mai 01, 2024, 20:45:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 727392 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2100 på: mars 07, 2013, 20:41:47 pm »

kjente jeg ble litt fornøyd med at jeg har datasprut  Blunker
Jo da, men hvor er utfordringen Gliser
Jeg syns det ble mer spennende med gassere jeg nå Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2101 på: mars 07, 2013, 20:52:56 pm »

Er i utgangspunket ikke noe utfordring med gassere. Ihvertfall ikke Weber IDF og IDA. Stort enklere går det ikke ann å lage de. En Dellorto DRLA har vel omtrent dobbelt så mange små deler. Om de står på en motor eller støvsuger bryr de seg lite om. Og gir bensin etter hvor mye luft som flyttes gjennom de.

Begrensningene til en forgasser er i mine øyne når de skal virke på ett brett spekter. Med hovedsakelig bare 2 justeringmuligheter. Idle (lavfart) og Main (bensindyser). Om det blir en dipp i blanding ved en viss frekvens er det ingen måte og kompensere for det. Mens ett datasprut kan da endres akkurat på det aktuelle turtallet. Uten at resten endres.
Loggført

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #2102 på: mars 07, 2013, 22:01:45 pm »

Gikk den fortsatt fett på topp da?

Det er luftdysen som styrer blandingen på toppen, mindre luft dyse=mer bensin.

Slik jeg har fortstått det etter å ha lest meg litt opp på det er at på topp er det kun bensin dysen som spiller inn. Mulig jeg har missforstått.


Her er en grei link på hvordan en går fram når en dyser en motor.
http://www.aircooled.net/vw-carburetors-jetting-102/
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #2103 på: mars 07, 2013, 22:15:56 pm »

den  tech artikkelen stemmer ikke lenger ifølge john i wideband tråden jeg linket til tidliger, han har lært litt mere siden den artikkelen sier han..
som sagt hvist man gidder og lese den tidligere linken så kan selv de som tror de kan det lære litt... spesielt i svarene til john@aircnet..
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=293837&postdays=0&postorder=asc&highlight=lambda&start=300
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2104 på: mars 08, 2013, 18:49:15 pm »

Når denne åpnes regner jeg med at noen har gjort en blunder , denne skulle lett ha passert 7000 o/min,
tillegg godt over 200 HK , ikke vits å lete skyld noen plass men med erfaring i hånd ; Med JPM topper /kam skulle dette sett helt anerledes ut pr nå ... Med 2 x 45 ITB hadde vi hatt en sjangs iallefall ..
Da ingen kan kvalitetsikre innkjøringen av kammen (JPM `s prosedyre ) ,mht. fjærtrykk er jo dette et merkelig ptk . For mange variabler for andre å uttale seg ..166 HK er bare så lite at det må finnes en "dypere" feil ...
Håper alt ordner seg ...

MVh
Erich
« Siste redigering: mars 08, 2013, 19:00:18 pm av Sonic » Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2105 på: mars 09, 2013, 11:59:20 am »

Noen planer som er lagt. Blir den delt for å fastslå at alt er som det skal/ikke skal ?
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2106 på: mars 09, 2013, 15:51:38 pm »

Noen planer som er lagt. Blir den delt for å fastslå at alt er som det skal/ikke skal ?

Planen min er at Erik skal kjøre et par drag til i benken med fersk bensin. Så blir det å splitte motor, måle alt, sende kam til JPM for kontrollmåling.
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #2107 på: mars 10, 2013, 23:17:30 pm »

Utrolig kjipt , har ikke hatt hellet med deg på disse motorene..
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2108 på: mars 11, 2013, 09:56:35 am »

Version 2.0 gik vel fint eller husker jeg helt feil?  Øyerulling
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2109 på: mars 11, 2013, 09:57:40 am »

Version 2.0 gik vel fint eller husker jeg helt feil?  Øyerulling

Gikk fint foruten problem med oljetrykk og dårlig justerte gassere.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2110 på: mars 12, 2013, 18:51:44 pm »

Bitte liten update.

Så snart Jee har splitta blokka å røsket ut kammen drar Svein Sander og jeg ned til Helsingborg/JPM.
Om kammen blir erstattet med ny, eller om vi kommer tomhentet hjem igjen vil tiden vise.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2111 på: mars 12, 2013, 21:07:52 pm »

Blir spennende å se da. Får håpe at alt er riktig. Har snakket med de jeg jobber sammen med og en av de har vært borti lignende. Da har det vært snakk om 500hk audi som manglet 100 gamp og oppførte seg temmelig likt (lite moment i toppen). Der var kamaksel/justering noen grader feil/timet feil.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2112 på: mars 12, 2013, 23:37:18 pm »

En JPM-kam koster etter hva jeg ser 5000 sek  kr  Sjokkert Vet ikke når JPM begynnte å produsere kammer, men det står på siden dems at  de begynnte å lage deler i 1995. Sikkert flinke folk og det står sikkert en flink mann bak, men ...  Scleicher har laget kamaksler før denne karen her var påtenkt en gang og lager blant annet kammer til Formel 1-biler, vil tippe at kvalitetsikring av deler er noe bedre der enn i dette firmaet her.

