mars 28, 2024, 10:34:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sleng på henger, gode tips?  (Lest 6216 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: juni 24, 2012, 22:11:01 pm »

Kombinasjonen av boble med stor motor, tung pedal og lillebror henger på slep ga et godt inntrykk i en fersk tilhenger sjåfør.
Synes at lillebroren allerede er nervøs i 80 km/t og ikke så morro når den har lyst til å passere meg..

Har dere noen tips om hva som kan gjøres med bil/hengeren slik at den blir mer stabil i fart?
Eg prøver å passe på at eg har mest mulig av den løse lasten i hengeren mot kula, og dekka er ikke skrekkelig gamle (men små).

Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 24, 2012, 22:19:28 pm »

De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Øyerulling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juni 24, 2012, 22:43:09 pm »

De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Øyerulling

Under 300 kg så godkjent for 80 km/t.
Loggført

ts
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: juni 24, 2012, 22:43:45 pm »

Du må senke hengeren   Gliser
Loggført

57 - 117 Oval Ragtop - Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: juni 24, 2012, 22:57:14 pm »

Er lasten stroppet så den fjærer eller ikke?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #5 på: juni 24, 2012, 23:07:10 pm »

Har du LØS last i hengeren Hæ Da har du ikke med deg nok..  Rekker tunge
Neida, men jeg har min tredje lillebror nå, og alltid hatt liten motor.
Har hatt dette problemet med alle, går som på skinner til jeg passerer 80, da begynner de å gå fra side til side. Så tror det bare er bare å senke farten og cruise..  Glad
Loggført
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #6 på: juni 24, 2012, 23:17:12 pm »

KJENNER MEG IKKE IGJEN HER Hæ HAR SLITT UT ET PAR SETT MED 8 TOMS DEKK PÅ LILLEBROR OG HAR ALDRI OPPLEVD SLENG. HAR ALDRI DRATT DEN MED BOBLE MEN MYE ETTER KADETT , CITROEN AMI, BLITZ OG STØRRE BILER. HAR NOK VERT OVER 120 MED DEN.
HVORDAN ER LUFTTRYKK, KJØRER MED 30 PUND I DEKKENE PÅ MIN (OGSÅ  I BILHJULENE)
VIRKER FJERENE SOM DE SKAL, HAR DISSE SATT SEG KAN DET NOK BLI SPENDENDE Sjokkert
ER HJULLAGERE BRA, ER STANDARDLAGER SOM KAN KJØPES PÅ BILTEMA E.L.
PEKKER HJULENE I RIKIG RETNING SÅ DET IKKE ER SJEVHETER (FEIL SPISSING OG KAMER)?
LYKKE TIL OG HÅPER DU FÅR LIKE MYE GLEDE AV LILLEBROR SOM JEG HAR OG HAR HATT Glad
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juni 24, 2012, 23:57:14 pm »

Spørs om ikke capslockmonsteret skal lære seg å skrive innlegg uten å bruke caps lock
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #8 på: juni 25, 2012, 00:04:55 am »

De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Øyerulling

Under 300 kg så godkjent for 80 km/t.
trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka?
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #9 på: juni 25, 2012, 00:14:39 am »

De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Øyerulling

Under 300 kg så godkjent for 80 km/t.
trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka?

stemmer nok som dalland sier.. så lenge aktuell totalvekt er under 300 kg så er det lov å kjøre i 80 med den selv om den er uten brems
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #10 på: juni 25, 2012, 01:48:32 am »

De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Øyerulling

Under 300 kg så godkjent for 80 km/t.
trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka?

stemmer nok som dalland sier.. så lenge aktuell totalvekt er under 300 kg så er det lov å kjøre i 80 med den selv om den er uten brems

Men totalvekten på disse er ikke under 300 kg?  Øyerulling  Så strengt tatt er det cruisingfart som gjelder, men det var jo ikke problemet i denne tråden.  Rekker tunge
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 25, 2012, 06:14:12 am »

Uansett skal du ikke over 80 med denne på veien, hvis du ikke kan respektere det, bør du kjøpe deg et telt....  Rekker tunge
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #12 på: juni 25, 2012, 06:44:54 am »

du kan ikkje broka ein sånn ein så dette då ?

http://www.acfshop.dk/Pages/Product.aspx?productid=658706
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: juni 25, 2012, 15:52:25 pm »

Ble det ikke bedre av at du dumpet ca 80 kg sidemann?? Regnet med at problemet ble løst når jeg gikk av.  Blunker

Da tror jeg løsningen må være at du setter motoren din inn i 02en min, så får du 1600en min.
Deretter gjenstår det kun å kjøre etter fartsgrensene...  Gliser  Da skulle problemet være løst!
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 25, 2012, 16:19:31 pm »

