april 29, 2024, 14:59:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 106464 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #120 på: juni 16, 2014, 06:01:15 am »



Eneste som mangler nå er reimen og kappe bolten til kranken. Glad
Motoren monteres i bilen tirsdag kveld.

Nå det store spørsmålet er bensin eller e85. Litt skeptisk til hvor mye jobb det kreves for å kunne kjøre med e85 mht å hindre korrosjon eller vann i drivstøffet.
Noen tips her?

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #121 på: juni 16, 2014, 09:54:26 am »

blir spennende å se her.
kjør e85. er du skeptisk kan du bare kjøre gjennom fuel systemet med bensin før langtids lagring
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #122 på: juni 16, 2014, 20:02:15 pm »

Hei Jørn

Ja, det blir spennende å se om det er noe fart i motoren. Prøver E85 fra starten. Her er noe spm:

- må jeg gjøre noe med tanken? Løsne det masse dritt som kommer til å tette filteret? Er det lurt å montere en prefilter?
- hva må jeg gjøre med megasquirt. Er det bare å justere opp req fuel 30% og starte derfra?
- Skal jeg gjøre noe med innovate O2 sensoren? Eller er det bare å tune etter det samme oppsettet som bensin (lamba 1 = 14,7)
- Hva skal jeg sikte på å tune afr etter (lett belastning vs full gass)
- Hva med timing? Har fått med meg at E85 liker mer timing, har du noe anbefaling på hvor jeg skal legge meg i starten. (maks timing,hvor mye skal jeg trekke per psi boost?)


Stor takk til ragazzata for hjelp med reimen. Den kommer på torsdag:)

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #123 på: juni 16, 2014, 20:26:43 pm »


tja
tror ikke det vil løsne noe spesielt i tanken , men prefilter er alltid kjekt å ha(grov type)
sitter sil i de fleste pumper også
kjør opp reqfuel gjerne 35-40% e85 er ikke så var om den går fett og effekten påvirkes lite
bedre med litt feit en mager Glad
tommelregel er ca 5 grader mere fortenning.
men på tomgang kan du kanskje klare deg med samme tall.
tuner etter "samme lambda" ja
~0.8-0.85 på max belastning

hvor mye trekker du ned nå pr BAR/psi?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #124 på: juni 16, 2014, 20:50:25 pm »

fikk ikke kjørt noe mer med kompressor etter SCC. På SCC trakk jeg alt for mye, ved 8 psi var jeg -10 grader fra 30 grader som max advance.

Jeg ønsker å få den ca justert på vei og ta en skikkelig justering med bremsing av motor før scc. Har du noe anbefaling på sted/hvem?

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #125 på: juni 16, 2014, 21:02:04 pm »

-10 ved så lavttrykk  er nok veldig god margin og tap av effekt+ varme eksosventiler Glad
teoretisk kunne du greit kjørt ~25 grader.

kan evt høre med RRMotor i vestfossen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #126 på: juni 16, 2014, 21:23:28 pm »

hehe, du må ikke glemme at jeg er en glad amatør Glad

kjører da maks advance på 35-36 grader og trekke fra 10 grader per bar?

Takk for tipset om RRMotor. Hva trenger mann av tid med tuning?
 
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #127 på: juni 16, 2014, 21:26:24 pm »

greie start punkt de tallene ja. Glad
må nesten høre med gutta på RRmotor, men går noen timer.
siste finpuss på kjørbarhet/akspumpefunkjson må gjøres på vei uansett
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #128 på: juni 19, 2014, 20:22:04 pm »

Stor takk til Ragazatta! Reimen er på plass!



1040mm ble for kort, 1200mm for lang og 1120mm akkurat passe Glad

Alt 1 med strammehjulet nærmere kranken.



Alt 2 med strammehjulet midt på


Jeg tror det er bedre å ha strammehjulet nærmere kranken for å kunne guide reimen bedre på tannhjulet.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #129 på: juli 14, 2014, 14:47:59 pm »

Er tilbake fra ferie og klar for litt action!

Fikk 3 timer i garasjen i går.

Strammehjulet ble montert og har justert litt mer på hvordan reimhjulene ligger i forhold til hverandre. Det ser bra ut men fasiten kommer når motoren fyres opp.



fikk på plass triangel staget bak men manglet noe bolter, kjøper disse i dag.

Neste er å gjøre ferdig kjøleren til IC, koble alle slangene og sette inn motoren. Tanken tommes for bensin og fylles med E85. Kanskje det skal kunne luktes forbrent E85 på bygdøy i kveld?Hæ
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #130 på: juli 14, 2014, 23:21:32 pm »

Her er noe bilder fea kveldens økt.
Motoren er inne, triangel stag er ferdig montert, har begynt med å koble slangene til ic
Det slm gjenstår er gjøre ferdig ic slangene, koble til pumpe og vifte til Ic, gjør ferdig noe koblinger til MS, fylle på e85, bytte olje, montere eksos ig vri nøkkelen:)







Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #131 på: juli 14, 2014, 23:23:16 pm »



Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #132 på: juli 15, 2014, 20:48:07 pm »

Sommerfulger i magen, skal vri nøkkelen for første gang om kort tid

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #133 på: juli 15, 2014, 22:42:15 pm »

Fikk liv i motoren i dag! Gliser

Dessverre ble det ingen video. Da var jeg klar til å ta opp med mobilen tittet jeg opp og så naboen som hang ut av vinduet og lurte på hva var denne forferdig lyd...gjør et ny forsøk i morgen.

