mars 28, 2024, 18:49:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847900 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #960 på: november 29, 2011, 08:52:40 am »

Og hvorfor belaste deler som ikke pleier å bli belasta sånn når man kan kjøre det på den skikkelige måten å bytte torsjons stag.
:-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #961 på: november 29, 2011, 09:19:36 am »

Hva er ulempen med plasseringen av en traction bar?

Tja har bare aldri likt å bruke bakenden av karosseriet til å ta opp disse kreftene, da jeg syntes det er lealaust nok fra før baki der, men dette er vel egentlig bare tull.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #962 på: november 29, 2011, 09:28:59 am »

Og hvorfor belaste deler som ikke pleier å bli belasta sånn når man kan kjøre det på den skikkelige måten å bytte torsjons stag.
:-)


Jo delvis enig i det der, men nå er det snakk om ganske grov infesting av demperen orginalt da, det er jo også ett feste til karosseriet i nærheten, biten er i støpt og seigt stål, som er sveist til ,hva er det 4 eller 5 toms, rør som går bort til samme feste som torsjonstaven sitter i. Har på følelsen av at dette er mer enn sterkt nok uten å ha regnet noe spesielt på det.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #963 på: november 29, 2011, 09:56:24 am »

Og hvorfor belaste deler som ikke pleier å bli belasta sånn når man kan kjøre det på den skikkelige måten å bytte torsjons stag.
:-)


Jo delvis enig i det der, men nå er det snakk om ganske grov infesting av demperen orginalt da, det er jo også ett feste til karosseriet i nærheten, biten er i støpt og seigt stål, som er sveist til ,hva er det 4 eller 5 toms, rør som går bort til samme feste som torsjonstaven sitter i. Har på følelsen av at dette er mer enn sterkt nok uten å ha regnet noe spesielt på det.

Og så finnes det endel PRAKSIS som viser at det fungerer fint med jalla Empi coilovers i tillegg til originale torsjons-fjærer montert i originale fester ....  Rekker tunge 
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #964 på: november 29, 2011, 11:13:08 am »

Det finnes to måter (egentlig tre) å fikse at bilen setter seg for mye...

I stedet for vanlig boble i-slagsgummi setter man på buss i-slagsgummi (snubbers) på justerbar fot som justeres til de er nære å ta i... da komprimerer du gummi ved hard akselerasjon... trikset er å unngå et skarpt "kakk" ved fjæringens stopp.

Den andre måten er å sette i kraftigere fjær (torsjonstav) og en justerbar demper. Soleklar favoritt fra min side.

Den tredje, er som svensken sier: bara at gilla läget, dvs la bilen være like myk og heise den opp slik at du fortsatt har frigang under motoren.


Coilovers bak eller foran på torsjonsbobler er for folk som har tro på dobbel fjæring... eller som liker å si navnet Gliser

 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #965 på: november 29, 2011, 11:44:24 am »

Det finnes to måter (egentlig tre) å fikse at bilen setter seg for mye...

I stedet for vanlig boble i-slagsgummi setter man på buss i-slagsgummi (snubbers) på justerbar fot som justeres til de er nære å ta i... da komprimerer du gummi ved hard akselerasjon... trikset er å unngå et skarpt "kakk" ved fjæringens stopp.

Den andre måten er å sette i kraftigere fjær (torsjonstav) og en justerbar demper. Soleklar favoritt fra min side.

Den tredje, er som svensken sier: bara at gilla läget, dvs la bilen være like myk og heise den opp slik at du fortsatt har frigang under motoren.


Coilovers bak eller foran på torsjonsbobler er for folk som har tro på dobbel fjæring... eller som liker å si navnet Gliser

 

Haha nå minnet du meg på at eg har tatt gummi stopperne helt vekk... Øyerulling Gliser
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #966 på: november 29, 2011, 12:23:07 pm »

Det finnes to måter (egentlig tre) å fikse at bilen setter seg for mye...

I stedet for vanlig boble i-slagsgummi setter man på buss i-slagsgummi (snubbers) på justerbar fot som justeres til de er nære å ta i... da komprimerer du gummi ved hard akselerasjon... trikset er å unngå et skarpt "kakk" ved fjæringens stopp.

Den andre måten er å sette i kraftigere fjær (torsjonstav) og en justerbar demper. Soleklar favoritt fra min side.

Den tredje, er som svensken sier: bara at gilla läget, dvs la bilen være like myk og heise den opp slik at du fortsatt har frigang under motoren.


Coilovers bak eller foran på torsjonsbobler er for folk som har tro på dobbel fjæring... eller som liker å si navnet Gliser

 

Å bruke buss gummistopper på den måten du beskriver er vel også strengt tatt dobbel fjæring....  Øyerulling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #967 på: november 29, 2011, 12:31:30 pm »

Å bruke buss gummistopper på den måten du beskriver er vel også strengt tatt dobbel fjæring....  Øyerulling

Progressiv er det vettu. Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #968 på: november 29, 2011, 12:53:59 pm »

Ulempen med buss snubbers (gummi) er returen du får etter å komprimert dem.

