april 18, 2024, 10:53:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 855372 ganger)
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1710 på: juni 16, 2013, 21:26:27 pm »

Vi er spente nå altså!
Loggført

Seaside VW Klubb
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1711 på: juni 17, 2013, 00:43:23 am »

Hei igjen, vet det sitter flere spente hoder rundt på forumet nå.. Gliser

I helga var det endelig srvwk sitt årlige treff med banekjøring og festligheter. Glad
Fikk mail fra jalokey her om dagen om vi skulle ta en effektmåling nå i anlednignen treffet da jeg ifjor vant gratis målig som treffets "største i kjeften". Glad
Så lørdag morgen stakk vi bort til "Rune Helleland" hvor dem har vanlig Bosch rullende landevei.
Eg har jo alltid syntes den har gått bra og at spesielt momentet har vert veldig bra på midt registeret så eg håpte jo på store tall.. Øyerulling

Første runnet ble kjørt, da med halv lunka motor. (alle hk er svinghjulet)
Hvis eg husker riktig så bremset vi 152 hk og skuffelsen var stor, jeg skjønte virkelig ikke hvorfor den ikke hadde mer da det føltes jo veldig fort..

Vi kjørte et run til og ende med 150hk pga varmere motor (ingen vifte som sirkulerer luften).
Ettersom eg hadde tatt med litt dyser og brotsje verktøy så koblet vi opp en lambda og kjørte et run til.
Effekten ble fortsatt 150hk men nå fikk eg oversikt over lambdaen som viste seg å være helt på bærtur!
Greit nok så er AFR'en ved kjøring på tomgangsdysene rundt 17-20 noe som var langt magrere enn eg trodde den klarte å tenne på.
Men under full belastning falt den ned til 13 for så å stige til 16.5 over 4000 rpm.

Endringer som ble gjort:
Opp med bensintrykket litt, og fra 210 luft-dyse til 200.
Neste run ga 153hk med AFR på 15.5.

Brotsjet så opp hoved dysene ca 5 hakk og justerte opp bensintrykket igjen samt ga 2 grader mer fortenning.
Neste run ga 156hk med AFR som sluttet på 14,2.

Gikk så opp endel mer på bensintrykket og monterte luftfilter.
Nå begynte også motoren å bli veldig varm så innsuga holdt nok over 80 grader.
Siste runnet ga 165hk med AFR på 13.6.
Dette ble kjørt med luft filter, med veldig stram viftereim, med lydpotte og ca 96 oktan på tanken.

Dette var alt vi rakk da sulten tok oss, men vi oppdaget litt flere ting.

Det første er at girkassen min har stort tap (spesielt i 4. giret) snakker nesten 20%, men det kom ikke overaskende da 4. giret uler og merkes godt at er slitt. Det andre og veldig viktige var at når vi tok runnene i 4. så trodde jalokey at det var turtallssperra som slo inn ved 170 km/t noe som vil si ca 5800 rpm.
Eg har ikke turtallssperre så her er det noe som er på bærtur... Øyerulling
Eg fant også ut idag at vi har kjørt for mye fortenning og satt den tilbake 2 grader med merkbart resultat.

Så oppsumert:
Vi ende på 165 hk, noe som ved vanlig drifts temp blir ca 169hk og når den blir helt riktig dyset inn ender på ca 174hk.
For stram reim og derfor ingen sluring på vifta og stort reimhjul stjeler jo endel og tenningsproblemet gjorde at kurven datt allerede litt før 6000 rpm. Så 165 hk fikk vi ved 5600 rpm og vi fikk 242nm ver 4170 rpm I tillegg hadde vi 190nm allerede ved 2000 rpm.

Så til neste bremsing må eg ha fikset det som høres ut som turtallssperre, kjøre slakkere reim eller helst mindre reimhjul, kanskje bytte gasseren om mulig til 48 trijet og få den helt ferdig dyset.
Håper da vi kan finne effekten som burde toppet på rund 6000 rpm og ender da kanskje på rundt 185 hk og kanskje 250nm.

