Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1950 på: april 16, 2012, 13:57:18 pm » |
|
kort oppdatering fra helgens jobbing: Har oppdaget at plassen mellom viftehuset og brannveggen er trangere enn jeg trodde, så EDIS-coilen må tilbake der den satt i fjor. Ser ut til at bensinfordelingsjuletreet mitt akkurat får plass  Neste problem var at disse fancy-dandy dyseholderne ligger farlig nær hyllekanten i motorrommet. Nå vet jeg ikke hvor mye motoren vrir seg på nye heavy-duto gummioppheng, men det er under en cm klaring slik det er nå, og det synes jeg er i minste laget. Må nok frem med vinkelkutteren igjen (ikke på karosseriet, men innsuga  ) Bortsett fra det, gikk det meste fint, og jeg fikk kuttet til gasswire og prøvemontert det meste. Nesten bare sluttmontering igjen nå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1951 på: april 16, 2012, 21:59:10 pm » |
|
her er et dårlig bilde som viser klaringen ned til hylla...
 klaring.jpg (73.39 KB. 600x427 - vist 434 ganger.) Er det noen som har en formening om hvor mye klaring jeg trenger?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1952 på: april 16, 2012, 22:06:22 pm » |
|
Mulighet for å frese en annen vinkel på innsugsflaten mot toppen så du bare kan vinkla dem litt opp?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1953 på: april 16, 2012, 22:13:17 pm » |
|
det løser seg ved å slipe bort en del av holderen. Tetningen er nedi hullet, så jeg kan ta en god del, men tenkte kanskje noen hadde en formening slik at jeg ikke tar mer enn jeg behøver.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1954 på: april 16, 2012, 22:23:31 pm » |
|
Jeg tror du må ha 3 cm klaring, ikke i vanlig bruk, men det kan nok røre seg såpass når du hemper til.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1955 på: april 16, 2012, 22:24:52 pm » |
|
 Det var mye... Hmmm. noen som har et sett 10mm tykke innsugspakninger liggende? Det løser sig 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1956 på: april 17, 2012, 21:09:24 pm » |
|
første trinn var å sette vinkelkutteren i dyseholderene:
 space.jpg (145.11 KB. 650x572 - vist 373 ganger.) Da er det ca 2 cm klaring. I tillegg skal jeg lage en ca 1 cm tykk spacer under innsuga, så da får jeg ca 3 cm. Regner med det er nok. Jeg skal også montere en Berg style intermediate mount, så da vil motoren bevege seg enda mindre. Dersom (når) jeg skal på stripa lager jeg meg et par massive alu fester, så da skal det ikke bevege seg mye dersom jeg får hjulhopp. Endelig begynner dette å likne motor igjen:
 engine.jpg (149.74 KB. 650x446 - vist 454 ganger.) Her er alle bensinslanger på plass, så det ble ganske "cleant". Litt trangt bak viftehuset, men jeg skal jo ikke bak der i tide og utide  Eneste problemet med bensinslangene er at jeg mangler ca 30 cm, så det blir en midlertidig bit inntil eBay leverer varene... Man kan skimte en rød kupling over viftehuset, og den skal erstattes men en sort så fort postmannen har vært på besøk. Jeg gjorde et lite forsøk på å feilsøke litt på bensinpumpa som stoppet i oktober, og det som skjer er at releet står og slår inn og ut, og ikke noe bensin i enden av slangen... Sikringen er ikke gått. Kanskje jeg må krabbe innunder og ta ut pumpa for å se litt nærmere på den.
|
|
« Siste redigering: april 17, 2012, 21:18:18 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1957 på: april 22, 2012, 23:14:27 pm » |
|
Det ble noen timer i garasjen denne helgen også, og det er alltid en million små ting som skal fikses før alt er på stell, men nå er det meste på plass. Har får montert og justert inn gasswire, la på en ekstra returfjør, og satte på og kalibrerte TPS (Throttle Position Sensor).
Siden jeg hadde Porsche vifte og vekselstrømsdynamo på i fjor, måtte jeg bygge om det elektriske for å få inn likestrømsdynamo.
Det er blitt rimelig trangt i området rundt luftfilteret til #3 og 4, så der må jeg gjøre noen endringer, men alt skal være på stell slik at det skal gå an å få fyra den nå.
