holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #120 på: desember 17, 2015, 17:58:50 pm » |
|
Topper er helt ferdige om sider og tror det blir bra. Er det forresten vanlig å bruke tallerken på ventilene når man bruker pauter vippetøy?
Fikk du noen gang svar på dette spm? Jeg har samme vipper, men kjører uten lash caps. Noen som vet noe mer om dette? Uten på min
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #121 på: desember 17, 2015, 22:04:40 pm » |
|
Tja, skal bruke vipec og kjøre tenning og sprut via den. Har ikke peiling på sprut og ikke brut tid på å sette meg inn i det enda.
Monterte med lash caps.
Knasten. Eneste jeg ikke er fornøyd med er pinneboltene. Skal originalt trekkes til 50nm begynte å trekke opp mot 75nm men da røyk den ene. Heldigvis slapp jeg å demontere blokka. Trakk de etterpå til 65 nm. Skikkelig sugen på noe bedre men har ikke lyktes me då få tak i raceware eller oettinger. Raceware kan lage, men koster noe helt vannvittig.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #122 på: desember 18, 2015, 09:00:36 am » |
|
Tja, skal bruke vipec og kjøre tenning og sprut via den. Har ikke peiling på sprut og ikke brut tid på å sette meg inn i det enda.
Monterte med lash caps.
Knasten. Eneste jeg ikke er fornøyd med er pinneboltene. Skal originalt trekkes til 50nm begynte å trekke opp mot 75nm men da røyk den ene. Heldigvis slapp jeg å demontere blokka. Trakk de etterpå til 65 nm. Skikkelig sugen på noe bedre men har ikke lyktes me då få tak i raceware eller oettinger. Raceware kan lage, men koster noe helt vannvittig.
Jeg hadde samme opplevelse på mine. 10mm. Strammet alle opp mot 75nm veldig gradvis og forsiktig, men den ene ville ikke løse ut.. Satte ned moment til 65 på denne, det holdt. Jeg tar sjansen på at det holder.. Jeg bruker også pauter og lashcaps, men tror tallerknene mine er lavere.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #123 på: desember 18, 2015, 11:36:43 am » |
|
75nm?
Hvor har dere disse momentene fra?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #124 på: desember 18, 2015, 11:48:56 am » |
|
Mine 10mm ble nå dratt til med 3,7-3,8kg...
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #125 på: desember 18, 2015, 13:04:18 pm » |
|
til ref: Pinnebolter er vanligvis 8.8 kvalitet. Tiltrekningsmoment med oljete gjenger er 25nm for M8 og 49nm for M10 Hvis bolt eller mutter eks er elforsinket, kadmiert eller lignende senker du momentet med 20%.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #126 på: desember 18, 2015, 13:41:09 pm » |
|
wbx pinneboltene er 12.9 kvalitet står merket på enden også har de har 7mm stamme. jeg fikk Lynet til å beregne max strekk i de ved bruk av grader som tiltrekking. som har funket bra på de 2 siste motorene. . som er mere nøye en moment da man jo fjærner friksjon som kan påvirke resultatet. siden det er forskjellige lengder blei det forskjellige grader på pinneboltene. ved bruk av org 50nm moment så løftet toppene seg på ca 1.4 bar på det oppsettet mitt med grader holdt det tett på max 1.5 bar som jeg har kjørt du kan bestille div lengder fra bugpack. f. eks 10mm bolter og sette inn innsats i blokka.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #127 på: desember 18, 2015, 14:15:00 pm » |
|
Jøss!
Med 40nm på kvalitetssylindre fra Autocraft så opplevde jeg en økning i leak. Dette er da på 94mm sylindre. De presses til å bli urunde er min teori. Kjører utelukkende 8mm Raceware på mine motorer og på 2332 motoren har jeg 30nm og 1.7bar med trykk. På lillemotoren har jeg langt mer trykk men ikke særlig mer moment på pinneboltene. Til info har Niklas testet hvor langt originale pinneboltene rekker med originalt moment og der begynte toppene å løfte på 3 bar.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #128 på: desember 18, 2015, 15:08:35 pm » |
|
tror man merker det lettere på en wbx att toppene løfter siden syl trykket da går ut i kjølesystem med de følger det får. på en luftmotor kan man vel ha svak lekkasje uten å merke noe som helst. og sylindertrykket er jo det som teller. ikke ladetrykk i seg selv. sylindertrykk kan jo leses av i motorens moment. de 2 siste motorene mine har det ligget på ca 550-600nm (1.5 bar ladetrykk).
