mars 28, 2024, 12:22:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor langt har din trimmede T1 motor gått ?  (Lest 21369 ganger)
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« på: august 29, 2012, 22:30:11 pm »

Ja,hva tåler egentlig en T1 motor av effekt.
Noen som har noen eksempler,teorier,erfaringer ?
Det være seg vanlig suge motor eller turbo motor.

Mvh.Lasse E.

Har fått forslag på å endre tråden litt,og den nippet jeg på !
Hva har du gjordt med din motor,og hvilken effekt er det i den ?
Hvor langt er din motor gått etter trimming ?
Hvordan blir den brukt ?

Kom med deres innspill gentlemen !
« Siste redigering: august 31, 2012, 22:52:46 pm av Lasse.E » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 29, 2012, 23:21:22 pm »

Alt avhenger av levetid. 1500 hk på en orginal blokk bør være mulig.... i ett par sekunder  Osteaktig
Loggført

Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 30, 2012, 06:33:50 am »

Hei Erik.
Gjør om spørsmålet litt !
Hva kan man kan ta ut av en T1 motor som ikke må overhales etter hver prøvetur.



Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 30, 2012, 06:43:21 am »

Hva er du villig til å legge i en Solid Motor Kult
Veit jo om en kar har Bugd en 2165 motor han har kjørt mye med den
Thomas Blommor fra Kalmar,men den ligger det mye bra deler i.
Men en god bruks motor ca 150-170Hk Sjokkert
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #4 på: august 30, 2012, 09:52:41 am »

Min erfaring er vel ca slik med orginalbasis:

Orginal            50 hk = 300.000km mellom overhaling
Trimmet til      100hk =   30.000km mellom overhaling  (forutsatt: du er flink)
Trimmet til      200hk =     3000 km mellom overhaling  (forutsatt: du er flink /fornuftig og heldig.)



Som eksempel, et moderne alternativ:
Subaru turbo boxer 300hk = 300.000km mellom overhaling.


Som man skjønner har den gamle vw magnesiumblokk motoren begrensninger desverre.....
« Siste redigering: august 30, 2012, 11:20:02 am av THT » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: august 30, 2012, 11:23:18 am »

På svarene her virker som delene vet hva motoren leverer på max turtall?
Det er selvfølgelig feil...

En motor med 200 hester har 100 hester på lavere turtall... så det er bruken/turtallet som avgjør hvor lenge motoren lever.
Med luftfilter og oljebytter på en solid bygget 2332 med 200 hk og kontroll på tenningen så begrenses ikke levetiden av magnesiumblokka.
Loggført

Speed is no substitute for direction
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #6 på: august 30, 2012, 11:57:11 am »

Feil. er et sterkt ord.
Hva tåler en T1 motor i følge JHU da?


( Vi snakker vanlig sportslig kjøring med trimma motor, og ikke uberforsiktig putring)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: august 30, 2012, 12:44:07 pm »

Hvor langt er et tau? 110 hk på 6500 rpm holder i 8 år og går bra ennå.

"feil"? Vet delene max effekt?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: august 30, 2012, 12:55:12 pm »

Min erfaring er vel ca slik med orginalbasis:

Orginal            50 hk = 300.000km mellom overhaling
Trimmet til      100hk =   30.000km mellom overhaling  (forutsatt: du er flink)
Trimmet til      200hk =     3000 km mellom overhaling  (forutsatt: du er flink /fornuftig og heldig.)



Som eksempel, et moderne alternativ:
Subaru turbo boxer 300hk = 300.000km mellom overhaling.


Som man skjønner har den gamle vw magnesiumblokk motoren begrensninger desverre.....

Eg har nå kjørt 6000 km i sommer for det meste med campingvogn og 3500 av de km var med 30 grader + ute.
Hadde tallene dine stemt måtte eg hatt overhalt hele motoren halvveis nede i tyskland.

