mars 28, 2024, 13:47:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 56 Mod Dragrace prosjekt NÅ MED TURBO! Sutututut  (Lest 70816 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« på: september 02, 2015, 13:57:45 pm »

Etter mange år med utsetting og dårlig tid har jeg nå gått i gang med å sette i stand godbilen.
Bilen er en 56 mod med innsveist splitt, som hadde en 1835 motor når jeg kjøpte den (i 2003?). Motoren var rimelig dårlig når jeg fikk den så jeg bygde en ny 1835 som jeg kjørte med helt til den også takka for seg pga dårlig oljetrykk i skjev blokk. Siden det har den stått lagret både ute å inne.

Mål:
Som Trådtittelen sier, en vogn som kan brukes til det meste innen bøllekjøring. Dette skal på ingen måte bli en showcar, men en bil som en kan leke seg med og ikke gråte om en skulle knekke en skjerm eller få en ripe i.

Plan:

Understell:
Ta av kaross fra bunnplate og få alt solid og helt.
Fjærne all asfalt grass/høy asbest dempemateriale og lakkere.
Gå over alt av bremser bygge om til skiver rund baut (evt bare forran)
Bygge om til IRS
Bygge om til gearkasse som tåler "spanking"
Bytte dempere,foringer og alt dilldall som hører med.

Kaross:
Få alt platereint invendig og utvendig
Fikse skavanker
Lakkere (selv)
Sette inn bur
Nytt elektrisk
Elektriske vinduer
Pluss alt småsjafs som hører med.

Motor:
Bygge ny Type 4 motor
Usikker på om det blir gassere eller datasprut enda

Er mange som er utrolig flinke til å oppdatere og holde byggetrådene sine i gang så jeg skal prøve å holde oppdatert så godt jeg kan og knipse biler så ofte jeg kan. Så kanskje det blir litt underholdning her. Meningen med denne tråden er dokumentasjon og inspirasjon (begge veier).
Saklige innspill er hjertelig velkommen =)


« Siste redigering: desember 21, 2018, 10:59:49 am av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1 på: september 02, 2015, 14:02:51 pm »

Her er bilen

* Splittn.jpg (67.43 KB. 604x453 - vist 706 ganger.)


* Splittn1.jpg (74.67 KB. 604x453 - vist 702 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 02, 2015, 14:06:13 pm »

Dette gleder jeg meg til  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #3 på: september 02, 2015, 14:19:00 pm »

Alt gikk veldig greit å få fra hverandre, INGEN bolter satt fast. Nesten bare å koble av batteri og skru løs rattstammen hehe. Gjorde hele jobben alene men fikk en kompis til å bære ut karossen da jeg skal begynne med bunnplata.


* 20150831_185832.jpg (69.84 KB. 800x450 - vist 617 ganger.)



* 20150831_185735.jpg (112.21 KB. 800x450 - vist 547 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #4 på: september 02, 2015, 14:24:20 pm »

Deilig når det er så bra for rust to små flekker forran, en bak på venstre side og overflate rust ved batteriet.


* 20150831_185804.jpg (116.3 KB. 800x450 - vist 538 ganger.)


* 20150831_185758.jpg (100.2 KB. 800x450 - vist 517 ganger.)


* 20150831_185750.jpg (108.38 KB. 800x450 - vist 484 ganger.)


* 20150831_185745.jpg (105.74 KB. 800x450 - vist 487 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #5 på: september 02, 2015, 14:30:22 pm »

Dette gleder jeg meg til  Glad

Tusen takk! Samme gjør jeg! Spørs om ikke prosjektet ditt er noen sekunder raskere på stripa enn mitt hehe. En får gjøre så godt en kan =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: september 02, 2015, 15:16:24 pm »

Kult med type 4 bygg ! Blir spennende å følge med da jeg skal bygge t4 motor selv! Stå på! Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #7 på: september 02, 2015, 15:42:10 pm »

Kult med type 4 bygg ! Blir spennende å følge med da jeg skal bygge t4 motor selv! Stå på! Glad

tusen takk, will do =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: september 02, 2015, 15:55:46 pm »