Skal få skannet grafene og lagt ut i løpet av de neste dagene, og håper på innspill ang dette som virker som tenningsproblematikk.

Så selv om hk tallene var skuffende så var momentet mer enn forventet og motoren gikk alle 3 timene på reve banen til stor fryd for meg selv, passasjerene og kanskje noen blant publikummet. Glad
Eg vil gjerne fortelle at eg var pent svett etter noen runder på banen og når vi går fra grei drift i venstresvingen for så å fortsette med fullt rattutslag gjennom to høyresvinger så ligger blodpumpa i samme turtallet som motoren! Ikke hjelper det at det ligger en boble/riskoker rett bak med gateslicks...
Det røk uten tvil noen mm mønster på de timene og eg fikk mye trening i både ukontrollert skrens og drifting med vilje. Glad
Takk igjen for ufattelig morsom banekjøring, eg forstår vireklig ikke dem som ikke synes at å svinge er gøy... Øyerulling

I tillegg stakk eg faktisk av med noe som mest trolig blir den første og siste pokalen i min historie for "Best på bane" Gliser
Kanskje ikke så overaskende da eneste konkuransen var en stakkars 02 med en oppskremt riskoker baki som ikke klarte å kjøre forbi før eg slapp han frem... Øyerulling Gliser Men allikevel takk til Haraune for mange gode tips og råd til kommende forbedringer på understellet!






Uansett så er foreløpige 242nm rikelig for hva eg håpte på i denne bruksbilen. Blunker
« Siste redigering: juni 17, 2013, 00:48:01 am av Dalland » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1712 på: juni 17, 2013, 00:54:31 am »



Fant igjen et bilde eg har fra når eg lekte meg med EA og selv om moment grafen ikke er riktig i forhold til turtallet (mye pga dårlig inntasting av kam geometri) så er allikevel maks moment på EA med 45 dellorto stemmer ok og maks hk er faktisk på ca riktig turtall og sier 175hk noe som høres ut som veldig overkommelig tall.
De to øvre grafene viser 48 dellorto mot 45 som eg har... Glad
Grafene stemmer greit over 4000 rpm.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1713 på: juni 17, 2013, 01:19:40 am »

Gratulerer.. Det ble faktisk ett mye bedre resultat enn jeg forutså  Osteaktig

Angående tenning og lyder som minner om turtallssperre. Bruker du stift eller Hal?  Er slike problemer jeg ofte møter med kina 009, både med og uten stift. Mulig de gamle orginale Bosch 009 fordelerne var bedre...
Loggført

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #1714 på: juni 17, 2013, 01:32:14 am »

Grattis med flotte tall.
Ang stram reim og 0 sluring, så stjal dette mye hos meg og. I benken til Jee ble det 156hk med reim og 173 uten Sjokkert . Veldig stram reim. Så da har du nok litt og hente der og.
Tennings problemer har jo de fleste som kjører orginal eller Kina fordelere, vel og merke når man skal varve over 5500rpm  Blunker
Må også si du har fått et flott stuk på bobla  Kult .Blitt en tøff GL dette nå.

Mvh Svein.
« Siste redigering: juni 17, 2013, 05:23:22 am av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1715 på: juni 17, 2013, 06:11:09 am »

Flott å se at teori og praksis stemmer og gratulerer med bra resultat. Jeg regner med at dette er omregnet fra hjuleffekt til svinghjulseffekt og jeg lurer på om du vet hvilken faktor han benyttet. Du nevner 20% i fjerdegiret.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1716 på: juni 17, 2013, 07:06:08 am »

Gratulerer med både premie og flotte tall.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #1717 på: juni 17, 2013, 07:13:27 am »

For å rette deg litt dalland.  Ikke 20 % men et tap på 20hk i drivverk.  Så er litt forskjell der. Turtalls problemer var ikke på gjeldende run. Med 165 hk. Blunker

Men flott kurve Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1718 på: juni 17, 2013, 07:15:22 am »

Grattis med fine tall! Bilen ser skikkelig fet ut med de hjula  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #1719 på: juni 17, 2013, 08:16:01 am »

Flott å se at teori og praksis stemmer og gratulerer med bra resultat. Jeg regner med at dette er omregnet fra hjuleffekt til svinghjulseffekt og jeg lurer på om du vet hvilken faktor han benyttet. Du nevner 20% i fjerdegiret.

