april 18, 2024, 03:10:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 105888 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: august 06, 2013, 22:19:28 pm »

IT'S ALIVE!!!!
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: august 06, 2013, 22:22:45 pm »

Konge Alex Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #32 på: august 06, 2013, 22:38:04 pm »

Kommer en oppdatering om en liten stund, må få meg en velfortjent burger, glemt å spise middag...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: august 06, 2013, 22:49:44 pm »

filleren... jeg som hadde tenkt å legge meg Blunker

Helt konge; stå på
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: august 06, 2013, 23:24:30 pm »

Hadde en ganske produktiv dag i garasjen.

Fikk sveist flensen og støtte til kompressoren hos bilens eksosanlegg. Jeg har fått masse god hjelp av de tidligere og de fikset O2 bung i eksosen. Jeg kjørt innom og spurt om de kunne ta sveisingen for meg og de kunne.
Rem ble kjøpt inn hos Mekonomen samt en liten liftfilter fra Biltema. Jeg kjøpte også en benkslipper fra Biltema for å slippe ned braketten som holder trinsehjulet som strammet remmen. Etter en god stund med slipping gikk det i boks.
Fikk byttet dyser til 30lb/hr. Satt på alle silikon slanger, justert fjæret til recirc ventil så den er åpen når bilen gikk på tomgang + lett gass. Jeg endret et par ting i tunerstudio og krysset fingerne. Vrid nøkkelen og bilen startet med en gang;) Fikk kjørt i ca 2 timer, litt forsiktig i starten og gradvis mer gass.

Fikk maks 6,5 psi boost men det viste seg at den ene slangen var helt løs. Har strammet nå og skal prøve igjen i morgen. Jeg hadde håpet på 10 psi med utveksilgen jeg har nå.

Nesten ingen lyd fra kompressor på tomgang. Masse lyd på lett gass, det er luft som kommer ut resirc ventilen, denne slipper rett til luften. Høres ut som en dumpventil som shhhhhhher hele tiden. På full gass er det bra kompressor lyd.

Så temperaturer opp til 110C Sjokkert fra MAT sensoren. Må gjøre noe med dette. På tomgang er det ca 80C, uten kompressor var det rundt 50-60C.

Gleder meg til SCC!!!!!!!!!!!!!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #35 på: august 06, 2013, 23:34:08 pm »

kult! får kikke litt på SCC  Øyerulling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #36 på: august 07, 2013, 07:04:54 am »

ikke bra på vei til jobb i dag. Plutselig motoren gikk helt amok. Var rask med å slå av motoren og heldigvis har jeg turtall sperre på MS. Det som skjedde var at en prop som blokkerer hullet der tomgangsventilen satt hadde poppet av.
Så også at fuels rails beveger seg litt etter en stund med resultat at det lekker litt bensin. Her må jeg mekke til noe....

Det som var mest skuffende var at komressoren ble skikkelig varm. Kjørte fra Bygdøy til Helsfyr. Temperaturen på MAT sensoren kom opp til 154,4C Sjokkert. Kompressoren sikker ble en god del varmere enn dette, reimen begynte jo å smelte....Jeg kjørte med lukke propet åpen men det ser ut som den drar inn alt for varm luft og blir varmere og varmere. Max boost var på rundt 6,8psi.

Jeg dro av reimen til kompressoren og slangen fra TB og kjørte videre til jobben.

Må bruke litt mer tid i garasjen for å finne ut av dette.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: august 07, 2013, 14:11:44 pm »

høres veldig varmt ut på så lav trykk ?!?
du har kalibrert MAT sensor ?? og riktige settinger i sprutet for denne??