Hvis man bygger en trimmet motor velger man ofte motvekts veiv, balanserer alle delene, bruker gode lagre og deler ellers.
Dette vil jo føre til at blokken varer lengre enn originalt...
Men min skal splittes i vinter mest for moro, så får vi se om den har total havarert etter stakkars 12000 km på veien. Blunker
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 30, 2012, 12:56:57 pm »

de nyere type 1 ettermarkeds blokkene i alu har vel bedre forutsettninger for å holde bedre.
å tro man får 300.000km ut av en original type 1 motor er vel overtro.??
mellom 50-100.000 km  er vel mere reelt før linjeborring (med slark i thrust)  utlsitte rådelager etc.
og man trenger ikke dra lenger enn til WBX for å se motorer som går 250-300.000km uten overhaling såfremt de har vært servet skikkelig.
men disse har jo skarve 112hk.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #10 på: august 30, 2012, 23:48:24 pm »

Enig med Jørn, en orginal T1 er jo ferdig etter 50-100k og det har jo noe med at det er orginalt med sil ( som kun filtrerer ut den verste grovpukken) jeg har true ved bytte til ordentlig filter og hyppig serving så holder en orginal lenger en 100k men det kommer jo litt an på bruken. Ligger du konstant på ventilflyt og stram wire så sier det seg selv at ingen ting holder.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 31, 2012, 08:55:11 am »

Skarve 112hk i wbx ja, men hadde den stått i boble ville den vel nesten holdt evig med tanke på vekta i en boble i forhold til transportern.
Jeg har sett T1 motorer som har gått lengre enn 100.000km, men som jeg alltid har fått høre av min far og farfar (som begge har jobbet flere tiår med vw) så har de aldri holdt lengre enn 100.000.

Alt avhenger av bruk som Lars sier. Kjører du alltid på stram wire så blir det mer slitasje.

Kjører man trimmet motor er det viktig med en godt balansert motor, riktige klaringer som stemmer med viskositeten på oljen man skal bruke, et godt filtersystem og god olje (helst helsyntetisk) som tåler høy belastning (eks Royal purple)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #12 på: august 31, 2012, 13:17:14 pm »

 Gliser Hvorfor poste noe som helst av sine erfaringer på dette forumet , kan man spørre seg , når medlemmene bare venter å angripe meningshavere, forumgrundere inkl?
Beklager så mye at man drister seg til å si noe. Skal ikke skje igjen, hvis man vil ha seg frabedt ekte erfaring....

Men dog, At man er så historieblind at man tror en orginal boble motor fra ny er skrot etter 50000km, mens en 4xtrimma motor varer evig er patetisk lavmål, må jeg desverre si folkens. Hæ

For en som er gammel nok til å ha foreldrefamile som har kjørt flere orginal bobler fra ny til skrot. mens de fremdeles var i vanlig trafikk, er dette nesten krenkende. Greit Split og Oval med sine ulagrede kamaksler og generelt svake 25/30hk. motor varte 100.000km. Men helt siden den gang hold ting 250-300.000km ved vanlig bruk. Fact!

Men det var ikke det debatten handlet om.
Hvor mye kan man trimme. og samtidig ha en pålitelig motor en stund, tolker jeg spørsmålet til?
Fint om forumkjekkasene kunne svart konstruktivt på det i steden. Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 31, 2012, 13:47:57 pm »

jeg har ingen direkte erfaring med original motorer som har gått 300.000km
det tror jeg det er få som har  egentelig
 derfor jeg skriver med spm tegn...Hæ

det jeg har erfaring med er div biler med km stand fra 50-150.000KM
de som har 100.000+ km har nesten aldri hatt original motoren.
og den '1 eiers" bobla jeg hadde med 53.000km på tellern hadde greit med  endeslakk.
motoren er ikke skrot for det men kan vel i noen tilfeller gå under utrykket : trenger overhaling .
50.000 er vel i laveste laget , men se på en del som overhaler motorer med linjeborring, nye lager avbalansering etc.
"alt nytt"  så holder ikke de 300.000km uten noe som helst form for "overhaling"
det er det JEG TROR.
nå har jeg kikket igjennom tråden og hvor står det att en 4x trimma motor varer evig hen??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 31, 2012, 14:14:00 pm »

OG når man kommer med slike påstander må det være tillatt å stille spm.tegn med disse utalelsene??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #15 på: august 31, 2012, 17:28:27 pm »

Alltid!
 
« Siste redigering: september 01, 2012, 07:58:17 am av THT » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: august 31, 2012, 18:25:18 pm »

Fattern kjøpte (nesten) ny 64 modell, og den 1200'en blei byttet på midten av 70-tallet, på rundt 140.000 km, fordi den begynte å gå dårligere. På min oval blei motoren byttet i Hamburg i 1964, på km stand 118.000. Første norske eieren kjørte dit ned og byttet motor der. Han var kaptein på en båt som trolig gikk dit, fordi han også kjøpte bilen der da den var ett år gammel. Jeg kjøpte ovalen i 1990, km stand (2?)03.000. Da var det byttet stempelringer og honet sylindre + slipt ventiler, etter at bilen blei stående pga en oljelekkasje i 1982/83. Nå har bilen gått 260.000 km (-118.000 på første motor, blir 142.000 på fabrikkoverhalt motor), og går fortsatt godt. Ikke endeslakk. Har en mistanke om at ventilstyringene har sett bedre dager, det hender den røyklegger litt ved oppstart på kald motor ( hvis jeg har kjørt en liten oppoverbakke før stopp). Men den går bra til å være en 30hk. Bedre olje gjør nok at motorene holder bedre i dag enn de gjorde for 40-50 år siden.

