mars 28, 2024, 11:53:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847823 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #240 på: juli 18, 2011, 14:01:52 pm »

Dro en tur ned å snakka med noen glupe hoder, og dem anbefalte "varmelakk" da den type lakk inneholder silikon som fyllemiddel fremfor vanlig lakk som inneholder en form for eboxy i lakken. Dette gjør at den isolerer mye mindre og tåler mer varme, så å lakke med epoxy primer og tykk hammerite er nok bland det verre du kunne gjøre for å la blokken sleppe ut varme... Øyerulling

Men viktig er det å vite at alle lakker med silikon fyllemiddel kan lett reagere med vanlige lakker, dette er også grunnen til at biltema sin utbedringslakk reagerer med det meste av flottere lakk.

Hehe, ja. Så fint at hammerite er en silikonbassert lakk da... Øyerulling


Veit ikke hvem som har punkekjørt mye i sommer og virkelig missbrukt redskapen her, men varmeproblemer er det siste jeg har hatt med motoren min, hehe.
10,6:1 og 95-oktan med std. oljekjøler og Crap-Scat doghouse viftehus, til og med med SMAL vifte! Sjokkert

Tror uansett det er lurt av deg å søke råd hos mennesker som har peiling...

Nå snakker vi uansett ikke bare om varme her. Frankly for min del, så bryr jeg meg pent lite om differansene, for etter å ha kjørt en stund med en lakkert blokk, så later det til at differansene er neglisjerbare.
Om finishen holder derimot, det tror jeg er noe å ta stilling til. Jeg mener, lakkerer du blokka av andre hensyn enn at den skal "se bra ut"?

Lykke til!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #241 på: juli 18, 2011, 14:07:18 pm »


Nå snakker vi uansett ikke bare om varme her. Frankly for min del, så bryr jeg meg pent lite om differansene, for etter å ha kjørt en stund med en lakkert blokk, så later det til at differansene er neglisjerbare.


Det var egentlig det viktigste som eg måtte frem til. Gliser
Takker. Blunker

Edit:
Skal bruke org doghous, plugger igjen varmluften og skal ha en sveist 37mm vifte (breieste).
Er usikker på om eg skal prøve å få tak i org glemmeblekk eller om eg skal bruke det modda T3 blekket eg har liggende.
« Siste redigering: juli 18, 2011, 15:15:54 pm av Dalland » Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #242 på: juli 18, 2011, 15:51:40 pm »

når eg spraya øve viftehuset mitt å diverse sist sommar så fekk eg anbefalt polyurethan lakk te det..men då va det jo ikkje snakk om å lakka blokkå...
men det tåle vertfall alt mulig av kjemikalier.. Blunker

Blir sikkert godt te slutt uansett.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #243 på: juli 18, 2011, 16:06:40 pm »

Edit:
Skal bruke org doghous, plugger igjen varmluften og skal ha en sveist 37mm vifte (breieste).
Er usikker på om eg skal prøve å få tak i org glemmeblekk eller om eg skal bruke det modda T3 blekket eg har liggende.

Nå, dette høres ut som en spennende plan ja! Blunker

Litt boner å plugge igjen varmeuttakene, men du skal vel gjøre som "alle andre", og det er vel å kjøre om sommeren.

Jeg husker ikke tallene i hodet i farten. Hvilke bredde er det på en std. doghous-vifte?
Synes 37mm hørtes breit ut i forhold til std. Hæ

Eneste jeg veit er at det er 5 mm som differensierer den gamle og den nye typen.
« Siste redigering: juli 18, 2011, 16:10:38 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #244 på: juli 18, 2011, 16:11:27 pm »

std. er vel 36mm i dybde, og de som er "37" er vel strengt tatt 36 de og? leste noe om det på thesamba for en tid tilbake.. solgt som en gimikk en stund
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #245 på: juli 18, 2011, 16:19:53 pm »

Ok. Tar utsagnet for god fisk. Skal i verkstedet senere i dag, og da måler jeg bare en.

Uansett, hvis ei breiere vifte skal brukes i et std. doghouse-viftehus vil en muligens få klaringsproblematikk.

