januar 19, 2021, 06:26:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 625925 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1950 på: november 18, 2013, 18:58:54 pm »

Har kjørt noen sesonger på bane med 1300 boble med racegummi og 150-200 hk. Det er mere gkrefter enn man får med gatedekk. Har aldri hatt noe tull med hjullager. Orginal diffen derimot...Hehe.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1951 på: desember 23, 2013, 17:50:14 pm »

God jul fra meg til alle goguttane på forumet.
Bobla står ute og ruster slik bobler skal gjøre! Blunker

Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1952 på: desember 23, 2013, 18:54:32 pm »

Rust er lettere enn karbonfiber sies det Gliser

God jul, Dalland!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1953 på: desember 25, 2013, 19:57:55 pm »

Hehe, takk takk. Blunker

Vandrer gatelangs i Oslo om noen dager så gi meg en lyd hvis noen har litt fritid til overs den 30. des.  Glad
Hadde vert kjekt å besøke et skrulokale eller annet. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1954 på: februar 27, 2014, 10:30:30 am »

Ser det har gått nesten to måneder siden siste oppdatering, og det har egentlig ikke skjedd så mye før de siste to ukene.
I løpet av vinteren har jeg på en eller annen måte fått ødelagt en ventil og styring, og i ettertid så innser jeg at den nok skjedde når jeg prøvde å starte bilen med is i innsugsportene...
Kanksje ikke det lureste man kan gjøre... Øyerulling

Det resulterte i at en ventil skjærte seg i styringen og styringen løsnet fra toppen og har blitt med en halvtimes kjøretur minst opp og ned i toppen..
Så etter omstendig måling av hullet i toppen fikk jeg dreid ned en styring med 7 hundredeler press og klemt inn, i går ble ventilsetet slipt og styringen brotsjet så i kveld blir det nok longblock igjen.

Ellers har jeg flyttet festene på cup staget etter at ene gaffelen revnet etter mye stygg kjøring.. Gliser
Fikset problemene med hjullager bak, bytta motorroms pakning og pulverlakket litt deler (Takk Krisitian for det). Blunker

Eneste forandring med motoren fra i fjor er kun å gå over til Iridium tennplugger, så satser på at når våren kommer og jeg finner tid så kan jeg reise ned til Jæren og bremse den på ny, det gjemmer seg definitivt mer pulver enn det som viste seg på bremsinga så krysser fingrene for å nærme meg tall som er verdt å skryte av. Glad

Ellers skjer det nok lite med bilen og forsåvidt denne tråden fremover, før sommeren kommer så har jeg en T3 camper som trenger endel pleie før Europa turen så eneste fremtidige planer på bobla er å få laget ferdig porsche bremser fremme og montere ny stole i bilen (svart alacantara og skinn GTI stoler).
Og hvis jeg kommer hjem til Norge i tide til SCC så må det jo bli en tur eller tre på stripa. Blunker
Loggført

Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1955 på: februar 27, 2014, 10:38:29 am »

sjønner du har mye å lære når du nedgraderer motoren din med iridium plugger.
Trimma motor= coppercore.  Kjøre 100000km uten pluggbytte = iridium eller platina.

Ta med de gamle pluggene når du skal bremse motoren, og du vil garantert bli overasket av forskjellen.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6731
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1956 på: februar 27, 2014, 11:33:20 am »

Har handlet noen tusen i iridium plugger jeg og, kommer ikke på i noen tilfelle at de har vært bedre nei.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1957 på: februar 27, 2014, 12:39:04 pm »

sjønner du har mye å lære når du nedgraderer motoren din med iridium plugger.
Trimma motor= coppercore.  Kjøre 100000km uten pluggbytte = iridium eller platina.

Ta med de gamle pluggene når du skal bremse motoren, og du vil garantert bli overasket av forskjellen.