Dettte var min personlige erfaring med utrimmede motorer. Men husker det blei nevnt på 80-tallet at Birger Gjestland bygde gode motorer med borti 100 hk, for de kunne gå over 50.000 km uten problemer.
« Siste redigering: august 31, 2012, 18:35:37 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 31, 2012, 21:03:14 pm »

Altid!
 
 Rense navlehullan til kvaranner og leve lykkjelig alle våres dga, det er fasiten veittu....

Hæ?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 31, 2012, 22:33:38 pm »

Ja !
Her ble det liv.
Regnet med at det ble mange meninger om dette tema,og det er fint at folk er engasjerte.
Men,skitt kasting er for dumt.....
Det er mange på forumet her som burde ha masse erfaring på dette området,og det er flott om disse kunne dele med oss uerfarende.
Kom med innspill,men vennligst aksepter at vi kan forskjellige erfaringer og meninger.

Slutt.

Mvh.Lasse E

Ps. Takk for konstruktive innlegg.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 31, 2012, 22:38:32 pm »

Viktig med litt liv Gliser
Vi har jo i dag mange eksempler på trimmet motor i miljøet. Hva med å snu litt på spørsmålet?

Hvor mange km har din trimmede motor holdt hittil? Hvor mye effekt har du hentet ut? Hvordan er din Kjørestil?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 31, 2012, 22:46:37 pm »

Vi prøver den vrien isteden ! Øyerulling
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #21 på: september 01, 2012, 09:03:43 am »

ikke alle som er like glad i disse motorene men  de kan holde litt iallefall....
http://www.aircooledtechnology.com/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=112
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 01, 2012, 09:16:14 am »

ikke alle som er like glad i disse motorene men  de kan holde litt iallefall....
http://www.aircooledtechnology.com/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=112

Forsiktig nå... , ikke alle her inne som liker å høre at T4-motor er en bedre motor  enn T1..  Øyerulling   Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #23 på: september 01, 2012, 09:18:51 am »

jeg vet Gliser men det er aldri for sent og snu Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #24 på: september 01, 2012, 09:53:15 am »

Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  Øyerulling men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter.

Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TURBO
Gjest
« Svar #25 på: september 01, 2012, 09:58:27 am »

Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  Øyerulling men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter.

Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch.


#Liker# Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 02, 2012, 11:36:32 am »

ikke alle som er like glad i disse motorene men  de kan holde litt iallefall....
http://www.aircooledtechnology.com/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=112

Forsiktig nå... , ikke alle her inne som liker å høre at T4-motor er en bedre motor  enn T1..  Øyerulling   Blunker
Men jaggu god holdbarhet. Helsyntetisk olje hjelper på det også.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: september 02, 2012, 12:09:34 pm »

Er dette motoren som også har blitt bremset utallige ganger på diverse bremsebenker samt kjørt på absolutt rimeligste olje tilgjengelig fra Felleskjøpet eller noe liknende? Isåfall en nydelig motor med akkurat passe krefter for å frakte en tung buss full av
SCC artikler, aggregat, safe + + + +

Eller blander jeg?

-BB-

Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  Øyerulling men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter.

Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: september 02, 2012, 13:07:50 pm »

berger. er dette motoren som stod i scc bussen ca 2 år siden?
magne bævre hadde scc bussen hos Pøls Workshop etter enten en tur fra bugrun eller tyskland
motor rommet var åpent og jeg nappa i reinhjulet. klank klank..  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #29 på: september 02, 2012, 13:35:43 pm »

berger. er dette motoren som stod i scc bussen ca 2 år siden?
magne bævre hadde scc bussen hos Pøls Workshop etter enten en tur fra bugrun eller tyskland
motor rommet var åpent og jeg nappa i reinhjulet. klank klank..  Gliser

Nei, det var 2110 motoren med JPM kam som ble bygget for bussen. Magne nevnte det med endeslakken for meg, og jeg målte den før jeg satt motoren i Ghian. Da var den innenfor normalen Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!