mars 28, 2024, 11:56:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847824 ganger)
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #900 på: november 22, 2011, 21:45:20 pm »

hvilke dyser har du?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #901 på: november 22, 2011, 21:47:50 pm »

hvilke dyser har du?

Husker ikke. Gliser
Husker bare 60 tomgang..
Loggført

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #902 på: november 22, 2011, 21:54:08 pm »

prøv 180 bensin og 200 luft og se om det blir bedre eller dårligre
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #903 på: november 22, 2011, 22:08:12 pm »

prøv 180 bensin og 200 luft og se om det blir bedre eller dårligre

Ikke så enkelt når eg ikke har dyser til dellorto liggende..
Satser heller på å få liv i lambdaen så eg kan se fort hva eg bør endre..
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #904 på: november 22, 2011, 22:24:00 pm »


Ser ikke ut som om det er så mye å klage på ang portinga, men selvfølgelig er det mer hk å finne med større ventiler.
Å klare over 150 hk med de toppene bør være mulig, men da skal mer klaffe, å kjøre med 48 gassere er jo helt unødvendig.
Se gjerne denne motoren som inspirasjon, her brukes 40mm gassere og henter ca 160 hk.

Så du regner med ca 160hk i din motor Dalland?  Har spurt før men ikke fått svar på hva du tror effekten vil være.

Det er ikke hans egen han snakker om her tror jeg. Er nok referanse til Sandvik sin.
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #905 på: november 22, 2011, 22:34:16 pm »

Glemte linken, se nå..
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #906 på: november 23, 2011, 10:12:29 am »

Kanalene er så "overportet" til å begynne med at det er bare en stor trakt ned til den lille innsugsventilen.

Jeg regner med at denne uttalelsen også koker ned til at du fortsatt ikke skjønner forskjellen på diameter og areal.
Vi husker jo grunnen til at du skulle ha 34mm invendig diameter:

Velger å ikke porte ræva utav kanalen pga som få tenker på så er den effektive diameteren over selve ventil åpningen 42-8 = 34 mm.
Derfor velger jeg å legge kanalen på litt over 34 mm før ventilstyringen...


Jeg har ingen tro på en slik pekefinger utregning, men denne er tillegg helt feil utført.

Arealet av en 8mm stamme er 50mm²
Arealet av en 42mm ventil er 1385mm²
(Arealet av et 34mm hull er 907mm²)

Om du skal finne effektivt areal må du trekke de 50 fra 1385 = 1335mm²

Diameteren av et hull på 1335mm² er 41,2 mm!
I følge din tankegang har du da laget kanalen din utrolig mye for trang.

Så du bør ikke dømme puttes topper på utseendet, kan være at de er nettopp slik du mente at dine skulle være.

 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #907 på: november 23, 2011, 10:59:24 am »

jøss trodde studenter nåtildags lærte sånt på skolen jeg.....
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #908 på: november 23, 2011, 11:51:58 am »

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #909 på: november 23, 2011, 12:01:11 pm »


Så du bør ikke dømme tottes pupper på utseendet, kan være at de er nettopp slik du mente at dine skulle være.

 
Det er bare så j@vlig barnslig å bytte om to bokstaver  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #910 på: november 23, 2011, 12:14:02 pm »

 Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #911 på: november 23, 2011, 12:30:08 pm »

Ser du har sitert en feil, heldigvis bare en skrivefeil.
Det fysiske arbeidet er utført med riktig formel.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #912 på: november 23, 2011, 12:43:17 pm »


 Osteaktig Osteaktig

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #913 på: november 23, 2011, 13:27:30 pm »


Så du bør ikke dømme tottes pupper på utseendet, kan være at de er nettopp slik du mente at dine skulle være.

 
Det er bare så j@vlig barnslig å bytte om to bokstaver  Gliser

 Gliser
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #914 på: november 24, 2011, 10:47:32 am »

Jeg liker denne tråden....
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #915 på: november 26, 2011, 12:56:38 pm »

Er enig i denne uttalelsen fra JHU "Jeg har ingen tro på en slik pekefinger utregning, men denne er tillegg helt feil utført".

Er en del flere betraktninger som må taes her. Løft på kam(ventil) som skal brukes er en av dem, turtall en annen bare for å nevne noe.

Stort løft på kam (ventil) veier langt på vei opp for ventilstørrelse. En annen ting er at det har liten hensikt å ha 44/37,5mm ventiler på feks. 85,5 borring . Nå vet jeg at det ikke er brukt så "liten" borring her , men nevner det alikevel. Med store ventiler på liten borring vil jo "strømmen" med blanding nærmest møte en "vegg" med en gang det passerer ventil. Er mange faktorer som skal harmonere her. Etter min mening bør topper bygges etter kam og ccm/borring - valg.