Mvh
BB

de er hjuleffekt som blir omregnet til svinghjuls effekt ja. dette blir reknut ut automatisk av maskinen .. bosch FLA. ang tap i drivverk så er den kalibrert etter vekt på ruller og hvor lang tid de tar for å bemse seg selv ned uten motstand. når bilen benkes . så blir den gitt fult ut på 4 gir . og satt i fri når kurven er på vei ned over eller maks turtall er oppnådd. så reknes dette ut i tap av motstanden i driv verke . benken er 98% nøyaktig. sånn i gråve trekk.   
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1720 på: juni 17, 2013, 08:35:48 am »

Veldig koselig å våkne til slik flott respons! Glad

Ang tenninga så er det org 034 fordeler med pertronix innmat, flametrower coil og store pluggkabler.
Slik eg opplevde det så var denne halveis tenningskøddet hver gang vi nærmet oss 6000 rpm, hørtes nå slik ut på de 3 siste testene..

Takk jalokey for rettingen, det ble vell mange tall å huske på.. Gliser

Skal vi begynne sånn tøysegjetting for mulig maks hk med endringer? Øyerulling

Nå: 165hk
+ 4 hk for motor i drifts temp
+ 4 hk for riktig blanding
+ 6 hk for power pulley
+ 8 hk for 48 dellorto trijet.
+ 4 hk for "stinger enderør"
+ ukjent hk osv pga tennings tøys.

= 191 hk og kanskje 250nm... Ikke så gale for hjemmemekk og 42-37 ventiler. Glad
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1721 på: juni 17, 2013, 08:48:17 am »

Grattis Dalland! Med 150 virkelige hester i motoren så må dette flytte seg godt. Jeg regner med at toppene dine ikke er flowet? EA beregningene står vel da på utrygg grunn... Med tanke på at større gassere bare funker om det er gasserne som er proppen i dag.
Loggført

Speed is no substitute for direction
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #1722 på: juni 17, 2013, 09:36:59 am »

Gjør endringane du dalland. Så tar vi ny test neste år. Gliser

Du tippa selv 190 lørdag morgon.  Såg rektig så skuffa ut etter første run. Og noe mer fornøyd etter justeringer. Blunker 
Men kjekt var de selv i bakrus. Hehe.Blunker
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1723 på: juni 17, 2013, 10:19:46 am »

Bilen til dalland er herved omdøpt til "den rullende veisperring"   Det er nok derfor han har valgt veivesen Orange som farge. Slik at den går i ett med trafikk-kjeglene.  Gliser

Det var fint å ha noen forran meg på banen som kjørte så sakte at jeg fikk kjølt ned dekk og bremser hele tiden,  Men samtidig fort nokk til å ha litt underholdning å se på. Komentarer fra passasjerene mine var som oftest: Se nå nå kræsjer han,, nei nå snurrer han, oooops nå går det galt,, skal vi stoppe å hjelpe om han velter?,,
Så kjørte dalland i pitlane, og da ble det stort sett stille, eller komentarer som: du trenger ikke kjøre så fort inn i svinga,, skal du ikke bremse,, vi kan godt stoppe nå.....   Kult
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1724 på: juni 17, 2013, 10:35:32 am »

Mye kan sies om Dalland og denne skrytetråden, men en ting skal han ha. Bilen gikk svært bra men bilen hans er jo ikke bygd for bane, slik din egentlig er!!
Så selv at han var borti og skubbet litt grus og diverse. Ikke rart det nå bilen har stor motor men et understell/fjøring og dekk som er laget for landeveien og aldeles ikke for den kjøringen han hadde på lørdag. Dalland skal ha for pågangsmot, kombinasjonen motor og oppsett av understell, ja der har han noe å jobbe med, men så har han vel heller ikke laget en bil som skal brukes på bane!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1725 på: juni 17, 2013, 11:10:03 am »

