mars 29, 2024, 09:12:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 85 86 [87] 88 89 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848269 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2580 på: mars 06, 2017, 23:29:02 pm »

Banka du Mus-tangen, Kalle...?  Gliser
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2581 på: mars 07, 2017, 09:38:27 am »

Banka du Mus-tangen, Kalle...?  Gliser

Seff!

En ting jeg kom til å tenke på Dalland, kjører du med den originale bensinpumpen? Og den klarer å fore motoren med nok fuel når du bremser den på fullgass? Isåfall må vel det være en eller annen form for rekord vel?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2582 på: mars 07, 2017, 09:56:23 am »

Banka du Mus-tangen, Kalle...?  Gliser

Seff!

En ting jeg kom til å tenke på Dalland, kjører du med den originale bensinpumpen? Og den klarer å fore motoren med nok fuel når du bremser den på fullgass? Isåfall må vel det være en eller annen form for rekord vel?

Mvh
BB

Ja, jeg kjører helt standard pumpe med en holley regulator, dyno runnet på scc var et langt run på ca 16 sek så den burde ha tømt flotørkammerne da hvis jeg sleit med tilførselen, men lambda verdiene viste fortsatt ca 10 på slutten av runnet ved 6000rpm.
Jeg har nylig satt i litt mindre hoveddyser og litt større luft dyser og merket at den virket jevnere i forbrenningen fra 3000-6000 rpm nå (litt jevnere drag og en renere motorlyd).
Men for å bikke 6000 rpm så må jeg nok ha større forgassere eller spjeldhus og det blir nok efi når jeg finner tid til det...
Fikk også tatt en liten titt på TP løfterne og JPM kammen nylig og det ser veldig bra ut, Ventiltetningene fungerer også veldig bra og det er minimalt med koksing på innsugsventilene. Gliser

Over på noe annet så har vi nok tidligere diskutert valg av støtstang rør, jeg har tidligere brukt org rør som jeg har massert litt for å få klaring og det har funka ok.
På denne utgaven av motoren kjøpte jeg CBperformance sine "racing rør" med en belg, disse klarer ikke å holde oppe trykket og sprekker i belgene.
På SCC prata jeg endel med Göran som driver Logmech og fikk se litt på hans støtstangrør, de så passe greie ut så skal bytte til dem i løpet av uken.
Ikke helt fornøyd med hvordan han har utformet o-ring sporene og opplagringen men om det funker i praksis så er det godt nok. Glad
Uansett veldig trivelig og dyktig fyr som jeg tidligere har handlet endel med, anbefales på det varmeste.


Loggført

Herbie
Supermedlem
*****
Innlegg: 976
Bosted: Lyngdal


::DKL::


Vis profil
« Svar #2583 på: mars 07, 2017, 10:42:16 am »

De Støtstangrøra funker veldig bra på min motor Blunker
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2584 på: mars 07, 2017, 11:11:10 am »

Hva er forskjellen fra Scat sine? De funker iallefall knall.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2585 på: mars 07, 2017, 11:43:44 am »

De Støtstangrøra funker veldig bra på min motor Blunker

Godt å høre! Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2586 på: mars 07, 2017, 11:49:31 am »

Hva er forskjellen fra Scat sine? De funker iallefall knall.

Utvendig fjær noe som gir større dim innvendig, ellers er de kanskje litt sterkere da de er tykkere gods på.
Tror di er nokså like Fast Fab sine.
Göran er også grei på pris og liker å handle fra denne siden av dammen. Blunker
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2587 på: mars 07, 2017, 12:01:34 pm »

Hva er forskjellen fra Scat sine? De funker iallefall knall.

Utvendig fjær noe som gir større dim innvendig, ellers er de kanskje litt sterkere da de er tykkere gods på.
Tror di er nokså like Fast Fab sine.
Göran er også grei på pris og liker å handle fra denne siden av dammen. Blunker

Ser jeg skrev Scat, mente selvsagt JayCee..  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2588 på: mars 07, 2017, 12:14:31 pm »

Hva er forskjellen fra Scat sine? De funker iallefall knall.

Utvendig fjær noe som gir større dim innvendig, ellers er de kanskje litt sterkere da de er tykkere gods på.
Tror di er nokså like Fast Fab sine.
Göran er også grei på pris og liker å handle fra denne siden av dammen. Blunker

Ser jeg skrev Scat, mente selvsagt JayCee..  Øyerulling

Ja de ser identiske ut! Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2589 på: mars 07, 2017, 12:39:31 pm »

Genialt produkt med høy vanskelighetsgrad. O-ringen skal både tette og tillate at røret glir, hva jeg har sett så finnes ikke sweet-spotten. Når de ikke lekker på midten så glir de utrolig dårlig. Det soleklart beste er VW's egne, de er både tynnere, mer fleksible og tette.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2590 på: mars 07, 2017, 12:55:59 pm »

Genialt produkt med høy vanskelighetsgrad. O-ringen skal både tette og tillate at røret glir, hva jeg har sett så finnes ikke sweet-spotten. Når de ikke lekker på midten så glir de utrolig dårlig. Det soleklart beste er VW's egne, de er både tynnere, mer fleksible og tette.