Da var det ikke så "eksotisk" allikevel. Dog bør denne kjølinga holde lenge for en som tar det noen lunde pent på motorveien med moderat mengde hester. Kanskje vurdere å modde opp til en Type 4-kjøler for å spe på litt?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #246 på: juli 18, 2011, 16:49:06 pm »

det er vel snakk om dybden og ikke diameteren Blunker

jeg hadde ikke fått inn større vifte iallefall!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #247 på: juli 18, 2011, 16:57:22 pm »

det er vel snakk om dybden og ikke diameteren Blunker

Dybde / høyde er sikkert mer riktig å si.
Diameteren er den samme...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #248 på: juli 18, 2011, 17:02:35 pm »

Ang varme så har eg en bensinvarmer, så hvis eg bare få fikset bensinregulatoren på den så holder det.
Her kjøres det året rundt. Blunker

Om vifta er 36 eller 37 har eg ikke lagt en tanke på, dem sier at det er den aller siste generasjon vifta som dem tig'er og balanserer..
Må si eg tror ikke et sekund på at dem har balansert vifta på noen proffere måte enn å spinne den på fingeren. Gliser

Type 4 vifte har vert i tankene, men det tar vi etter hvert, kaster ikke bort unødvendig tid og penger. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #249 på: juli 18, 2011, 17:05:56 pm »

Hvem er "dem" ?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #250 på: juli 18, 2011, 17:11:45 pm »

Type 4 vifte har vert i tankene, men det tar vi etter hvert, kaster ikke bort unødvendig tid og penger. Glad

Er det vanlig å putte Type 4-vifte inn i Type 1-viftehus og på std. dynamo? Passer det?

Jeg snakka kun om Type 4-oljekjøleren. Relativt enkel mod. Bare litt sveising som må til.
« Siste redigering: juli 18, 2011, 17:34:56 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #251 på: juli 18, 2011, 18:02:19 pm »

Dem = vwparts.net  Blunker

Ser at dem selge ei vifta som er tigga på annen hver punkt, mens eks geneberg selger ei som er tigga på alle punktene.
Holder det med den hos vwparts? er jo en motor som sjeldent skal over 7000 rpm. Glad
Er jo også nesten halv pris...

Tmbryhn: skrivefeil, var oljekjøler eg mente.
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #252 på: juli 18, 2011, 19:28:02 pm »

Tenkte du skjønte at biltemalakken var en spøk Rekker tunge Sist vi snakket om det så var du fast bestemt på å kjøpe kjøler med vifte når du var i statene, men ikke nå lengre nei?
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #253 på: juli 18, 2011, 20:00:13 pm »

min orginale uten sveis fungerer fint i 6k så er den sveiset og "balansert" burde den jo tåle litt ja
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #254 på: juli 18, 2011, 23:50:49 pm »

min orginale uten sveis fungerer fint i 6k så er den sveiset og "balansert" burde den jo tåle litt ja

Min tyske std. uballanserte og usveisede tåler i hvert fall 6,5k. Har selvsagt testet, mange ganger...
« Siste redigering: juli 19, 2011, 11:38:15 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #255 på: juli 19, 2011, 00:37:21 am »

X2 og på den nye motoren har jeg sperre på 5400...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #256 på: juli 19, 2011, 11:02:11 am »

min orginale uten sveis fungerer fint i 6k så er den sveiset og "balansert" burde den jo tåle litt ja

Min std. uballanserte og usveisede tåler i hvert fall 6,5k. Har selvsagt testet, mange ganger...

Min også, mange ganger. og det med vanlig størrelse på begge reimhjula.

Men nå er den av god gammel tysk kvalitet fra 70tallet.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #257 på: august 06, 2011, 21:07:47 pm »

å?
Eksisterer denne tråden enda?

