april 28, 2024, 21:20:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859523 ganger)
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1680 på: mai 26, 2013, 20:06:16 pm »


Kjøre inn kam? Aldri hørt om. Må være noe boble-greier. Innkjøring pleier jeg ikke være så bekymmra over, annet enn at det tar for lang tid å få olja varm, så honespora blir litt mere slitt før man kommer i gang enn jeg skulle ønske. Kammen driter jeg fint i, innkjøringpasta er BS (og varer i noen sekunder) dessuten kammen har det best og har minst belastning rett før ventilflyt Blunker

At mere areal under loben skal gi mer bunndrag UTEN at sete-til-sete durasjonen er kortere er selvmotsigende, litt kan du få om overlappet er høyere, men til hvilken pris. Det som bestemmer hvor bra fyllinga er i forhold til turtall er en funksjon av Areal og tid og trykkforhold (ergo er innsugsrunner og eksosrunnertuning inne i bildet)

Skal du ha en alt-i-ett kam (uten noe VVT opplegg, som er praktisk umulig uten twin-cam) er eneste måten å minimere durasjonen, men få inn så mye høyløftsdurasjon som overhode mulig. Hvorfor? jo ganske enkelt, er man under idealturtallet hvor areal tid og trykkforhold stemmer overens, så vil motoren spytte tilbake deler av massen som kommer inn da tida er for lang. Det beste vi kan gjøre er da å gjøre tida (off-seat durasjonen) så kort som mulig, da har det kortere tid på å spytte tilbake på. Med støtstenger er man ganske buttfucked hva valg av ønskelige kamprofiler angår, dessværre. Alternativene du kan gjøre er feks. å øke overlappet og gå noe ned på primærrør diam.(eller helst sekundær rør, om du har 4-2-1) og få opp dragsuget på lave turtall, skal sies at da går forbruket betydelig opp og det kan bli restriktivt og gå ut over toppdraget. Annet alternativ som jeg vil kalle for mye bedre er om du jukser med "areale" UTEN å gå ned på løft, korrekt utført vil det ikke gå ut over toppen av registeret heller, om ikke annet fungere bedre Glad Da trenger du ikke så mye overlapp heller, og om ikke annet for å hjelpe pustegenskapene noe på topp også kan du legge innsugstuninga på noe høyere turtall enn ellers (da denne areal "juksinga" virkelig booster opp amplituden på innsugspulsen i runneren, selv over-cam Glad )

kan ikke avsløre alle "hemmelighetene" og triksene mine, noe må du klare å tenke sjøl, men for å gi et lite hint... i kanala som jeg og SWR Engineering har utvikla til 24v'n min så får du ikke pekefingeren gjennom MCSA engang Blunker

Snork...
Selvskryt og ingen nytting info i det du skriver.
Men sånn til info så er hele pointet med Raptor kammene at lobene er designet på en bedre måte, slik som du så pent kaller å jukse med arealet.
Eg setter pris på når du skriver noe lærerikt, men dette var jo bare svada og basic kunnskap fortalt på en knotete måte. Osteaktig

Da bør du lese en gang til Blunker jeg snakket ikke om å minske arealet på lobene, men i innsugskanalen Blunker Da kan du ha lengre durasjon (om nødvendig), samtidig som du har høyere LCA og fortsatt få mere bunndrag, UTEN å tape noe på topp, øke betraktelig i suppeforbruk eller snørpe igjen eksosdimmensjonen.

Raptorkammene er nok helst sikkert noe mere aggressive i løft-rating, men FORTSATT er du meget begrenset av støtstang-mekansimen din. Skal du VIRKLIG bygge power i den Boblemotoren din villa jeg vurdert å tette igjen alle støtstang-høla (evt. brukt noe nav dem til oljeretur), satt deg ned noen dager med SolidWorks, tatt kontakt med Sperre metallindustri og fått laga noen støp med plass til dobbelte antallet ventiler, konfigurert i pentroof, laga nytt reimopplegg, De-stroka og kjørt DOHC. (litt kapping i hjubuene er vel lov?)
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1681 på: mai 26, 2013, 20:36:55 pm »

Skal du VIRKLIG bygge power i den Boblemotoren din villa jeg vurdert å tette igjen alle støtstang-høla (evt. brukt noe nav dem til oljeretur), satt deg ned noen dager med SolidWorks, tatt kontakt med Sperre metallindustri og fått laga noen støp med plass til dobbelte antallet ventiler, konfigurert i pentroof, laga nytt reimopplegg, De-stroka og kjørt DOHC. (litt kapping i hjubuene er vel lov?)