Å få en o-ring til å tette og kunne gli er ikke et stort problem så lenge den er smørt med riktig middel.
Jeg tror ikke det vil være noe problem når man bruker o-rings middel slik at den "tørre" av o-ringen til en hver tid er smurt.
De originale fra VW fungerer dårlig for de med dobbelkona støtstenger, belgesystemet er en billig løsning og ikke noe som er laget for å funke bra på motorer som er litt lengre enn det som belgen er designet for.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2591 på: mars 13, 2017, 10:50:50 am »

Genialt produkt med høy vanskelighetsgrad. O-ringen skal både tette og tillate at røret glir, hva jeg har sett så finnes ikke sweet-spotten. Når de ikke lekker på midten så glir de utrolig dårlig. Det soleklart beste er VW's egne, de er både tynnere, mer fleksible og tette.

Å få en o-ring til å tette og kunne gli er ikke et stort problem så lenge den er smørt med riktig middel.
Jeg tror ikke det vil være noe problem når man bruker o-rings middel slik at den "tørre" av o-ringen til en hver tid er smurt.
De originale fra VW fungerer dårlig for de med dobbelkona støtstenger, belgesystemet er en billig løsning og ikke noe som er laget for å funke bra på motorer som er litt lengre enn det som belgen er designet for.

WBX rørene funker bra med Skinne sine støtstenger i alle fall, og de stengene er jo ganske tykke på midten. Ikke noe stress å få de tette Glad


* 500-dscf1201.jpg (15.28 KB, 500x375 - vist 238 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2592 på: mars 13, 2017, 13:49:34 pm »

Det er nok et greit alternativ ja, men jeg tenker at på en motor som er breiere enn hva de belgene er beregnet for så vil man miste spenn i belgene og øke sjansen for lekkasje.
For meg var dette en fin løsning hvor jeg slapp å ta ut motoren som nettopp var ute, blir spennende å se om det fungerer. Blunker

Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2593 på: mars 13, 2017, 21:24:34 pm »

En o-ring tetter best når den er presset sammen 26%, lærte jeg da jeg jobbet i TESS.
Kjekt å vite når man pusler litt utenfor normalen.
Men spørs hvor mye bevegelighet det er igjen da.

Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2594 på: mars 13, 2017, 22:13:38 pm »

Det er nok et greit alternativ ja, men jeg tenker at på en motor som er breiere enn hva de belgene er beregnet for så vil man miste spenn i belgene og øke sjansen for lekkasje.
For meg var dette en fin løsning hvor jeg slapp å ta ut motoren som nettopp var ute, blir spennende å se om det fungerer. Blunker



Du kan dra belgene ganske langt ut på de wbx-røra jeg har brukt i alle fall, men da er det fort gjort at de blir litt skjevt trykket sammen. Spesielt med litt lubne støtstenger kan det gi trøbbel.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2595 på: mars 14, 2017, 09:53:43 am »

En o-ring tetter best når den er presset sammen 26%, lærte jeg da jeg jobbet i TESS.
Kjekt å vite når man pusler litt utenfor normalen.
Men spørs hvor mye bevegelighet det er igjen da.

Glad

26% passer bra på en statisk tetning, anbefalt er 10-35% statisk eller 6-27% dynamisk.
Men skal vi begynne å snakke om løsningen de bruker på dette designet så er alt på bærtur i forhold til boka.
O-ring sporet er bare en inndreid bue og strekket i o-ringen er langt over reglene.
Det ser ut som at det er noen som bare har prøvd seg frem til de fikk det tett, levetiden på o-ringen vil nok gå veldig på bekostning av dette men vi får se hvor lenge det varer. Blunker
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2596 på: mars 15, 2017, 15:31:58 pm »

Men de WBX rørene, vil de passe på en vanlig blok og top? Bliver ikke den brede del for stor til at tætte ordentligt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2597 på: mars 16, 2017, 06:44:33 am »

Alle disse røra ligger nesten på utsiden av toppen så de stikker ikke inn som org, men det går som regel helt fint.

Virker som våres svenske venner leser her også,  for i går fikk jeg en mail fra Göran med følgende betryggende info.

För din info så har vi sålt dessa sen 2004, har sålt ca: 400 satser runt om i europa

vi säljer även repsatser, vi har sålt 2-3 repsatser......

Vi har dessa på våra bilar och alla motorer vi bygger.
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2598 på: mars 16, 2017, 07:43:23 am »

Genialt produkt med høy vanskelighetsgrad. O-ringen skal både tette og tillate at røret glir, hva jeg har sett så finnes ikke sweet-spotten. Når de ikke lekker på midten så glir de utrolig dårlig. Det soleklart beste er VW's egne, de er både tynnere, mer fleksible og tette.