"Plutselig motoren gikk helt amok. Var rask med å slå av motoren og heldigvis har jeg turtall sperre på MS. Det som skjedde var at en prop som blokkerer hullet der tomgangsventilen satt hadde poppet av"

da blir fort "full gass"  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #38 på: august 07, 2013, 19:48:27 pm »

Har ikke prøvd med kompressor på vw, men har dillet litt med H-D Vrod med kompressor og hatt et par havarier Gliser

Høy innsugstemperatur er ofte synderen, og vanskelig å få bukt med uten skikkelig ladeluftkjøler.. Selv med moderat trykk, mye bensin og "ikke for høy" komp i motoren så blir innsugstemperaturen og kompressoren fort veldig varm.. Tvilende
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #39 på: august 07, 2013, 23:13:07 pm »

Nok en produktiv kveld i garasjen;)

Endret på 4 ting:
1. koblet en slange til kompressor innsug. Kjørt enden på siden der hvor det er bedre tilgang til frisk luft. Tidligere oppsett var luft filter rett på inlet til kompressoren
2. koblet en slag til resirc ventilen. Ledet denne under motoren. Tidligere oppsett var at ventil slap luften rett i motoromet.
3. satt bakerst blikket på plass. Måtte trimme en del samt kappe i to så jeg kunne lirke den inn og gå klar at kompressor nedre feste
4. fjernet filteret helt. Satt på filteret helt til slutten av slangen. Etter et heftig drag var filteret sugd innover. Sjokkert

Resultat: 8psi maks boost @5199rpm med 6,5 psi fra 2500 rpm. maks temp på MAT var 107,7C men den går ned med en gang jeg går av gassen. Ligger på rundt 60C ved tomgang. AFR ligger på rundt 12-13 ved belastning.

Det som jeg gjorde feil var at resirk ventilen blåst varm luft rett i motoromet, gikk inn i kompressor igjen, varmet opp litt til og ut igjen. I løpet av kort tid var alt VELDIG varmt....ingen bakre blikk hjalp ikke heller....

Ser ut som kvelden i morgen går til vasking av bil, paking av utstyr og verktøy.

Takk for alt god innspill og kommentarer!
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #40 på: august 07, 2013, 23:15:01 pm »

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: august 07, 2013, 23:17:19 pm »

 Gliser
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: august 07, 2013, 23:18:09 pm »

Har ikke prøvd med kompressor på vw, men har dillet litt med H-D Vrod med kompressor og hatt et par havarier Gliser

Høy innsugstemperatur er ofte synderen, og vanskelig å få bukt med uten skikkelig ladeluftkjøler.. Selv med moderat trykk, mye bensin og "ikke for høy" komp i motoren så blir innsugstemperaturen og kompressoren fort veldig varm.. Tvilende

Har lest om en del som har hatt problemer med kompressorer. Felles for alle er forgasser, lite kontrol over tenning, satt opp uten resirk ventil. Jeg krysser fingerne og håper at dette holder sammen....

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #43 på: august 07, 2013, 23:21:20 pm »

høres veldig varmt ut på så lav trykk ?!?
du har kalibrert MAT sensor ?? og riktige settinger i sprutet for denne??

"Plutselig motoren gikk helt amok. Var rask med å slå av motoren og heldigvis har jeg turtall sperre på MS. Det som skjedde var at en prop som blokkerer hullet der tomgangsventilen satt hadde poppet av"

da blir fort "full gass"  Gliser

Jørn, setter stor pris om du kan ta en titt på mitt oppsett på SCC. Jeg sliter fortsatt med at tunerstudio detter av noe ganger....

Full gass...i det minste fikk jeg sjekket at turtall sperre fungerer Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: august 07, 2013, 23:27:34 pm »

bruker du "R" resistor plugger?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #45 på: august 07, 2013, 23:32:48 pm »

bruker du "R" resistor plugger?


Jepp.

Bruker følgende oppsett nå
Ms-seriekabel-usb adapter-pc
Byttet fra
Ms-usb adapter-usb kabel-pc

Ble bedre men fortsatt ikke helt bra
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #46 på: august 08, 2013, 06:07:22 am »

Jan Larsson leder Bug Run serien i år. Han kjører boble med kompressor.
Han har eksperimentert med kompressorer i boble lenge, og kommer til SCC.
Ta en prat med han.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #47 på: august 08, 2013, 07:36:02 am »

bruker du "R" resistor plugger?