Alt dette ble gjort på 70 tallet med hjelp av en miks Ford ræl og noe Porsche greier. Se her for bilder; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21664.0.html

Så fant dem ut at dem fikk mer effekt med halve antallet ventiler, til under halve kostnaden og med lett tilgjengelige deler. Idag bygges det pålitelige, kjørbare NA motorer med støtstenger, 8 ventiler og gammeldags kam med 120 hk/liter. Med litt anstrengelse 130 hk pr liter. Ikke så aller verst med tanke på at motorene er fra krigen. For ikke å glemme turbogutta som presser 1000hk+ fra samme motorkonstruksjon og som kjører raskere en noen annen bil i hele verden med H gir og originalt chassi. Ikke så aller verst det heller..
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1682 på: mai 26, 2013, 22:26:23 pm »

Skal du VIRKLIG bygge power i den Boblemotoren din villa jeg vurdert å tette igjen alle støtstang-høla (evt. brukt noe nav dem til oljeretur), satt deg ned noen dager med SolidWorks, tatt kontakt med Sperre metallindustri og fått laga noen støp med plass til dobbelte antallet ventiler, konfigurert i pentroof, laga nytt reimopplegg, De-stroka og kjørt DOHC. (litt kapping i hjubuene er vel lov?)

Alt dette ble gjort på 70 tallet med hjelp av en miks Ford ræl og noe Porsche greier. Se her for bilder; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21664.0.html

Så fant dem ut at dem fikk mer effekt med halve antallet ventiler, til under halve kostnaden og med lett tilgjengelige deler. Idag bygges det pålitelige, kjørbare NA motorer med støtstenger, 8 ventiler og gammeldags kam med 120 hk/liter. Med litt anstrengelse 130 hk pr liter. Ikke så aller verst med tanke på at motorene er fra krigen. For ikke å glemme turbogutta som presser 1000hk+ fra samme motorkonstruksjon og som kjører raskere en noen annen bil i hele verden med H gir og originalt chassi. Ikke så aller verst det heller..

Kommer helt an på hva motoren skal brukes til... F1 har nærmere 300hk/l, og jaggu har ikke de også blitt holdbare (hadde ikke skjedd med støtstenger i alle fall...), til tross for de strenge reglene om hvilke materialer de har å velge mellom.

Skal skal saken brukes på gata og ikke utelukkende til rattlåsracing eller i race-sammenheng hvor man kan gi beng i alt under 5000rpm, så er saken en helt annen. Såvidt jeg har skjønt skal Dalland bruke bilen på gata. Må være helt tragisk å ha en motor som yter over 100hk/l men som også har 60% av maksmoment allerede rett over tomgang, og atpåtil kommer gjennom utslipp og ikke blakker deg i suppeforbruk i cruising heller. og det uten DI og en eller annen form for VVT...

Nå skal det sies at dere har det lett med at de fleste bilene er veteraner, og veier i underkant av 800kg.. Så det er kanskje strengt talt ikke nødvendig, å gå "overkill".

Må få unskylde at jeg er litt småfrekk og kanskje litt for frittalende, blir bare litt oppgitt av og til.

Skal innrømme at jeg lot meg fyre, spesielt når jeg gav ham et tips om hvordan han kan få dette til med betydelig mere kjørbarhet UTEN noe overkill opplegg, med den kammen han nå har. Genrellt burdte alle dere vise interesse for fordelene ved venturi-kanaler, spesielt siden dere ikke har like stor frihet i valget av ventiltider, som de som har "direct acting" har...

