april 24, 2024, 16:25:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 857040 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1860 på: september 09, 2013, 07:17:36 am »

Vi ønsker virkelig å nå alle som driver med litt trimming av motor, ikke bare dem med stort budsjett.
Men vi vet ikke før vi har føste batchen i hendene hvor dyrt det blir, så salgsprisen er sterkt avhengig av kost pris. Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1861 på: september 09, 2013, 08:38:04 am »

Lærer dere ikke markedsføring på den skolen du går på?  Blunker

Det du beskriver er typisk ingeniørtilnærming, og det funker uheldigvis ikke alltid i praksis. Ofte er det lurere å finne ut hva markedet trenger, og hva det er villig til å betale. Så kan du regne deg baklengs og se hva du må ha i fortjeneste, og så til slutt se om det er mulig å lage det innenfor det som står igjen. Uheldigvis er svaret på det spørsmålet veldig ofte "nei". Spesielt her i Norge...
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1862 på: september 09, 2013, 10:55:18 am »

Hadde vel noe sånt men fulgte ikke med.
Dessuten er det Erik på Krankenhaus som står for økonomi delen, eg står bare for ingeniør delen. Blunker
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1863 på: september 09, 2013, 11:38:02 am »

Hadde vel noe sånt men fulgte ikke med.
Dessuten er det Erik på Krankenhaus som står for økonomi delen, eg står bare for ingeniør delen. Blunker

Økonimidelen = A
Ingenørdelen = B
Ønsket fortjeneste pr stykk = Z (denne kan endres ved at gange med eksemplvis 100, men da må X vurderes på nyt)
Salgspris = X

(A+B)+Z = X

he he he  Osteaktig  Rekker tunge

Uanset, jeg er interesseret i det videre forløb.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1864 på: september 09, 2013, 11:41:41 am »

Man sparer vel en god del på å overlate R&D til andre...  har funket bra i Kina.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1865 på: september 12, 2013, 13:07:07 pm »

Er ikke meningen å ha noen stor fortjeneste på dette, deler av fortjenesten går til fellesprosjekta på kranken eg det eg eventuelt sitter igjen med tenker eg å gi bort til kreft foreningen eller andre veldedighets organisasjoner. Blunker


Ellers nytt om bilen:
Motor og girkassen er ute, nye pakninger til girkassen er bestilt så det går nok en uke før den er inne igjen..
Erlend/bug66 hadde også glemt igjen sine røde girkasse foringer på kassen så dem blir prøvd ut i håp om at det hjelper på hjul hoppingen.
Tenker også å bytte ytre foring i torsjonsrøret til uretan og må bytte noen bensinslanger og fikse noe små nips på motoren før den skal inn igjen. Glad

Har alltid vert plaget med hjulhopp på motoren så det hadde vert godt å bli kvitt det...
BTW, hvilket type fett skal eg bruke til urethan foringer?
Loggført

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #1866 på: september 12, 2013, 13:38:22 pm »

Hvis de er røde er de sannsynelig fra bugpack og da er de søppel, bruker heller nye originale eller de gule fra CB.

Folke
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #1867 på: september 12, 2013, 15:23:29 pm »

Hvis de er røde er de sannsynelig fra bugpack og da er de søppel, bruker heller nye originale eller de gule fra CB.

Folke
Gule fra CB er fine.
Angående hjulhopp, har du tractionbar? Strekkfisker på ''gaflene''? Oppsette jeg har nå er ekstra girkassefeste i nesen, Strekkfisker på ''gafler'', Gule CB girkassefester og tractionbar bak under motor. Hjulhopp er nå nesten lik null for min del.  Blunker
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1868 på: september 12, 2013, 21:24:44 pm »

stemmer for gule - de er harde noe du liker  Øyerulling
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1869 på: september 13, 2013, 06:57:43 am »

Da kjører eg nok heller buss foringene som står på nå..
Har det hjemmelaga cup staget fra før men selv om det hjalp veldig mye så er ikke alt borte..

