mars 28, 2024, 20:33:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: [1] 2 3 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 714011 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« på: desember 15, 2011, 16:24:44 pm »

Så var vi igang igjen!
Bestemte meg for å sette igang med et nytt motorprosjekt. Mye vil ha mer- og djev'len vil ha fler!
Målet er 160-180 Dynohester

Jeg var så heldig at jeg fikk leid meg inn hos Bugrent. Han hadde en ledig plass, så her vil jeg skru i vinter.

Planen er å bygge en gatemotor som like god kan kjøres på stipa som på banen. Så varmepotter og bra med kjøling er et krav.

Oppsettet blir som følge: "Endret for 2013 sesongen ;-)"
- 2332 (Bore 94, Stroke 84)
- Aluminiumsblokk full flow
- JPM MS230 Cylinder Heads: Alloy 356 varmebehandlet T6 kvalitet (100-110 Brinell), 48x38mm Manley Typ 4 ventiler.
- 13.5:1 CR
- JPM Rocker 1.45
- OTEVA 75 ventilfjærer
- JPM Titan Retainers
- JPM 7075 billet dual taper push rod.
- JPM Push rod tubes
- JPM 00408 Raptor kam (282° 10,70mm) og JPM løftere
- Weber 48 IDA med JPM Raptor venturies og Raptor stacks (Takk til Berger)
- Match Ported Weber IDA Bug Pack Manifolds
- Veiv/Crankshaft: DRP 84 mm, Chevy Journaler
- CB Race H-beam rods
- Wiseco Forged 94 Mm Pistons
- Revmaster 94 mm cylinders
- Svinghjul (Lettet og balansert)
- Gene Berg 26mm oil pump
- Gene Berg åndeboks som monteres på dynamofoten
- Ekstern oljekjøler med vifte
- Mahle ekstent oljefilter (Mahle OC 108)
- Holley bensinpumpe og regulator
- Bosch 010 fordeler med stift (Overhalt av Glenn Ring)
- Bosch Blue coil
- Bosch 95 amper generator (takk til Lars VW Veterandeler)
- GeneBerg sveiset og balansert vifte
- Scat Pro Drag 4340 Chromoly rettskåret kamdrev
- JPM Reimhjul
- CSP Bellcrank Linkage
- CSP Python 45mm eksos


Girkasse: 1303S med Quaife torque diff og 0,82 4 gir.
« Siste redigering: november 24, 2013, 11:56:23 am av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1 på: desember 15, 2011, 16:36:13 pm »

noen bilder


* IMG_3594.jpg (53.36 KB, 640x478 - vist 922 ganger.)

* IMG_3597.jpg (48.86 KB, 640x478 - vist 862 ganger.)

* IMG_3675.jpg (62.52 KB, 640x478 - vist 2045 ganger.)

* IMG_3678.jpg (59.21 KB, 640x478 - vist 1994 ganger.)

* IMG_3735.jpg (68.28 KB, 478x640 - vist 886 ganger.)

* IMG_3737.jpg (59.43 KB, 478x640 - vist 795 ganger.)

* IMG_3739.jpg (52.48 KB, 478x640 - vist 814 ganger.)

* IMG_3741.jpg (66.43 KB, 478x640 - vist 813 ganger.)
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2 på: desember 15, 2011, 16:38:09 pm »

Å så skal man vaske blokka


* v1.jpg (67.87 KB, 640x478 - vist 891 ganger.)

* v2.jpg (82.58 KB, 640x478 - vist 950 ganger.)

* v3.jpg (47.26 KB, 640x478 - vist 835 ganger.)

* v5.jpg (49.87 KB, 478x640 - vist 5648 ganger.)

* v6.jpg (51.54 KB, 478x640 - vist 772 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 15, 2011, 16:41:16 pm »

Elsker uttrykket mye vil ha mer!

12-1 i komp?  Kult

hva gjør du med gamlemotoren?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #4 på: desember 15, 2011, 16:48:17 pm »

Elsker uttrykket mye vil ha mer!

12-1 i komp?  Kult

hva gjør du med gamlemotoren?


Tror vi skal holde "kompen." til rundt 10-10,5. Skal forhøre meg med Johannes Persson når jeg og Dewil skal nedover til JPM på tirsdag.

Store deler av gamlemotoren er solg, mens noe skal brukes i det nye prosjektet.

« Siste redigering: desember 15, 2011, 16:52:40 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #5 på: desember 15, 2011, 16:53:02 pm »

Artig. Glad  Mye vil ha mer, alltid. Blitt vant til min jeg også...
Loggført
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 15, 2011, 16:55:04 pm »

Det blir artig dette. Hvis dere vil ha selskap ned til Sverige så blir jeg gjerne med Eivind.

VWhilsen Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 15, 2011, 16:55:37 pm »

Regner du har vasket blokken mer en med oppvaskmaskin? Blåst igjennom kanaler etc?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #8 på: desember 15, 2011, 16:58:23 pm »

Regner du har vasket blokken mer en med oppvaskmaskin? Blåst igjennom kanaler etc?

Har vasket den to ganger med kärcher steamer, å blåst den ren med trykkluft.
"Turen i oppvaskmaskinen er bare for finishens skyld." 
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 15, 2011, 17:21:00 pm »

Nice  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #10 på: desember 15, 2011, 17:40:48 pm »

Det blir artig dette. Hvis dere vil ha selskap ned til Sverige så blir jeg gjerne med Eivind.

VWhilsen Alf

Da blir det skikkelig road trip til EU!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: desember 15, 2011, 17:44:50 pm »

Dette blir artig!
Har du testa å rotere veiva med råder i den blokka?
Hvilken raptor kam ender dere på?
Blir det noen olje modder?

