mars 28, 2024, 13:31:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847839 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #510 på: oktober 26, 2011, 22:06:34 pm »

Hvis en frisk 12v starter og et friskt 12v batteri ikke greier å få nok fart på motoren til at den starter, vil jeg påstå det er noe galt med motoren...

Hadde en 2276 med superflow topper/stive fjører, FK87 og 11,5 i komp. Starta fint med en gammel 12v starter og biltema batteri.

Du kan få slike symptomer hvis den står med for mye fortenning. Men det har du sikkert sjekket Blunker

Gikk den så fint på aller første oppstart også?
Det meste på motoren er dobbelt å trippelsjekka.. Øyerulling
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #511 på: oktober 26, 2011, 22:13:54 pm »

Hvis en frisk 12v starter og et friskt 12v batteri ikke greier å få nok fart på motoren til at den starter, vil jeg påstå det er noe galt med motoren...

Hadde en 2276 med superflow topper/stive fjører, FK87 og 11,5 i komp. Starta fint med en gammel 12v starter og biltema batteri.

Du kan få slike symptomer hvis den står med for mye fortenning. Men det har du sikkert sjekket Blunker

Gikk den så fint på aller første oppstart også?
Det meste på motoren er dobbelt å trippelsjekka.. Øyerulling

Ja, ikke noe problem det.
Kan du snurre motoren greit med en nøkkel på reimhjulet?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #512 på: oktober 26, 2011, 22:15:39 pm »


* SUC50104 (Kopier).JPG (137.01 KB. 640x480 - vist 913 ganger.)


Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....

Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #513 på: oktober 26, 2011, 22:20:51 pm »

dæven med det håret og sånn t-skjorta hang så eg ut så ett kvinnfolk med store mugger! Osteaktig

Berger, den er tung men jevn uten noen form for ulyder, det er i stor hovedsak pga sylinderne og der er alt av klaringer selvfølgelig målt og innforbi ønskete krav.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #514 på: oktober 26, 2011, 22:33:14 pm »

[ Vedlegg ]

Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....

bensin er ikke så lett å komprimere, så det kan være årsaken
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #515 på: oktober 26, 2011, 22:34:54 pm »

[ Vedlegg ]

Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....

bensin er ikke så lett å komprimere, så det kan være årsaken

Hehe ikke sånn... Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #516 på: oktober 26, 2011, 22:37:17 pm »

du sa jo ikke hvor mye du hadde Blunker
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #517 på: oktober 26, 2011, 22:48:03 pm »

[ Vedlegg ]

Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....

Hilde dalland fra nå. Klipp kort på sidene så du får en heftig hokky. Dæ hadde du kledd .. hehe Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #518 på: oktober 26, 2011, 22:50:24 pm »

[ Vedlegg ]

Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....

Hilde dalland fra nå. Klipp kort på sidene så du får en heftig hokky. Dæ hadde du kledd .. hehe Glad

Ser nå at det er på tide å klippa seg ja, og når til og med frisørene kommer å sier at de vil gjøre det gratis så bør eg ta hintet... Gliser
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #519 på: oktober 26, 2011, 23:32:27 pm »

Må bare poste denne  Gliser (diskusjoen om håret har gått på VWACB-forumet tidligere)

Håkon har for de som ikke visste det ekstrajobb som lykketroll på Bryggen i Bergen:
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #520 på: oktober 26, 2011, 23:53:06 pm »

har den gått lett rundt under hele bygge prosessen?
er svinghjul shimset for tight?
alle lager sitter der de skal??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #521 på: oktober 26, 2011, 23:55:44 pm »

Min gamle 6v starter drar rundt en tight og fin, nybygget 1915 med 10 i komp..

Sier ikke at noe er galt med motoren, bare at gammelt ræl kan starte rimelig hissige motorer..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #522 på: oktober 27, 2011, 06:36:36 am »

Hvor tung en motor er å dra rundt har mest med kam å gjøre. Om kompen rømmer ut under cranking påvirker den ikke. Doble fjærer er tunge å komprimere under løft delen av loben, på vei ned frigjøres den samme mengden energi. Med det sagt har jeg har jeg aldri kommet over at en motor som trenger noe annet enn en normal starter, med ytterpunktene w110 og 10 i komp eller fk89 med 12.3 i komp ( med låst fordeler)
Det kan være at starteren ikke er i riktig inngrep, eller at utløser armen spenner i mot trykkplaten. Dvs, feilen må ikke være innvendig.
Ellers får studenten rett å slett bygge mer muskler og kjøpe seg en sveiv. Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
sandvik996tt
Gjest
« Svar #523 på: oktober 27, 2011, 06:37:37 am »

Første forsøk :









Men den starter nok til slutt  Gliser
« Siste redigering: oktober 27, 2011, 06:49:59 am av Morten Sandvik » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #524 på: oktober 27, 2011, 06:43:36 am »

Alle mine tidligere motorer har jeg brukt original starter på. Men på min siste (8.1:1 statisk komp) hadde jeg samme problem og måtte butte til automatstarter. Den stoppet ikke å dra rundt men gikk akkurat litt for sakte til å fyre. Trenger altså ikke bety at noe er galt med motoren for min funlee jo passe greit til tross for at jeg måtte oppgradere starter ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #525 på: oktober 27, 2011, 06:47:08 am »

Filmene kom mens jeg skrev. Den der går jo ikke rundt i det "hele tatt"...
Uansett hva du gjør nå med starter så må/bør du tørke eller helst bytte plugger for de har du druknet i bensin ved å gi masse gass uten noe som helst tenning/turning.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #526 på: oktober 27, 2011, 07:16:15 am »

Ser knasten spurte:
Som shortblock snurret den veldig lett rundt og etter hvert som eg satt på sylinderne ble det mer og mer motstand.
Den snurrer rundt jevnt og uten ulyder, er bare at det er endel mer motstand enn en innkjørt motor.

