april 10, 2021, 20:05:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor får jeg ikke full gass..?  (Lest 3574 ganger)
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« på: juni 02, 2013, 14:40:04 pm »

Som tittelen sier, hvorfor får jeg ikke full gass på forgasseren?

Full gass på pedalen blir jo bare litt over halv åpning på spjeldet, og hvis jeg justerer wiren slik at jeg får full åpning, går den jo på 4000 på tomgang.
Det er igrunn ikke så rart, da jeg synes det er veldig lite vandring på gasspedalen, men det er vel slik det skal være frammi der. Er jo en liten tapp som stikker ut som gjør at ikke pedalen, eller den mekanismen som wiren er festet i, ikke går lenger.

-69 1300, 1600 motor, pict 34, ny gasswire i fjor.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17395
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: juni 03, 2013, 19:53:34 pm »

er gasswaieren i rett lengde då? er returfjøra di oppe å går på forgassaren?
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Bergen (Porsgrunn)



Vis profil
« Svar #2 på: juni 03, 2013, 20:29:30 pm »

Kan det være at du må smøre opp pedalen, da? Har vært borti en gasspedal som var tung å få helt tilbake
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-71 1302: Substitutt-bil
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #3 på: juni 03, 2013, 23:47:57 pm »

Har prøvd med en strammere fjær, ble litt bedre. Etter siste justering har jeg kommet opp på kanskje 85% av full åpning på forgasseren. Mer får jeg ikke uten at det går ut over tomgangen.
Lengden på wiren ser riktig ut, hadde den vært lenger eller kortere hadde ikke "pinnen" i enden truffet riktig, og det gjør den.
Tror jeg må ta ny en titt på mekanismen rundt pedalen, da jeg synes vandringen er veldig liten. Er jo ikke rare bevegelsen på foten mellom null og full gass, kanskje 3-4 cm på toppen av pedalen.
Det stopper som sagt i en tapp som stikker ca 45 grader på skrå nedover, på fremsiden av denne mekanismen. Når den stopper i godset er det full gass, men ikke på forgasseren.
Men den tappen har sikkert alltid vært der..?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17395
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2013, 00:08:36 am »

tappen har vert der ja, men da er ikkje eira aluminium som har lagt seg i sporet då? ta ein rens og smør opp. viktig at armen beveger seg fritt! returfjøre på gassaren skal dra armen fint tilbake, og i tilleg skal du ha ei hjelpefjør på sjølve pedalen for å løfta denne opp igjen.
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 04, 2013, 09:16:19 am »

Jeg har modifisert overføringen fra pedal til wire flere ganger. Original-løsningen er ustabil og slarken. Ved å forlenge den øvre "armen", så blir det en helt ny verden. Har kappet hode av en bolt, slik at gjengene kommer utenfor det nye "øyet" som må sveises på pedalen. Bolten sveises til armen. En skive og en låsemutter så blir det helt topp! Glad

Kjapp jobb om du kan sveise eller kjenner noen som kan ta det. Pedalen må selvsagt demonteres først.

Har prøvd å illustrere det her:


* Pedalmod.jpg (66.73 KB. 800x600 - vist 236 ganger.)

Loggført

75 Type 2 sika
64 Type1 "Birger"
73 1303s

Vespa: 69 Rally, 68 50S, 83 PK50
Honda: XBR 500 CR
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #6 på: juni 04, 2013, 10:38:16 am »

Dette må jeg se litt nærmere på, jeg kjente meg ikke helt igjen på dette bildet, men jeg skjønte patentet Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17395
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: juni 04, 2013, 14:58:38 pm »

du har ikkje den patenten, på din 69modell, om du har orginal pedalar vel å merka, 69 har ein arm med ei plastrulla på, som gasspedalen glir inntil. men den typen som Geir har bilde av er ein dårlig patent ja
Loggført

-tlf. 97419035
eller 47661407
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #8 på: juni 04, 2013, 17:43:59 pm »

Nei, det ser ikke slik ut hos meg, er plastrull her ja.
Har ikke blitt noe klokere, ser ut som alt er som det skal være. Er ikke mere bevegelse å få ved pedalen, så da blir det ikke nok til å få full gass. Snodig.
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 06, 2013, 08:57:17 am »

Ooops...sorry, så ikke årsmodell. Kjente igjen problemene, og gikk utfra det var pedalen som var synderen. Glad Lykke til videre i jakten på full gass! Gliser
Loggført

75 Type 2 sika
64 Type1 "Birger"
73 1303s

Vespa: 69 Rally, 68 50S, 83 PK50
Honda: XBR 500 CR
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1759
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: juni 06, 2013, 19:39:13 pm »

Her er i alle fall et bilde av et løst pedalsett som burde være likt med ditt.
Synes også det høres ut som noe ikke er helt rent, slik at wire går tregt eller pedal stopper i noe den ikke skal stoppe i.


