mars 29, 2024, 16:09:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 89 90 [91] 92 93 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848553 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2700 på: februar 07, 2018, 15:08:26 pm »

Rullespjeld vs vanlig spjeld har etter min mening fire fordeler:
mer flow på mindre runner dim (mindre volum mellom spjeld og ventil gir bedre respons),
mindre turbulens (mindre pumpetap)
sterkere trykkpulser (de stående trykkbølgene blir sterkere og kan derfor utnyttes mer)
pga åpningen/designet på rullespjeldene kan man ved riktig plassering av injektoren sprute rett i luftstrømningen som har høyere hastighet enn på et vanlig spjeld, dette vil igjen gi bedre forstøvning.

Men hoved grunnen til at jeg har designet disse rullespjelda er muligheten for å designe et spjeldhus som vil fungere som en "platform" for de variable velocity stack'sene.
Med mulighetne for å regulere lengden kontinuerlig kan man se en bra økning i VE fra 3000-7500 rpm med mitt oppsett, typisk ser man en forbedring på 5-15% ved å treffe resonansen.
Variable velocity stack (vi kaller det VVS fra nå av Gliser) vil bli solgt som et tillegg til spjeldhusene og leveres med en standalone styring som jeg har laget et "map" til for hver enkelt motor.
Selv om prototypen av dette står på pulten her og fungerer bra vil jeg tro det ikke kommer i salg før neste år da jeg må kjøre endel dyno run for å sammenligne kalkulasjonene med virkeligheten for finjustering og styringssystemet må lages/programmeres.

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2701 på: februar 07, 2018, 15:22:45 pm »

Hva henter man i flow over f.eks 44/45mm konvensjonelle spjeld?

2 stk 48/50mm Jenvey IDA spjeld kommer på godt under 10 lapper levert på nærmeste postkontor. Så dersom produksjonskostnaden er langt over det så tipper jeg du sliter med å få solgt noe i Norge. Vi er noen gjerrige typer  Øyerulling

Hva med å heller gjøre de modulære? Så man kan montere både stacks, men også bolte på plenum etc om det er noen turbo folk der ute..



Jeg har ikke CFD program så kan dessverre ikke gi et skikkelig svar, areal forskjellen er bare ca 5% men hvor mye turbulensen påvirker flowen kan jeg ikke si uten en flow analyse.
Det er ikke mye data å finne på slike sammenligninger men flere som kjører caterham har prøvd rulle spjeld vs jenvey og sett en ok økning i mid range og en bra økning på høyt turtall.
Ellers er det kanskje ikke uten grunn at JPM bruker rulle spjeld og nå "aksling løse" spjeld på de hissigste motorene. Blunker

Å bolte plenum rett i spjeldhusa er null problem, rikelig med gods for solid innfesting og mulighet for å ha o-ringstetning om ønsket.
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2702 på: februar 24, 2018, 23:34:02 pm »

du må fikse photobucket'en din , leser tråden din på nytt og det mangler maaaange bilder Blunker 

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2703 på: februar 26, 2018, 12:13:36 pm »

du må fikse photobucket'en din , leser tråden din på nytt og det mangler maaaange bilder Blunker 



Hvis jeg får noen dager uten annet å gjøre så skal jeg få gjort det, men enn så lenge må jeg fokusere på andre ting.
Bare å gi en lyd, så skal du få tilgang til vwnorge og photobucket kontoen min om du har lyst.  Glad
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2704 på: mars 02, 2018, 12:11:21 pm »

Photobucket er noe dritt, fx thesamba godtar ikke bruk av det, da de aller fleste bildene forsvinner på sikt.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2705 på: mars 02, 2018, 14:08:15 pm »

Photobucket er noe dritt, fx thesamba godtar ikke bruk av det, da de aller fleste bildene forsvinner på sikt.

Jeg bruker kun forumets bilde program nå, men photobucket har vert fint som en gratis backup tjeneste. Men er nå blitt en real jobb å prøve å få lastet ned de 2-3000 bildene som er der...
Btw, forstillingen til Magnus ligger nyvaska og klar for henting. Blunker
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2706 på: mars 05, 2018, 10:02:48 am »

Btw, forstillingen til Magnus ligger nyvaska og klar for henting. Blunker

God knall  Kult
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2707 på: mars 22, 2018, 12:34:11 pm »

Man får aldri så mye tid som man ønsker til å mekke så det går sakte fremover men heldivis er våren sein... Øyerulling

Endelig er forstillinga, tank og alt av styringsrelaterte ting ferdig tilpasset, lakket og nesten alt montert.
Førsteintrykket av styringa er at den virker veldig lett og presis når alt er i luften, hattet spinnes fra lock to lock med et raskt dytt, så kanskje styredemper blir aktuelt.
Har vert forferdelig mye som måtte tilpasses men blir kjekt å vite at alt fremme blir strøkent snart. Glad


* DSC_1184.JPG (42.01 KB. 450x600 - vist 465 ganger.)

* DSC_1186.jpg (40.33 KB. 450x600 - vist 465 ganger.)