Mistenker at det flekser i torsjons foringene og disse bør byttes med min kjørestil uansett..
Oppdaget også at selv om 36mm mutterne på navet var trekt til langt over tilstrekkelig så var dem allikevel helt løse nå...
Tror rett å slett det er den brutale kjørestilen som riste alt løst.

Har tenkt på sånn traction bar bak på motoren men blir nok litt knot med tanke på eksosen..
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1870 på: september 13, 2013, 17:38:10 pm »

Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?

Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1871 på: september 13, 2013, 20:35:03 pm »

Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?

Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.

Tja de var faktisk litt løse også men var nav mutrene 36mm'erne eg snakket om.

Nå blir det nye hjullager, foringer, girkasse osv.
Også strammes alt noe helt sykt for å være sikker på at det sitter.. Gliser
Loggført

RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #1872 på: september 13, 2013, 20:55:31 pm »

Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?

Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.

Tja de var faktisk litt løse også men var nav mutrene 36mm'erne eg snakket om.

Nå blir det nye hjullager, foringer, girkasse osv.
Også strammes alt noe helt sykt for å være sikker på at det sitter.. Gliser

Tror det er mere som må strammes inn på fremover.... Mulig hele motoren må beslaglegges, så slipper du alt styret med oppheng og foringer....
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1873 på: september 13, 2013, 22:56:27 pm »

Problemer ved at ting løsner er ofte feil moment på bolter/muttere. Tromler som løsner er ofte fordi splines er slitt. Ny trommel og mutter er eneste løsning. (Sjekk også anlegg og den tynne skiva mellom lager og trommel inni lagerhuset!)
Jeg kjører selv som en dust og ingenting har løsnet enda.

Jeg kjører med hjemmelaget triangel rundt girkasse/støtdempertårn, stumme girkassefester, både fremre og bakre er i stål. Røde urethan-foringer rundt torsjonsplatene, mine har jeg spikket litt på, men sitter som støpt.
Stivere torsjonsfjærer (de største jeg fant) samt røde koni støtdempere satt opp på hardeste instilling.

Kjærra spinner strøkent og har etter oppgraderingen ikke opplevd hjulhopp på vanlig asfalt.

 Jeg har ikke splint i mutteren på akselen som holder trommelen og har i tillegg en feit spacer mellom trommel og mutter fordi jeg har lange aksler.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1874 på: september 13, 2013, 23:53:11 pm »

Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?

Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.

Tja de var faktisk litt løse også men var nav mutrene 36mm'erne eg snakket om.

Nå blir det nye hjullager, foringer, girkasse osv.
Også strammes alt noe helt sykt for å være sikker på at det sitter.. Gliser

Tror det er mere som må strammes inn på fremover.... Mulig hele motoren må beslaglegges, så slipper du alt styret med oppheng og foringer....

Banekjøring Arve.. lukket bane... Blunker
På offentlig vei kjører eg alltid 5 km/t under fartsgrensen og bruker alltid blinklys. Blunker
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1875 på: september 14, 2013, 07:54:29 am »

Dewil: Er det for å spare vekt at du ikke bruker splint i akslingen?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1876 på: september 14, 2013, 08:03:25 am »

Dewil: Er det for å spare vekt at du ikke bruker splint i akslingen?

Eg tror dewil bare liker å leve farlig, ingenting som spenningen fra når bakhjulet faller av på 400 meter'n eller i 90 km/t på landeveier med motgående trafikk. Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1877 på: september 14, 2013, 12:27:53 pm »

Tror eg fant utav hvorfor motoren hørtes ut som om den gikk i turtallsperra på 5500 rpm på dyno kjøringa og ellers hvis eg prøvde samme hastigheten på vei/bane i 3. giret.
Elektroden på en av pluggene var brent ned slik at åpningen var på ca 1.2-1.3 mm, de andre pluggene var på 0.9mm, 0.7mm og 0.7mm.