* 1.JPG (11.11 KB, 800x600 - vist 180 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: februar 05, 2016, 14:01:27 pm »

Tok opp denne tråden igjen, sikkert aktuell enda.
Hvertfall for meg.
Jeg er en av de med tung fot som av og til må ned med skiftenøkkel å rette ut den rulla under pedalen.
Har funnet en ny løsning på nettet, og har bestilt komplett kit. Enda viktigere om du har 500 ville dyr som du vil kontrollere med èn pedal..

Sånn pleier min rulle å se ut etter en tids tramping:

* 4465441.jpg (40.94 KB. 640x480 - vist 178 ganger.)


Dette er løsningen:

* X-Celerator-Kit2-Before_After.jpg (52.82 KB. 673x513 - vist 229 ganger.)


http://www.classicbugparts.com/

Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #12 på: februar 05, 2016, 14:50:10 pm »

Tok opp denne tråden igjen, sikkert aktuell enda.
Hvertfall for meg.
Jeg er en av de med tung fot som av og til må ned med skiftenøkkel å rette ut den rulla under pedalen.
Har funnet en ny løsning på nettet, og har bestilt komplett kit. Enda viktigere om du har 500 ville dyr som du vil kontrollere med èn pedal..

Sånn pleier min rulle å se ut etter en tids tramping:
[ Vedlegg ]

Dette er løsningen:
[ Vedlegg ]

http://www.classicbugparts.com/


Tuuuusen takk for den ! Akkurat hva jeg (og sikkert mange andre har lett etter)  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4632
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: februar 05, 2016, 19:10:29 pm »

Den var fin.
Clutch løsningen også..
Takk for tipset Mester`n
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #14 på: februar 05, 2016, 20:11:50 pm »

Den der har jeg ikke tenkt på engang, kanskje det er derfor jeg syns bilen går dårligere og dårligere...  Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: februar 08, 2016, 09:15:44 am »

Den var fin.
Clutch løsningen også..
Takk for tipset Mester`n
Flott :-)
En annen fordel med clutchløsningen, (jeg forstår ikke hvorfor de ikke nevner det som salgsargument) er at det er mye enklere å skifte clutchwire.
Det vet de som har skrudd fast pedalsettet i tunnelen med ny wire for så å oppdage at wire har hoppet av når du skal tre den igjennom clutcharm på girkassen..  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3025
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: februar 08, 2016, 13:14:22 pm »

Den var fin.
Clutch løsningen også..
Takk for tipset Mester`n
Flott :-)
En annen fordel med clutchløsningen, (jeg forstår ikke hvorfor de ikke nevner det som salgsargument) er at det er mye enklere å skifte clutchwire.
Det vet de som har skrudd fast pedalsettet i tunnelen med ny wire for så å oppdage at wire har hoppet av når du skal tre den igjennom clutcharm på girkassen..  Glad

Har gjort lignende løsning selv med clutchen men også endret utvekslingen.
Er helt utrolig behagelig i bruk og kostet absolutt ingenting, ligger helt sikkert bilder endel sider tilbake.. Glad
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4632
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #17 på: februar 10, 2016, 21:34:53 pm »

Den var fin.
Clutch løsningen også..
Takk for tipset Mester`n
Flott :-)
En annen fordel med clutchløsningen, (jeg forstår ikke hvorfor de ikke nevner det som salgsargument) er at det er mye enklere å skifte clutchwire.
Det vet de som har skrudd fast pedalsettet i tunnelen med ny wire for så å oppdage at wire har hoppet av når du skal tre den igjennom clutcharm på girkassen..  Glad
skjedd noen ganger det ja
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: februar 12, 2016, 07:50:30 am »

Hvis noen skal bestille:
Bruk av Paypal funker ikke helt for internasjonale kjøpere. Dette løses ved å sende USD22 ekstra til rmotren788@aol.com med paypal.
Han sendte min samme dag.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 12, 2016, 09:50:33 am »

Ble inspirert av US kit'et. Og med Ulf hengende over skulderen som sier at det der kan du lage selv... måtte jeg jo gi det ett forsøk. Lagd fra ting på verkstedet.. helt gratis. Slik løste jeg det. 3,75cm vandring på gasswire. Kunne fått mer om jeg hadde flyttet opp bolten til wire innfestning. Og med mindre hjul... da det bunner I torpedoen. Men kan jo ikke regne med at en prototype funker optimalt på første forsøk.


* 20160212_093559.jpg (52.7 KB, 800x450 - vist 166 ganger.)

* 20160212_093656.jpg (46.6 KB, 800x450 - vist 158 ganger.)

* 20160212_093759.jpg (56.42 KB, 800x450 - vist 159 ganger.)
Loggført

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #20 på: februar 12, 2016, 11:43:23 am »

Om du skal lage flere så bestiller jeg en  Gliser
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4632
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #21 på: februar 13, 2016, 10:10:18 am »

Jeg og.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
LowBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Skedsmo



Vis profil
« Svar #22 på: februar 27, 2016, 11:01:59 am »

Vil dette passe til pedalene etter 66 også?
Da tar jeg også et sett Gliser
Loggført

-Lowbug-

14.492 SCC 2016
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!