Rent bortsett fra at bensinpumpa fortsatt ikke er samarbeidsvillig da.... Men jeg har en ny på vei i posten, så da får vi se om ikke det løser seg på et vis også.
|
|
« Siste redigering: april 22, 2012, 23:48:07 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1958 på: april 23, 2012, 20:24:14 pm » |
|
Mor har vært på møte i kameraklubben, så da ble det et par timer i garasjen i dag også  Mest småjobber i dag også, som å kople på termostaten, og de to mutrene som fester motoren under bilen.... greit å huske de nå. Så ble den en liten opprydning i motorrommet, og nå begynner det jo å se trivelig ut 
 engine.jpg (143.85 KB. 650x441 - vist 429 ganger.) Men på venstre side er det grisetrangt:
 lhs.jpg (137.54 KB. 517x550 - vist 392 ganger.) Tenker jeg flytter EDIS-coilen, og så setter jeg bensintrykkregulatoren på andre siden av "torpedoen", så tenker jeg det blir bedre plass. Slik det er nå, får jeg ikke på luftfilteret, og det er jo ikke så dumt å ha på... På høyre side er det rene danseplassen til sammenlikning:
 rhs.jpg (146.25 KB. 526x650 - vist 359 ganger.) Det som mangler nå er noen desimeter med pluggledning, og så denne bensinpumpa da...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1959 på: april 23, 2012, 20:25:48 pm » |
|
Rekker du 1 mai crusing?  Knallbra Roy! Skulle likt å være så flink med motor jeg og..
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1960 på: april 23, 2012, 20:35:43 pm » |
|
over en uke til det  Hvis ikke bensinpumpa er død, så burde det gå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1961 på: april 23, 2012, 21:12:07 pm » |
|
over en uke til det  Hvis ikke bensinpumpa er død, så burde det gå  Kult! Er nemlig en kar her oppe på Høyjord som arrangerer Veteranbiltur  Jeg skal dit, været er spådd strålende og ryktet sier det skal cruises til Horten  Hyggelig om du og gutta slenger dere på  Pikink på gamle måten 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1962 på: april 25, 2012, 20:13:24 pm » |
|
ett skritt nærmere  bensinpumpa er helt fin den, trengte bare litt bensin  Ellers fikk jeg montert eksos, fylt på olje og en del andre småting, så jeg fikk testa at det ikke er noen bensinlekkasjer, og motoren går rundt på starteren  Eneste jeg mangler nå, er noen dm med pluggledning, så da må jeg innom Pål en tur i morgen for å få noen meter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1963 på: april 26, 2012, 20:03:02 pm » |
|
da kom man akkurat hjem fra årets første Ghia-tur  Litt småfiks (sånn som sete...) må fortsatt på plass, men den går. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1964 på: mai 04, 2012, 14:39:02 pm » |
|
en uke uten oppdateringer, og vips så er tråden godt nede på side to på prosjekt-trådene  Vitner om mye aktivitet på forumet om ikke annet  Siden min lille utflukt til Unneberg forrige helg (jeg kjøpte ikke noe i butikken, æresord  ) så har det ikke vært mye tid til Ghia, men jeg er ikke veldig fornøyd med hvordan den gikk forrige helg, så jeg kikket litt nøyere på log-filene jeg samlet på tur, og for det første har jeg mistet kontakten med lambda-sonden, og uten den er tuning ganske meningsløst, men jeg tok allikevel en kikk, og her er et skjerm-dump av slik det så ut forrige helg:
 graph.jpg (28.81 KB. 1107x611 - vist 332 ganger.) Dette viser at Gammae (som er summen av alle kompenseringer for oppstart, temperatur, aksellerasjon etc) går og flikker frem og tilbake mellom 87 og 97% Det betyr at den legger fra eller trekker fra 10% bensinmengde kontinuerlig, og det er ikke rart den ikke gikk så pent. I tillegg ser jeg at MAP signalet varierer kraftig. Dette var ikke uventet, siden jeg var "borskjemt" med et glatt og fint signal i fjor når jeg kjørte med sentermontert plenum. Med individuelle spjellhus og litt "hissig" kam, er det ikke uvanlig at MAPsignalet varierer slik som dette. Problemet er at computeren tror det er jeg som ligger og jukker opp og ned på gasse, og dermed legger den inn "aksellerasjonspumpa" i form av å legge på ca 10% med bensin, og det er derfor Gamma variere i takt med MAP-signalet. Legg også merke til at jeg dro den "helt ut" til 5700 rpm, noe jeg sjelden eller aldri gjorde i fjor, egentlig av den grunn at det føltes som om motoren fikk astma ved så "høyt" turtall, så mye tyder på at individuelle spjellhus er gunstig på toppen av registeret i alle fall. Jeg gjorde da et forsøk med å øke triggerpunktet for at "aksellerasjonspumpa" skulle slå inn, og da så det slik ut:
