BERGER
|
 |
« Svar #270 på: mars 06, 2014, 12:05:15 pm » |
|
Du er jammen nøye Vegard, dette blir Kanoon!
Jeg prøver å være så nøye jeg kan  . Jeg har bygd noen biler før og ønsker å gjøre det bedre for hver gang. I tillegg er dette en hobby, og da har jeg god tid til både kjipe og morsomme tider i løpet av et prosjekt. Jeg prøver å motivere meg med at det går fremover og at resultatet forhåpentligvis blir som tegningen jeg har i hodet og på veggen hjemme. Planen med prosjektet er også at jeg skal gjøre absolutt alt selv utenom en del maskineringsarbeid som jeg ikke har maskiner til. Skapergleden er noe av det viktigste her.. Det er en innstilling jeg digger 100% !!! Ti tomler opp for flott arbeid! 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #271 på: mars 07, 2014, 10:53:34 am » |
|
FOR EN FET FARGE! Detta blir helt sjef
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #272 på: mars 07, 2014, 18:45:46 pm » |
|
Bra du viser oss hvordan det egentlig skal gjøres Vegard!!
|
|
« Siste redigering: mars 08, 2014, 01:03:07 am av JS »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #273 på: mars 07, 2014, 23:45:34 pm » |
|
Får håpe det dukker opp flere biler med samme tema i løpet av de neste årene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #274 på: mars 08, 2014, 00:56:14 am » |
|
Veldig hyggelige tilbakemeldinger. Takk og takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #275 på: mars 10, 2014, 13:13:39 pm » |
|
Var en tur i garasjen i går også, men glemte kameraet, så ingen bildebevis.
Dreit på draget en del ganger i går. Først prøvde jeg å slipe litt på tunellen. Ville ha bort noen siig før jeg matet på med ren klarlakk. Det endte med mange sølvfargede flak-korn. Dritt.
Neste på planen var å dynke disse med mer flake. Endte med flere siig. Dritt.
Deretter la jeg 7 strøk med ren klarlakk. Nå bør det være noe å slipe på.
Får se i kveld hvordan dette har blitt. Nå er det så mye flake på at det er 100% dekket. Basefargen er ikke synlig gjennom alle lagene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #276 på: mars 11, 2014, 22:16:06 pm » |
|
Bildebevisene viser ikke stort. Det er faktisk 7 lag klarlakk mer på tunellen nå enn forrige bilde, og litt mer flake  . Neste gang blir det forhåpentligvis litt våtsliping eller lakkering av undersiden. Neste bilde viser en ny runde med sliping. Nå er det bart metall på alle smådeler som skal på bunnplata. Har kommet ganske langt allerede. Kanskje halvveis. Bildet viser en av mange deler på et pedalsett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #277 på: mars 20, 2014, 21:40:26 pm » |
|
Onsdag hadde jeg fri og dermed en hel dag i garasjen.
Først har jeg fått våtslipt hele oversiden av bunnplata. Jeg har slipt ned sigene på tunnellen og da ble alle kornene blanke, som forventet. Disse må derfor dekkes på nytt med mer flake. Det må handles inn mange flere bokser enn forventet.
Jeg har også vært uheldig og slipt gjennom den svarte fargen på bunnplata. Her må jeg flekke litt før klarlakkstrøket.
Ellers ser det ganske så bra ut på oversiden av plata.
Jeg fikk snudd plata for lakkering under. Fikk også tatt med en haug med smådeler som også trengte et strøk svart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #278 på: mars 20, 2014, 21:42:40 pm » |
|
Fler bilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #279 på: april 01, 2014, 23:17:03 pm » |
|
Litt videre med lakkering i kveld. Det er noen deler som blir gjort på nytt da det er noen sig. Sakte fremover mens jeg venter på litt flake i posten. Det er på tide å starte montering snart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #280 på: april 02, 2014, 08:55:58 am » |
|
Dette ble veldig flott! Men ser du har lakket trommel på innsiden. Har du en smart metode for å pusse bremseflaten blank? (Har nemlig noen tromler jeg skulle gjort tilsvarende...)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #281 på: april 02, 2014, 09:27:57 am » |
|
Dette ble veldig flott! Men ser du har lakket trommel på innsiden. Har du en smart metode for å pusse bremseflaten blank? (Har nemlig noen tromler jeg skulle gjort tilsvarende...)