Etter jeg fikk fylt olje, satt jeg på tenningen. Ingen lekkasjer så jeg vrei på nøkkelen. Det gikk et par runder før jeg fikk oljetrykk (hadde nappet ut wiren til coilen så motoren skulle ikke starte.) Etter dette prøvde jeg igjen og motoren fyrte opp nesten med en gang. Heldigvis reimen til kompresson klarte å holde seg på plass. Det ble klart med en gang at jeg trenger å bytte ut de 90 graders Silicon slangene med rør. På tomgang ble de sugd helt inn.

Jeg tok opp en logg, mens jeg gasset litt fikk jeg bygget opp litt boost Glad 4,35 psi ved 1286 rpm og 65% throttle opening. Virker lovende.... 

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #134 på: juli 16, 2014, 00:07:52 am »

Grattis Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #135 på: juli 16, 2014, 00:20:02 am »

noe som går detta , med naboer som lurer på div bråk i ymse garasjer rundtomkring Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #136 på: juli 17, 2014, 13:10:02 pm »

På hytte nå men fikk en liten kjøretur i går rett etter jobben:)

Her er en kort film av motoren i gang

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #137 på: juli 17, 2014, 13:43:38 pm »

Grattis Glad

Takk Roy!
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #138 på: juli 17, 2014, 13:44:38 pm »

noe som går detta , med naboer som lurer på div bråk i ymse garasjer rundtomkring Gliser

Glad

lydisolert garasje med avtrekk er nok løsningen her....
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #139 på: juli 25, 2014, 08:01:50 am »

Jeg tok bilen ut av garasjen i går for å rydde. Kjørbarheten er ikke helt på topp med Silicon slanger som kollapser Glad



Jeg koblet også ferdig slangene, vifte og pumpe til intercooleren. Det som gjenstår igjen er å bytte silicon slangene med alu slanger, fylle på med kjøleveske, tømme tanken for bensin og fylle med E85. Deretter er det kjøring og tuning som gjelder.

Alex
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #140 på: juli 25, 2014, 08:29:29 am »

Utradisjonell lyd i motoren Glad

Må si jeg egentlig synes det er litt kult.

 Glad


Blir morro å titte på SCC  Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #141 på: juli 26, 2014, 22:36:37 pm »

Takk Erlend

Gleder meg stort til SCC!
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #142 på: juli 26, 2014, 22:39:10 pm »

Fikk litt deler i posten. Er godt i gang med å bytte ut silicon slangene med alu rør. Litt trangt men det går...

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #143 på: juli 27, 2014, 16:56:15 pm »

Dessverre må 90 graders rørene sveises på ic pga plass mangel.
På jakt etter noen som sveiser alu.

Alex
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #144 på: juli 27, 2014, 17:10:45 pm »

Hadde du ikke kunnet kjørt med spiralfjær i silikon slangene? Som en nødløsning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #145 på: juli 27, 2014, 20:46:24 pm »

Jeg har lest om spiralfjærer i silicon slanger, det kan være plan B.
Plan A er sveising av rør/intercooler på tirsdag kveld:)

Vet forresten hvor jeg kan ffå kjøpt slike fjærer?
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #146 på: juli 30, 2014, 16:28:17 pm »

Kjøpt nå billetter til SCC for meg og broren:)

Vi gleder oss.

Sveising av IC er satt bort til trygge hender.

Tok av kompressor og plate for å forsterke enda mer. Orker ikke problemer med reimen på SCC så det er bedre å være på den sikre siden.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #147 på: august 03, 2014, 23:29:49 pm »

Nå er silicon slangene byttet ut med alu rør. Fikk hjelp av Jørn til å sveise rørene, den mannen er helt rå!





Fikk et par timer i kveld og fikk gjort mye. Har laget to nye braketter som fester platen til blokken for å unngå bevegelse i platen. Heldigvis kan platen demonteres med motor i bil og eksos montert Glad. Fikk montert intercooleren, fylt med kjøleveske og luftet. Fylt E85 i tanken.
Trinsehjul til kompressor skal sendes til maskinering i morgen, skal legge til "kanter" på trinsehjulet for å hindre at reimen kan falle av. Det er ikke sikker at det er nødvendig men jeg vil ikke ta risikoen og bli bare tilskuer i SCC, her skal det kjøres MYE!

Line-Lock er forresten på vei i morgen. Spennende å se om 181'en klarer å børne.

Jeg har endret mappen i megasquirt for E85 med noe gode tips fra Jørn.

Det som gjenstår nå med motoren er å sette tilbake kompressorhjulet og vri nøkkelen. 

resten av to do ting er:

-montere line Lock
-montere antil-roll stangen foran
-montere turtallteller 
-vaske bilen
-kjøre og tune så mye som mulig, skal prøve å se om jeg kan få den tunet på rullende landvei.
-begynne å pakke til scc

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #148 på: august 03, 2014, 23:31:13 pm »

Ble litt overasket at det tok ca 2 liter til å fylle opp intercooler'en, slangene og radiatoren. Er ikke dette litt lite?

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #149 på: august 04, 2014, 11:17:14 am »

2liter høres greit ut det. Er ikke så mye volum inne i intercooleren da mesteparten er "registeret/core"
Bra att den passet. Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!