Ellers lykke til, blir en kanon motor dette!
Loggført

1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 15, 2011, 17:50:57 pm »

Det blir artig dette. Hvis dere vil ha selskap ned til Sverige så blir jeg gjerne med Eivind.

VWhilsen Alf

Da blir det skikkelig road trip til EU!

Gleder meg  Gliser

VWhilsen Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #13 på: desember 15, 2011, 17:53:06 pm »

Dette blir artig!
1. Har du testa å rotere veiva med råder i den blokka?
2. Hvilken raptor kam ender dere på?
3. Blir det noen olje modder?

4. Ellers lykke til, blir en kanon motor dette!

1. Ja
2. Usikkert. Men det finner jeg nok ut av etter besøket hos JPM.
3. De to "oljemoddingene" som er blitt gjort er bytte av oljestempel og fjær til: Orinale "Oil pressure relief piston, Oil relief spring, long and short). Det andre er øke klaring i blokka: Ref bildet under:

4. Tusen takk Dalland. Er klar for en skikkelig opptur nå!
Loggført
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 15, 2011, 18:54:37 pm »

Kan ikke si noe annet en at jeg gleder meg til å se resultatet! Blunker
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: desember 15, 2011, 19:03:04 pm »

Kan ikke forestille meg det blir så slapp statisk komp etter en tur til JPM. Ta med toppene ned der så du får rett kam. Husk også å porte vinduet mellom sylindre og den mittre deleveggen i blokka. Det er gjennom der all luften skal når stemplene går ut og inn. Lykke til!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #16 på: desember 15, 2011, 19:08:15 pm »

Kan ikke forestille meg det blir så slapp statisk komp etter en tur til JPM. Ta med toppene ned der så du får rett kam. Husk også å porte vinduet mellom sylindre og den mittre deleveggen i blokka. Det er gjennom der all luften skal når stemplene går ut og inn. Lykke til!

Skal ta med topp og gasser med ned til Johannes. Han finner sikkert riktig kam og andre produkter til prosjektet. Er 10.5 slapp statisk komp.? Skal bruke bilen primært på veien med 99 oktan.

Har porter på det stedet du refererer til.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 15, 2011, 19:31:45 pm »

Blir en gøyal vinter dette Eivind!
Mange hyggelige kvelder i garasjen, gleder meg Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #18 på: desember 15, 2011, 19:36:01 pm »

Frister med garasjebesøk her.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: desember 15, 2011, 20:03:19 pm »

Kjempebra tråd!

Spør om du kan bruke støtstangrøra fra CSP sammen med hans støtstenger. Jeg tviler pga tykkelsen på støtstenga.

Ta bilder hos JPM og det blir spennende å se endringene etter besøket. Kanskje han har tid til å flowe toppen du tar med? Eller kanskje kommer du hjem med MS230 og 240hk  Glad


-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #20 på: desember 15, 2011, 20:09:36 pm »

Kjempebra tråd!

Spør om du kan bruke støtstangrøra fra CSP sammen med hans støtstenger. Jeg tviler pga tykkelsen på støtstenga.

Ta bilder hos JPM og det blir spennende å se endringene etter besøket. Kanskje han har tid til å flowe toppen du tar med? Eller kanskje kommer du hjem med MS230 og 240hk  Glad


-BB-

Håper virkelig støtstengene hans kan brukes med de nye tubene fra CSP. Hvis ikke. Hva skal man da så bruke?
Siden jeg fikk se MS230 toppene til Finn-Erik har jeg alltid hatt lyst på et par selv. Håper jeg klarer å styre meg... Joda. Skal klare å styre meg :-)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: desember 15, 2011, 20:16:18 pm »

Du kan bruke originale uten teleskopleddet på midten.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #22 på: desember 15, 2011, 20:18:51 pm »

Du kan bruke originale uten teleskopleddet på midten.

Ok. Håper uansett at de fra Csp kan brukes.
Fasitten får vi på tirsdag.
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #23 på: desember 15, 2011, 20:21:45 pm »

Hva skjedde med Putte og Spydeberg-ekspressen? Mista trua på nok hk. ?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #24 på: desember 15, 2011, 20:24:52 pm »

Hva skjedde med Putte og Spydeberg-ekspressen? Mista trua på nok hk. ?

Ja. 120 hk ble for slapt.
Du (Thomas) testet jo Putte selv.
Loggført
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #25 på: desember 15, 2011, 20:58:18 pm »

Moro det her Eivind!! Blir stas og få skikkelig powers bak i Putte!  Kult
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
sandvik996tt
Gjest
« Svar #26 på: desember 15, 2011, 21:45:02 pm »

Bygger du motoren selv ?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #27 på: desember 15, 2011, 21:46:24 pm »

Bygger du motoren selv ?

Ja, med hjelp av Berger.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #28 på: desember 15, 2011, 21:51:30 pm »

Er dette samme blokka som motoren fra "lift utleie racing" Øyerulling
Og hvis du hadde sånne fancy strammere olje stempel fjærer så skulle Kåre hatt smekk på pungen og du fant feilen på det høye olje trykket. Glad
Med blyfri 99 så må du opp til 11-12 i komp for å utnytte det  Gliser
En annen saker jo at toppene sikkert har rundt 55-60 cc forbrenningskammer og gir deg lusne 9.5-10 i komp.. (ehm har ikke eg 9.5....) Øyerulling
« Siste redigering: desember 15, 2011, 21:57:05 pm av Dalland » Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 15, 2011, 22:00:07 pm »

Regner du har vasket blokken mer en med oppvaskmaskin? Blåst igjennom kanaler etc?

Renere blokk skal du lete lenge etter Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1] 2 3 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!