Hehe du er nå artig Øyvind, men når eg slapp deg forbi så ble eg skuffet over hvor lite fortere din bil gikk.. Gliser
2.5 ganger mer effekt, 200 kg mindre, bedre vektfordelig og gateslicks trodde eg skulle prestere bedre enn en stakkars bruksbil!
Burder det ikke være slik også at når du bruke 4 ganger så mye drivstoff så burde den gått 4 ganger bedre? Øyerulling

Men nå har eg nett vert i telefonen med unneberg og stabstag bak er på vei i posten. Blunker

Sees på banen neste år! Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1726 på: juni 17, 2013, 11:15:32 am »

Mye kan sies om Dalland og denne skrytetråden, men en ting skal han ha. Bilen gikk svært bra men bilen hans er jo ikke bygd for bane, slik din egentlig er!!
Så selv at han var borti og skubbet litt grus og diverse. Ikke rart det nå bilen har stor motor men et understell/fjøring og dekk som er laget for landeveien og aldeles ikke for den kjøringen han hadde på lørdag. Dalland skal ha for pågangsmot, kombinasjonen motor og oppsett av understell, ja der har han noe å jobbe med, men så har han vel heller ikke laget en bil som skal brukes på bane!

Tror eg spant grus av curbsene og snirta noen kjegler men du verden så gøy det er!

Eg tror du rett å slett forveksler ren entusiasme med skryting. Blunker
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1727 på: juni 17, 2013, 11:15:59 am »

Koble opp lambda og dys riktig med 48-50-gassere og bedre elektronisk tenning. Nybygget/overhalt girkasse med mer passelig utveksling og LSD så begynner den å bli kjekk på vei og bane. Er ikke mer som skal til, gjerne, billig og greit....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1728 på: juni 17, 2013, 11:26:34 am »

Du som er student må lese deg opp på luftmotstand, kinetisk energi, sentrifugalkraft, friksjon, akserelasjon osv...
så kansje sjønner du hvorfor 4x effekt ikke er det samme som fire ganger fortere.

1sekund bedre rundetid eller 402m for den sak koster utrolig mye i forbedringer/krefter. det neste sekundet er dobbelt så dyrt, osv

Jeg skal ordne med gult blinklys til å ha på taket til deg neste år.... og så skal du få gratis kjøretime så du lærer å ikke slippe gassen!
Loggført
rubenthorsen
Gjest
« Svar #1729 på: juni 17, 2013, 11:40:26 am »

En turbo som sier bla bla bla  Gliser
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1730 på: juni 17, 2013, 12:49:16 pm »

Litt kjekling skal det være!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1731 på: juni 17, 2013, 12:51:20 pm »

Litt kjekling skal det være!

I en vennskaplig tone.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
rubenthorsen
Gjest
« Svar #1732 på: juni 17, 2013, 14:23:41 pm »

Litt kjekling skal det være!

I en vennskaplig tone.

 Gliser
Loggført
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1733 på: juni 17, 2013, 20:51:03 pm »

Tenning og bensinproblematikk:

Ettermarkeds motorstyring = problemet løst. måde fuel og tenning Blunker

Gratulerer med fine tall, men vær obs på at ruller er veldig optimistiske på simuelrig av veiv-effekt. Jeg ville også vært litt forsiktig med å estimere opp i mot 190hk med samme kammen hvis du har 165 nå, selv med mindre tap i vifte osv så er det bedre å overbevise seg selv om at man når en noe lavere effekt, så kan man heller bli positivt overrasket istede Blunker Vær også obs på at de glatter ut "spikes" i moment/effektkurven som kan skjule vital info om hvordan oppsettet fungerer.

