mars 29, 2024, 11:35:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: scarbug - 1303s '74  (Lest 136648 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #240 på: mars 24, 2014, 12:21:26 pm »

Da sees ve på første mulig grusvei for litt action Dewil!;)

OK, ble litt jobbing i helga.

Byttet olje og filter. Monterte en Mahle OC47.



Satt opp ledninger for ryggelys





Så kommer spørsmål. Kobling de gamle ledninger mot ny motor/dynamo...

De 3 små ledninger, skal alle boltes felles på dynamo?



Så disse tre, den lengste vet jeg er til oljetrykk... Svart om jeg tar ikke feil var til elektronisk shock på original forgasser og den siste, skal den til coil "pluss"Hæ



Så starta jeg med noe grisete arbeid - overhaling av drivaksler. Hovedidee er å vaske samt smøre på nytt... Men når kl nærma seg 00:30 mandags morgen måtte jeg gi meg... Ble litt for mye sjonglering med 6 kuler  Gliser

« Siste redigering: mars 28, 2014, 07:53:39 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #241 på: mars 24, 2014, 13:55:22 pm »

På den nye dynamoen trenger du kun én ledning (bortsett fra den tykke som går til batteriet) og det er den som går til ladelampa, de andre fjerner du. Du må også fjerne regulatoren som står i bilen.

Grusvei ja... Får montere luftfilter vi da Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #242 på: mars 25, 2014, 11:17:46 am »

Jeg hadde en lik dynamo før mener jeg der regulator er "implementer" i dynamo".
Men med meg så er det ikke så lett vet du Dewil, det heter ikke noe "bare å fjerne". Hvordan kan det stemme? Glad Ledninger har jo mening...
Om de er ikke brukbare lenger så kan jeg pirke de på andre enden og bruke som ledninger til temp og trykk sensorer. Slipper å trekke nye. Det kunne vært kjekt...

I går ble det en grisete kveld/ntt igjen. Fikk overhalle alle CV ledd på IRS akslinger. Kjedelig men viktig arbeid mener jeg. Nå når CV'ene får mer belastning så syntes jeg det var greit med nytt fett Glad

Fremgang ble dokumentert her:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59389.msg567188.html#msg567188

Så nå er akslingene på plass igjen





Og jeg nærmer meg motorstart  Kult
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #243 på: mars 25, 2014, 13:53:33 pm »

Den nye dynamoen din har innebygget regulator. 

Bruker en sånn dynamo i ovalen, Den lille koblinga skal til ladelampa og den andre store med mutter på skal til batteriet, så de andre der kan du bruke som du sier, til noe annet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #244 på: mars 27, 2014, 08:08:15 am »

Montere eksos potte - check
Snu på utkast fra potte -check
Koble på bensnslangen - check
Koble el på motor - check
Sette inn batteri - check
Test av bensinpumpe - check
Sette på hjul - check
Tenning på - check
Biltema batteri er noe dritt - CHECK!
Trille ut for lån av strøm fra bruksbil -check
Motor start - check check check  Osteaktig





Så lurer jeg litt på vinkelen av bakhjul... Ble mye negativ camber plutselig.



Men det skal jeg trenge tror jeg om jeg skal holde meg på veien.
Hele plassen rista med litt gassing  Gliser må justere klutsjvaier før jeg tørr å slå inn gir. Det virker at jeg skal gjennom spennende oppgave - bli vant til "lettere fot". Det var nok med så vidt røring av gasspedal før hele bilen svingde i dans sammen med motor - NYDELIG!  Gliser
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #245 på: mars 27, 2014, 08:15:18 am »

Fett! Gliser
Gleder meg til å starte min egen igjen, snart...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #246 på: mars 27, 2014, 08:51:55 am »

Jeg har virkelig sansen for din åndeboks! Bare sørg for at den ikke er helt tett, altså at den har noen hull på toppen. Den tilfredstiller både krav til volum og åndeareal - BRA! Looks kan du fokusere på senere.

Camber - Har du senket bilen bak? Er den lik på begge sidene?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #247 på: mars 27, 2014, 09:41:26 am »

Hehe, Åndeboksen er en gammel colaflaske jeg kappet langs for å helle olje i original oljepåfylling på en 1600cc. Så den er mer en 50% åpen Osteaktig
Om alt går etter planen så skal den erstattes med slange inn til filter i kveld/natt.