Jeg har 28mm SAW torsjonsfjører og justerbare (og modifiserte) koni dempere. Når grepet er bra og jeg trykker på med det jeg har så klarer jeg allikevel ikke å unngå at bilen setter seg altfor langt ned. Løsningen da er mindre clutch.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #969 på: november 29, 2011, 14:55:34 pm »

Magnesiumklosser rett i asfalten er bankers!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #970 på: november 29, 2011, 14:58:35 pm »

Magnesiumklosser rett i asfalten er bankers!

Eller gjør som jeg har sett på flere biler:

Lag et hull og gjenge opp til en solid skrue som hindrer vandringen for fjørplata. På den måten kan du bestemme hvor mye vandring du skal ha. Cheapo men jeg har sett den ordningen på noen virkelig raske biler.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #971 på: desember 02, 2011, 11:52:50 am »

Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #972 på: desember 02, 2011, 11:55:05 am »



Tøft bilde å tøffe effekter...men du må få den mer ned mot bakken Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #973 på: desember 02, 2011, 11:59:52 am »

Ikke noe problem det vettu, er bare å bokstavelig talt gi gass. Osteaktig
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #974 på: desember 02, 2011, 13:23:38 pm »

kw har coilovers som er plenty gode nok for bobla di Glad

De har jeg på Putte (front og bak)
Fantastiske produkter!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #975 på: desember 02, 2011, 13:54:57 pm »

Ble litt inspirert av en eksos tråd på cal-look.no så har vert i samtale med Turbo Thomas i UK så han skal trolig få lagt nytt eksos til motoren utpå våren.

KW funker sikkert bra det, selv er eg storfornøyd med Koni og med den stive koni prisen tror eg ikke at dem går i bosset med det første.
Også en fryd å kunne justere demperne såpass som er mulig med Koni. Glad
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #976 på: desember 02, 2011, 14:08:17 pm »

Hvorfor ikke bare gå for et 42mm CSP Python?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #977 på: desember 02, 2011, 14:27:08 pm »

Tar en Formula å gjør en halvseriøs setning helt useriøs & grisete Blunker



Sitat
Og egentlig er det bare greit med at den er mjuk, da det gjør at det er vanskeligere å miste grepet og p...en blir mykere, noe kjæresten setter pris på..  Glad 
jau jau..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #978 på: desember 02, 2011, 14:33:57 pm »

Hvorfor ikke bare gå for et 42mm CSP Python?

Ca samme pris (muligens litt billigere) også lager han bedre kollektorer og skal sveise om så det går ut i original hulla ink i prisen.
Liker også alle små detaljene han legger inn i den nye utgaven av hans variant av python eksosen.
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #979 på: desember 02, 2011, 16:12:35 pm »

Ble litt inspirert av en eksos tråd på cal-look.no så har vert i samtale med Turbo Thomas i UK så han skal trolig få lagt nytt eksos til motoren utpå våren.

KW funker sikkert bra det, selv er eg storfornøyd med Koni og med den stive koni prisen tror eg ikke at dem går i bosset med det første.
Også en fryd å kunne justere demperne såpass som er mulig med Koni. Glad

Jeg kan kjøpe av deg Koni'ene og hive bak på bussen min!   Kult
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #980 på: desember 02, 2011, 16:24:55 pm »

Ble litt inspirert av en eksos tråd på cal-look.no så har vert i samtale med Turbo Thomas i UK så han skal trolig få lagt nytt eksos til motoren utpå våren.

KW funker sikkert bra det, selv er eg storfornøyd med Koni og med den stive koni prisen tror eg ikke at dem går i bosset med det første.
Også en fryd å kunne justere demperne såpass som er mulig med Koni. Glad

Jeg kan kjøpe av deg Koni'ene og hive bak på bussen min!   Kult

Tror du heller skal få arve kyb gr-2 bakdemperne. Blunker

Nå er det sånn at de gule koni eg har liggende til bak er egentlig til 1303 så jeg trenger lengre bolter.
Så tar heller å venter til kaefer staget er laget og kan da skaffe bolter i riktig lengde for begge deler. Glad
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #981 på: desember 02, 2011, 17:23:44 pm »

Er ikke 1303 dempere lengre, enn 1300
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #982 på: desember 02, 2011, 18:32:24 pm »

Hvorfor ikke bare gå for et 42mm CSP Python?

Ca samme pris (muligens litt billigere) også lager han bedre kollektorer og skal sveise om så det går ut i original hulla ink i prisen.
Liker også alle små detaljene han legger inn i den nye utgaven av hans variant av python eksosen.