Må også huske at EA'n simulerer med perfekte forbrenninger hver gang, så det jeg ville tatt utgangspunkt i er å huke av for alternativet "ignition advance, determinates burn-rate" og legg inn den tenningskurven som gav best effekt i landeveien. Brukte du komplett flow-table eller gikk du ut fra single coef? Får jeg lov til å spørre hva tenningsforskuddet ditt er på momenttopp?
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1734 på: juni 17, 2013, 21:43:52 pm »

Fint tall og god frisk kjøring med stor underholdningsverdi for publikum





Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1735 på: juni 17, 2013, 22:06:34 pm »

fine tall spesielt momentet er jo veldig godt.
hva hadde du på hjulene ?
145HK?

for å være litt realist så  tviler jeg på om alle dine "dersomattehvisomatte" hestene dukker opp neste gang.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1736 på: juni 17, 2013, 23:50:52 pm »

og hva er det med den magiske 6000 rpm grensa. Glad
hva skjer der?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1737 på: juni 18, 2013, 00:53:02 am »

De kanskjevisjegosv ++ hestene har eg veldig stor skepsis til selv og er jo bare uskyldig tidsfordriv. Glad
Å hente 10hk skal helt sikker være mulig men over det blir det nok mer spennende..

over 6000rpm begynner effektkurven markant å dale, noe som eg trodde var litt for tidlig, den er også litt mer hakkete.
Om dette skyldes magr blanding, dårlig tenning, for lav flow i toppene eller for små halsringer får eg finne utav siden.

Flyfaen:
dette skal være en oldschool motor med gassere og fordeler, kult å kjøre slik i gamle biler så får det nymoten tøyset komme når eg skal bygge turbo motor. Blunker Ang tinga i EA så husker eg ikke, og har også lite peiling på bruken av programmet.
Tenningskurven er samme som org og funket best med 7 grader på tomgang og ca 28 på maks.
Den tøyset mer på topp når vi kjørte mer fortenning...

Uten å begynne en ny popcorn tråd så skjønner eg ikke hvorfor du mener rullende landevei skal være så optimistisk, den måler tap i drivverket under deakselerering og måler da under mindre belastning så tapet er egentlig større enn oppgitt..
Men uansett så er det ikke slutt talla eller maks hk som er viktig men endringen og arealet under grafen.
At den glatter ut "feil" i oppsettet opplevde ikke eg da eg så veldig godt forandringer på gitte turtall som hang i sammen med lambda endringene osv. I tillegg var talene veldig konstante, vi kjørte eks to like run som begge avsluttet med identiske tall.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1738 på: juni 18, 2013, 06:18:28 am »

og hva er det med den magiske 6000 rpm grensa. Glad
hva skjer der?

Der skjer det samme som på 90% andre NA motorer. En kombo av ikke avstemt innsugslengde, feil lengde på eksos og topper.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1739 på: juni 18, 2013, 08:27:35 am »


Skal vi begynne sånn tøysegjetting for mulig maks hk med endringer? Øyerulling

Nå: 165hk
+ 4 hk for motor i drifts temp
+ 4 hk for riktig blanding
+ 6 hk for power pulley
+ 8 hk for 48 dellorto trijet.
+ 4 hk for "stinger enderør"
+ ukjent hk osv pga tennings tøys.

= 191 hk og kanskje 250nm... Ikke så gale for hjemmemekk og 42-37 ventiler. Glad

Nå som du er på trygg grunn med bremset motor ville jeg holdt slik synsing for meg selv. Du har det du har.. hva du kunne ha hatt er veldig uinteressant. Og prøv nå for guds skyld og hold på den respekten du får her med "svart på hvitt" papirer, før synsingen tar av på nytt.

Og nå som du har bremset selv og funnet ut at de 200 hestene du estimerte med forrige kam.. faktisk ikke var mer enn ca 150. Bør kanskje respekten ovenfor andre som bremser fine tall økes. Mener å huske du snakket mindre pent om en 1915 som faktisk ga det samme som strikken din i nåværende tilstand  Blunker     Mye effekt kommer sjeldent av seg selv.

Loggført

Sider: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!