Vi tok ut pluggende å sjekket, var på ingen måte druknet.
Til neste forsøk skal eg ha helt opplada batteri, autostarter, gått over alt av justeringer osv og kanskje helle en liten skvett olje oppi hver sylinder.

Kan på ingen måte si at startmotorene var av noen bedre stand, glovarme og røyk kom det fra samtlige.. Øyerulling

Eg håper og tror at en skikkelig starter er alt som skal til, og vis ikke så får vi bare konkludere med at eneste som kan å bygge motorer er Andersen racing. Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #527 på: oktober 27, 2011, 07:23:08 am »

Kanskje du også skulle vurdere et JPM prime cover slik at du har oljetrykk FØR du begynner å kine motoren.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #528 på: oktober 27, 2011, 07:27:45 am »

Kanskje du også skulle vurdere et JPM prime cover slik at du har oljetrykk FØR du begynner å kine motoren.

Kanskje du skulle vurdert å ta deg en bolle? Osteaktig

Neida, men du må for all del ikke tro at eg kinnet uten å ha oljetrykk først.
Første oppstart var uten plugger og stenger, da var på forhånd alle slanger og filter fult og eg hadde brukt en sprøyte til å sprøyte olje direkte inn i galleriet.

Kanskje du skulle vurdert JPM deksle på alle tidligere motorer du har bygget? Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #529 på: oktober 27, 2011, 07:33:32 am »

Håper du ikke tar deg nær av en spøk BB. Glad

Når eg tenker over det så var ikke den nye motoren så mye tyngre å vri rundt enn bruksmotoren..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #530 på: oktober 27, 2011, 07:42:30 am »

Jeg tar meg ikke nær av små drittunger som uttaler seg på forumet om ting dem ikke kan.

- Ikke en plass står det at du kinnet til oljetrykk.
- Hva vet du hva jeg har gjort med mine tidligere motorer.

BB




Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #531 på: oktober 27, 2011, 07:49:35 am »

Håper du ikke tar deg nær av en spøk Dalland  Glad

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #532 på: oktober 27, 2011, 07:59:07 am »

På et tidspunkt i denne tråden sovna jeg etter X antall poster om varme og utvidning i håve å rauå. Endelig ser det ut til at popcorn og cola må dras frem fra lørdags skuffen  Gliser
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #533 på: oktober 27, 2011, 08:08:29 am »

Hvordan er det med kablingen til starteren? God nok diamenter på de? Skikkelig kontakt? Du forsøkte jo med startkabler uten at det ga nevneverdig bedre resultat, så strøm er vel ikke problemet.

Har aldri opplevd at en ny motor er noe spesielt tung å dra rundt. Klart, tørre sylindre gir litt mer motstand, men så snart de får litt bensin i seg, skal de gå greit.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #534 på: oktober 27, 2011, 08:08:40 am »

Jeg måtte ha ny starter pp min 2332, som var godt brukt og ca 9:1 i komp. Hadde ikke sjans med en grei starter  og batteri som startet 1600'er som det skulle vært shortblokker.
Med ny starter(vanlig) og maxxima batteri var det null problem.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #535 på: oktober 27, 2011, 08:22:39 am »

Jeg måtte ha ny starter pp min 2332, som var godt brukt og ca 9:1 i komp. Hadde ikke sjans med en grei starter  og batteri som startet 1600'er som det skulle vært shortblokker.
Med ny starter(vanlig) og maxxima batteri var det null problem.

Er det ikke Maxxima batteri studenten bruker?


http://sonnak.com.loopiadns.com/produkter/marine/exide-start-agm
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #536 på: oktober 27, 2011, 08:26:36 am »

Me prøvde faktisk maxxima og paralellkobla med et nyere biltema batteri, kobla også inn på bilen som sto å sveiv på go gang.
Startmotorne var sikker på langt nær gode og tror ikke gjordingen i dem var så god heller..

BB:
Ble bare toppen av etterpåklokhet når du mener eg burde hatt ett produkt som kom på markedet for ca en uke siden.
Men kunne jo selvfølgelig hatt lagt ett selv, men valgte å bruke trikset med sprøyta og så lenge oljelampa ikke lyser når eg kinner så tar eg det som god fisk..
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #537 på: oktober 27, 2011, 08:37:23 am »

Produktet er snart to år gammelt, jeg har hatt det siden dag 1 på min motor Dalland :-)
Forresten meget fornøyd med det og kan anbefale det sterkt. Kosta ikke allverdens heller.

Ang. Bergers siste kommentar så er det et viktig poeng. Det har jeg erfart selv og:
Tynne gamle startkabler =  varme og litt røyk
Kjøpte deretter nye biltema tykke kabler og det ga start på motor. Da på en tidligere motor hvor jeg hadde original 12v starter.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #538 på: oktober 27, 2011, 08:56:37 am »

Produktet er snart to år gammelt, jeg har hatt det siden dag 1 på min motor Dalland :-)
Forresten meget fornøyd med det og kan anbefale det sterkt. Kosta ikke allverdens heller.

Ang. Bergers siste kommentar så er det et viktig poeng. Det har jeg erfart selv og:
Tynne gamle startkabler =  varme og litt røyk
Kjøpte deretter nye biltema tykke kabler og det ga start på motor. Da på en tidligere motor hvor jeg hadde original 12v starter.

Ikke godt å vite hva jpm har når han ikke har vist det på nettet.. Øyerulling
Får oppgradere kablinga til neste gang.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #539 på: oktober 27, 2011, 08:58:39 am »

det eksisterer faktisk en verden utenfor nettet også, tro det eller ei  Blunker  Gliser
Loggført
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!