Som et lite tips ville jeg vurdert å søkt på "venturi inlet ports" og "velocity porting". Skal sies det ikke er så veldig mye å finne om det, men det er fordi det ikke er så veldig mange som har hørt om det, eller skjønner greia, eller som fnyser av det fordi de fortsatt innbiller seg at et svært høl må fløde bedre enn et som er trangt. Tenk, det stopper ikke å fløde før du når ala mach 0.9 en plass, såfremst trykkgjennvinninga er veldig god Glad

For å si det slik, De fleste innsugskanalene jeg lager til 4v har et minsteareale i kanalen FØR seteinnsaten som gjerne er ala 36% av curtain area, ala 50% av ventilareal og hvor smaleste punkt i seteinnsatsen er 80-90% av ventilareal. MCSA ligger sjeldent nærmere seteinnsatsen enn 1.5x ventildia. Gjelder forsåvidt for 2v også om det er dårlig trykkgjennvinning i kammeret (i hvilekt tilfelle du er i en håpløs situasjon om du vil ha power og breit register i samme motoren...)

Hvis man ha en 2v som har noget bedre trykkgjennvinning i selve brennkammeret, kan man gjerne ha noe større MCSA enn man ville for en 4v, eller en 2v med dårlig trykkgjenvinning.
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1683 på: mai 27, 2013, 07:18:15 am »

Støtstenger selvfølgelig ikke gull, men vi har et stykke igjen til at vi kan peke på dem som syndebukker.
Lett å snakke drit om effektuttaket på v8ere, men skal vi være litt rettferdige så må vi nesten ta for oss trimmede utgaver...
NASCAR: To ventiler, flatt tappet løftere, støtstenger, en gasser og fordeler = 160 hk pr liter
Holdbart tja... de holder i hvertfall 43 mil flat out...  i en bil på 1300 kilo.

Å trimme boble handler om å gjøre det umulige... det er hele greia. Regner med at du vet hvordan det er, siden du har som mål å få en Volvo tøff.
Man må bare jobbe rundt problem områdene, største problemet til folkevognmotoren er at blokka er for veik til å kunne bruke feinschmecker kamprofiler "lost in translation"  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1684 på: mai 27, 2013, 13:24:10 pm »

Sitat
Å trimme boble handler om å gjøre det umulige... det er hele greia. Regner med at du vet hvordan det er, siden du har som mål å få en Volvo tøff.

Kunne ikke annet enn å flire . Osteaktig  (kjører volvo 240 til dagen )
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1685 på: mai 27, 2013, 14:07:59 pm »

(gidder ikke å ta del i den diskusjonen før Flyfaen begynner å skrive på en vanlig måte).

Men liten oppsumering til dem som enda følger med.

På torsdag ble siste eksamen avlagt og ture gikk ut til felleslokalet på BBH for innkjøring av kammen.
Det ble to run på 10 min med enkle ventilfjærer.
Smalt endel fra motoren noe som viste seg å være en av elektrodene på tennpluggene som var dunket inntil ved montering.

Trykk på bilde for film.


Fikk senere byttet til doble fjærer og pælmet motoren inn i bussen for å kunne montere den i bilen neste dag.


Med mye god hjelp av nøgne Ø og Henfje så ble motoren montert på fredagen og kl 4 var det tid for første prøvetur.
Alt gikk fint, gliset var stort og det var på tide med middag.
Fikk senere tatt en lengre tur i bilen med fruen og fikk hente litt smådeler og skremt nåen berusete sjeler i sentrumsgatene.

Lørdag morgen var det tid for å se litt over motoren, fikk montert en sukkerbit for å kunne gi full gass samt stramme en banjokobling som lakk og så var det full fis for å rekke The Tistlo Run.

Hele TTR gikk utrolig bra, bilen oppførte seg veldig pent, (sett bort fra noen små dråper fra ikke så godt strammet oljeslange).
Gikk som et olja lyn opp bakkane og ble verken varm eller drakk mye suppe.
Heidundranded vossa fest på kvelden og hjemkjøring søndag morgen.