Bak er senket per en indre hakk. Begge sider har camber. Om det er like mange grader på begge sider klarer jeg ikke å se men noe omtrent det samme. Jeg trodde at IRS fikk ikke camber ved senk. Få se hvordan ser det med skjermer på.

Batteri tips? Skal ikke bare starte motor men også betjene lett stereoanlegg og varmeapparat og alt annet el i bilen. Dette er bruks bil på en måte Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #248 på: mars 27, 2014, 09:45:23 am »

Bak er senket per en indre hakk. Begge sider har camber. Om det er like mange grader på begge sider klarer jeg ikke å se men noe omtrent det samme. Jeg trodde at IRS fikk ikke camber ved senk. Få se hvordan ser det med skjermer på.

Som du ser så får også IRS mye camber ved senking. Min er også senket et indre hakk. Det er litt for mye spør du meg. Du har kanskje fjernet gummistoppene som forhindret bilen å bli så lav som den er nå?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #249 på: mars 27, 2014, 09:56:05 am »

Merker at denne motoren er tyngre enn original 1600cc. Så bakdelen kom litt nærmere bakken enn den var.
Bumpstopper er der fortsatt og jeg kjenner ikke til at den treffer ved kjøring. I hvert fall ikke med den gamle motoren. Litt spent på første tur... Glad

Om jeg er fornøyd med klaring bak så må jeg senke litt foran tror jeg for å ha bilen "i vater". Den skal ikke ha rompa opp/nese down... og ikke omvendt heller.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #250 på: mars 28, 2014, 08:48:46 am »

På IRS biler kan camber justeres noe ved å vinkle den indre bærearmen på fjærplata. Det er litt slakk i skruehullene som tillater dette. Gjøres ved at du løsner litt på de skruene som holder bærearmen til fjærplata og bender bærearmen nedover i forhold til fjærplata. En fordel å være to når man gjør dette, så kan den ene bende og den andre stramme skruene. Du vil bli overrasket over hvor mye det faktisk går å justere der. Man kan også åpne opp skruehullene litt vertikalt i bærearmen for å få mer å justere på. Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #251 på: mars 29, 2014, 12:30:59 pm »

Gratulerer med oppstart.
Du kan også bytte om bærearmene på høyre og venstre side. Må også snu demperinnfestingen. Det hjelper på negativ camber ved senking av IRS
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #252 på: mars 30, 2014, 16:10:21 pm »

Da var første prøvetur unna gjort. Hørtes veldig potent ut Saulius Kult
Litt småpirk igjen, men dette så ikke værst ut. Husk å få justert tenning nå da Blunker
Her må du huske og ta det med ro på de svingete veiene ute hos deg.

« Siste redigering: mars 30, 2014, 22:35:14 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #253 på: mars 30, 2014, 22:03:37 pm »

Angående Batteri så bruker jeg Optima rødtopp. Er veldig fornøyd med det. http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #254 på: mars 31, 2014, 21:36:43 pm »

Som Svein opplyser så er prøvetur unnagjort  Glad

Først tilbake til camber. Etter at jeg fikk på skjermer og trillet bil samt målt høyden fant jeg ut at jeghar samme 33cm fra skjerm kant til hjulsenter. Det var det som var målt ved godkjenning. Camber ser ikke så ille lenger heller... Selv om den er der fortsatt. Jeg skal kjøre sånt det som gjelder camber. Kan justere det lengre ut i sesongen om det skal viss nødvendig.

Takk for batteri tips 1302 Blunker Skal sjekke litt priser og sted jeg kan kjøpe.

Ok, tilbake til mekking:

Det store som ble gjort er montering av oljekjøler. Valgde venstre inneskjerm. Har tanke at det bør funke. Største bekymringer er steinsprut. Må forstatt finne en måte å beskytte kjøleren uten å stjele luftsirkulasjon. Tanken er å åpne bakdelen av skjermen også for bedre luftgjennomstrømning.
Siden jeg brukte kjøler jeg hadde så ble det akkurat nok plass. Ellers kunne mann kjøpe litt mindre og montere sugevifte på baksiden for å tvinge lufta gjennom før den slippes ut. Nå har jeg kun kjøler og skal følge på temperaturviser for å se om behov for vifte er der i det hele tatt..