Skal huske å ta med et sett med vanlige plugger under bremsinga. Blunker
Men du må gjerne gi meg noen grunner til hvorfor du mener vanlige plugger er bedre...

Personlig så stoler jeg mer på en fagmann på RR som har forsket på tenningsystemer i snart 30 år enn en jypling med subaru motor baki bobla si... Øyerulling Blunker
(som forsåvidt ikke klarte å kjøre fra meg på banen engang).... Glad
Loggført

vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1958 på: februar 27, 2014, 12:45:07 pm »

Lover bra for banekjøring 2014  Gliser


* movie-popcorn-box.jpg (58.57 KB, 640x512 - vist 170 ganger.)
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1959 på: februar 27, 2014, 13:07:24 pm »

Viktig å trekke litt i folk... Gliser

Btw, ang iridium vs kobber.
Håper ikke du forveksler egenskapene til platinium plugger med iridum og husk jeg kjører ikke turbo motor eller Nos...

Ja kobber leder litt bedre strøm, men den tynne elektroden på iridium pluggene gir lavere motstand, i tillegg til mye lengre levetid og designet gir en bedre antennelse av av gassene.
Men er jo bare en måte å finne det ut på.. Glad

Eneste erfaringen jeg kan ta fra er den vilt trimma mopeden jeg hadde som spiste opp vanlige plugger på under en uke men gikk "evig" med iridum plugger..
Loggført

Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1960 på: februar 28, 2014, 13:53:57 pm »

vanlige plugger gir større gnist. som igjen gir bedre forbrenning. resten bør du klare å tenke selv.
vil du prøve noe virkelig rart tar du med et sett Bosch super 4 også.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1961 på: februar 28, 2014, 19:39:30 pm »

vanlige plugger gir større gnist. som igjen gir bedre forbrenning. resten bør du klare å tenke selv.
vil du prøve noe virkelig rart tar du med et sett Bosch super 4 også.

Nå må du nesten fortelle hvorfor gnisten blir større med vanlige plugger fordi det er ikke mulig å hente noe fornuftig ut av den setningen.
Har sett EBB sin test med Bosch super 4, men har ikke sett han teste iridium i samme motoren dessverre.
og uansett så eksisterer det ikke slike plugger til disse toppene.  Blunker

Oppdatering:
Motoren er i bilen så nå gjenstår kun eksos og forgassere.
Ende opp med å bytte oljepumpe da den fikk gjennomgå litt etter rester av godset rundt ventilstyringen, ikke veldig ødelagt men stygg nok til at den burde byttes når jeg først hadde muligheten og ny liggende. Glad

Nå blir det noen øl og er jeg flink så får jeg lagt inn noen gode timer i morgen og cruiset på ettermiddagen. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1962 på: mars 02, 2014, 12:25:02 pm »

Mot all odds er bilen på veien og alt fungerer som det skal.
Kun en liten eksoslekkasje og synke gasserne litt bedre så er jeg i mål. Glad
Men har en skummel følelse av at det tar under ett år før det må ny girkasse i bilen..
Momentet som smeller inn når jeg legger inn 3. giret er direkte skummelt. Gliser

God vår og sesong start! Blunker
Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 801
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1963 på: mars 02, 2014, 13:43:23 pm »

Jepp, den fungerte fint på cruisingen i vårsolen i går i hvert fall...
Herlig lyd, også!!
Det ordner seg for snille gutter, Håkon..  Glad

Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1964 på: mars 06, 2014, 21:32:23 pm »

Gikk ekstremt fort i svingen når motoren skulle inn i bilen igjen så eksosen var montert på halv åtte og oljekjøleren lakk så nå er motoren ute igjen for å bytte pakninger på kjøleren Rekker tunge

Jaja av og til straffer det seg med hastearbeid men gøy var det med cruising. Blunker
Selv om ene eksosrøret dekket halve eksosporten så er det ikke tvil om at den aldri har gått så bra før så dette blir spennende å teste videre på..
Så foreløpig kan eg ikke klage på Iridium pluggene.. Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1965 på: mars 07, 2014, 09:45:21 am »