Utforming av kanal har nok nesten like mye å si som størrelse. Viktig er det å ha jevne overganger hele veien og at "ting står i forhold til hverandre". Så som JHU skrev er slike "pekefinger-utregninger" på det nærmeste bare tull..

(Jeg er ikke veldig glad i popcorn, men ...  Glad  )
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #916 på: november 26, 2011, 17:14:51 pm »

 Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #917 på: november 26, 2011, 17:16:53 pm »

Blir det Dyno Day på Studenten snart?
Orker snart ikke å vente på resultatet!!!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #918 på: november 26, 2011, 17:18:31 pm »

nei dette er skikkelig uutholdelig !!!!!!!!!!
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #919 på: november 26, 2011, 17:19:50 pm »

Må jo vite hva jeg skal slå.
Skal ha Putte på dyno'n til våren.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #920 på: november 26, 2011, 20:23:22 pm »

Er enig i denne uttalelsen fra JHU "Jeg har ingen tro på en slik pekefinger utregning, men denne er tillegg helt feil utført".

Er en del flere betraktninger som må taes her. Løft på kam(ventil) som skal brukes er en av dem, turtall en annen bare for å nevne noe.

Stort løft på kam (ventil) veier langt på vei opp for ventilstørrelse. En annen ting er at det har liten hensikt å ha 44/37,5mm ventiler på feks. 85,5 borring . Nå vet jeg at det ikke er brukt så "liten" borring her , men nevner det alikevel. Med store ventiler på liten borring vil jo "strømmen" med blanding nærmest møte en "vegg" med en gang det passerer ventil. Er mange faktorer som skal harmonere her. Etter min mening bør topper bygges etter kam og ccm/borring - valg.

Utforming av kanal har nok nesten like mye å si som størrelse. Viktig er det å ha jevne overganger hele veien og at "ting står i forhold til hverandre". Så som JHU skrev er slike "pekefinger-utregninger" på det nærmeste bare tull..

(Jeg er ikke veldig glad i popcorn, men ...  Glad  )

Veldig viktige tema du tar opp, alt du nevner og mye mer er lagt til grunne for arbeidet eg gjorde.

Men ang ventil størrelser og vegger osv så er det ikke bare dårlig å ha stor ventil..
Akkuratt ekstrem eksemple du tok vet eg ikke om fysisk er mulig..
En av de viktige tingene i forbrenningen i tillegg til flow osv er å få en så gjevn blanding som mulig i kammeret.
Grunnen til dette sier jo seg selv, men hvordan dette utføres har mange måter.
Å ha en ventil som ligger nærme veggen på ene siden og åpen på andre siden skaper turbulensen som trengs for å bedre gjevne ut blandingen. Kan eks dra som eksempel den FSI VAG motoren som forskes på her på skolen, i den er kanalene veldig rette og fine.
Men rett ved der hvor ventilen åpner er det laget en merkbar kant som er detr kun for å skape turbulens.
Greit nok at det kanskje er enda viktigere med dennen turbulente luften i en motor med direkte innsprøytning.
Men uansett er dette et tema i alle forbrennings motorer.

Synd eg ikke har noen bilder fra den ferdige portinga mi, men kan innrømme at den er skremmende lik Tim's stage 2 topper.
Turtall og ventil størrelse er et veldig viktig tema, men egentlig mest når det gjelder å hente maks hk.
Men mest hk handler jo bare om to ting: turtall og VE. Og for å dra litt praksis inn i det hele så vet jeg godt at jeg har mer hk å gå på, men har enda ikke dratt motoren min til over 6000 rpm...

Så hvor skal man sette grensen?
Ønsker man mer hk så flytter man også punktet hvor man oppnår bra VE tall og bra nm tall.
I mitt tilfelle kan eg fint putre rundt på 1200 rpm i 4. giret og bare nyte omgivelsene, og har ved 2500 allerede fint med krefter.
Samtidig sier det ikke stopp før langt over komfortabelt turtall..


Hadde eg hatt fluid analyse program og kunskapen så er det ikke tvil om jeg til nesten gang ville tatt mange tester på dataen.
Men i våres enkle verden så må det bli en blanding av noen tommerfingel utregninger, lange formler og et hav av bilder av ferdig porta topper på nettet. Kompromiss blir det uansett, så jeg valgte heller å legger mesteparten av tiden på å forlenge holdbarheten på motoren mest mulig. Glad

Ang dyno, så blir det ikke før til sommeren.
Nå er verken motoren eller boble prioritert, nå er det bare å prøve å fikse eksamene. Øyerulling

I tillegg så skal det en lang vei med justering til og jeg må få lagt prototypene av forgasserdelene osv før dyno run kommer.
Så det blir nok ikke så mye oppdateringer fremover annet en at motoren putrer og går..