Det var første gang jeg jobba med AN koblinger. Det gikk fint til slutt Glad Men de kunne godt tåle litt mer...







Jeg vet ikke om en slik plassering skal funke så jeg ville ikke drille/kappe unødvendig. Kjøleren er bolta gjennom hull som var fra før. Bare slanger måtte få ett større åpning. Tenkte å kjøre de under og opp men par ting som stoppa det: havner litt lavt og blir eksponert for eksosanlegg (ekstra varme...). Så ble det ett hull. Men når jeg tenker over så må hele innekjermen byttes pga av tidligere skade og elendig reparasjon. Så den kan kappes, bores som jeg vil egentlig Glad

Søndag fikk jeg hyggelig besøk av Svein med en original 356  Sjokkert  Osteaktig





Vi la motor pumpe opp olje gjennom kjøler med starter for jeg glemte det på lørdags kveld (eller mer riktig - natt). Fikk starte motor, målte oljetrykk til 4bar, kjørte den varm og tok en tur til bensinstasjon.



 Gliser  hehe det var vanskelig å ta det med ro  Glad gasspedal er "litt" mer følsom...

2km prøvetur ga litt mer kjenskap. Svein kjørte bak og hørte samt observerte. Bilen er tom for interiør og oppleves som blekkbox. Mye lyd og ikke alt klarte jeg å spore opp men første 200meter føltes det at alt fant sitt sted - nysmørte drivakslinger, nyolje på girkasse og selve motor. Videre opplevelsen var følgende: veldig kort 1 gir og mye morro ved 3 gir fra 80 km/t og opp...  Blunker Så ble jeg litt skremt. Trodde at min girkasse begynte å miste tann men som Svein forklarte meg i ettertid så har jeg tenningsbank. Dette oppstår ved lav fart og høy gir. Kom ned til 40-50km/t  i 4 gir og ved gass fikk jeg bank. Dette opstår ikke ved riktig hastighet (regner med at 50km/t i 4 gir er litt lavt...). Så jeg må justere tenning. Eller er det kanskje noe ting med fuel mengde å gjøre..?

Noen som kan selge meg AN10 slange en 65cm lang bit? Synes det blir litt bortkasta å kjøpe 5 meter... Trenger for ånding.

« Siste redigering: april 01, 2014, 09:37:06 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #255 på: mars 31, 2014, 21:49:47 pm »

Om du har problemer med bank lavt i registeret kan du prøve å skru opp blandingsskruene. Hadde litt rasling i ghian til mor med samme symptomer, de ble borte.

Flott plassering av kjøler, kom nettop inn fra garasjen og har akkurat lurt på det samme Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #256 på: april 01, 2014, 01:31:01 am »

Har du rørt fordeleren siden du var hos meg? Har du justert gasserstaget så gasserne åpner likt? Når den lyden kommer slipp gassen tvert. Er absolutt ikke bra.
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #257 på: april 01, 2014, 06:00:46 am »

Jeg har ikke rørt fordeler mer enn at jeg måtte ta av lokk for å bytte oljetrykksensor. Men lokk skal vel ikke noe å si. Ved motor montering måtte jeg ta av forgassere sammen med innsug. Det var også en ren 4 boltssak på hver side. Har ikke rørt selve forgassere heller.
Sjekket merking du gjorde på fordeler og den sitter på samme sted der du har juster og merket Jee. Gasserstag har jeg justert til at den åpner likt. Jeg skal jobbe frem ferdig løsning med ånding, fikse alle ledninger og er på vei i å skaffe en lambda. Boble skal ikke brukes på veien foreløpig mens "boblefond" fylles på.

Hvorfor oppstår bank kun ved stor belastning? ikke på tomgang, gassing i frigir og ikke ved høy fart? den gikk jo sååå fint i benken også!