Å få en o-ring til å tette og kunne gli er ikke et stort problem så lenge den er smørt med riktig middel.
Jeg tror ikke det vil være noe problem når man bruker o-rings middel slik at den "tørre" av o-ringen til en hver tid er smurt.
De originale fra VW fungerer dårlig for de med dobbelkona støtstenger, belgesystemet er en billig løsning og ikke noe som er laget for å funke bra på motorer som er litt lengre enn det som belgen er designet for.
Hvordan smøremiddel bruker du på O-ringer, Kan jeg bruke f.eks bremsestempelfett fra ATE?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2599 på: mars 16, 2017, 10:14:42 am »

Genialt produkt med høy vanskelighetsgrad. O-ringen skal både tette og tillate at røret glir, hva jeg har sett så finnes ikke sweet-spotten. Når de ikke lekker på midten så glir de utrolig dårlig. Det soleklart beste er VW's egne, de er både tynnere, mer fleksible og tette.

Å få en o-ring til å tette og kunne gli er ikke et stort problem så lenge den er smørt med riktig middel.
Jeg tror ikke det vil være noe problem når man bruker o-rings middel slik at den "tørre" av o-ringen til en hver tid er smurt.
De originale fra VW fungerer dårlig for de med dobbelkona støtstenger, belgesystemet er en billig løsning og ikke noe som er laget for å funke bra på motorer som er litt lengre enn det som belgen er designet for.

Finnes eget produkt for det, men du kommer langt med olje eller greas av ymse slag. Blunker
Hvordan smøremiddel bruker du på O-ringer, Kan jeg bruke f.eks bremsestempelfett fra ATE?
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2600 på: mars 16, 2017, 18:00:37 pm »

Takker..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2601 på: mars 18, 2017, 11:54:48 am »

Ny girkasse! Gliser

Takker til TomR og Lasse Ekelund, nå overtar jeg en lite brukt kcr kasse med weddle drev osv.
Så da er det bare å finne ut om eks Olav hos Unneberg har lyst til å hjelpe med å dreve den litt om og sette inn en Quaife diff. Øyerulling

Endelig kan jeg slutte å gire som en gammel kjerring og prøve å se 13 tallet på stripa i alle fall. Osteaktig

Loggført

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2602 på: mars 18, 2017, 16:46:38 pm »

Gratulerer.. Var ikke meningen å mase i går Osteaktig...
Greit at den gikk til en som trengte den, og ikke til meg som har en fra før...
Olav fikser nok denne for deg...
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2603 på: mars 18, 2017, 19:39:43 pm »

Tommel op og tillykke med gearkassen, skal høre med Olav om ikke han klarer den Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2604 på: mars 19, 2017, 03:01:54 am »

Hadde en trivelig samtale med Olav idag, han tar nok på seg jobben med å bytte litt gir og sette inn quaife
Glad
Tror at det holder med vw fjerde gir med mitt bruk, sikkert på tide med midtre motorfeste og ny girstang også.  Men det får jeg ta over tid, ble litt mye utgifter nå når jeg er på vei over i efi samtidig.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2605 på: mars 19, 2017, 13:53:37 pm »

Hvad er det for girspak du kører med nu?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2606 på: mars 19, 2017, 15:05:27 pm »

Hvad er det for girspak du kører med nu?

Original. Glad
Liker den lukka utgaven av bugtech, men tror det heller blir noe fra vintage speed.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2607 på: mars 22, 2017, 13:57:40 pm »

Vintage Speed sin Black Mamba må jo være perfekt i din bil Blunker

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2608 på: mars 22, 2017, 15:20:33 pm »

Vintage Speed sin Black Mamba må jo være perfekt i din bil Blunker



Ja det er det jeg tenker også, og da den helt til høyre, evt med svart revers hendel, må jo ikke bli for glorete! Gliser

Skjer både lite og mye her for tiden, SFOOR har enda ikke gitt noe svar på hva de ønsker styrkeberegning på selv om de har bedt om "en styrkeberegning".
Har derfor satt en tysk kollega på saken med å oppdrive noen papirer på hvilke momenter som er blitt godkjent av TUV på boble, håper vi finner en løsning snart for nå er våren rett rundt hjørnet! Øyerulling
Ellers er det mye action i EFI og rullespjeld verdenen for tiden, har fått 3D printet prototype, ordner produksjonsavtale, bestilt og skaffet det meste av hardware (lagre, tps, osv) til spjeldene og driver nå å gjør ferdig tegningsunderlaget for å lage første settet i alu.
Det byr på noen maskineringsutfordringer men satser på å komme i mål, kanskje må de mest kritiske kuttene gjøres på jobb (Rollsen) også kan de andre ta alt det tidkrevende arbeidet ellers. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2609 på: mars 31, 2017, 13:00:44 pm »

Hva tenker dere ang utveksling?

Min plan nå er følgende utveksling
1. 4,11
2. 2,46
3. 1,44
4. 0,89

R/P 3,88



Da blir det weddle racing drev på 1-3 og oem vw på fjerde giret.
Quaife diff ble bestilt for 5 min siden.
Jeg er ute etter en gate racer som man kan ha kjekke langturer i, har syntes at 0,93 fjerdegiret som står i nå er for lett, så kanskje 0,89 blir et greit alternativ?
Loggført

Sider: 1 ... 85 86 [87] 88 89 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!