Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2100 på: februar 07, 2015, 12:24:36 pm » |
|
Du må vel sette på en bredere forstilling også?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2101 på: februar 07, 2015, 14:37:16 pm » |
|
Ikke med 175-dekka nei. Da subber det I skjermene....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2102 på: februar 13, 2015, 20:59:49 pm » |
|
jobber med å strippe ned forstillinga for å kunne få presset inn nye bærekuler, så det er ikke så mye å se der, men det kom et par innsug i posten i dag, og da måtte jeg teste en liten mock-up av innsug og nye spjellhus, ikke minst for å sjekke at CSP-stagene funker fint i kombinasjon med disse offset-innsuga, og det ble meget bra synes jeg:
 itbs.jpg (146.51 KB. 630x353 - vist 487 ganger.) de koniske filterene på venstre side er ett alternativ, men jeg har også fått med et sett trykkbokser som dette:
 idf plenum 400.jpg (34.42 KB. 400x398 - vist 417 ganger.) Så tanken var å plassere disse over spjellhusa, og så en silikonslange inn til et sentermontert filter. Tanken bak dette er å få ned støyen inn i kupéen som kommer fra innsugene, men jeg ønsker å sjekke ut litt hvor mye effekt et slikt oppsett vil stjele.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2103 på: februar 14, 2015, 01:26:42 am » |
|
Tror det vil dempe den herlige rapingen fra innsuget (som blir jævla slitsomt på laaange turer) med en filterboks. Med K&N filter og riktig rør bør det vel stjele minimalt med hk
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2104 på: februar 14, 2015, 16:29:14 pm » |
|
Håper det både reduserer "rapingen" og beholder det meste av effekten ja. Her er en mock-up etter en liten tur på biltema:
 intake1.jpg (127.67 KB. 650x424 - vist 491 ganger.)
 intake2.jpg (68.69 KB. 350x274 - vist 455 ganger.) Blir litt trangt opp mot motorluka, så kanskje det må moddes litt. Kanskje jeg skal bruke et silikonbend i stedet for alu, som har litt skarpere kurve så det blir mer plass bak/over.
|
|
« Siste redigering: februar 14, 2015, 17:11:16 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2106 på: februar 14, 2015, 19:21:34 pm » |
|
CB billett turbobokser med skumfilter. High flow..tja. En morsom test vil bli å se på AF`n din med og uten de plenumboksene. Jeg tipper at du vil se at motoren går litt fetere med plenumboksene vs de koniske filterne lengre opp. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2107 på: februar 14, 2015, 23:37:10 pm » |
|
er vel ikke sikkert de trykkboksene jeg skal bruke er noe mer "high-flow" enn disse fra CB, og jeg har fortsatt ikke helt bestemt meg for hva slags filtere jeg skal bruke.
Hørtes litt fantastiske ut de påstandene som kommer frem om bergman sin løsning, så det skal bli interessant å sjekke påvirkningen på AF sammenliknet med KN fitrene ja.
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2015, 00:12:14 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2108 på: februar 28, 2015, 15:59:50 pm » |
|
Fikk satt av et par timer i garasjen i dag, og det var deilig  Begynte med å match-porte innsuga. Portene i toppene er ca 34mm i diameter, mens innsuga var ca 30-31mm, så da fyra jeg opp den roterende fila, og resultatet ble noe sånt:
 match port.jpg (133.78 KB. 500x410 - vist 419 ganger.) Kan se ut som dette ikke er så mye, men en økning i diameter fra 30 til 34 mm utgjør faktisk 28% økning i areal, så det er ikke ubetydelig. Etter mye knoting og kødding med å tilpasse nye slanger og kabler, så kom alt på plass, og sånn ser det ut nå:
 engine anno 2015.jpg (141.47 KB. 650x364 - vist 481 ganger.) Jeg har vel sagt det samme de siste 3-4 årene at motorrommet trenger en omgang med lakksprøyta, men det blir nok ikke i år. Gjenstår bare å huke på gasswire og PC, så kan jeg fyre opp. Det blir spennende.
|
|
« Siste redigering: februar 28, 2015, 16:27:16 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2109 på: februar 28, 2015, 16:36:52 pm » |
|
Spennede å se hvordan disse innsugene fungerer sammenliknet med de jeg kjørte med i fjor. Disse er bare 38mm diameter, mens de jeg hadde i fjor var 52, så teoriene er at den blir mer kjørbar spesielt ved lave turtall.
Jeg ser også at dysene sitter mye høyere opp enn jeg hadde de i fjor, kan være at det bidrar til å blande luft og fuel bedre også.
Håper på finvær og en ledig stund i morgen så kanskje jeg får fyret den i alle fall.