Så som en liten oppdatering kan det sies at eg er utrolig fornøyd med motoren og forgasserne, utrolig vennlig motor.
Lettstartet og enkelt å greit en fryd å kjøre. Glad
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #921 på: november 27, 2011, 11:09:38 am »

Veldig viktige tema du tar opp, alt du nevner og mye mer er lagt til grunne for arbeidet eg gjorde.

Surprise, surprise...
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #922 på: november 27, 2011, 11:22:59 am »

Veldig viktige tema du tar opp, alt du nevner og mye mer er lagt til grunne for arbeidet eg gjorde.

Surprise, surprise...

Hadde du forventa eg ikke "forsvarer" meg når innlegget delvis var rettet sånn at det virket som om eg ikke hadde lagt noe teori ned i arbeidet?
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #923 på: november 27, 2011, 12:16:41 pm »

Veldig viktige tema du tar opp, alt du nevner og mye mer er lagt til grunne for arbeidet eg gjorde.

Surprise, surprise...

Hadde du forventa eg ikke "forsvarer" meg når innlegget delvis var rettet sånn at det virket som om eg ikke hadde lagt noe teori ned i arbeidet?
Er ikke hele tråden her bare teori da?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #924 på: november 27, 2011, 12:53:01 pm »

Veldig viktige tema du tar opp, alt du nevner og mye mer er lagt til grunne for arbeidet eg gjorde.

Surprise, surprise...

Hadde du forventa eg ikke "forsvarer" meg når innlegget delvis var rettet sånn at det virket som om eg ikke hadde lagt noe teori ned i arbeidet?
Er ikke hele tråden her bare teori da?

Så å si.. Gliser
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #925 på: november 27, 2011, 14:04:09 pm »

Men vi har også nylig lært at, heldigvis, skiller det mellom teorien og praksisen...  Man regner feil, men gjør rett.  Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #926 på: november 27, 2011, 14:07:01 pm »

Men vi har også nylig lært at, heldigvis, skiller det mellom teorien og praksisen...  Man regner feil, men gjør rett.  Gliser

Hehe, eller at det er skrevet utrolig lite av alle utregninger osv i tråden. Øyerulling
Hvis det ikke er tro i at eg har regnet riktig så kan man gå langt tilbake i en av tmbryhn sine tråder, der tror eg at eg har kommentert og regnet ut dette men da riktig.. Osteaktig  (ehm, feil) Øyerulling
« Siste redigering: november 27, 2011, 20:34:14 pm av Dalland » Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #927 på: november 27, 2011, 20:04:57 pm »

Kanalene er så "overportet" til å begynne med at det er bare en stor trakt ned til den lille innsugsventilen.

Jeg regner med at denne uttalelsen også koker ned til at du fortsatt ikke skjønner forskjellen på diameter og areal.
Vi husker jo grunnen til at du skulle ha 34mm invendig diameter:

Velger å ikke porte ræva utav kanalen pga som få tenker på så er den effektive diameteren over selve ventil åpningen 42-8 = 34 mm.
Derfor velger jeg å legge kanalen på litt over 34 mm før ventilstyringen...


Jeg har ingen tro på en slik pekefinger utregning, men denne er tillegg helt feil utført.

Arealet av en 8mm stamme er 50mm²
Arealet av en 42mm ventil er 1385mm²
(Arealet av et 34mm hull er 907mm²)

Om du skal finne effektivt areal må du trekke de 50 fra 1385 = 1335mm²

Diameteren av et hull på 1335mm² er 41,2 mm!
I følge din tankegang har du da laget kanalen din utrolig mye for trang.

Så du bør ikke dømme puttes topper på utseendet, kan være at de er nettopp slik du mente at dine skulle være.

 

Godt å se at tinga "speller" for deg med motor i bil og startere som drar normalt rundt  Blunker

Inneldningsvis_
@ "Folkens": La helst være med å finne frem popcornet for denne gang. Det er overhodet ikke kjefting som er på vei...