Scleicher er førstevalget av kammer hos folk som har drevet med trimming av luftkjølt VW i tyskland, jeg tipper det er en grunn til det.

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_products

http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M10.pdf

1-2 grader feil som JEE skrev, jeg hadde ikke stolt nok på de her til å putte inn en ny en. Om ikke annet sette i en FK89 .'

Tyskerne regner grader på kam annerledes enn de gjør på US/KINA-kammene for sammenligning så må en trekke fra rundt 25 grader.

Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2113 på: mars 13, 2013, 00:40:41 am »

hvordan er geometrien på vippestellet satt opp?
litt feil der så påvirker jo det åpningstider og løft.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2114 på: mars 13, 2013, 00:51:03 am »

Har nesten bestemt meg for å handle JPM kam selv, men begynner å bli skeptisk..
Hvis din viser seg å være riktig Eivind, kunne du tatt med en hjem for meg?
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2115 på: mars 13, 2013, 06:25:43 am »

hvordan er geometrien på vippestellet satt opp?
litt feil der så påvirker jo det åpningstider og løft.

Det må nesten Erik svare på. Da det er han son har satt opp geometrien på vippestellet samt kapping av støtstengene.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2116 på: mars 13, 2013, 06:27:24 am »

Har nesten bestemt meg for å handle JPM kam selv, men begynner å bli skeptisk..
Hvis din viser seg å være riktig Eivind, kunne du tatt med en hjem for meg?

Det kan jeg Dalland.
Men er det ikke billigere å få sendt den direkte fra JPM til deg?
Porto fra Helsingborg til deg må vel være det samme som fra Moss til deg.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2117 på: mars 13, 2013, 09:10:59 am »

Hvordan komp er denne satt opp med? Leste mange sider tilbake men gadd ikke flere for å finne det ut!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2118 på: mars 13, 2013, 09:13:23 am »

Hvordan komp er denne satt opp med? Leste mange sider tilbake men gadd ikke flere for å finne det ut!

11,3 minus noe pga lommene i stemplene.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2119 på: mars 13, 2013, 09:26:43 am »

Har nesten bestemt meg for å handle JPM kam selv, men begynner å bli skeptisk..
Hvis din viser seg å være riktig Eivind, kunne du tatt med en hjem for meg?

Blir jo fort 1200 kr i moms og toll.. Tvilende
Skal høre litt med Johannes, hvis du kunne tatt med hadde det vert supert så blir det mange gode himkok øl på SCC. Blunker
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2120 på: mars 13, 2013, 09:27:29 am »

Har nesten bestemt meg for å handle JPM kam selv, men begynner å bli skeptisk..
Hvis din viser seg å være riktig Eivind, kunne du tatt med en hjem for meg?

Blir jo fort 1200 kr i moms og toll.. Tvilende
Skal høre litt med Johannes, hvis du kunne tatt med hadde det vert supert så blir det mange gode himkok øl på SCC. Blunker

Han selger ikke kammen uten svensk moms hvis jeg henter den i Sverige. Så prisen blir det samme.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2121 på: mars 13, 2013, 10:40:06 am »

Dette er vippearmsystemet med 5 forankringsbolter. Som er lagd for MS toppene. Så geometrien er bra fra Johannes.

Vi må ikke begynne å svartmale deleprodusenter eller produkter her nå. Da melder jeg meg isåfall ut. Jeg trekker ingen slutninger før en feil er funnet. Det er også mulig vi ikke finner noen feil. Men at delene rett og slett ikke fungerer sammen.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2122 på: mars 13, 2013, 10:41:40 am »

Dette er vippearmsystemet med 5 forankringsbolter. Som er lagd for MS toppene. Så geometrien er bra fra Johannes.

Vi må ikke begynne å svartmale deleprodusenter eller produkter her nå. Da melder jeg meg isåfall ut. Jeg trekker ingen slutninger før en feil er funnet. Det er også mulig vi ikke finner noen feil. Men at delene rett og slett ikke fungerer sammen.

Høres ut som en god plan JEE Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2123 på: mars 13, 2013, 11:05:12 am »

Dette er vippearmsystemet med 5 forankringsbolter. Som er lagd for MS toppene. Så geometrien er bra fra Johannes.

Vi må ikke begynne å svartmale deleprodusenter eller produkter her nå. Da melder jeg meg isåfall ut. Jeg trekker ingen slutninger før en feil er funnet. Det er også mulig vi ikke finner noen feil. Men at delene rett og slett ikke fungerer sammen.