Skal du kjøre boble med ballong hjul, velg XL eller c-dekk med "Overkill" på lufttrykk.. Gliser
« Siste redigering: juni 25, 2012, 16:21:58 pm av westcosta » Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #15 på: juni 25, 2012, 17:49:23 pm »

80km/t. Og rett pakking er tingen. Skal ikke ha mye vekt på kula. lasta skal være mest mulig over hjula/jevnt. Hadde camp lett før bak bobla. den slang aldri... 
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #16 på: juni 25, 2012, 19:00:21 pm »

Har også Lillebror og har ikke merket så mye nervøsitet. Kjører med 145-10 dekk, og temmelig jevnt lastet. Lillebror har jo ikke støtdempere, så litt hopping på ujevn vei må man regne med.
Min har egenvekt på 240kg, så maks fart er 80 viss jeg ikke laster den full (under 300kg) og 60 ved full last (330kg)
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: juni 25, 2012, 19:03:13 pm »

Ser det blir mye mas om hva som er lovlig hastighet osv, men det eg faktisk spør etter er tips om hvordan å forbedre stabiliteten til hengeren ikke om eg skal kjøre i 60, 80 eller 100 km/t. Må jo skjønne at det ikke er planen å kjøre fort, men er slitsomt på langtur å allerede måtte ha ett øye i speilet ved 80 km/t.

Den greia du viser til Lassen virket veldig smart, ikke skjønte eg helt hva den egenetlig er men så er det jo ikke bremser på hengeren heller..

Er det noen som kan forklare hvorfor vi faktisk får sleng på hengeren?
Kan det hjelpe å montere støtdempere, breie felg og dekk, stabstag? Glad
Økning eller senking av kuletrykk etc?
Loggført

smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 25, 2012, 19:17:02 pm »

Hei!
Har selv hatt Combicamp 2000 på slep bak bobla, Hvis den lastes feil vil den vingle i høy hastighet, Det gjelder og laste vekten over aksel i vogna, ikke på kula og ikke for langt bak, Hvis det blir for mye vekt på kula vil bilen bli guffen og kjøre. Er også viktig og ha godt trykk i hjula på vogna slik att ikke ryggen på dekket vingler frem og tibake...

Øyvind
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: juni 25, 2012, 19:18:41 pm »

Hengere slenger av bare en grunn... Og den er ikke nevnt her...
Tyngdepunktet på hengeren MÅ ligge mellom hjula på hengeren og bilen, vanlige hengere/ biler skal ha 60 kg på kula...  Men med en slik minihenger kan nok denne vekten justeres ned noe...

Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 25, 2012, 19:19:51 pm »

Dalland høre Med Lynet hær Blunker
De er nok ikke beregnert å kjøre fortere en 70km da
Husk de er bygd på 60tallet og tidlig 70tallet og da var nok hastigheten litt mindre en i dag Osteaktig
Å de hadde nok ikke trimma motor I Noreg på 60/70tallet Osteaktig
Du kan jo lage noe nytt understell med Fjærer alla Tredal sine hengere da Glad
Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: juni 25, 2012, 20:37:38 pm »

Magne, les innlegget over ditt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 25, 2012, 21:17:38 pm »

http://www.tredal.no/
se på bilde til Høyre med og fjærer og uten fjærer.

ja jeg veit nok om henger da Jon,alt er avhenge hvor mye man har på Kula Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: juni 25, 2012, 21:21:51 pm »

Slenger henger'n, slipp for f**n ikke gassen Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #24 på: juni 25, 2012, 21:29:44 pm »

Fasitsvaret er: For liten kulevekt. Last opp til rundt 75kg til maks 100 kg på kula og kjør uten problemer....
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #25 på: juni 25, 2012, 21:43:04 pm »

Fasitsvaret er: For liten kulevekt. Last opp til rundt 75kg til maks 100 kg på kula og kjør uten problemer....

Min erfaring er også at vingling forsvinner med økt vekt på kula.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #26 på: juni 26, 2012, 09:07:49 am »

De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Øyerulling

Under 300 kg så godkjent for 80 km/t.
trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka?

stemmer nok som dalland sier.. så lenge aktuell totalvekt er under 300 kg så er det lov å kjøre i 80 med den selv om den er uten brems
Det kommer an på førerkortklassen din det gitt...På klasse B er det ALDRI snakk om aktuell totalvekt som gjelder. Da er det alltid tilatt totalvekt....Kun BE som har noe med aktuell totalvekt og gjøre.....står klart og tydelig i lovverket
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!