Alt vell med bilen, førere er jo enda en komplett tulling med det kan jo ikke fikses så ser meg fornøyd for denne gang. Blunker
Eneste planer fremover nå er mye kjøring, og kanskje bytte til 48 tri-jet samt noe mallory tenning kanskje..
Loggført

MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #1686 på: mai 27, 2013, 15:41:33 pm »

Tror fruen din satt å ba til høyere makter jeg Gliser
Loggført

Seaside VW klubb
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1687 på: mai 27, 2013, 16:48:43 pm »

Støtstenger selvfølgelig ikke gull, men vi har et stykke igjen til at vi kan peke på dem som syndebukker.
Lett å snakke drit om effektuttaket på v8ere, men skal vi være litt rettferdige så må vi nesten ta for oss trimmede utgaver...
NASCAR: To ventiler, flatt tappet løftere, støtstenger, en gasser og fordeler = 160 hk pr liter
Holdbart tja... de holder i hvertfall 43 mil flat out...  i en bil på 1300 kilo.

Å trimme boble handler om å gjøre det umulige... det er hele greia. Regner med at du vet hvordan det er, siden du har som mål å få en Volvo tøff.
Man må bare jobbe rundt problem områdene, største problemet til folkevognmotoren er at blokka er for veik til å kunne bruke feinschmecker kamprofiler "lost in translation"  Glad

43 mil ja... jeg bygger motorene mine for at de skal vare minst 100k...

Finns det ikke alu-blokker å få tak i eller er det kun wassern som har alu? Vet mange sliter med at lageroverfallene blir banka ovale når sylindertrykket begynner å nærme seg noe som hjelper på...

Har da aldri prrøvd å lage noe tøff Volvo, Å style en Volvo er som å sminke en gris... Blir til en viss grad en sleeper, men bremsene avslører en smule mer enn det som er ønskelig, og de original kommer ikke til å holde mål. 1500+ kg med godt utstyrt sedan som skal settes i gang og stoppes...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1688 på: mai 27, 2013, 16:57:29 pm »


(gidder ikke å ta del i den diskusjonen før Flyfaen begynner å skrive på en vanlig måte).


Hva mener du er en normal måte å skrive på da? Forøvrig fin lyd i bobla di Glad Har du noen formening om hva du har på veiva nå?
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1689 på: mai 27, 2013, 18:09:44 pm »

unge ikke fullt så lovende eller var det ikke fullt så unge men lovende Dalland har nå lovt å bremse motoren i sommer. Jeg gleder meg da jeg trenger en rumpereferanse . (slik føles X antall hester ut i ei boble)

Må legge til at motoren "revver" raskt og hørbart , meget potent lydbilde Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1690 på: juni 03, 2013, 08:45:40 am »

650 km på tellern, ikke noe spennende å melde da den fortsatt putrer og går. Glad
Forskjell i forhold til forrige kam aksel:
Mer bunndrag
Bedre respons
Solid (merkbart bedre) drag i mellom registeret (flat moment kurve)
Litt mer snert i toppen og henger med 500 rpm lengre.
Merkbart høyere middeltrykk på lavt turtall -> må kjøre mindre fortenning eller 30/70 blanding 98/95 oktan for å unngå banking.
Samme lave bensinforbruket
Flott temp på motoren uansett kjørestil
Mindre ventil støy.

Negativt:
Motoren svetter litt fra en av de nedre bakre (blokk) pinnboltene, samme sted som før men mye mindre.
Skal sjekke etter sprekk i blokken eller annet tøys i hjørnet under oljepumpa men kan muligens bare være den øvre oljeslangen. Blunker
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1691 på: juni 03, 2013, 11:18:54 am »

Hvorfor kjøre noe annet enn 98? Det er også tilsetninger i 95 som tørker ut o-ringer.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1692 på: juni 03, 2013, 15:17:29 pm »

Hvorfor kjøre noe annet enn 98? Det er også tilsetninger i 95 som tørker ut o-ringer.
[/quote

Billigere. Glad
Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1693 på: juni 04, 2013, 22:18:20 pm »