Kanskje på tide med en aldri så liten oppdatering. Øyerulling
Vi får vente til søndag.. Blunker
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #258 på: august 07, 2011, 22:02:33 pm »

Lang lukkertid på kameraet eller? Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #259 på: august 07, 2011, 22:42:54 pm »

Lang lukkertid på kameraet eller? Gliser

Ehm, ja..
Ca 10 min til i alle fall.. Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #260 på: august 07, 2011, 23:28:01 pm »

Da har ting begynt å skje igjen.
Bobla har fått mjukt fint teppe fra WCM og begynner å kose seg med nye plast og gummi deler ellers fra WCM.
Som dere sikkert gjetter så var jeg innom litt butikker i So Cal, og der blant kom jeg over en skikkelig gulerot som ble en total overraskelse for en ung person som meg.
Jeg fikk æren av å nyte halvannen time ilag med en av få gjenlevende "legender" i miljøet, Lorenzo Pearson.
Vi gikk rundt i hans fantastiske samling av skjelden og spektakulære vw og porscher og historiene kom på løpende bånd.
En person full av imponerende historie, full av glede og vennlig som få.

Legger ved ett bilde, resten sparer jeg til klubb bladet til vwacb. Blunker


Har fått handlet mye rart i unaiten, mer enn på bildene.
Men gidder ikke å ramse opp så får holde med bildene i kveld.







Har gjort litt smått i garasjen også, kammen er justert inn endeslark på, litt smått har blitt lakkert og blokka ble klargjort og levert til EBB i dag for boring av hull til sylindere og plansliping.
« Siste redigering: august 07, 2011, 23:30:49 pm av Dalland » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #261 på: august 10, 2011, 23:06:16 pm »

Bobla er lassa ned og klar for hjemreise (bortreise) til Bergen igjen.
Godt å få treffe det flotte Bergens folket igjen, men fysj for en by.. Gliser

Fikk blokka tilbake i går fra EBB, men dessverre hadde noen lånt fresen hans uten å sette den heeeelt i vinkel igjen, så heldigvis målte jeg i dag og fikk komme inn på en liten nød rep. Nå ble det helt supert! Gliser

Må også få skryte av AA sylinderne, helt perfekt på høyden, og stemplene som var så utrolig godt balansert utav esken!
Hadde aldri forventet sånt når man plukker fra nederst på hyllen, verdt å nevne var også ring gapet spot on og stempel til sylinder klaring var spot on.

Rett før alt havnet i bilen rakk eg å smelle sammen blokka å måle vendehøyde, fikk fort konstanter at her trengs shims på ca 2-2.3 mm.
Så nå blir det mest trolig en telefon til vee dub parts og noen 0.09 inch shims i posten.
Så måler eg alle sylindrene, noterer ned og sender shimsene til plansliping til riktig tykkelse.
Høres det fornuftig ut? Øyerulling
« Siste redigering: august 10, 2011, 23:35:25 pm av Dalland » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #262 på: august 10, 2011, 23:22:14 pm »

Er det ikkje meir fornuftig å dreia sylindarane? (pirk, pirk Blunker )

jaja lenge til scc:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #263 på: august 10, 2011, 23:34:37 pm »

Er det ikkje meir fornuftig å dreia sylindarane? (pirk, pirk Blunker )

jaja lenge til scc:)

Hvis du er så flink å dreie at du klarer å dreie på ekstra materiale så jo, men til nå har eg ikke klart det i dreiebenken... Øyerulling

Jada, er jo over ett år til SCC!  Blunker

Edit:
Redigerte det eg hadde skrevet så det ble mer forståelig...
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #264 på: august 10, 2011, 23:42:44 pm »

Rett før alt havnet i bilen rakk eg å smelle sammen blokka å måle vendehøyde, fikk fort konstanter at her trengs shims på ca 2-2.3 mm.
Så nå blir det mest trolig en telefon til vee dub parts og noen 0.09 inch shims i posten.
Så måler eg alle sylindrene, noterer ned og sender shimsene til plansliping til riktig tykkelse.
Høres det fornuftig ut? Øyerulling

Har jeg skjønt deg riktig, så er følgende status: Du har negativ vendehøyde nå (stempelet går over kanten til sylinderen), så du har tenkt til å kompensere ved å legge shims under foringene, right? Den biten høres temmelig ortodoks ut.

Nå har jeg bare bygget fire motorer fra bunnen av, men jeg for min del velger å enten decke blokka i fresen ETTER mock-up for å frese ned til riktig vendehøyde uten at foringen trenger å røres (litt seint nå, samt at du kjører langslag, så dette ville kanskje ikke funket allikevel), ellers dreier jeg av på anleggsflaten på bunnen av sylinderen (flaten som setter seg mot blokk/shims) for å sette endelig vendehøyde til ønsket verdi.