Skal enten i morgen eller fredag hente donor bakstilling som jeg skal lage jigg av for montering av indre innfestninger til berearmer. Og benytte meg av delene av.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #9 på: september 02, 2015, 18:15:46 pm »

Dagens økt.
Grov slipa ned bunnplata og tatt det lille av rust som var. En Støvete og j... jobb...
Valgte å ikke gå så nøye innpå bøying av de små platedelene som var da sveising og platearbeide er det masse tråder om allerede =)


* 20150902_160211_Richtone(HDR).jpg (95.53 KB. 800x450 - vist 488 ganger.)


Stålbørste på vinkelsliper er valgt våpen for pussing av rust og grums, kjenner når de høgger tak i ermet på genseren også

* 20150902_160235_Richtone(HDR).jpg (89.39 KB. 800x450 - vist 484 ganger.)


* 20150902_160256_Richtone(HDR).jpg (96.76 KB. 800x450 - vist 505 ganger.)


* 20150902_160308_Richtone(HDR).jpg (94.78 KB. 800x450 - vist 475 ganger.)

« Siste redigering: september 02, 2015, 18:26:39 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #10 på: september 02, 2015, 18:17:43 pm »


* 20150902_160324_Richtone(HDR).jpg (77.86 KB. 800x450 - vist 486 ganger.)


* 20150902_160342_Richtone(HDR).jpg (69.08 KB. 800x450 - vist 484 ganger.)


Puma forstilling som skal fiffes opp. god stand kjøpt ny for 5 år siden. blir bare å få den ren pusse og lakkere.

* 20150902_160355_Richtone(HDR).jpg (79.99 KB. 800x450 - vist 552 ganger.)

« Siste redigering: september 02, 2015, 18:22:09 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2015, 18:23:19 pm »

Her er emne som skal bli motor etterhvert.

* 20150902_160436_Richtone(HDR).jpg (69.19 KB. 800x450 - vist 604 ganger.)

I mellomtiden får luftkjølt alternativ være fettskvetten =)

* 20150902_160502_Richtone(HDR).jpg (69.31 KB. 800x450 - vist 531 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #12 på: september 04, 2015, 21:44:54 pm »

Har fåt gjort litt til =) Handlet en bakstilling av en hyggelig kar i Tønsberg

Fikk testa milwaukee muttertrekkeren min skikkelig for første gang også. 1400 NM avtrekkskraft.




* 20150904_111703.jpg (89.95 KB. 800x450 - vist 496 ganger.)


Ting satt noe sykt fast, brukte 17mm skjøtemutter inn i bolten og tredde rør over en 17 fastnøkkel og dro løs

* 20150904_122501.jpg (55.92 KB. 800x450 - vist 472 ganger.)


Satt som støpt i foringen også så jeg borra høl og slegga den ut med drivdor.

* 20150904_122555.jpg (102.85 KB. 800x450 - vist 467 ganger.)


Ferdig strippa etter litt svette =)

* 20150904_133035.jpg (84.33 KB. 800x450 - vist 512 ganger.)

« Siste redigering: september 05, 2015, 17:01:56 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #13 på: september 04, 2015, 21:46:21 pm »

Da var det igang å lage jigger for å få de indre festene på plass der de skal være. Lager selv da jeg er for gjerrig/dum til å kjøpe ferdig. Gjørrasjæl all day long.

Begynner med å sette på hylsene og skivene på bolten og skru til

* 20150904_134826.jpg (76.76 KB. 800x450 - vist 492 ganger.)


Sveiser på skrotjern på hylsa

* 20150904_140225.jpg (61.05 KB. 800x450 - vist 514 ganger.)


Brukte de de gamle fjærlokka fra pendel oppsettet som deler til jiggen da de var rustene og slitte likevel.

* 20150904_140233.jpg (75.09 KB. 800x450 - vist 509 ganger.)


