KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #120 på: november 06, 2010, 20:38:55 pm » |
|
PLANEN er å kjøre N/A på denne .. først får kjøling og alt på stell men dette oppsettet er jo grymt for turbo.. har også sveist på ett par nipler til litt MAP sensorer etc . tilfelle 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #121 på: november 06, 2010, 22:46:51 pm » |
|
Thumbs up Jørn! Artig å følge utviklinga 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #122 på: november 07, 2010, 00:20:20 am » |
|
PLANEN er å kjøre N/A på denne .. først får kjøling og alt på stell men dette oppsettet er jo grymt for turbo.. har også sveist på ett par nipler til litt MAP sensorer etc . tilfelle  Klarer ikke holde deg, nei. Det som slår meg er at dette kan bli en fin anledning til å få til en liten back-to-back sammenliking. Vi ser ut til å ha omtrent samme målsetning når det gjelder effekt, og vi legger opp til samme oppsett i bunn med en std wbx veiv og 94mm syllindre. Jeg står og vakler melleom en Raptor kam og den CB kammen du har for salg, og jeg skal bruke SuperFlo topper. mens du skulle bruke w130(?) og porta wbx topper. Og så har du et stili oplegg med tre plenum, mens jeg er i ferd med å lande på individuelle TB per innsugskanal. Spørsmålet blir hvem som oppnår best effekt, og ikke minst kjørbarhet. Gir meg et aldri så lite puf fi baken for å få min egen klar i løpet av vintere det her  En annen ting, er dette med kjøling vs smøring i toppene. Ser du for deg at vippene blir smurt på "vanlig" måte via støtstengene, og helt separert fra oljekjølesløyfa, eller kopler du sammen kjøle- og smøresystemet? Poenge med spørsmålet var at dersom du ser for deg å kjøle den "vanlige" oljestrømmen med en T1 kjøler i doghouse, og kopler sammen småring og kjøling i toppene i en egen krets, vil jo kjølebehovet for den "vanlige" kretsen bli mindre, da olja ikke er innom toppene, samtidig som du får dobbel effekt på toppene, ved at de er en del av luftstrømmen fra vifta, samtidig som du har en egen ekstern kjølekrets. Har trua på det der...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #123 på: november 07, 2010, 13:34:18 pm » |
|
kretsen for oljekjøling skal ikke ha noe med smøring av motoren ellers å gjøre ser ingen grunn til å koble dette sammen det blir kun en egen krets som går igjennom toppene , gjennom egen kjøler/filter , så tilbake i sumpen har ikke bestemt meg for kam enda. anng innsugsopplegget så er det brukt 2mm plate og 1 mm rør. skal nok mye til att dette buler ut
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #124 på: november 17, 2010, 22:29:24 pm » |
|
fått rotet litt mere her. fikk tak i et bøssent doghouse med vekselstrøm valgte å vri dynamoen 90 grader pga att det blei litt trangt ved koblingene til regulator. dynamoen får jo kjølelufta fra viftehuset så leste jeg i en rep bok att dynamoen måtte stå kun i en stilling, så blei litt mekk på blekkt i bakkant til dynamo. ellers måtte jeg bygge om reimhul til mindre type da oljepumpa kom i konflikt med det originale reimhulet. brukte ett WBX reimhjul som utgangspunkt og monterte på reimhjulet fra en WBX vannpumpe. pga utvekslinga på vifta så må jo da reimhjulet på dynamoen også minskes, snoket litt i haugen og fant en type 3 dynamo og der satt det mindre reimhjul som passet rett på vekselstrømsdynamoen.  så da er vift utvekslinga nesten tilbake til originalt. ellers nesten all kjøleblekk tilpasset, gjenstår noe småting + sanblåsing av blekk og doghouse. også prøvemontert ett eksos anlegg jeg harr hatt på hylla i noen år fra en tidligere WBX motor
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #125 på: november 25, 2010, 01:16:35 am » |
|
venter på noen deler , så da fikk litt tid til å se på svinghjulet , blir EDIS tenning og siden jeg ikke har fres i møkkakjeller'n så blei det skyvelør, stålpasser og Biltema bormaskin til å lage "triggerhjulet" i svinghjulet.  måtte tette de 2 hulla for det originale tenningspunkt sensorgreiene og brukte tig'en til å sveise hulla, men det blei så sykt hardt att gikk med noen bor for å få opp de 3 hulla gitt... men ellers blei det ok.blir en skjult og stabil løsning
|
|
« Siste redigering: november 25, 2010, 01:18:16 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #126 på: november 25, 2010, 10:50:29 am » |
|
glimrende, har du en tegning på hvor "ikke-hullet" skal være for å treffe med sensoren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #127 på: november 26, 2010, 01:40:01 am » |
|
den er jo 90 grader ettet TDC. så da satt jeg på reimhjulet.fant TDC , vrei motor 90 grader mot normal retning og laget ett merke gjennom hullet til sensor. merket er der "missing tooth" skal være då må man måle ut hvor man skal borre, bare tenke att "missing tooth" er en Høyde ..ikke ett hull, så blir det riktig. holdt på å gjør motsatt.
ellers gjorde jeg i stand ett 215mm svinghjul i kveld på sammen måte, i tillegg til 228mm. hullene som man fester trykkplata i er tydeligvis borret på forskjellige steder på div svinghjul og på 210/215 mulig også 200mm svingjul må man ta hensyn til disse. jeg måtte flytte hullene ca 2 grader . og da blir tenninga "feil" ,med tilsvarende. men dette korrigeres bare i tabellen eller "sensor offset".
