte eg bilen utpå Eikås banen igjen, denne gang ilag med Bergen Gatebilklubb. Med ny girkasse, dårlige bakbremser, ødelagt cup stag/feste og friskt mot så utfordret eg en gjeng med plastraketter og anne krimskrams av nyere årgang. Banen er liten og teknisk vanskelig så det ga meg selvfølgelig en fordel, men allikevel var det gøy å kjørte fra nesten alt som kom!  Alt fra audi quatroer med 700 hk, bimmere med 500hk, bmw m3, m5, 200sx osv. Det var kun to biler som holdt følge, en trimma subaru impreza wrc og en toyota starlet med 400hk, bakhjulstrekk, ribbet og gateslicks.  Motor og girkasse funka bra, men det ble litt mye røyk pga sprekk i et skrudd ventildeksel og varme tromler som røkla litt...  Få dager senere løsna ikke overraskende ene bremseband belegget bak så nå er det bare å begynne på porsche bremsene... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1918 på: oktober 27, 2013, 20:32:26 pm » |
|
Skjer jo alltid litt og nå i det siste har det vert bremsene og ulyder som har vert på agendaen. Pga problemet med varmgang i bakbremsen startet eg der, fikk sandblåst og lakka caliperne og skrudd på. Trodde ulyden var løst bremseband men det viste seg å være begge hjullagrene som var ødelagt etter tre uker.. Caliper bak før sandblåsing..  Etter lakking.  Og til tørking på dassen.   Og slik ble det på bilen.  Det bremser veldig bra og pedalen er god, men eg har et problem med at hvis eg svinger kraftig så presser skiven klossene litt tilbake og pedalen blir lav på første trykket. Har byttet hjullagre og strammet alt riktig osv, så tar gjerne imot tips om hva eg bør prøve.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1919 på: oktober 27, 2013, 23:52:47 pm » |
|
hva gjør du for å sandblåse calipre? Maskerer du sylindrene?
Skulle ha shinet opp mine litt også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|