Jepp.

Bruker følgende oppsett nå
Ms-seriekabel-usb adapter-pc
Byttet fra
Ms-usb adapter-usb kabel-pc

Ble bedre men fortsatt ikke helt bra

Prøv å laste ned driveren som ligger på DIYAutoTune sine sider for usb/serial adapter. JEg plundret mye men etter at jeg hantet ned den driveren har det funket stabilt.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: august 08, 2013, 10:16:28 am »

hadde samme symptomer på Skrote type 1 turbo prosjektet mitt og på en annen Type 1 .
detter ut og går treeeegt.
lurer på om dynamoene/regulatorene  på  type 1  kanskje støyer litt mere, sammenlignet med WBX som jeg har brukt mye av uten noe problemer.

prøv å tenk støyskjerming, sensor ledninger vekk fra coiler, skjerming av seriekabel, mulig støyfilter på +12V inn på megasquirt??
ser du noe i log'??  kommer det opp røde streker i log?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #49 på: august 08, 2013, 14:48:17 pm »

bruker du "R" resistor plugger?


Jepp.

Bruker følgende oppsett nå
Ms-seriekabel-usb adapter-pc
Byttet fra
Ms-usb adapter-usb kabel-pc

Ble bedre men fortsatt ikke helt bra

Prøv å laste ned driveren som ligger på DIYAutoTune sine sider for usb/serial adapter. JEg plundret mye men etter at jeg hantet ned den driveren har det funket stabilt.
Hei Grelland

HAr lastet ned driveren på nytt men kan prøve igjen.

ALex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #50 på: august 08, 2013, 14:50:58 pm »

Hei Jørn

"prøv å tenk støyskjerming, sensor ledninger vekk fra coiler, skjerming av seriekabel, mulig støyfilter på +12V inn på megasquirt??
ser du noe i log'??  kommer det opp røde streker i log? "

Det kommer opp rød strekker i loggen. Har tenkt til å gå over alle ledninger og koblingen til MS på nytt denne vinteren. Vi få ta en titt på dette sammen over en pils på scc.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #51 på: august 08, 2013, 22:50:42 pm »

Nok en produktiv kveld i garasjen!

Fikk byttet olje og sjekket ventil klaringen. Etterstrammet boltene som holder buret på plass. Satt på ny filter før kompressoren.

Var ute en tur til nesbru for å låne hjelm fra en kompis. Økte temperaturer med en gang. Var opp til 135c ved cruising på 80km. Måtte stoppe og koble fra kompressoren. Uten kompressor var temp på mat på 40c. Veldig skuffenene....kjørt videre og tenkt hvorfor skjer dette. På vei hjem koblet jeg på kompressoren igjen. Jeg så at resirc ventil stengte rundt 50-60 kpa og kompressoren begynte å jobbe. Cruising på motorvei uten kompressor ser jeg map på rundt 80 kpa. Stengt ventil på alt for lav map betyr at kompressoren jobber unødvendig mye og genererer alt for mye varme. Frem med avbiter, kuttet ned fjæret på ventilen. Etter 3 runder med avbiter var jeg fornøyd. Cruising på 80 kpa og 40-50 grader på mat sensoren!

Ga litt gass rett for jeg kommet meg hjem, plutselig ble det mindre litt og bilen gikk betydelig saktere. Reimen ble revnet i filer! Ser ut som den er ikke stram nok og glir over trinsen til kompressoren og blir alt for varm pga av friksjon. Skal kjøpe 2 nye i morgen. Det positive i dette er
- kan fint kjøre med komressor på uten å ta av noe slanger
- det er mer boost på lur:) må stramme belte en god del mer.

