Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #120 på: juli 04, 2010, 14:48:54 pm » |
|
Har en kompis som bruker en sånn sjefsstol til daglig, men jeg tror han synes det hadde vært mest praktisk å reise seg..  I dag begynte jeg klokken 07:20, og har begynt å pakke sammen nå 14:43. Har montert dypsump på ca. 2 liter, plugget returen fra oljepumpa, montert fullflow dekselet og lagd retur inn i blokka igjen. Malt kjøleblekket, + diverse og vasket grundig. Fikk montert Empi gradert reimskive i svart samtidig. Det som var mest arbeid, var dypsumpen. Skulle skru ut alle pinneboltene, men der jeg lå så jeg ikke at den ene pinnebolten hadde en mutter på toppen, så jeg stressa så mye med den ene bolten at den ble ødelagt. Måtte stappe filler oppi blokka og gjenge opp til ny bolt, og lage nytt hull i dypsumpen og. Men nå er det på plass, glemte mobilen hjemme(sikkert sure når jeg kommer hjem) så jeg skal ta bilder i morgen. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #121 på: juli 08, 2010, 13:50:53 pm » |
|
Ja, da er turbo snart ferdig tilpasset. Mangler å vri lagerhuset ca. 20 grader. Har modifisert originalinnsug(Vridd røret 5 grader) turbinutblås har fått ny vinkel, wastegatebraketten er endret, konstruert og CNC frest nytt slangefeste for originalinnsug, (har lagd noen ekstra hvis andre trenger) støtte for strukturell styrke på enden av forgasser er produsert i aluminium, grenrøret er tilpasset med nye bend og flens til turbo. Silikonslanger er innkjøpt, teflon til oljeinngang. Dette blir ikke cheapo... Bare for å snu lagerhuset litt måtte jeg kjøpe 100mm segeringstang til 250.-.... Kommer på over 10.000.- bare i deler... Men tror det blir bra til slutt. Alt dette skal på en uåpnet motor med verdi kr. 1.000.-. Temmelig vilt, men satser på å bygge en solid motor neste år, gjerne en 1641 med turbokam og lavere kompresjon. Ikke for nødvendigvis mer effekt, men større holdbarhet. Og da har jeg delene som "bolt on" 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #122 på: juli 08, 2010, 15:14:42 pm » |
|
stå på !! Er mange som heier på deg nå og som vil lære av dine erfaringer
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #123 på: juli 08, 2010, 15:20:28 pm » |
|
stå på ja.
en ting jeg har lurt på som kanskje du også har tenkt på er dette med varme.
En turbo blir nødvendigvis ganske varm, og de fleste som kjører litt trimmet VW vet viktigheten av å skille den kalde og varme siden på en luftkjølt motor.
Jeg kunne godt tenkt meg å bygge en turbomotor i Ghian, men er litt skeptisk til dette med varmen.
På meg ser det ut som eksosen og turboen din blir stående i den "kalde" delen av motorrommet ditt, og hvordan går det da både med temperaturen på innsugslufta og ikke minst kjøle-lufta?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #124 på: juli 09, 2010, 21:36:28 pm » |
|
Har bygd scoop foran hver bakskjerm med 100mm rør gjennom brannvegg,.sitter kanalvifte for kø kjøring Stor luftinntak over turbo, og 16 raders kjøler med termostatstyrt vifte. Så jeg har bare en lunken sone... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #125 på: juli 09, 2010, 21:39:50 pm » |
|
stå på !! Er mange som heier på deg nå og som vil lære av dine erfaringer Takk for det. Hyggelig å få svar på tråden. Syntes det ble stille en stund... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #126 på: juli 09, 2010, 23:25:23 pm » |
|
Vi følger med, vet du! Bare kjør på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #127 på: juli 11, 2010, 11:16:10 am » |
|
Nå har jeg kommet en del lengre. Har fått montert turbo med pakninger, alle slanger, og dratt rundt motoren for å se at oljetrykket er der. Har strammet en del koplinger, det lekker litt enda, men får i hvertfall slukket oljetrykkslampa.. Skal ut akkurat nå med en sveiser som skal få lukke porene i de dårlige sveisene mine. Ja, så er det forresten HELT tomt på konto, så jeg må jeg må klare meg med delene jeg har frem til jeg får et par lønninger 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #128 på: juli 11, 2010, 12:00:49 pm » |
|
Med dette tempoet er du jo snart på veien med ny farkost 
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #129 på: juli 12, 2010, 17:49:23 pm » |
|
Har gjort mye motorarbeid siste dagene ja... I dag har jeg lagd en rar del. "Bensinpumpeblockoffturboeksosbrakettbredbåndslambdauttakveivhusventilasjonsuttak." Skal ta bildet av den senere. Syntes den ble bra, men blir litt mer arbeid å skifte viftereim. (fire skruer ekstra) Montert WBX tenning, med wbx coil, idle control og tenningsmodul. Måtte SMS`e jalokey for å finne ut hvilke ledninger som skulle hvor, og da funket det. Holder på å lese meg opp nå for å finne grovinnstilling på tenning. Nå viser den ca. 8 grader når jeg drar rundt, magefølelsen sier det skal være ok. Så nå jobber jeg med å modde en trykkventil for å kunne justere hvor mye trykk som skal få lov til å påvirke vakumklokka, så jeg kan regulere nedtrekket med ventilen fremfor fysisk sperre på hall sensoren. Da er tanken at jeg kanskje får en optimal trinnløs justering på nedtrekket.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #130 på: juli 13, 2010, 00:22:34 am » |
|
Klarte å få fyr i kveld. Nå skal jeg ta et par dagers pause, så kan jeg begynne tuning. (Tenning, forgasser, veivhusventilasjon)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #131 på: juli 13, 2010, 07:29:45 am » |
|
Fantastisk!  Et tillykke er på sin plads..