Siden du faktisk refererer til min tråd, så ønsker jeg å slenge inn en note: Hvis du refererer til en av de siste avsnittene ifm. med grov-prepping av 043-toppene mine, så ble jeg nødt til den gangen å fortelle deg (i min egen tråd) at areal er en eksponensiell funksjon, og at en ikke kan regne utifra diameter såfremt gassen ikke skal boltre seg på en papirtynn og bred port, hehe. Derfor synes jeg det er deilig å se at det endelig er noen andre som tar opp igjen det jeg la fram i 1915-skrotetråden, etter en anmodning om faktisk å gjøre samme tabben med 043-toppene mine Blunker

Dalland skriver i 1915-tråden:
"Husk å ta med i beregningene at ventil "hullet" er vel ca 36 mm i dim og ventilstammen er 8 mm så du sitter igjen med 28 mm i effektivt dim.
Derfor trenger du strengt tatt ikke mye større dim lenger opp, hvis en ser bort fra rundt ventilstyringen som eg tror har 12 mm utvendig dim.
Innvending mikrometer ga meg en ok pekepinne, men sånne støpinger er sikkert det letteste å måle på. "

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16619.510.html

Jeg synes det er oppriktig synd at du rakk å sette sammen motoren med ovennevnte "utregninger" og portingsfilosofi. Jeg mener du heller skulle gått for 40/35,5 med samme målene. Hadde vært billigere, og du hadde ikke fått den sammen nedbremsingen av gassahstigheten over setet som du har nå, som igjen tapper gassen for kinetisk energi (momentum), og som fører til et lavere potensiale for fortsatt fylling etter at stemplet vender og ventilen begynner å lukke seg.
Kanskje dette er noe å vurdere ved neste korsvei når blokka må tas opp for linjeborring?

Angående LC-1:
Høres ut som en snag i selve computeren, og med mindre du føler deg stødig på elektro på ganske dypt nivå nivå, så kjøp deg en ny controller hvis du er 100% på at alt av wiring er tipp-topp og du ikke har oversett noe i software. Det eksisterer nemlig programmerbare funksjoner som kan endres med medfølgende software. Jeg driver og implementerer en "14dot7"-controller inn i MS-en min for tiden, og den tror jeg kommer til å gjøre susen. Langt bedre value hvis du er hendig med loddebolten. Check it out!
Selv har jeg "brukt opp" to stk. LC-1 over en periode på ca. 3 år i bruksbil - bare ment som en pekepinn  Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #928 på: november 27, 2011, 20:10:30 pm »

Selv har jeg "brukt opp" to stk. LC-1 over en periode på ca. 3 år i bruksbil - bare ment som en pekepinn  Blunker

det samme har jeg opplevd i 2 biler.... og XXXX antal andre folk rundt omkring.
kast den (eller levèr den helst på miljøstasjon ) og kjøp en annen type.
sensoren er nok iorden.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #929 på: november 27, 2011, 20:33:31 pm »

Selv har jeg "brukt opp" to stk. LC-1 over en periode på ca. 3 år i bruksbil - bare ment som en pekepinn  Blunker

det samme har jeg opplevd i 2 biler.... og XXXX antal andre folk rundt omkring.
kast den (eller levèr den helst på miljøstasjon ) og kjøp en annen type.
sensoren er nok iorden.

Svarte, har jo bare holdt ca 5 timer tilsammen det møkket... Sint

Tmbryhn:
Det var akkurat du som kom som den "reddende engel" og fortalte meg om noe eg helt haddde glemt.
At eg i tillegg har drete meg ut å skreve samme feilen i min egen tråd viser jo bare igjen til at alt må sees på med skepsis! Blunker

Men eg skjønner ikke helt hva du mener med at hastigheten bremses ned over setet, mener du bare i motsetning til 42 ventil?
Og tenker du da med tanke på hvordan bilen kjøres som en bruksbil at eg da trolig hadde hatt litt bedre bunndrag?
Gjerne forklar på ny med teskje så eg og skjønner hva du tenker. Glad
Atter en gang så ble ikke motoren satt sammen med den feil bruken av formel bare så det er sagt.
(skal fint innrømme at eg var ute med fresen osv en god del etter at du forklarte, og toppene var ikke ferdige før mer mot september.)

Men eg setter veldig pris på at det blir tatt opp, så slipper eg å sove med dårlig samvittighet om vranglære på akkurat det temaet. (sikkert nok av andre å velge i)
Og blir også veldig spennende å se når motoren havner på dynoen om toppene ble portet nok osv, men eg tror nok at det heller er eksosen og forgasserne som kan være begrensende faktorer så lenge vi snakker om fra ca 160 hk og opp.

Men ang den lc-1 skiten, så har eg absolutt null peiling på elektronikk, så det nærmeste eg kommer å fikse den er å sende klage til selgeren Øyerulling
Men skal selvfølgelig sjekke over alle ledningene først, er jo en fare for at den bryteren til å kalibrere ikke fungerer lengre.

 
Loggført

Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!