 graph (1).jpg (11.24 KB. 852x452 - vist 314 ganger.) Som man kan se roet Gammae seg ned betraktelig, og motoren gikk merkbart penere med en gang. MAP-signalet fluktuerer like mye, siden jeg ikke har gjort noe med det, så det er fortsatt en del å hente her. Så helgens "to-do list" består i hovedsak av to ting: -Få kontakt med lambdaen -Lage et mekanisk filter på MAP-signalet (type reservoar og innsnevring) Så kan jeg begynne å tune litt. Og så var det lyden da  Bare surklelyden fra innsuga er verdt hele hasselet med ombygginga. Ikke sikkert jeg er enig etter å ha kjørt på jobben et halvt år, men akkurat nå gliser jeg like mye hver gang jeg tømmer 2. giret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #1965 på: mai 04, 2012, 19:06:19 pm » |
|
Den hørtes ikke frisk ut på lørdag nei, men du har helt tydelig kontroll på hva som plager den . Er nok ikke lenge før denne fine bilen maler som en katt og gliset sitter klistra 
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1967 på: mai 07, 2012, 11:27:27 am » |
|
litt mer tuning i går, og så tok jeg sjansen på å kjøre glad-bilen på jobb:
 tur.jpg (139.91 KB. 450x298 - vist 448 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1968 på: mai 07, 2012, 20:45:37 pm » |
|
Sånt liker vi 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #1969 på: mai 07, 2012, 21:29:48 pm » |
|
Herlig KG du har!  Mange snasne løsnigner og detaljer, og det har jeg sansen for  Er turtelleren koblet til når bildet ble tatt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1970 på: mai 08, 2012, 15:05:14 pm » |
|
ja, litt langt 5. gir  Neida. Har ikke koplet den til. ren latskap 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #1971 på: mai 08, 2012, 16:29:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1972 på: mai 09, 2012, 23:30:58 pm » |
|
"Ghian din lekker olje" sa kona i går. "Jada, noen dråper må man regne med", sa jeg, men så ba hun meg ta en ekstra titt:
 ops.jpg (58.83 KB. 600x349 - vist 412 ganger.) var visst litt mer enn et par dråper det der... jaja da får vi lempe motoren ut mens vi venter på ny lambda-controller  Blir ikke arbeidsledig med gammel bil som hobby i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1973 på: mai 09, 2012, 23:40:33 pm » |
|
Oi da!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1974 på: mai 09, 2012, 23:43:42 pm » |
|
Ut med motor? Var da svært da!  Det der lukter ventildeksel
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1975 på: mai 09, 2012, 23:47:08 pm » |
|
ok, skal koste på meg å legge meg på gulvet etter å ha satt den på bukker, men jeg kjenner min egen flaks, så jeg kan likegodt forberede meg på å nappe den ut. Er jo bare en times jobb  Men jeg kan ikke helt skjønne hvor det kommer fra, det hang dråper i forkant av sumpa, men dersom det er pakningen ved svinghjulet, så står jo ikke oljenivået så høyt at det renner ut der over natta?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1976 på: mai 09, 2012, 23:49:20 pm » |
|
Ser jo ut som om det er lokalisert rundt 1/2 vent.deksel..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1977 på: mai 09, 2012, 23:51:46 pm » |
|
litt fall på gulvet og tynn synt-olje  Som sagt så kikket jeg bare kjapt innunder. og jeg så dråper på sumpa. Men er det ventildekselet, så er det jo bare glede 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1978 på: mai 10, 2012, 23:10:19 pm » |
|
Roy- Så du kommenterte i Tråden min at du har samme sprutet som jeg har kjøpt. Er det riktig? MS2 på 3.57 board? Kjører du nå med MSextra koden? Kunne du få turteller utgang med den løsningen samtidig med cop? var det da cop med waste spark slik at du hadde tenkt til å trigge alle coilene samtidig? Jeg driver å leser meg opp og får ikke alt til å stemme... har faktisk sitti i ca hele dag og lest. Kan godt legge svaret i megasquirt tråden her på forumet. På forhånd takk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1979 på: mai 14, 2012, 12:04:02 pm » |
|
ops, Gunnar så ikke denne Jeg kjører MS2 på 3.57 board med MSExtra code ja, men har ikke satt i gang COP enda, jeg kjører fortsatt EDIS. Ang turteller utgang, har jeg ikke rukket å se mer på det. Det er en utgang på sprutet som er dedikert til dette, visstnok veldig enkelt å konfigurere med MS Extra koden, men hver gang jeg har vært ute på veien i det siste, har jeg hatt laptopen oppe, så da har jeg turtallet tilgjengelig uansett. Om den utgangen fortsatt er tilgjengelig med COP har jeg ikke rukket å se på enda  beklager at jeg ikke hadde bedre svar...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|