Bare å styre unna Shell Fuel save i alle fall, om du sliter med banking Blunker Du som bor i Bergen kan jo få tak i E85 ganske lett? Gjør du det ville jeg ikke tenkt på å fylle bensin igjen i alle fall. Om ikke annet finnes det en mod som stort sett fjerner banking, men den har du ingen to på Blunker
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1694 på: juni 06, 2013, 23:50:18 pm »

Bare å styre unna Shell Fuel save i alle fall, om du sliter med banking Blunker Du som bor i Bergen kan jo få tak i E85 ganske lett? Gjør du det ville jeg ikke tenkt på å fylle bensin igjen i alle fall. Om ikke annet finnes det en mod som stort sett fjerner banking, men den har du ingen to på Blunker

Har av ren tilfeldigvis så i si bare kjørt på shell sin fuel save i det siste og nå når eg byttet til vanlig fra unoX så forsvant bankinga så å si helt... Øyerulling
Men tenker å ha en liten dunk med E85 stående for å blande i litt på varme sommerdager eller trekking av henger. Blunker
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1695 på: juni 09, 2013, 11:35:53 am »

Man skal styre unna alle bensinstasjoner som staten har med å gjøre. Det meste av drivstoff vi får i Norge hos Statoil, YX, UnoX, ST1 med flere er søppel.
Det er kun to sjapper som gjelder, 98-oktan som er tingen og det er helst Shell og Esso.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1696 på: juni 10, 2013, 18:14:50 pm »

Man skal styre unna alle bensinstasjoner som staten har med å gjøre. Det meste av drivstoff vi får i Norge hos Statoil, YX, UnoX, ST1 med flere er søppel.
Det er kun to sjapper som gjelder, 98-oktan som er tingen og det er helst Shell og Esso.
Ikke shell sin nye 98... samme greia som med fuel-save... Esso Blunker Om ikke annet så er E85 fra Statoil ikke noe problem... så mye sprit at de 15% av søppel blir ubetydelige Blunker
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1697 på: juni 10, 2013, 18:18:30 pm »

Bare å styre unna Shell Fuel save i alle fall, om du sliter med banking Blunker Du som bor i Bergen kan jo få tak i E85 ganske lett? Gjør du det ville jeg ikke tenkt på å fylle bensin igjen i alle fall. Om ikke annet finnes det en mod som stort sett fjerner banking, men den har du ingen to på Blunker

Har av ren tilfeldigvis så i si bare kjørt på shell sin fuel save i det siste og nå når eg byttet til vanlig fra unoX så forsvant bankinga så å si helt... Øyerulling
Men tenker å ha en liten dunk med E85 stående for å blande i litt på varme sommerdager eller trekking av henger. Blunker

Hjelper mye med EFI også kontra forgassere også... Bare husk å putte dysa så nærme toppen som mulig Blunker Om ikke annet er to-dyse løsning bedre... ei inne ved toppen til å ta lavlast, og ei over trakta til å ta seg av haleluja-stemninga SAMMEN med den under ved full pupp Glad
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1698 på: juni 10, 2013, 20:33:24 pm »

Prøvde i dag å fylle 50% E85 med blandet resultat..
Mitt dyse oppsett har gjort at eg kjører magert på tomgangsdysa, veldig magert i overgangen mellom dysene og litt for feit i topp.
Dette gjorde at ved å fylle så mye E85 så ble det alt for magert på 20-50% gass.
MEN på flat pedal går den mye bedre faktisk enn med kun 95 blyfri så her må den nok dyses ned litt..

Fortsetter virkelig å imponere denne kam akslene på hvor mye bedre den drar.
Har testet å dra den lengre å lengre ut på turtallet og i dag bikket eg 110 km/t i andre giret og den dabber ikke av. Gliser
Uten tvil gode greier som JPM lager! Blunker
Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1699 på: juni 10, 2013, 23:45:10 pm »

Prøvde i dag å fylle 50% E85 med blandet resultat..
Mitt dyse oppsett har gjort at eg kjører magert på tomgangsdysa, veldig magert i overgangen mellom dysene og litt for feit i topp.
Dette gjorde at ved å fylle så mye E85 så ble det alt for magert på 20-50% gass.
MEN på flat pedal går den mye bedre faktisk enn med kun 95 blyfri så her må den nok dyses ned litt..