Ikke ferdig med forstillinga, så det blir ikke noen prøvetur helt ennå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2110 på: mars 01, 2015, 00:59:05 am » |
|
Ser bra ut 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2111 på: mars 01, 2015, 10:08:58 am » |
|
Ser helt suverænt ud det her Roy! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2113 på: mars 02, 2015, 10:04:51 am » |
|
Ser veldig flott ut. Samme spjeldhus og plenum jeg skal bruke til min.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2114 på: mars 02, 2015, 10:37:10 am » |
|
Så det på et bilde du hadde lagt ut på fb  Regner med du har litt større enn 38mm da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2115 på: mars 06, 2015, 19:56:09 pm » |
|
Fikk litt hjelp av mellomste guttungen på 12 i dag, så da fikk jeg koplet på dataen, sjekket for bensinlekkasjer, funnet framm brannslukkeren, så da fikk vi startet med nye spjellhus. Måtte gi på mye mer fuel før den kom i gang, men til slutt kom den, og den går rundt i alle fall  Men mye tyder på at jeg har en lekkasje mellom manifold og topp på ene siden, se denne videoen: Men det skal være en smal sak å fikse  Fikk også et par pappesker med bakfelger i posten i går, så da begynner det å flaske seg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2116 på: mars 07, 2015, 11:34:35 am » |
|
Hørtes ut som lekasje ja  Grattis med oppstart etter en lang dvale. Skal prøve samme bragden idag, da de har begynt å feie gatene i oslo. Greit når jeg kjører uten filtere.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2117 på: mars 07, 2015, 21:21:33 pm » |
|
Hehe kjenner vårfølelsen kommer krypende her. Tørt og fint på veien i Vestfold, men jeg ville ikke anbefale å kjøre uten filtere  Jeg har en liten plan om å få ned støynivået i bilen, og litt lenger opp i tråden la jeg ut et bilde med et alubend for å koble turboboksene inn mot et sentermontert filter:
 intake1.jpg (127.67 KB. 650x424 - vist 404 ganger.) . Jeg var ikke helt fornøyd med det, så jeg tok en runde på eBay og fant et par silikon-bend i stedet, og disse har mye skarpere vinkel:
 silicone hose 2.jpg (140.84 KB. 630x384 - vist 412 ganger.)
 silicone hose 1.jpg (147.33 KB. 630x399 - vist 418 ganger.) De kan kortes inn så de ikke treffer motorlokket, og filteret kan legges helt inntil viftehuset, men da går ikke høyre siden klar av det gode gamle Gene Berg åndetårnet, så jeg får vurdere litt hva jeg gjør. Må også finne en brukbar løsning for selve filteret i midten. Har kikket litt på nettet, og det finnes jo løsninger ala dette:
 filter.jpg (37.88 KB. 800x600 - vist 370 ganger.) Ellers så er jeg i gang med et lite 3d-printer prosjekt, så kanskje jeg kan lage et par endestykker og bruke et sylindrisk standard-filter.
|
|
« Siste redigering: mars 07, 2015, 21:34:15 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2118 på: mars 07, 2015, 21:43:36 pm » |
|
Og så måtte jeg prøve 7" felgene bak, og de sitter fortsatt som de skal 
 7tom 1.jpg (113.16 KB. 650x405 - vist 422 ganger.)
 7tom 2.jpg (148.01 KB. 650x532 - vist 394 ganger.) SÅ på mandag skal jeg få på litt gummi, så jeg er sikker på at dette går innafor før jeg legger på plastidip på disse også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2120 på: mars 10, 2015, 23:34:25 pm » |
|
Helt perfekt!
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2121 på: mars 10, 2015, 23:44:35 pm » |
|
Helt perfekt!
Enig. Ser ingen problemer med det der  Blir strøkent!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2122 på: mars 11, 2015, 01:08:56 am » |
|
ser bra ut ja, men det er ikke akkurat noe særlig klaring å snakke om... blir spennede å se når jeg begynner å kjøre med den, vet ikke hvor mye sideveis bevegelse det er i både dekk og hjuloppheng...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2123 på: mars 11, 2015, 08:51:20 am » |
|
Du vil ikke valse da? Bruker 45mm TB forresten ja. Flott installasjon!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2124 på: mars 11, 2015, 09:53:31 am » |
|
ser bra ut ja, men det er ikke akkurat noe særlig klaring å snakke om... blir spennede å se når jeg begynner å kjøre med den, vet ikke hvor mye sideveis bevegelse det er i både dekk og hjuloppheng...
Det er jo ikke akkurat ballongdekk du kjører med ser det ut som, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Du ser fort hvis det kommer noe merke på gummien. Dessuten har du vel svingaksel og så om noe så blir det bare bedre og bedre desto mer du svinger :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2125 på: mars 11, 2015, 10:33:52 am » |
|
ser bra ut ja, men det er ikke akkurat noe særlig klaring å snakke om... blir spennede å se når jeg begynner å kjøre med den, vet ikke hvor mye sideveis bevegelse det er i både dekk og hjuloppheng...
Det er jo ikke akkurat ballongdekk du kjører med ser det ut som, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Du ser fort hvis det kommer noe merke på gummien. Dessuten har du vel svingaksel og så om noe så blir det bare bedre og bedre desto mer du svinger :-D Er litt ballongdekk; det er 185/70, men med 7" felg er det en del strekk, så tror ikke det er altfor mye sideveis bevegelse. Og nei; det er IRS, så det er litt endring i camber, men ikke på langt nær så mye som med svingaksel 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2126 på: mars 11, 2015, 10:35:41 am » |
|
Du vil ikke valse da? Bruker 45mm TB forresten ja. Flott installasjon!
Takker  Er ikke så enkelt å valse, da innerskjerm og ytterskjerm er punktet sammen langs hjulbuen, så det er dobbel plate. Pluss at dersom jeg begynner å kødde for mye, sprekker antakelig lakken, og da er de doble platene veldig utsatt for rust. Håper å slippe rustsveising noen år til i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2127 på: mars 11, 2015, 10:45:27 am » |
|
Hva med å ta vekk noen mm med gods på anleggsflaten til felgen? Felgen er ganske tykk der etter hva jeg husker.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2128 på: mars 11, 2015, 10:51:10 am » |
|
Hva med å ta vekk noen mm med gods på anleggsflaten til felgen? Felgen er ganske tykk der etter hva jeg husker.
Støtter den, fres av 5 mm så trenger du aldri å bekymre deg!  Men ble nydelig stance da! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2129 på: mars 11, 2015, 11:02:02 am » |
|
det er helt klart en mulighet, har kikket litt på det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|