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #52 på: august 08, 2013, 23:41:34 pm »

bra du finner løsninger

digger dette oppsettet  Gliser
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #53 på: august 09, 2013, 08:45:15 am »

Takk grelland

Ordner en pakning som har gått i stykker på bilens eksosanlegg. Hadde ikke dratt den skikkelig til når jeg monterte anlegget

Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #54 på: august 09, 2013, 09:37:11 am »

Røde streker i loggen og megasquirt software som går offline er jeg kjent med. Har opplevd tre motorer med samme problem. Og alle har blitt bedre av å separere alle pluggledning og få de vekk fra kjøleblekk/blokk/topper. Samt henge coil i friluft uten kontakt med jord. Med andre or d overslag. Ikke at det er fasiten i ditt tilfelle. Men verdt ett forsøk.
Loggført

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #55 på: august 22, 2013, 20:57:52 pm »

På tide med en oppdatering og en oppsummering av SCC. Har hatt en liten pause fra bilen og vwnorge. I kveld er fruen ute med en vennine, barna sover og jeg sitter ved PC’en med en Paulaner!
FREDAG
Som dere ser fra tidligere innlegg var kveldene før scc busy med å finjustere setup’en med kompressoren. Kommet hjem til kl 15:00 på fredag og måtte hjelpe til med middag og legging av barna….begynt å pakke til slutt etter kl 18:30 og dro en gang etter kl 19:00. Måte stoppe etter kort tid og koble fra kompressoren….tempreraturen begynte å stige voldsomt ved lav belasting. IKKE BRA! Men stemningen var fortsatt på topp. Koblet av kompressoren byttet map på MS og kjørt videre, tenkte jeg kunne se på hva var feil igjen på scc. Stoppet ved alnabru for å kjøpe 2 kampingstoler (med ølholder såklart) og en tennisbal fra G-Sport for å holde oppe baklukket. Kjørt videre. Kom til Hellerudsletta og plutselig gasspedalen gikk til gulvet…f@@@n tenkte jeg. Heldigvis hadde jeg en ekstra gassveier men uheldigvis var denne glemt i garasjen. Fikk umiddelbar panikk og ringte Erik med en gang. Heldigvis svartet han med en gang, han satt og drakk øl på SCC. Han skulle sjekke rundt for å se om noen var på vei inn til Oslo som kunne ta med seg en veier til meg. Mens jeg ventet tok jeg frem verktøykassen. Opp i den hadde jeg en laaaang rød ledning. Den kan jeg bruke tenkte jeg. Viren hadde ryket ved pedalen. Teipet fast ledningen til viren med litt el-teip og dro den bakfra. Voila! En hyggelig dude med en hvit transporter stoppet for å se om vi trengte hjelp. Han kjørte motsatt vei og fikk sett bilen og snudde. Han sa han hadde en henger og kunne hente den for så å ta oss videre. Veldig hyggelig gjort men heldigvis ikke nødvendig. Vi kunne kjøre videre for egen maskin!  Det viste seg at det var litt stretch i ledningen så vi hadde rundt 70% åpning ved flat jern men det spillet ingen rolle. I mellomtiden ble himmelen helt mørkt og det begynte å regne noe helt synsykt. Co-piloten måtte frem med papir for å tette diverse lekkasjer. Vi kom frem når det var nesten helt mørkt og måtte sette opp teltet i regnet med 2 små lommelykter. Rund 23:00 var grillen i gang og første pilsen var unnagjort…
LØRDAG
Veldig usikker og nervøs fikk jeg registrert meg, kjøpt engangslisens og fikk bilen gjennom teknisk kontroll. Bra infomøte før racestart men litt overraskende at vi måtte ta alkotest rett etter!
1.run:
 Veldig nervøs! Ble veldig overasket når jeg slippet clutsjen og fikk hjulspin! Tok det rolig for å se at bilen holdt sammen for 400m. Tittet på loggen etterpå, maks turtall 3500rpm….det viser seg at det er til stor fordel å ha en turtallteller….. 1. run kokte reimen som var på samt vridde brakettene som holdt kompressoren på plass. Ved slutten av runet kunne jeg lukte svid gummi….reimen
Ble litt depa men løpt bort til Jørn for å se om jeg kunne låne litt verktøy for å lage nye braketter. Takket til Jørn gikk jeg bort til bilen med alt jeg trengte av verktøy. Prøvde litt men ga opp med en gang, materialle jeg hadde var for tynt…Fjernet kompressoren helt og tenkte jeg kunne kjøre noe runs uten. Traff Mags på depot som sa ”dette fikser vi”, dro meg til Erik og deretter Jørn for å se om de hadde noe jeg kunne lage  braketter med. Jørn tryllet frem en stål plate av passe tykkelse som så lovende ut. Med hjelp fra min kompis lagde vi nye braketter og satt ny reim på plass. Vi strammet den alt vi turte og prøvde igjen.   
2.run -9.run
Det gikk fortere og fortere…(alt er relativt….) Beste tid ble 17.5sec. Maks turtall 5549rpm og 8,5 psi. Det luktet svidd reim etter hvert run og jeg ve like overakset at reimen fortsatt var på plass etter hvert run. Trinsehjulet på kompressoren var også betydelig varmere enn selve kopressoren noe som også indikerte belt slip. IAT ligget på maks 100C ved slutten av en run så det var bra. Veldig irriterende å ikke ha turtellerviser kunne ha kjørt litt fortere ved å dra alle girene mer. Jeg hadde også glemt at jeg hadde satt opp turtall sperre på MS til 5500 myk limit og 6000rpm hard limit. Flyttet denne til 5750rpm og 6000rpm i slutten av dagen. AFR var også litt på bærtur med rundt 11-12 på full gass. Alt for fett blanding så noe er det å hente med å tune mer/bedre. Alt i alt veldig fornøyd med dagen. Jeg fikk kjørt så mye jeg ørket. Jeg må si at SCC er betydelig mer morsom som deltager enn som tilskuer;) Veldig god stemning på lineup og ikke minst veldig inkluderende. Jeg stiller ikke opp med akkurat den raskeste bilen men fikk like god behandling som alle andre! 
     