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #128 på: november 26, 2010, 01:41:28 am » |
|
ahhh, smart, Takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #129 på: november 26, 2010, 09:07:26 am » |
|
Hvor nøye klarer du å være på denne måten? og hvor nøye er det nødvendig å være?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #130 på: november 26, 2010, 10:46:18 am » |
|
hvis du tenker på om avstanden mellom hulla blir nøye nok eller utformingen av "tennene"? har tilsvarende på racebussen, men der er hulla frest. og det virker som bare F ellers har jeg kikket på mange andre løsninger som funker bra. bl.a stål stifter presset inn i reimhjul,
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #131 på: november 26, 2010, 23:21:20 pm » |
|
been busy drilling.  tenkte det var lurt å lette svinghjulet litt. så da blei det dreiing og borring. kom ned på 4.2 kg
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #133 på: november 26, 2010, 23:28:08 pm » |
|
clas ohlson bor ruler!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #134 på: november 27, 2010, 02:28:34 am » |
|
been busy drilling.  tenkte det var lurt å lette svinghjulet litt. så da blei det dreiing og borring. kom ned på 4.2 kg Hva skal dette forestille ? Patentbånd med startkrans ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #135 på: november 27, 2010, 02:44:24 am » |
|
han frode har sånn letta svinghjul på GT3RS 'sin , og den går fort så da tenkte jeg å he det på boblå!. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4148
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #136 på: november 27, 2010, 11:57:07 am » |
|
Da må ha sånt på 1200'en min 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #137 på: november 27, 2010, 13:11:07 pm » |
|
det er bare å borre i vei! husk av balansering etterpå banket ut feste til sensoren og borret det opp til EDIS str.
ellers lurer jeg litt på valgt kompressjon, om det er litt i høyeste laget for exprimentmotor? mulig ~11:1 er noget høy da det vel lager mye unødvendig varme... litt usikker der , men skal jo ha e-85 som går en del kaldere.
fant denne tabellen for komprimering av luft som tar utgangspunkt i ca 25 grader:
8:1 compression -- 400° C (751 deg F) 10:1 compression -- 457° C (854 deg F) 12:1 compression -- 506° C (943 deg F) 18:1 compression -- 625°C (1157 deg F)
blir kanskje ikke så ille da E85 går ca 100 grader lavere temp??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #138 på: november 27, 2010, 13:13:55 pm » |
|
sensor
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #140 på: november 27, 2010, 16:26:10 pm » |
|
statisk
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #142 på: november 27, 2010, 17:56:58 pm » |
|
sensor
må du ha et avstandstykke eller noe for sensoren, så den ikke går for langt inn? kommer ikke i konflikt med viftehuset?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #143 på: november 29, 2010, 10:21:36 am » |
|
hvis du tenker på om avstanden mellom hulla blir nøye nok eller utformingen av "tennene"? har tilsvarende på racebussen, men der er hulla frest. og det virker som bare F ellers har jeg kikket på mange andre løsninger som funker bra. bl.a stål stifter presset inn i reimhjul,
Tenkte på avstanden. Runde hull er vel ok sikkert det er ikke sensoren rund da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #144 på: desember 02, 2010, 23:24:48 pm » |
|
ja må ha avstanshylse. det lager jeg når svinghjul er ferdig shimset. anng hullene så spiller det liten rolle da selve "innmate" i sensorer kun er noen få mm så den vil NESTEN se en rett kant ellers har jeg beholdt forholdet mellom tann og mellomrom sån nogenlunde
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #145 på: desember 02, 2010, 23:29:09 pm » |
|
ellers regnet litt på kompen . med en org 2,1 112hk (original kam) så er dynamisk komp ca: 9.3 med bittelitt økt statisk og VZ-25 kam så blir den dynamiske ca : 9.36 så da blir det ganske likt.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #146 på: desember 02, 2010, 23:31:06 pm » |
|
flotters.
men man tenker på mye rart og en ting som slo meg er at et vanlig 36-1 triggerhjul har 35 tenner, så er det en "missing tooth", men slik du har gjort det, så har du en laaaaang tann i stedet. Gjør det noen forskjell for EDIS-modulen, eller kjører du tenninga rett fra MS, så du fikser det derfra? VR-sensoren reagerer vel bare på endringen, altså overgangen fra luft til stål og omvendt, så kanskje det ikke betyr noe?
mye rart en ligger våken om natta og tenker på gett...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #147 på: desember 02, 2010, 23:36:08 pm » |
|
har fått sjekket opp ett sett med råder og lettet de + justerte alle til samme vekt da det varierte ett par gram  fikk de ned fra 663g(den tyngste) til 598g uten altfor drastiske metoder. 260g redusert bevegelig masse også tok jeg en runde med Cheap'O shoot peening (sandblåsing......  )
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #148 på: desember 02, 2010, 23:39:01 pm » |
|
flotters.
men man tenker på mye rart og en ting som slo meg er at et vanlig 36-1 triggerhjul har 35 tenner, så er det en "missing tooth", men slik du har gjort det, så har du en laaaaang tann i stedet. mye rart en ligger våken om natta og tenker på gett...
nei det har jeg da ikke? (håper jeg) tennene er jo baksiden av svinghjulet og hullene blir jo da samme som "ikke tennene" for hvis du ser på bildet til venstre er det fjernet en extra "tann" som er missing tooth
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #149 på: desember 02, 2010, 23:42:43 pm » |
|
ahhh da kan jeg sove bedre  sorry my bad
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|