« Siste redigering: mars 22, 2018, 12:38:41 pm av Dalland » Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2708 på: mars 22, 2018, 12:58:27 pm »

Dette ble snasent!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2709 på: mars 22, 2018, 19:26:17 pm »

Takk.   Glad
Som vanlig rister mekke kompisene på hode når jeg står å rensliper tannstang osv for unødvendig støpegeometri.  Osteaktig
Men alle har sine laster..
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2710 på: mars 23, 2018, 07:46:12 am »

Fedt! den konverteringen der har stået på min "to do" liste ganske længe.. Men suverænt at se det på plads, godt arbejde som altid  Kult
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2711 på: mars 23, 2018, 13:00:47 pm »

Takk, hadde jeg sett kittet som han her brukte tidligere så må jeg innrømme jeg hadde vert fristet til å kjøpe det: http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=13133.90
Men når man uansett ville ha skvalpeplate i tanken og nippel for efi så er det helt ok at den måtte modifiseres.

Men jeg sliter fortsatt veldig med å finne noen som har ett høyre styrestag liggende så nå er det faktisk eneste som stopper meg fra å fullføre fronten. Øyerulling
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2712 på: mars 26, 2018, 14:10:51 pm »

Takk, hadde jeg sett kittet som han her brukte tidligere så må jeg innrømme jeg hadde vert fristet til å kjøpe det: http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=13133.90
Men når man uansett ville ha skvalpeplate i tanken og nippel for efi så er det helt ok at den måtte modifiseres.

Men jeg sliter fortsatt veldig med å finne noen som har ett høyre styrestag liggende så nå er det faktisk eneste som stopper meg fra å fullføre fronten. Øyerulling

Skal sjekke om jeg har et staaaag i garasjen jeg, Dællis  Blunker
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2713 på: mars 27, 2018, 06:08:29 am »

Ser veldig bra ut. Spørs om ikke noe sånt kommer på to-do-listen for neste år Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2714 på: april 06, 2018, 11:05:40 am »

Da var bobla trillbar igjen, dog uten støtdempere og stabstag for neste uke skal den på løftebukken for å bytte girkasse og torsjonsstaver.

Til den store glede har fjæringa som tidligere ikke rikket seg om jeg hoppet på fangere, blitt så lett at jeg kan gynge bilen 10 cm med bare to fingre.
Begynner å lure på om fjæringa blir for myk for mitt bruk, men får evt kompansere med noen modifiserte gummi stoppere i koni demperne for å unngår for mye nose dive...
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2715 på: april 09, 2018, 10:58:25 am »

Da var bobla trillbar igjen, dog uten støtdempere og stabstag for neste uke skal den på løftebukken for å bytte girkasse og torsjonsstaver.

Til den store glede har fjæringa som tidligere ikke rikket seg om jeg hoppet på fangere, blitt så lett at jeg kan gynge bilen 10 cm med bare to fingre.
Begynner å lure på om fjæringa blir for myk for mitt bruk, men får evt kompansere med noen modifiserte gummi stoppere i koni demperne for å unngår for mye nose dive...

Var det den gamle forstillinga som gjorde dette...? Håper ikke vi får samme problemet... noen tips i så fall, for å forebygge det?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2716 på: april 10, 2018, 22:58:11 pm »

Da var bobla trillbar igjen, dog uten støtdempere og stabstag for neste uke skal den på løftebukken for å bytte girkasse og torsjonsstaver.

Til den store glede har fjæringa som tidligere ikke rikket seg om jeg hoppet på fangere, blitt så lett at jeg kan gynge bilen 10 cm med bare to fingre.
Begynner å lure på om fjæringa blir for myk for mitt bruk, men får evt kompansere med noen modifiserte gummi stoppere i koni demperne for å unngår for mye nose dive...

Var det den gamle forstillinga som gjorde dette...? Håper ikke vi får samme problemet... noen tips i så fall, for å forebygge det?


Var nålelagrene som var dårlig, derfor jeg kjøpte inn nye, bytter du di så blir den nok tipp topp igjen. Blunker


I dag kom motor, girkasse og bakstilling ut. I morgen blir det lakking av ymse deler så montering torsdag/fredag. Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2717 på: mai 12, 2018, 09:04:19 am »


* _DSC5166.JPG (74.18 KB. 800x402 - vist 379 ganger.)


Plutselig var bobla i daglig bruk igjen, og det en hel uke før vårmønstringa (lenge siden jeg har vert klar så tidlig i sesongen)!
Det har vert litt finjustering av fjæring og forstilling etter den ble tatt i bruk men nå fungere det utrolig bra, rikelig behagelig på ujevn vei, super presis og leken styring (mye kjekkere enn snekke!) og ny kasse med perfekt avstand mellom gira og Quaife har gjort underverket for akselerasjonen!

Nå gjennstår firhjulskontroll og justering av luft og hoved dyser (fjusker litt over 5800 rpm).
Hadde håpet å kunne gjøre litt med interiøret, bygge om til efi og fullføre kamei spoiler prosjektet men tror ikke jeg skal ha for store forventninger da vi plutselig kjøpte enebolig og da går det endel tid til finpuss på leiligheten og bygging av hybel og garasje i nye huset.