Skulle gjerne hatt to nåleventiler i størrelse ca 250.
Noen som har liggende??
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1966 på: mars 07, 2014, 14:33:34 pm »

.
« Siste redigering: mars 10, 2014, 09:53:43 am av Jee » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1967 på: mars 07, 2014, 14:35:33 pm »

Weber??
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1968 på: mars 07, 2014, 20:22:27 pm »


Dellorto her i gården. Blunker
Loggført

Moshe
Juniormedlem
**
Innlegg: 92
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1969 på: mars 27, 2014, 21:49:15 pm »

Greit å markere revir utenfor BBH, men syns dette var i grundigste laget Dallis... forklaring...? Øyerulling


* dall.jpg (122.18 KB, 800x600 - vist 203 ganger.)
Loggført

1977 VW2000 Camper *25.01.2015
1959 VW1200 Boble *08.10.2014
1972 VW1600 Pick Up *20.09.2013
1970 VW1200 Fridolin *05.12.2012
1964 VW1500 Notchback *17.07.2008
1961 VW1200 Boble *27.05.2007

1974 VW1303 Boble Cab *2006-2015
1968 VW1600 Notchback *2008-2009
1967 VW1600 Notchback *2004-2005
1966 VW1300 Boble *2003-2005
www.vwacb.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1970 på: mars 27, 2014, 22:54:56 pm »

Etter snart 28 000 km med banekjøring, bakkeløp, dragrace, camping ferier og ellers galskapkjøring takket endelig motoren for seg.
Legger først ut et bilde av motorblokken...




Det dere ser på sett bort i fra at det er veldig oljete og lakken har flasset er en 5 cm lang sprekk mellom sylinder nr 4. og oljetrykksbryteren...
Så i dag brukte den sikkert en liter olje på under 10 min kjøring...
Motoren ellers går fortsatt som en kule men nå er det nok på tide å kaste inn håndkle for denne gang.

Er på nippet til å bare la bilen stå til høsten men tror jeg må finne tilbake orginal motoren så jeg kan bruke bilen..
Eller har jeg veldig lyst til å bygge opp motoren igjen men det kreves i alle fall en ny blokk og kanskje jeg bare skal investere i en alu blokk med engang..
Men nå er det veldig knapt med penger da eg har en camping bil som må pusses opp og trengs penger for turen i sommer så hvis noen vet om en blokk til fornuftig pris eller kan tipse om hvordan eg kan skaffe en til ok pris så gi lyd. ferdig maskinert oxyboxer blokk fungerer vel også? Glad

Hvis jeg lar motoren stå til høsten så blir det nok alu blokk, ny veiv, smidde stempler også er motoren klar for turbo.... Øyerulling

Så da blir det dessverre ikke ny bremsing eller scc i år dessverre, vell hva skal man forvente når man trimmer en gammal drittbil!  Gliser
Loggført

VW-HS
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Ørsta



Vis profil
« Svar #1971 på: mars 27, 2014, 23:09:45 pm »

Kjedelig med motoren da, men utifra hvor mange ganger jeg har sett denne bobla siden jeg flyttet til Bergen for litt over et år siden, har den blitt kjørt en del da:)
Sist spotta på Eidsvågneset for et par dager siden, tenkte å hilse på å få sett litt på denne lekkre bobla, men så ingen folk der og middagen stod klar hjemme:p
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5780
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1972 på: mars 27, 2014, 23:18:24 pm »

Puss rent og kjemisk metall..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5678
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1973 på: mars 27, 2014, 23:42:07 pm »

Drei en tapp som du presser ned i oljekanalen fra toppen, slik at du får stengt av kanalen. Flytt oljekjøler og oljetrykk føler, da får du kjørt i sommer.
Jeg har prøv å tette nøyaktig den samme sprekken med kjemiskmetall... og det ble aldri tett.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5352
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1974 på: mars 28, 2014, 07:32:05 am »