« Siste redigering: september 04, 2015, 21:54:01 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #14 på: september 04, 2015, 21:55:40 pm »

Her ser man hvordan jeg har tenkt det skal værra. Den delen som går til demperen er optional. (kom på at demperfestet er anderledes på den gamle bakstillinga) men jiggen er solid og god så det blir nok ikke noe problem. Det var ingen spenn i de når jeg boltet de løse fra donorbakstillinga så da skal det være en god kopi.


* 20150904_143745.jpg (55.44 KB. 800x450 - vist 551 ganger.)


* 20150904_143755.jpg (62.81 KB. 800x450 - vist 512 ganger.)


* 20150904_144253.jpg (90.09 KB. 800x450 - vist 541 ganger.)

« Siste redigering: september 04, 2015, 21:58:52 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #15 på: september 04, 2015, 22:00:02 pm »

Siste jeg fikk gjort var å høgge ut indre festene. Gikk greit nok men var litt kinkig da bladet på bajonettsaga var så forbanna sløvt.
Ble bra tilslutt fikk slipa de rene og børsta de. Nesten som nye =)

* 20150904_160018.jpg (98.69 KB. 800x450 - vist 542 ganger.)


* 20150904_160101.jpg (84.7 KB. 800x450 - vist 530 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #16 på: september 04, 2015, 22:22:01 pm »

Godt arbeid, fint å se at andre også kapper ut originale IRS fester og sveiser inn, ser så mye bedre ut enn kjøpefester :-)

Lykke til videre.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #17 på: september 04, 2015, 22:38:31 pm »

Godt arbeid, fint å se at andre også kapper ut originale IRS fester og sveiser inn, ser så mye bedre ut enn kjøpefester :-)

Lykke til videre.

Takk for fine ord!
Så lenge gjengene er hele i de er det ikke noe vits å kjøpe nye. 2 kappeskiver, litt saging og sliping så er de ute. Sparer 700-800 kr gjør man og. Så ser det stock ut da =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #18 på: september 05, 2015, 09:25:52 am »

Er litt i tenkeboksen nå... Har planer om å sette inn en "6 ribb kasse" 091 eller 094. Men ser jo at prisene på 091 kassene er høyere enn 094 med sideskift. Vurderer derfor sterkt å skaffe meg 094 kasse å mekke til girskift mekanikk selv. Noen som vet om det er stor forskjell på 4 gir kassene kontra 5 gir? 5 gir kassene er det jo mange av... anyone?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 05, 2015, 09:42:54 am »

5 trinns 094 er en del lenger. må nok kappe i torsionsrøret.
og prisene er ikke det ikke  såå stor forskjell på.
091 cs 094
tid er også penger.  Glad
dessuten er utveksling på 5 trinns  litt ugunstig ,
1 gir er veldig lavt.
kan lett kjøre i gang på 2. gir. og da blir litt av vitsen borte?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #20 på: september 05, 2015, 12:51:55 pm »

stemmer godt med det jeg har lest dette. Men andre giret på 094 kassa er vel endel lengre enn første på ei 091 kasse? Vil ikke det funke ok på en litt stor og god t4? Men ser jo den at 091 kassa er mest ideell for jobben. Har du ei std ei som du ikke skal ha knasten? hehe
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 05, 2015, 14:34:32 pm »

har noen liggende.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #22 på: september 05, 2015, 14:52:36 pm »

har noen liggende.

Pm Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #23 på: september 05, 2015, 17:26:42 pm »

For de som lurer på hvilke kasser det er snakk om:

094 kassa med sideskift:

* 094 girkasse.jpg (27.27 KB. 400x300 - vist 491 ganger.)


091 kassa med neseskift:

* 091 girkasse.jpg (34.46 KB. 560x420 - vist 498 ganger.)