Dette stemmer bra til hypotesen om at når sylindertrykket og turtallet er høyt nok så klarer ikke gnisten å hoppe gapet.
Noe som igjen forklarer hvorfor den går perfekt opp til 7500 rpm på 1. og 2. giret men begynner å hakke på 5000-5500 rpm i 3. og 4. giret.

Men hvorfor har dette skjedd?
Pluggene var D7EA, bytter nå til DPR8EA9..
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1878 på: september 15, 2013, 09:43:05 am »

det var vel ikke den ene pluggen som var forskjellig fra resten?
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1879 på: september 15, 2013, 12:03:32 pm »

det var vel ikke den ene pluggen som var forskjellig fra resten?

Alle er av samme type, men om elektroden ble brent ned eller om det var den pluggen som var kortslutta tidligere husker eg ikke..
Tennplugger er ikke min sterke side, de innebærer for mye elektriske ting for meg... Gliser

Fant også litt andre ting når eg begynte å plukke, viser seg at bilen har tatt litt skade av den brutale kjøringen...
Først ut var at cup staget som forsåvidt var litt slurvete sveist har gjort sånn at gaffelen har revnet i platen.
Trodde virkelig det var mye tykkere stål her..




I tillegg var det ikke noe problem å se slitasje på akslingene og fulcrum platene...



Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1880 på: september 15, 2013, 22:47:55 pm »

Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1881 på: september 15, 2013, 22:51:38 pm »

Nå har eg kjørt med sliten org kasse i to år og har handla ny org kasse i god stand som skal brukes en stund frem til eg får ordnet meg noe bedre.
På sikt så er planen å strippe hele bilen og bygge inn en turbo motor med en G50 kasse.
Men det blir ikke før om endel år. Blunker

Akslinger er ikke noe problem med denne motoren så lenge eg holder meg unna drag starter. Glad
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1882 på: september 15, 2013, 23:04:29 pm »

Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?

Akslinger finnes som holder.

At ikke flere bruker nyere Porsche kasse til (drag)racing har kanskje noe med utveksling å gjøre? Skinne bobla har vel borti 1000hk, og kjører fremdeles 402m uten 5te gear...
Ellers finnes det gode mellomting mellom orginal og G50.
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1883 på: september 16, 2013, 03:47:36 am »

Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?

Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine.......
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1884 på: september 16, 2013, 07:48:41 am »

Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?

Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine.......

Noen har bare så mye de skulle ha sagt at dem trenger flere forum for å få snakket nok... Gliser
Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1885 på: september 19, 2013, 16:11:53 pm »

Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?

Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?

Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine.......

Blir ikke med det første. Å bygge en bil blir uaktuelt, men en motor som noen kan få teste ut er vel ikke utenkelig, hvis noen er villig å donere en WBX motor (MED vannbankene på) Glad ha tålmodighet... har en Volvo 960II, to KZ2 karter, en Aprilia RS 125, en Kadett C og en kompressor-turbo (til bruttern) motor som jeg holder på med som skal gjøres noe med, og glemte jeg å nevne at jeg Jobber i Forsen på landets eneste skvadron som holder på med opperative oppdrag hver eneste dag, med flyvning til alle døgnets tider? Det betyr ukurrante arbeidstider og forsvaret er gniene på lønningene :p Volvoen og alt det andre er dyrt nok allerede til min inntekt...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1886 på: september 19, 2013, 16:22:02 pm »

da var det som mange av oss trodde da... bare prat, ikke noe innhold Øyerulling
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1887 på: september 19, 2013, 17:41:53 pm »

Heisan kjære Dalland.
Fordi de av oss som har litt ramlet litt av lasset de siste årene:
Hva er status på muskelbygging 2275?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #1888 på: september 19, 2013, 18:21:42 pm »

da var det som mange av oss trodde da... bare prat, ikke noe innhold Øyerulling

Hvis det er meg du sikter til? Så har jeg nok å gjøre for tida: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=282426
« Siste redigering: september 19, 2013, 19:43:09 pm av flyfaen » Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1889 på: september 19, 2013, 22:14:19 pm »

imponerende arbeid herr faen Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Sider: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!