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #132 på: juli 13, 2010, 07:36:35 am » |
|
Takker. Tenning viste 60 grader.. trodde ikke det var mulig å starte da.. Gleder meg til å få den justert inn.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #134 på: juli 13, 2010, 08:34:47 am » |
|
ja ja ja...  Har faktisk manfrotto stativ, og en haug med kamera. Men det var ikke stativfesteadapter på min HTC.. Skal ta noen snutter med fotoapparatet når jeg har kommet lengre med innstillinger. (Av motor)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ørjan Evensen
Medlem
  
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #135 på: juli 13, 2010, 11:40:36 am » |
|
Grattis med oppstart, Jan Olav!  Kjekt å se at du får det te, glede meg te fortsettelsen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #136 på: juli 13, 2010, 13:57:50 pm » |
|
Takk for det Ørjan. Kanskje denne også havner på planet ditt 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ørjan Evensen
Medlem
  
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #137 på: juli 13, 2010, 14:12:04 pm » |
|
Det verken håpe eller tror eg ikkje  Kjekt med framgang! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #138 på: juli 13, 2010, 16:38:17 pm » |
|
glede meg te å sjå forsettelsen på dette 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn_e
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted: Rjukan
|
 |
« Svar #139 på: juli 15, 2010, 12:25:11 pm » |
|
Gratulerer med oppstart. Morro å se at det er noen som får det til Lykke til videre, følger spent med. Mvh Bjørn
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #140 på: juli 15, 2010, 15:07:52 pm » |
|
haha - så bra Det der er god knall og et skikkelig vitamin innsprøyt til alle oss som sitter på gjerdet med turbodeler i boden  Gratulerer, fortalte jentungen på 5 1/2 at det var mannen som snakket "utenlandsk" som hadde fått start på motoren sin, tror ikke helt hun skjønte begeistringen min over det men hun husket at det var han med musikken mvh hans martin
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #141 på: juli 15, 2010, 19:08:28 pm » |
|
Fabulous!!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #142 på: juli 15, 2010, 20:05:42 pm » |
|
det der såg jo riktig så bra ut:) stao pao
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #143 på: juli 16, 2010, 08:14:08 am » |
|
Takker og bukker  Nå skal jeg på tess og kjøpe litt slanger og klemmer, og prøve å lage en aluåndeboks så jeg får plassert den oppå viftehuset. Legger innganger fra topper høyt, retur til bensinpumpehålet lavt, og kjører en vakumslange inn i toppen av luftfilteret for å hjelpe systemet med luftinga. Håper på den måten at jeg får et selvtømmende åndesystem?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #144 på: juli 16, 2010, 08:20:46 am » |
|
om du tar vakum fra manifold.til ånde boks.. må du ha en enveisventil på slange.. ellers får du trykk der og når du lader.. på min onde boks har eg en som står fra manifold me en enveis ventil fra en bremseklraft forsterker. og en slange som går inn forran turbo... da har eg godt sug iånde boks før og under ladtrykk^:) lite tips bare.. sko fått laget meg en ny større åndeboks eg. tar du på deg oppdrag?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #145 på: juli 16, 2010, 09:10:15 am » |
|
Har lest at å ha ånding i luftfilter osv drar ned oktan tallet med ca 2-3 hakk, kanskje noe å tenke på ang tenningsbank...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #146 på: juli 16, 2010, 09:44:03 am » |
|
stemmer det.. bare og ha litt lavere tenning..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #147 på: juli 16, 2010, 10:13:47 am » |
|
Gratulerer med oppstart. Goe mann...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #148 på: juli 16, 2010, 12:16:43 pm » |
|
om du tar vakum fra manifold.til ånde boks.. må du ha en enveisventil på slange.. ellers får du trykk der og når du lader.. på min onde boks har eg en som står fra manifold me en enveis ventil fra en bremseklraft forsterker. og en slange som går inn forran turbo... da har eg godt sug iånde boks før og under ladtrykk^:) lite tips bare.. sko fått laget meg en ny større åndeboks eg. tar du på deg oppdrag?
Det var derfor jeg tenkte å ta fra luftfilteret.. Skal være mye galt før det blir trykk der  Har noen alukanaler i 3mm som har dim ca. 80x40mm tenkte det var greit å bruke. Lag en skisse og send over, så kan jeg kikke.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #149 på: juli 16, 2010, 12:17:39 pm » |
|
Har lest at å ha ånding i luftfilter osv drar ned oktan tallet med ca 2-3 hakk, kanskje noe å tenke på ang tenningsbank...
Eller fylle 98 blyfri..?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|