« Siste redigering: september 05, 2015, 17:32:15 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #24 på: september 07, 2015, 08:14:20 am »

Ser veldig bra ut, jeg holder på med samme operasjon på min 1300s men jeg har kjøpt ferdige fester og jig laget av pacificcustoms

http://www.pacificcustoms.com/mm5/graphics/instructions/irs-pivot-jig-instructions.pdf
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #25 på: september 07, 2015, 08:32:44 am »

Ser veldig bra ut, jeg holder på med samme operasjon på min 1300s men jeg har kjøpt ferdige fester og jig laget av pacificcustoms

http://www.pacificcustoms.com/mm5/graphics/instructions/irs-pivot-jig-instructions.pdf

Tusen Takk Glad masse nyttige tips i den linken der om utmåling og montering. Så på de jiggene jeg og ser veldig solide å gode ut. Men Gjøra sjæl kromosomet slo inn og det ble som det ble. Skal ned I sjappa å begynne å skjære litt etterpå så får vi se hvordan ting faller på plass.

Igjen, takk for fin link
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #26 på: september 07, 2015, 11:33:03 am »

Montert på indre festet på jiggen. Satt på to lange gjengestag for å ha litt bevegelse når jeg skulle tilpasse. Måtte forsåvidt også endre på jiggene da den gamle ramma har breiere annlegg der fjørplata går opp og ned...

* 20150907_100859.jpg (69.2 KB. 800x450 - vist 500 ganger.)


Første kappet etter å ha tegna rundt indre feste. Tillpasset vidre med en luftdreven fil. Måtte bøye litt plåt ut mot festet på enkelte plasser for å få det mest mulig tight.

* 20150907_101606.jpg (43.71 KB. 800x450 - vist 451 ganger.)


Etter mye av og på sliping og banking ble det sånn.

* 20150907_105538.jpg (53.66 KB. 800x450 - vist 483 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #27 på: september 07, 2015, 11:38:57 am »

Måtte banke litt med gummislegge på handbrekkrøret for å ungå at det stanga i gjengeparti på indre festet. Ellers var det god klaring.

* 20150907_110146.jpg (38.44 KB. 800x450 - vist 469 ganger.)


Resten av jobben var lett. Pusse rent med hemoridefjærneren skru til jiggene og sveise fast. Punkta de først å sveisa ca en cm av gangen på forskjellige steder så det ikke skulle slå seg. Bilder av ferdige indre fester med mockup bærearmer.

* 20150907_121714.jpg (90.21 KB. 800x450 - vist 551 ganger.)


* 20150907_121726.jpg (63.07 KB. 800x450 - vist 509 ganger.)


* 20150907_121735.jpg (86.9 KB. 800x450 - vist 517 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #28 på: september 07, 2015, 11:46:09 am »

Tok mål under veis og ting er symetrisk innafor +÷ 1,5 mm. Er ganske grei jobb å gjøre men krever at man forbereder skikkelig å ikke tar noen gjettninger underveis.

Neste er utsparringer for drivaksler bak på rammegafflene:

* 1441622660767.jpg (89.15 KB. 800x450 - vist 468 ganger.)


Planen er å skjære ut fra donorramma og sveise inn. Skal måle litt å se om det går.

* 20150907_124622.jpg (123.45 KB. 800x450 - vist 484 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #29 på: september 07, 2015, 12:11:53 pm »

Ser veldig bra ut, jeg holder på med samme operasjon på min 1300s men jeg har kjøpt ferdige fester og jig laget av pacificcustoms

http://www.pacificcustoms.com/mm5/graphics/instructions/irs-pivot-jig-instructions.pdf

Tusen Takk Glad masse nyttige tips i den linken der om utmåling og montering. Så på de jiggene jeg og ser veldig solide å gode ut. Men Gjøra sjæl kromosomet slo inn og det ble som det ble. Skal ned I sjappa å begynne å skjære litt etterpå så får vi se hvordan ting faller på plass.

Igjen, takk for fin link

Absolutt en nyttig reportasje Blunker ble nesten litt flau over å se hvor lett det så ut å gjøre alt selv Øyerulling men jeg syns det var veldig lett å bruke de jigene fra pacificcustoms. Har nettopp blitt ferdig med å tilpasse festene så jeg mangler kun å sveise festene på.
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!