Tommel opp!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2124 på: mars 13, 2013, 11:15:58 am »

Dette er vippearmsystemet med 5 forankringsbolter. Som er lagd for MS toppene. Så geometrien er bra fra Johannes.


men det er vel ikke "one size fits all" siden de fleste kammer inkl utvekslingsvipper har forskjellig totalt løft.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2125 på: mars 13, 2013, 11:22:02 am »

Jeg var hjemme igår med omgangsyka og brukte tid på å søke etter info om vannbremser. Der kunne jeg lese om flere som har opplevd problemer liknende det dere beskriver på Putte V3 og grunnen er resonanser/vibrasjoner som igjen fører til tenningsproblemer. Det løses med bytte av "drivaksel" og hvordan denne er vinklet og lagret opp:

Erland Cox: "Intressant med axel. Jag har tittat lite på detta och det verkar vara den gamla, hederliga med knutkors som gäller. Det fins dynoaxlar som skall stå emot torrsionssvängningar. Dock väntar jag lite på pris på dessa. Vet inte om det är nått
extra hokus pokus än en vanlig axel."


Primer som har bygget sin egen vannbrems: Jag har kollat kallibreringen på bromsen och den är helt ok men har ett problem att mäta effekt över 6000rpm då det är någon störning av rpm signalen men den borde ge mer upp till 6000rpm än vad den ger"

Kan dette være årsak til 009 allergi?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2126 på: mars 13, 2013, 12:50:09 pm »

siden du skal demontere blokk vil jeg anbefale å sjekke balanseringen

JMR har en del info om dette. http://johnmaherracing.com/2013/01/project-2110-part-5-dynamic-balancing-continued/

hvis vi tar ett eksempel fra en balanseringsjobb som er i "null" i følge produksjonstandard 300g/mm .
(jeg har testet flere som har enda høyere tall)
ikke sikkert din veiv har disse verdiene men det gir en indikasjon.

det blir  da : 2.6 g ubalanse  på en radius (200mm svinghjul/trykkplate) = 115mm

Formelen skal gi kraft i Nm:  Centripetal Force = 0.01097 x  mass(kg) x  radius(m) x rpm2
(ved en slik formel så 4 dobbler man kraften ved dobbling av turtall .f.eks fra 4000 O/min til 8000 O/min)

tar vi eksemplet ved 4500 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 20250000 = 66.4Nm.

Eksemplet ved 6000 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 36000000 = 118Nm!!


denne kraften må jo komme fra ett sted.!!!

siden HK  =  Nm x RPM /7023.5  så kan det hende dine missing horses ikke er i lasagnen men i kanksje i ubalansen.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2127 på: mars 13, 2013, 13:05:28 pm »

siden du skal demontere blokk vil jeg anbefale å sjekke balanseringen

JMR har en del info om dette. http://johnmaherracing.com/2013/01/project-2110-part-5-dynamic-balancing-continued/

hvis vi tar ett eksempel fra en balanseringsjobb som er i "null" i følge produksjonstandard 300g/mm .
(jeg har testet flere som har enda høyere tall)
ikke sikkert din veiv har disse verdiene men det gir en indikasjon.

det blir  da : 2.6 g ubalanse  på en radius (200mm svinghjul/trykkplate) = 115mm

Formelen skal gi kraft i Nm:  Centripetal Force = 0.01097 x  mass(kg) x  radius(m) x rpm2
(ved en slik formel så 4 dobbler man kraften ved dobbling av turtall .f.eks fra 4000 O/min til 8000 O/min)

tar vi eksemplet ved 4500 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 20250000 = 66.4Nm.

Eksemplet ved 6000 o/min

Centripal Force = 0.01097 X 0.0026 X 0.115 X 36000000 = 118Nm!!


denne kraften må jo komme fra ett sted.!!!

siden HK  =  Nm x RPM /7023.5  så kan det hende dine missing horses ikke er i lasagnen men i kanksje i ubalansen.

Veiv, reimhjul, svinghjul og clutchplate kommer din vei om litt Knasten  Kult
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2128 på: mars 13, 2013, 13:11:21 pm »

skal det la seg gjøre så  helst veiv  UTEN bærelager ved kamdrev siden , men med påmontert kamdrev,fordelerdrev kiler etc.
siden balanseringsmaskinen bruker 1. og 3. lagerjournal som opplagring og lageret ikke er en del av den roterende massen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2129 på: mars 13, 2013, 13:15:13 pm »

skal det la seg gjøre så  helst veiv  UTEN bærelager ved kamdrev siden , men med påmontert kamdrev,fordelerdrev kiler etc.
siden balanseringsmaskinen bruker 1. og 3. lagerjournal som opplagring og lageret ikke er en del av den roterende massen

Det skal vi nok klare å fikse.
Loggført
Sider: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!