På en alublokk som ikke var min egen så sprakk det også på samme plass. Vi skrudde inn en blindplugg med Locktite. Deretter fulgte vi sprekken med en fil slik at vi fikk den åpnet opp litt i overflaten. Renset den og benyttet kjemisk metall fra Würth. Den motoren går enda og er fortsatt tett.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1975 på: mars 28, 2014, 08:22:36 am »

Kjedelig med motoren da, men utifra hvor mange ganger jeg har sett denne bobla siden jeg flyttet til Bergen for litt over et år siden, har den blitt kjørt en del da:)
Sist spotta på Eidsvågneset for et par dager siden, tenkte å hilse på å få sett litt på denne lekkre bobla, men så ingen folk der og middagen stod klar hjemme:p

Hehe kjekt å høre, og ja den blir veldig mye brukt, senes for to dager siden var eg ute å kjørte i 4 timer og kappet med en turbo porsche osv.
Den har fått ekstremt mye tyn, eks 5500km med 35-40 varmegrader i tyskland med camping vogn etter er ikke akkurat hva som er vanlig med en så trimma motor.
Så eg er veldig fornøyd med hvor mye glede eg har fått utav motoren, blokken kommer tross alt fra en havarert motor med knekt kamaksel.. Gliser

Har flytta til Trollbakken på eidsvågsneset så sikkert derfor du har sett bilen, stått parkert rett ved camperen.  Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1976 på: mars 28, 2014, 08:24:44 am »

På en alublokk som ikke var min egen så sprakk det også på samme plass. Vi skrudde inn en blindplugg med Locktite. Deretter fulgte vi sprekken med en fil slik at vi fikk den åpnet opp litt i overflaten. Renset den og benyttet kjemisk metall fra Würth. Den motoren går enda og er fortsatt tett.

Mvh
BB

Hm, eg får tenke litt på det men det høres ut som en såpass skummel løsning at eg tørr nok ikke å kjøre til gardermoen med den løsningen...

Gi en lyd hvis du vet om en blokk til salgs!  Blunker

Edit:
Etter å ha tenkt litt mer på det og lest noen datablad på slike reparasjons stoffer som brukes på RR motorene så tror jeg det kan være en mulig løsning.
Får ta en tur ned til ringrevene på service avdelingene og spør etter gode råd, og flott epoxyer..  Glad
« Siste redigering: mars 28, 2014, 09:31:24 am av Dalland » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1977 på: mars 28, 2014, 12:06:10 pm »

Beware ..krisemaksimering

Men fikk inn en 2,3 med samme sprekk. Motoren gikk fint. Begynte å slipe for å se om det kun var overfladisk sprekk. Det var det ikke.


* imag0366.jpg (32.98 KB. 359x600 - vist 343 ganger.)


Deretter kom de virkelige problemene til syne. Sett inn fra sylinderhull nr. 4


* imag0368.jpg (33.9 KB. 359x600 - vist 351 ganger.)


Innsiden av sylinder nr 4


* rsz_imag0372.jpg (44.83 KB. 359x600 - vist 336 ganger.)


Bak sylinder nr 3


* imag0369.jpg (32.23 KB. 359x600 - vist 300 ganger.)


Over halvparten av godset som holder blokkveggen på plass hadde sprekt. Ville vært spennende å sett når topp/sylindre/blokkvegg hadde løsnet og flydd av ved tenning og turtall.  Osteaktig

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3021
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1978 på: mars 28, 2014, 12:20:59 pm »

Tusen takk for gode bilder og info!
Er definitivt en demper på opptimismen, men eg får vel nesten bare plukke den ned og se hvor gale det er...
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1979 på: mars 28, 2014, 13:30:49 pm »

Du som har tilgang på maskinering og kunnskap
Bygg oxyboxer.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!