SØNDAG:
10.run Kjørte dagens første run men det ble litt mye for stakkars reimen…. Takk til alle som kom bort til meg med en reim for å se om det kunne passe!
11.run Kjørte et drag uten kompressor for å se hva klarer bilen uten pustehjelp. Tiden ble 19.9. Så kompresoren som den gikk (belt slip++) ga en forbedring av 2.5 sec.
Resten av dagen var jeg tilskuer.
Heldigvis ingen drama på vei hjem
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #56 på: august 22, 2013, 21:03:51 pm »

Har du sett på løsning med kjede på kompressoren? Mener jeg leste på thesamba om en som sleit med ødelagte reimer og bygde om til kjede.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #57 på: august 22, 2013, 22:25:06 pm »

Videre tanker for hva jeg skal endre på min setup
1.   Belt slip er et problem som det er. Snakket litt med Jørn på SCC og kommet frem til at en multirib eller gilmer type reim er tingen.
Jeg også leker med tanker av kjededrift…jeg jobber i sykkelbransjen…trinsene jeg har nå kan maskineres ned så de kan fungere som nav. På de navene kan jeg feste forskjellige drev (tenkte BMX stål drev eller kanskje motorsykkel). Fordelen er at det er relativt lett til å endre utvekslingen og kanskje det er ikke nødvendig med en strammer, kan bare lage kjede passe lang i utgangspunktet. En annen fordel er at det blir null slip garantert! Som minus ser jeg at det blir kanskje litt mye vekt som er i rotasjon pluss hva kan skje hvis kjede rykker. Kompressoren har maks turtall på 16000rpm og jeg kan tenke meg hva som kan skje hvis kjede rykker. Kanskje ikke så og ide allikevel….

Tror jeg ender opp med dette, passer rett på det setup jeg har nå.