Utsetter godkjenning til etter påske til gode for flere saker jeg har tenkt å handle/montere før godkjenning  Kult
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #258 på: april 01, 2014, 06:06:22 am »

Om du har problemer med bank lavt i registeret kan du prøve å skru opp blandingsskruene. Hadde litt rasling i ghian til mor med samme symptomer, de ble borte.

Flott plassering av kjøler, kom nettop inn fra garasjen og har akkurat lurt på det samme Gliser

Jeg gamblet en del. Siden jeg brukte hull som var fra før... Bygget omtrent alt ferdig og den havna akkurat innenfor skjermen. Litt krøllete å få skru de bakerste bolter på skjermen og jeg har ikke montert støtfanger enda. Ser at det blir en utfordring. Mulig jeg skal ta av kjøler for å sveise bolter mot brakett slik at det trengs kun en fast nøkkel for å skru på mutter. Nå må jeg holde fast fra andre siden. Konsept må regnes som i utvikling...  Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #259 på: april 01, 2014, 07:06:02 am »

Hvorfor oppstår bank kun ved stor belastning? ikke på tomgang, gassing i frigir og ikke ved høy fart? den gikk jo sååå fint i benken også!

Sylindertrykket er ganske høyt ved stor motstand og lavt turtall og ved mager blanding så detonerer blandingen og du får bank, enkelt forklart. Prøv å fete den opp litt så ser du om problemet blir borte. Det er vanskelig å få frem sånne problemer ved kjørbarhet i en benk. Om du hadde hatt bredbåndslambda i bilen ville du kunne sett hva som skjer med blandingen.
Dette er etter min erfaring.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #260 på: april 01, 2014, 10:17:42 am »

Er det ikke stort sett kombinasjon av høy komp og lav bensin oktan som gir tenningsbank da?  Gå for 98 oktan om du ikke allerede har det i tanken.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #261 på: april 01, 2014, 11:14:44 am »

AN fittings og slanger har jeg kjøpt i løsvekt hos Anders Ringstad (ARP) Kjøpte også slange i ønsket lengde. Hadde du problemer med at kobblingene knekker, har du kanskje glemt å bruke litt olje eller kjøpt billige fittings. Last ned XRP katalogen og på side 84 finner du montering annvisning. og side 90 finner du moment. http://www.xrp.com/wp-content/uploads/2013/12/XRP-new-Product-Catalog.pdf
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #262 på: april 01, 2014, 12:02:38 pm »

Gratulerer med ny motor og første kjøretur!
Først ut. tenningsbank oppstår når man får for høyt middeltrykk i forhold til hva oktan tall man kjører på.
Men det er viktig å vite at turtall har veldig mye å si fordi tenningbank oppstår lettere på lavt turtall med høy belastning fordi da skjer eksplosjonen saktere og sylinderen har lengre tid på seg til å skape trøbbel for deg (forklart på en teit måte...) Blunker
Henger mye sammen med mengden turbulens i sylinderen osv, eks formel 1 har aldri det problemet pga høyt turtall...

Så lær deg å bruk motoren på det turtallet den er beregnet for så er du nesten kvitt problemet. Blunker
Men selvfølgelig hvis du har rundt lambda 1 ved mye belastning så er det veldig lett for å få tenningsbank.
Enten må det magres veldig ut eller feites opp, og for deg er det nok tryggest å feite opp blandingen litt hvis du har mulighet til å måle den..

Dewil sin fiks om å justere blandeskruene er fy fy.. Gliser

Berger sitt tips om å kjøre 98 blyfri er et godt tips fordi tenningsbank oppstår lenge før du hører det så det er skadelig allerede før du hører raslingen.... Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #263 på: april 01, 2014, 12:08:58 pm »

Nei nei nei... dere er alle på jordet.

Singh Groves = problemet løst

 Osteaktig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #264 på: april 01, 2014, 12:36:48 pm »

Nei nei nei... dere er alle på jordet.

Singh Groves = problemet løst

 Osteaktig


 Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #265 på: april 01, 2014, 12:54:51 pm »

Enten må det magres veldig ut eller feites opp, og for deg er det nok tryggest å feite opp blandingen litt hvis du har mulighet til å måle den..