Fortsetter virkelig å imponere denne kam akslene på hvor mye bedre den drar.
Har testet å dra den lengre å lengre ut på turtallet og i dag bikket eg 110 km/t i andre giret og den dabber ikke av. Gliser
Uten tvil gode greier som JPM lager! Blunker

Virkelig overrasket over at en kam med mindre sete-til-sete durasjon og en noe bedre høyløftsdurasjon funker bedre på topp og fremdels gir bedre bunn og midt-regiter?
Og folk lurer fortsatt på hvorfor jeg maser om direct-acting hvor virklig morro profiler kan nyttes...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1700 på: juni 11, 2013, 06:32:57 am »

Dalland, en tommelfinger regel er å øke dysestørrelsen med ca 30% ved bruk av E85 i forhold til bensin. Når du blander slik du gjør så blir det jo litt annerledes men jeg overrasket hvis du må ned i størrelse.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1701 på: juni 11, 2013, 08:20:00 am »

Virkelig overrasket over at en kam med mindre sete-til-sete durasjon og en noe bedre høyløftsdurasjon funker bedre på topp og fremdels gir bedre bunn og midt-register?
Og folk lurer fortsatt på hvorfor jeg maser om direct-acting hvor virklig morro profiler kan nyttes...

Grunnen til at folk lurer på hvorfor du maser er fordi den masinga er uvesentlig for boxer motorene våres. Gliser
Men ang kammen, om eg husker riktig så er sete-sete durasjonen 3 grader mer en forrige kam, men som du ser på lobene så er det jo mye mer areal under loben enn på forrige kammen. At eg skulle få så i pose og sekk med mer bunndrag, mye bedre mellomdrag og bedre toppdrag er jo veldig gøy! Glad

BB:
Var nok litt ustødig i formuleringen min, det eg ville frem til var å teste med innblandet E85 om den vil gå bedre på full gass noe som vil fortelle meg at eg har kjørt for feit blanding på topp. Har tidligere følt det slik da den går bedre når den er kald, og har ikke hatt tid til å montere lambda i den nye eksosen så her dyses alt på øret og rompa. Øyerulling

Så planen nå er å rote fram dysene og montere en hoveddyse som er ca 10-15% mindre enn den eg har og bore opp luft dysen litt for å kompensere i det magre overgangspunktet som vil bli for kraftig ved neddysing.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1702 på: juni 11, 2013, 08:49:37 am »

Mye fin vettug lesing de siste sidene.

Gjorde du noe med portene dine før du satte motoren sammen igjen med søta bror-kammen?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1703 på: juni 11, 2013, 09:28:46 am »

Mye fin vettug lesing de siste sidene.

Gjorde du noe med portene dine før du satte motoren sammen igjen med søta bror-kammen?

Eneste endring med portene er at ventilstyringene på innsugssia nå er konet men beholdt lengden.
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #1704 på: juni 15, 2013, 11:51:11 am »

 Gliser


* 13712930432060.jpg (92.06 KB, 640x360 - vist 404 ganger.)
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1705 på: juni 15, 2013, 13:13:27 pm »

Vi venter spent på resultatet. Bra at du bruker premien :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #1706 på: juni 15, 2013, 14:24:13 pm »

Bildet før eller etter bremsing? Rekker tunge Gliser

Blir spennende å se resultatene Glad Lykke til! Kult
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #1707 på: juni 15, 2013, 14:56:55 pm »

Gliser
Se der ja :-) Dette er jo et resultat som nesten hele Vwnorge er spente på. Lykke til, selv om resultatet kanskje er klart alt B-) .

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1708 på: juni 16, 2013, 08:13:37 am »

Dette er jo nå evigheter siden, var resultatet så langt unna forventet?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1709 på: juni 16, 2013, 08:48:52 am »

Gjettekonkurranse på srvwk treffet med avsløring og premie om noen timer.
Kommer tilbake med en lengre oppdatering i ettermiddag.  Blunker
Loggført

Sider: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!