Knechten
|
 |
« Svar #60 på: april 16, 2010, 09:39:50 am » |
|
De eneste som får en halvkram av denne motorn er vel trafikkstasjonen, og dit skal den vel først åkkesom  Morsomt når det begynner å dra seg ihop å ligne en bil igjen, og for en bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #61 på: juni 22, 2010, 14:06:50 pm » |
|
Mye småting som har blitt gjort siden sist...nye bremsedeler fremre tromler, nye hjullager, overhalt bensinpumpe, flyttet over fjærpakke og spindler fra donorforstilling... I går kveld, etter en bedre grillmiddag og litt opprydning i låven, ble nyoverhalte tromler og bakplater fremme satt på. Bilen var omsider på fire egne hjul etter ganske så mange år i smådeler....! Måtte bare prøvemontere en skjerm for å se hvordan hvitsidene satt med Pumaen passe justert 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #63 på: juni 22, 2010, 23:14:42 pm » |
|
Nydelig 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #64 på: juli 23, 2010, 08:32:19 am » |
|
"....Men dina rattar er f**n meg ta nonting special!" (Ronny og Ragges sjekkereplikk...) Denne bilen var på veien helt frem til 1975, så denne har det blitt rattet mye med...og det synes. Rattet er nok litt slitent. men det får gjøre nytten inntil videre. Koblet sammen ratt/rattstamme og endeledd i går, så nå kan bilen rattes også. Forstillingsspissing kan nå gjøres med to fingre mens man drikker kaffe - er litt digg når nye deler kommer sammen  Ellers ble det litt re-svesing av seteskinner, samt gå over et par lekkasjer av girkasseolje....kan ikke få til alt på første forsøk....eller? 
|
|
« Siste redigering: juli 23, 2010, 08:34:25 am av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #65 på: juli 23, 2010, 08:39:59 am » |
|
Soltaket har stått ute i noen år....så det trenger nok litt bløt og kjærlig omsorg...
Har begynt å demontere og restaurere opp dette også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #66 på: juli 23, 2010, 08:45:28 am » |
|
En effektiv og god dag i går - mens jeg var i garasjen, satt min bedre halvdel hjemme og sydde opp nytt innertrekk til soltaket.  Kom hjem til dette synet  Det nye velourtrekket ble kjøpt inn på Hessich Oldendorff i fjor, kom over en dude som hadde en liten rull..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #67 på: juli 23, 2010, 09:45:02 am » |
|
Det vil jeg kalle ekstra service  Very nice!! (Har du forpliktet deg til å vaske badet et år fremover, eller hva er catchen?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #68 på: juli 23, 2010, 10:41:39 am » |
|
Time will show.....?  Mor får blomster i dag. Det er jo mer som trenger å sys senere.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #69 på: juli 23, 2010, 12:24:05 pm » |
|
Time will show.....?  Mor får blomster i dag. Det er jo mer som trenger å sys senere....  Hi hi:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #70 på: juli 25, 2010, 11:02:45 am » |
|
Du faar deg ein raa crusar her, Splitboy! Godt jobba solangt! Var ein viss forsjell paa nytt og gammalt soltaktrekk og  Gammle byen(vintage village) i 2010 faar ein tru?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #71 på: august 04, 2010, 07:44:16 am » |
|
Takk, Tistlo! Jeg hadde håpet, men ser nok at håpet for årets SCC svinner hen....blir nok billøs der i år  Men det går ihvertfall framover! Hadde en god kveld i 6V låven i går, dro ikke hjem før det begynte å lysne  Soltaket er nå satt sammen. Går litt "tregere" enn jeg kunne ønske meg, samt at duken var trang. Men da får den jo et fint spenn. Blir sikkert litt småjusteringer etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #72 på: august 04, 2010, 07:54:16 am » |
|
En av gledene ved å bygge opp en hønngammal boble er at den ikke har vanlige teleskopdempere bak....og de "levershocks'ene" som har sitti på bilen er litt slitne etter 25 år på veien...og gode slike er ikke til salgs hver dag.. Det ordnet seg veldig fint til slutt, jeg fikk tak i et meget bra sett kun 5 minutter hjemmefra. Etter litt febrilsk roting i delekassene fant jeg også de spesielle festeboltene til disse. Morsomt å endelig se de på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #73 på: august 05, 2010, 13:31:07 pm » |
|
En av gledene ved å bygge opp en hønngammal boble er at den ikke har vanlige teleskopdempere bak....og de "levershocks'ene" som har sitti på bilen er litt slitne etter 25 år på veien...og gode slike er ikke til salgs hver dag.. Det ordnet seg veldig fint til slutt, jeg fikk tak i et meget bra sett kun 5 minutter hjemmefra. Etter litt febrilsk roting i delekassene fant jeg også de spesielle festeboltene til disse. Morsomt å endelig se de på  Stiiilig:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #74 på: august 15, 2010, 23:31:09 pm » |
|