Hvorfor skal du bytte eksosanlegget? Funker ikke Csp supercomp. bra med resten av motoroppsettet?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #983 på: desember 02, 2011, 19:33:45 pm »

Har en mistanke om at det er et "supercompetition" da han uttalte for lenge siden at han ikke hadde råd og ville lage sitt eget? Mitt var rustfritt...
 Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #984 på: desember 02, 2011, 19:34:18 pm »

Hvorfor ikke bare gå for et 42mm CSP Python?

Ca samme pris (muligens litt billigere) også lager han bedre kollektorer og skal sveise om så det går ut i original hulla ink i prisen.
Liker også alle små detaljene han legger inn i den nye utgaven av hans variant av python eksosen.

Hvorfor skal du bytte eksosanlegget? Funker ikke Csp supercomp. bra med resten av motoroppsettet?

Fungerer veldig bra, og digger lyden osv i anlegget, er kun to grunner til å skifte til python varianten.
Det ene er at det er noen få flere hk å hente med større og korterer rør.
Det andre og kanskje mer viktige er at det ikke er plass til noe breie felger med de lydpottene som er på nå.
Kan jo selvfølgelig bytte lydpotter, men får se hva eg føler for til våren. Glad

Eneste forskjellen mellom irs og sving dempere er bredden på hylsene oppe og nede.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #985 på: desember 02, 2011, 19:39:38 pm »

Har en mistanke om at det er et "supercompetition" da han uttalte for lenge siden at han ikke hadde råd og ville lage sitt eget? Mitt var rustfritt...
 Blunker

Her er den eg har: http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Exhaust/Streetsport-Exhaust-VW-Beetle-Steel.html
Er vel egentlig ikke så mye billigere, men var det som en kompis her i Bergen hadde liggende.
Er et par forskjeller, BAS varianten har større dim på lydpottene, og en mye finere kollektor, både innvendig og utvendig.
Csp varianten hadde en helt grusom kollektor med sammenklemte rør osv...
Loggført

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #986 på: desember 02, 2011, 20:54:57 pm »

hei
har kjøpt noen anlegg av Turbo Thomas veldig bra kvalitet men lang lev tid 3-4 månder
Anbefales

Andersen Racing
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #987 på: desember 02, 2011, 22:11:44 pm »

hei
har kjøpt noen anlegg av Turbo Thomas veldig bra kvalitet men lang lev tid 3-4 månder
Anbefales

Andersen Racing

Kjekt å høre, og ja har lest at han/dem til tider kan være treig på leveringen.

Var ute å skulle ta en liten tur for å finne utav hostingen i sta, men det ble en kort tur da det var 11.3 volt på batteriet og klarte nesten ikke å dra rundt starteren. Så ble heller til å smekke vinterdekk på vinterbobla, noe som passet veldig bra på glattisen.
Aldri undervurder ett gammelt sett med ubrukte hakkapelitta piggdekk! Gliser

Har lenge sittet å tenkt på hvilken vei eg skal gå når det kommer til bremser.
Tror eg bare skal innse at å bruke 16 tusen på bremser og prøve å godkjenne  bilen med motor, senkespindler osv blir ikke mulig før etter bachleren er ferdig.
Så mens eg byttet dekk på vinterbobla så fant eg ut at den har Ate caliper, og i tillegg har den splitter nye skiver osv.

Så planen nå er å bytte over caliper og skiver, også bestiller eg inn ett sett med ebc blue stuff klosser og bytter til større slavesylindere bak.
Da vil eg doble bremse evnen fremme og vil i tillegg balansere det bedre med større sylinder bak. (doblingen i bremse evne er pga en dobling i friksjons koeffisient)

Dette vil helt sikkert bremse minst like godt som 160 hk kerscher settet.
Da kescher bremsekittet fremme er en bredda original ate caliper med ventilert skive, og skivebremser bak bremser ikke så mye bedre enn et oppgradert trommel sett.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #988 på: desember 03, 2011, 13:41:25 pm »

Sikkert mer enn godt nok for å kjøpe brød i butikken, men tror du vil merke forskjell etter en tank på Revebanen  Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #989 på: desember 03, 2011, 14:05:33 pm »

Sikkert mer enn godt nok for å kjøpe brød i butikken, men tror du vil merke forskjell etter en tank på Revebanen  Osteaktig

Det planlagte systemet er trolig mer effektivt en kerscher sitt, men selvfølgelig er det jo papirer som gjelder.
Men da kan eg i alle fall ha god samvittighet om at i praksis er det et rikelig bra nok system.
Eneste eg ser på som litt negativt er at tromler går litt varmere enn skiver, men da det er bak og bilen brukes som sagt mest til å kjøpe brød så holder det nok rikelig! Glad

Satser på å ha det ferdig til reve så hadde vert kjekt å sjekke forskjellen mellom komplett kerscher og hjemme mek. Øyerulling
Loggført

Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!