Men den er klar for sesonger og er en fryd å bruke så jeg er fornøyd! Gliser

Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2718 på: mai 12, 2018, 21:00:44 pm »

Gratulerer med sesongklar Boble, og for en Boble. Du har all grunn til å være überfornøyd med Bobla. En av Norges FETESTE Bobler spør du meg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2719 på: mai 12, 2018, 22:46:38 pm »

Gratulerer med sesongklar Boble, og for en Boble. Du har all grunn til å være überfornøyd med Bobla. En av Norges FETESTE Bobler spør du meg.

Hehe, takk for det!
Mor fikk sitte på ikveld for første gang på mange år, det ble litt hyling... Gliser Gliser
Fikk og bytta fra 200 til 190 luft dyser og det hjalp endel så får brotsje opp hoved dysen pittelitt så er jeg nok i mål. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2720 på: juli 30, 2018, 13:32:04 pm »

Her har det faktisk skjedd en hel del!
Da clutchen begynte å takke for seg ble motoren tatt ut, og siden jeg har slitt litt med oljesvetting fra svinghjulet valgte jeg å plukke motoren.
Da oppdaget jeg dessverre at min andre JPM kam har begynt å få pitting på toppen av lobene, etter diskusjon med kollegaer er vi kommet frem til at det er matrial styrken i kammen som er problemet.
Så nå gir jeg opp JPM kammene og kjøpte en engle FK46 i stedenfor. Får håpe ikke alt bunndraget forsvinner.

Siden motoren ble plukker i småbiter oppdaget jeg at det var skjedde et lagerhavari på en av vippearmene som var montert nylig, så det må ha ligget noe skit i justeringsskruen som ikke kom ut når jeg blåste gjennom de før montering, heldigvis var det bare å demontere, glatte over og rengjør så funker den fint igjen. Men dette er kanskje grunnen til at den har fjusket over 6000 rpm. (ventilflyt)
Clutchen er byttet til "dual friction" typen, det er frest ekstra retur spor bak svinghjulet og sandseal testes for moro (ikke hatt problem med lekkasje i front).

Oppstart i løpet av uken er planen og kanskje en ny runde på dyno og stripa på scc om alt funker.  Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2721 på: juli 31, 2018, 13:35:38 pm »

Bra du får det på stell igjen :-) Blir kjekt å treffes på SCC og få sett bilen igjen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2722 på: juli 31, 2018, 15:09:54 pm »

Bra du får det på stell igjen :-) Blir kjekt å treffes på SCC og få sett bilen igjen.

Travelt oppi alt styret med salg av leilighet osv men det skal bli desto deiligere å komme seg på scc og dyrke hobbien litt igjen snart! Gliser
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2723 på: august 01, 2018, 11:24:09 am »

Sleng ut bilde av kammen da Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2724 på: august 01, 2018, 12:18:49 pm »

Sleng ut bilde av kammen da Glad

Det skal jeg få til, men tar litt tid. kan få tatt noen close up av begge jpm kammene når jeg tar de med på jobb. Blunker

Kan ellers legge med siste delen som ble satt på i håp å ha bedre kontroll på girkassa.
Har ett til overs da det var så skyhøy frakt at jeg kjøpte to, så om noen har lyst på kan det selges på scc. Blunker

* 20180110-101833-resized_orig.jpg (39.69 KB. 525x236 - vist 300 ganger.)


Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2725 på: august 01, 2018, 13:13:47 pm »

Godt at høre du er i gang igen Glad Snakkes på SCC  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2726 på: august 04, 2018, 11:58:02 am »

Ca kl 01:00 natt til idag startet bilen igjen og høres frisk og fin ut.
En kjapp kam innkjøring, jussing av gassere og clutch så er bilen klar for scc. Gliser

Om noen skulle kjenne noen som trenger en leilighet i Bergen så er vår for salg, etter tre år med oppussing blir det helt sikkert et tapsprosjekt, men nye eiere blir nok strålende fornøyd og vil nok trives like godt som oss. Glad

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=125550978&fks=125550978
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1223
Bosted:


Vis profil

« Svar #2727 på: august 05, 2018, 10:42:46 am »

Grattis! Har du sleevs løfterhullene i blokka?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2728 på: august 05, 2018, 10:59:02 am »

FK46 har jeg en del erfaring med. Morsom kam så lenge man har nok fjørtrykk til de relativt bratte profilene. CB650 mener jeg er minimum.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2729 på: august 06, 2018, 13:14:06 pm »

FK46 har jeg en del erfaring med. Morsom kam så lenge man har nok fjørtrykk til de relativt bratte profilene. CB650 mener jeg er minimum.

Mvh
-BB-

Fk46 sammenlignet med JPM sin kam med samme durasjon er mye slankere lober på så det vil vel si at jpm sin er brattere profil på?
Har de hissigste Oteva fjærene som Logmech selger så de skal nok være rikelig. Glad

Har ikke foringer i blokka, og enn så lenge er pasningen perfekt så får se neste gang motoren plukkes hvordan det går.
Loggført

Sider: 1 ... 89 90 [91] 92 93 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!