Sånne har jeg ikke sett før. Stilig. Skulle gjerne tittet nærmere på de der. Detta blir en flott bil!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #75 på: august 16, 2010, 08:01:50 am » |
|
En av gledene ved å bygge opp en hønngammal boble er at den ikke har vanlige teleskopdempere bak....og de "levershocks'ene" som har sitti på bilen er litt slitne etter 25 år på veien...og gode slike er ikke til salgs hver dag.. Det ordnet seg veldig fint til slutt, jeg fikk tak i et meget bra sett kun 5 minutter hjemmefra. Etter litt febrilsk roting i delekassene fant jeg også de spesielle festeboltene til disse. Morsomt å endelig se de på  Er det virkelig så langt unna som 5 minutter?  ? Trodde mer det var snakk om et realistisk steinkast av jentetypen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Wheeler
Supermedlem
    
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold
|
 |
« Svar #76 på: august 16, 2010, 11:59:18 am » |
|
Hvorfor er bremsene montert oppned bak ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #78 på: august 16, 2010, 12:50:10 pm » |
|
Bra spotta! Fordi det ikke er splittbremser på denne, men fra en -61 modell. Da er dette rette veien. Vurderte å "snu" bakplatene for å få "rett" look, men håndbrekkvaieren ble liggende litt ugreit, og i tillegg så synes jeg det er greitt å ha de stive bremserøra over torsjonsfjærene som på de nyere modellene, og ikke under slik som originalt. Lengre unna bakken... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #79 på: november 09, 2010, 20:57:45 pm » |
|
Lenge siden oppdatering nå....kort om hvorfor bilen fikk prosjektnavnet "Dead mans ride":
Bilen kom til Norge i 1958, og var da blå. Hvorfor den hadde byttet farge?
Den hadde blitt malt om etter en seriøs kræsj i fronten/inn fra høyre. Panser, begge framskjermer, res.hjulsbrønn og høyre side frem til A-stolpen er byttet til ovaldeler. (Delene har fortsatt rester av NOS-lakk, så de må ha vært nye den gangen). Vet ikke hva som skjedde med de som satt i bilen, men det er en stor bulk over frontruta på passasjersiden innvendig - og søkerlykten som satt i taket over føreren, ser ut til å ha blitt "bøyd vekk". Bilen ser ikke ut til å ha hatt belter, så noen har nok slått seg....
Bildet er av bilen min mens den var hos denne samme eieren.
|
|
« Siste redigering: november 09, 2010, 21:01:21 pm av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #80 på: november 09, 2010, 21:16:17 pm » |
|
En dag fikk eier en telefon fra den lokale landhandelen: "Du må komme, det har skjedd noe med faren din"
Da han ankom landhandelen, viste det seg at faren hadde fått et illebefinnende og falt død om mens han fylte bensin på bobla...
Jeg var og besøkte den samme landhandelen i sommer. Det er lenge siden siste gang døren ble stengt og lyset slukket i den butikken...men huset står der fortsatt. Den gamle bensinpumpa også =)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #81 på: november 09, 2010, 21:41:21 pm » |
|
Detaljene rundt hva som skjedde med bilen i Sverige, får jeg nok aldri vite. Men fra tiden i Norge fra den kom i 1958 og til den ble avskiltet i 1975 er mange historier kjent, har også flere bilder i tillegg til det over. Bilen hadde deretter en rekke eiere, som dog heldigvis solgte den videre som "hel bil". Takk til Oval57 som besøkte gamle eieren og fikk mange historier og bilder...Bilens originale 16" reservedekk ble også gjenfunnet i karens låve i 2006(!).
Jeg syntes bilen hadde en interessant og litt annerledes historie - og gitt historien falt navnet på "dead mans ride"...
Den gamle eieren var gammel, men fortsatt frisk og rask, og vi hadde håp om å besøke ham med nyrestaurert bil. Dessverre endte han selv livet sitt før tiden for et par år siden...
Jeg får ta med meg firkløver og harelabb når jeg en gang skal ut og kjøre......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #82 på: november 09, 2010, 21:51:04 pm » |
|
Med bilen går det sakte framover...alle skjermer er nå tilpasset og montert på... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
91jomoe
Juniormedlem
 
Innlegg: 86
Bosted: Andebu i Vestfold
|
 |
« Svar #83 på: november 10, 2010, 00:33:35 am » |
|
denne blei utrolig tøff i den fargen. dette må bli en ferdig bil:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #84 på: november 10, 2010, 00:48:27 am » |
|
Ser veldig lovende ut  Hvor har du kjøpt ytterduken til soltaket? Hvilken farge er det? "Tan"? Driver å funderer på hvilken farge jeg skal gå for selv...
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #85 på: januar 15, 2011, 19:39:02 pm » |
|
No gamle 6V greier får litt spa om dagen.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #86 på: januar 15, 2011, 21:10:10 pm » |
|
Ser ut som dei to klompane skal fort ront ja  Er det brunox du har behandla med?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|