Mulig noen plansliper shims også, men det var en variant jeg ikke har hørt om før. Synes det høres ut som en utfordrene business og få spent opp dette skikkelig på et fresebord og få det rett og jevnt i så måte.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #265 på: august 10, 2011, 23:59:25 pm »

Er så enkelt som at stempelet er opp forbi sylinderen ja, hadde ikke gått selv om eg ikke hadde planfrest blokka heller, er 5.5 rådene som gjør det.
Med 5.4 råder hadde det ikke vert noe problem, men som nevnt i starten så ville eg gå for litt lenger råder for å minske trykker mot sylinderveggene.

Å planslipe shimsene ser eg på som nesten obligatorisk og det er på ingen måte noe problem når plansliperen holder tingene med eg massiv elektromagnet. Gliser
Mest trolig er jo shimsene noe jallaskit som er stemplet ut av ei platte i ca tykkelse...
Tenkte tanken på å gjøre det selv, men har ikke riktig størrelse på selve stempelet som slår hull og selv om maskinen er cnc styrt så tror eg ikke at eg går gjennom alt det stresset når shims koster 60 kr... Øyerulling
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #266 på: august 11, 2011, 00:15:20 am »

Godt du har gått opp på rådelengden...

B-stempler? Regner med det.

Høres morsom ut den elektromagneten Blunker


Du får bare måle over shimsen. Jeg vil tro at de er temmelig jevne og consistent i utførelsen.

Har du tilgang på CNC-fres, så slipper du vel strengt tatt å slå hull på noe som helst? Det handler vel om at en skal klare å betjene en slik maskin også.

60,- høres ut som en grei løsning. Er ikke alltid noe vits i å ta den tungvinne og mest eksotiske løsningen.

Du får poste noen bilder av freseprosessen med elektromagneten. Er spent på den, hehe.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #267 på: august 11, 2011, 00:17:13 am »

Er det ikkje meir fornuftig å dreia sylindarane? (pirk, pirk Blunker )

jaja lenge til scc:)

Hvis du er så flink å dreie at du klarer å dreie på ekstra materiale så jo, men til nå har eg ikke klart det i dreiebenken... Øyerulling

Jada, er jo over ett år til SCC!  Blunker

Edit:
Redigerte det eg hadde skrevet så det ble mer forståelig...

da var shimsene som skulle slipast ja.. Osteaktig Flau
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #268 på: august 11, 2011, 08:11:29 am »

Med en del erfaring på området plansliping, vil jeg oppfordre deg til å følge nøye med og kjøre veldig fine "kutt". Noe jeg har konstatert ved plansliping av tynne (ca 3 mm) plater er at det blir en kjennbar "bølgeform" på bitene som virker til å matche stripene/magnetfeltene på magnetbordet.
Dette vil du jo raskt se på mikrometeret.
Ellers gleder jeg meg over å følge tråden din her, og snapper opp litt etterhvert. Stå på videre!
Loggført

Seaside VW Klubb
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #269 på: august 11, 2011, 10:19:45 am »

Med en del erfaring på området plansliping, vil jeg oppfordre deg til å følge nøye med og kjøre veldig fine "kutt". Noe jeg har konstatert ved plansliping av tynne (ca 3 mm) plater er at det blir en kjennbar "bølgeform" på bitene som virker til å matche stripene/magnetfeltene på magnetbordet.
Dette vil du jo raskt se på mikrometeret.
Ellers gleder jeg meg over å følge tråden din her, og snapper opp litt etterhvert. Stå på videre!

Akkurat det du snakker om der lå eg å tentke på utover natta.
Kom frem til at det greieste var å ta en stålplate/del som var planslipt å legge oppå, da slipper man det ujevne underlaget.

At eg tar litt sånn tunge veier er enkelt å greit bare for å lære mest mulig og maskiner selv. Glad

Tmbryhn: er ikke fresing, er stort slipehjul, blir utrolig fin overflate. Blunker
Loggført

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!