2.   utveksling av kompressoren. Maks rpm er 16000. Ved 5500rpm som maks motor turtall, kan jeg kjøre opp mot 3:1 i utveksling. Det jeg har nå er 60mm og 140mm trinser noe som gir 2.33 i utveksling og 12800 rpm på kompressoren.
Ved å bruke denne kalkulatoren http://performancetrends.com/Calculators/Supercharger-Boost-Calculator/Supercharger-Boost-Calculator.php
2.33 ratio maks boost på 9.26psi (70% vol efficiency for motor og kompressor)
3.0 ratio maks boost på 18.58 psi (70% vol efficiency for motor og kompressor)
Kalkulatoren er veldig ca men det gir en indikasjon….

3.   motor HP uten boost. Min motor er std med unntaket mexicansk EFI og SSP sidewinder anlegg.
Denne kalkulatoren gir
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php
1050kg (181 er tung...) og 19.9 gir ca 58HP, noe som kan stemme for min motor. Bone stock skal den ha 50HP
1100kg og 17.5 (best tid med kompressor og ca 0.5bar) gir ca 85HP, noe som kan også stemme for en motor med 58 hp +0,5 bar ladetrykk.

Hvis jeg skal kjøre fortere, jeg må ha mer HP i motoren i utgangspunktet og mer Ladetrykk. Ladetrykk fikser vi med en belte som ikke sliper og høyere utveksling. Men mer fart i motoren? Hva er best bang for the buck??? Nye topper? Ny kam? 94mm satser? Mer komp?

4.   Recirc ventilen jeg kjøpte på ebay og brukte på scc er bare å kaste….Snakket litt med Jørn og han tipset meg med å sjekke ventilen ved å suge på vakuum slangen. Jeg kunne suge alt jeg ørket men vakuum ble det aldri…..En velfungerende resirc ventil er kritisk til en kompressor setup spesielt på lav belastnigen. Det er viktig at motoren ser ikke boost under vanlig kjøring fordi temperaturene stiger fort
5.   Blow through eller draw through
Jeg har kjørt hittil med blow though. Fordel med dette er at det er lett å ta av og kjøre uten. Bare nappe av reim og ta av slangen som går i TB. Men kompressoren jobber mye og mest viktig bråker mye ved lav belastning. Det er nesten mer lyd ved lite belastning enn det er på full gass. Dette er fordi kompressoren jobber hele tiden i atmospherisk trykk samt at det er ingen spjeld som lukker innsuget til kompressoren og blokkerer lyden. Blow through setup også blåser betydelig mengder med luft ut resirc ventilen ved lav motor belastning, noe som setter store krav til at den fungerer riktig.
Draw through har TB før kompressoren. På denne måten, når gassen er stengt, kompressoren ser vakuum og deretter jobber ikke så hardt. Gass spjeldet også blokker lyden fra kompressoren. Resirc ventilen må brukes også her og den må plugges rett etter og rett før kompressoren men etter TB.  Minus poeng for at det tar mye tid å fjerne kompressoren og kjøre uten….men jeg har funnet ut at motoren fungerer helt fint uten at reim til kompressor er på. Så ved å nappe av reimen er man allikevel i NA modus, dog litt redusert pga litt motstand på innsug.
   Tenker en T seksjon med rør i 2” skal gjøre sussen for innsug. Pluss disse:
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=7362
Kompressor monteres rett på toppen av T’en med tb på toppen igjen..…

To be continued….

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: august 22, 2013, 22:28:24 pm »

Har du sett på løsning med kjede på kompressoren? Mener jeg leste på thesamba om en som sleit med ødelagte reimer og bygde om til kjede.

Hei Erlend

Har tenkt på kjededrift, jeg jobber med sykler til daglig og er sikker jeg kan finne noe som kan fungere. Det som bekymrer meg mest er vekt + hva skjer hvis kjede ryker....
Hvis du kommer bort til den tråden på thesamba med kjededrift, vennligst gi meg en hint, jeg har søkt men ikke funnet noe.

Alex
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #59 på: august 23, 2013, 07:34:48 am »

Var en sann fryd å se 181'en på stripa  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sider: 1 [2] 3 4 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!