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #129 på: desember 18, 2015, 15:41:30 pm » |
|
pinnebolten kan jo hatt pitting etter rustskade disse kan jo da også. ryke ved normalt moment
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #130 på: desember 19, 2015, 04:43:50 am » |
|
Får se hvordan det funker slik det er nå. Blir overrasket om det ikke dukker opp noen andre utfordringer også. Har ikke helt troen på at alt blir perfekt med en gang. Får vurdere bugpack når motoren må opp igjen.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #131 på: desember 19, 2015, 12:15:00 pm » |
|
bare å se seg litt begrenset på effekt det
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #132 på: desember 21, 2015, 09:22:10 am » |
|
75nm?
Hvor har dere disse momentene fra?
-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi) Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm. Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #133 på: desember 21, 2015, 09:35:33 am » |
|
75nm?
Hvor har dere disse momentene fra?
-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi) Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm. Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm. Takk. Har du målt leak etter at du dro til med det momentet? Keep on with the good work! Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #134 på: desember 21, 2015, 10:41:58 am » |
|
75nm?
Hvor har dere disse momentene fra?
-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi) Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm. Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm. Takk. Har du målt leak etter at du dro til med det momentet? Keep on with the good work! Mvh BB Nei, men det blir vel ikke riktig allikevel så lenge ingenting har satt seg.. Men hadde jo vært greit å prøvd. SOA kjøpte en sånn leakdown tester. Skal sjekke neste år. (Vi feirer julen i Venezia i år  )
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #135 på: januar 09, 2016, 18:24:10 pm » |
|
Motor er inne i bil og jeg har begynt å endre det jeg har gjort før. Sveist inn flex i eksos og Vband for å kunne dele den mer opp. Har også ferdig oppheng for lyddemperen. Går sakte men sikkert......
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #136 på: januar 12, 2016, 23:05:26 pm » |
|
Har lekt meg litt som rørlegger igjen og forhåpentligvis er rørene til vannkjølinga ferdig. Eksos mangler kun stussen, men den får jeg ta når bakparten er på. Fått lagt AN16 røret fra tørrsumptank til pumpa ferdig. En av få deler som ikke er modifisert er dynamo og braketter til denne. Skal begynne å montere tilbake innsug etc. fremover
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #137 på: januar 18, 2016, 18:21:45 pm » |
|
Fått på plass litt småting. Coiler er på plass, oljefilter, innsug med dyser etc. Har også veid bilen og foreløpig er det 792 kg, men det er uten olje og kjøleveske og endel ikke låst til plassering ting. Da vet jeg hvor jeg skal plassere de neste tingene som skal monteres. Stikkordet er fremdeles fremover.......
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #138 på: januar 18, 2016, 18:39:35 pm » |
|
Dette ser veldig bra ut!
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #139 på: januar 18, 2016, 19:16:08 pm » |
|
Supert arbeid :-)
Sikkert ett par kilo å spare ved bruk av en mindre dynamo !
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #140 på: januar 18, 2016, 19:49:17 pm » |
|
Takk, ja, har tenkt på å bytte dynamo, men det ble den enkle kjappe løsningen nå og bolt on :-)
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #141 på: januar 24, 2016, 15:52:11 pm » |
|
Gjort litt småting i det siste også. Fått montert opp alt av bensinslanger og bensintrykksreg. Montert ferdig oljeretur til tørrsumptank bortsett fra en manglende fitting. Det var fra før slik at man måtte flippe fronten for å fylle drivstoff, slik blir det ikke nå. Har sveist ferdig og borret hull til påfylling. Har nå¨fått oversikt over vakuum/trykkslanger så det må bestilles inn. Deretter er det å leke elektriker.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
64notch
Medlem
  
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #142 på: januar 26, 2016, 20:13:07 pm » |
|
Dette ser jaggu bra ut Kim 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #143 på: mars 08, 2016, 21:42:53 pm » |
|
har ryddet en del i elektrisk i det siste og inn med moderne teknologi. Noe av styringen til motoren. Har også hatt væsker på bilen og fått en sluttvekt på det hele. Blir ganske nøyaktig 850 kg vektfordelingen er 42% front og 58% bak.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
|