Dewil sin fiks om å justere blandeskruene er fy fy.. Gliser
Jeg er gæærn jeg vettu. Gliser
Spørs jo hvor banken oppstår også. Om motoren er under 1500rpm når banken oppstår så er det tomgangsdysa som er med på å regulere blandingen.
Men det er vanskelig å få dette helt 100% riktig uten måleutstyr for avgass og lytteapparat/bankesensor.

Men høyt okatantall og riktig blanding er absolutt viktige faktorer. Og singh-grooves da Gliser

Men det v i alle venter på er noen børnebilder! Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #266 på: april 01, 2014, 18:53:48 pm »

Om den går fint på tomgang. Ikke rør blandingsskruene. Disse er ment som justering med lukkede spjell. Ikke ved wot.
Om du skal fete den opp er det lavfartsdysene som må endres.

Jeg vil du skal eliminere opptrekket i fordeleren. I tilfelle den ikke returnerer fra maks opptrekk.
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #267 på: april 01, 2014, 20:12:52 pm »

Takk alle sammen for inspill!

Jee, kan du si litt mer hva mener du med siste setning? Forsto det ikke hva du mener.

Lambda er bestilt og på vei. Jeg kan forsikre alle dere med at jeg skal ikke gjøre noe justering uten at riktig måleinstrumenter er på plass. Først lambda så en bra oljetrykk og temp. målere. til slutt kommer det en turteller også. Og uansett så skal jeg søke hjelp for justeringen jeg trenger Glad

Dewil, boble skal brukes i sesongen på godt og vondt men la meg få justere motor rikitg først Blunker

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #268 på: april 02, 2014, 09:52:26 am »

Fordeleren har vekter og fjærer inni seg. Disse vektene endrer tenningspunktet med ca 20 grader mellom 1000 og 3000rpm. Så tenningspunktet er ca 10 grader ved tomgang og ca 30 ved turtall over 3000. Om disse vektene mot formodning ikke returnerer slik de skal vil du ha for mye fortenning på lavt turtall. Tenningen ble satt over 3000 rpm når vi drev med det her.

Sjekkes med stroboskop tenningslampe mot reimhjulet. Og du ser om tenningen endrer seg med turtall.


Også må jeg spørre.. var tanken tom når du satte igang. Slik at all bensin nå er ny og fresh. Eller lå det gammelt simlepiss og skvulpet i bunn på den  Blunker
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #269 på: april 08, 2014, 13:17:58 pm »

Hyggelig med alles innspill og diskusjon! Takk for hjelpen.
Jeg la bilen stå stille til jeg handla inn stroboskop / tenningsjusterings lampe og sjekka grader på tenning.
Tallene var for høye og jeg etter tips fra Jee justerte tenning til 31-32 grader over 3000rpm. Merket forskjell med en gang.
Det var ikke mer enn 1,5mm jeg måtte rotere fordeler til å få dette til...
Tok en liten tur i område. Motor går mye finere nå. Spesielt når den blir varm.

Som sagt så kjører jeg som i en blekkboks - interiør er tat ut pga lydisolering som pågår... Fordelen er at jeg kan lettere karlegge alle lyder jeg hører. Mye må skjyldes motorvolum og eksos Glad men det kommer ekstra lyd fra bremseskiver (overflaterust som som må "kjøres bort"). Så fikk jeg en overaskelse at høyrebak hjullager må byttes. Den var ny da jeg monterte Kerscher sett. Kanskje ikke så overaskende med tanke på hvor mye jeg har belastet bilen utenfor den vanlige kjøringen. Litt kjipt at den måtte gå nå. Men igjen, bedre nå enn midt i sesongen... Nå må jeg finne den gamle for jeg har tro på det gamle tyske produktet Glad

Ellers venter jeg på lambda komme slik at jeg kan sjekke blanding. Bilen brukes ikke foreløpig. Skal ha kontroll på at alle justeringer er ok før jeg setter meg ut på oftere og lengre turer. Av instrumenter har jeg turteller, tempmåler og trykkmåler på handleliste.

I mellomtid kan jeg gå tilbake til bakplate og motorlokk...  og må bli flinkere å ta bilder. Glemmer stadig å knipse noe mens jeg triller bobla ut. Blir for vakkert å tenke på noe annet Osteaktig
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!