Maskere først? 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #282 på: april 02, 2014, 10:35:31 am » |
|
Dette ble veldig flott! Men ser du har lakket trommel på innsiden. Har du en smart metode for å pusse bremseflaten blank? (Har nemlig noen tromler jeg skulle gjort tilsvarende...)
Jeg har maskert bremsebanen. De er fremdeles blanke og fine under litt lakkert tape  Hvis du mente rustne gamle tromler, så ville jeg vurdert å dreie de først. Da blir banen fin.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #283 på: april 02, 2014, 10:41:59 am » |
|
Dette ble veldig flott! Men ser du har lakket trommel på innsiden. Har du en smart metode for å pusse bremseflaten blank? (Har nemlig noen tromler jeg skulle gjort tilsvarende...)
Jeg har maskert bremsebanen. De er fremdeles blanke og fine under litt lakkert tape  Hvis du mente rustne gamle tromler, så ville jeg vurdert å dreie de først. Da blir banen fin. Om de er rustne inni, så kan du jo pusse de rene inni med negerkuse, så lakke, og så dreie banen etter lakk?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #284 på: april 02, 2014, 11:38:29 am » |
|
Dette ble veldig flott! Men ser du har lakket trommel på innsiden. Har du en smart metode for å pusse bremseflaten blank? (Har nemlig noen tromler jeg skulle gjort tilsvarende...)
Jeg har maskert bremsebanen. De er fremdeles blanke og fine under litt lakkert tape  Hvis du mente rustne gamle tromler, så ville jeg vurdert å dreie de først. Da blir banen fin. Hehe... Litt klønete formulert merker jeg. Ja, har litt rust etc på banen. Får se om jeg får montert de i dreiebenken. Evt får jeg sette det bort. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #285 på: mai 05, 2014, 23:06:26 pm » |
|
Da har det skjedd litt siden sist. Bunnplata er ute av lakkrommet og plassert på bukker, klar for montering.
Først er det tid for girkasse. Det er lenge siden dere fikk spec`s på denne så da repeterer jeg litt:
Bygget av KCR og har følgende:
3.88 r/p 4.25 Erco 1 gir 2.46 Erco 2 gir 1.70 Erco 3 gir 1.32 Erco 4 gir Superdiff SAW aksler
Det eneste jeg trenger å gjøre her er å montere drivaksler.
Bilde 1, girkasse med tilhørende aksler og låseringer Bilde 2, kronhjul, fulcrumplater, aksel montert sammen Bilde 3, festet med 2 stk låseringer Bilde 4, girkasse montert på bunnplata Bilde 5, girkassefester Bilde 6, 26 mm fjærer Bilde 7, 26 mm fjærer prøvemontert
Det er utrolig deilig å montere noen deler. Jeg brukte så lang tid jeg kunne mens jeg skrudde delene sammen i kveld. Ren nytelse og terapi etter all sliping og lakkering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #286 på: mai 07, 2014, 08:19:41 am » |
|
Diggbart! Spennende valg av 1. gir 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #287 på: mai 09, 2014, 12:55:40 pm » |
|
Diggbart! Spennende valg av 1. gir  Enig. Veldig kort. Nå har jeg kun selgers ord på spec`s og vi vil få fasiten når bilen er ferdig og eventuelt når kasse ryker første gang og skal bygges på nytt. Håper det stemmer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #288 på: mai 09, 2014, 13:05:34 pm » |
|
1 gir er wheelie vennlig og det er jo viktig på en bil som dette. Nå må vi få se detaljbilder av nyrestaurerte skruer og bolter  -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #289 på: mai 09, 2014, 13:13:25 pm » |
|
1 gir er wheelie vennlig og det er jo viktig på en bil som dette. Nå må vi få se detaljbilder av nyrestaurerte skruer og bolter  -BB- Neste gang kommer det mer info rundt dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #290 på: mai 09, 2014, 14:33:21 pm » |
|
Du skal nappe fort i spaken med det førstegiret der!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #291 på: mai 13, 2014, 22:55:21 pm » |
|
Litt videre i dag. Jeg har vasket skruer og bolter, montert pedalsett, montert det lange bremserøret og rengjort giroverføringen. Det var meningen å skifte pakningen som denne girstaget ligger i, men det var faktisk ingen der fra før. Skal det være en slik på denne bilen?
Bilde 1, Gjenget opp på grunn av mye lakk i veien. Bilde 2, Pedalsett klart for montasje Bilde 3, Pedalsett montert, clutchvaier på plass Bilde 4, Pedalsett montert. Sjekk nyvaskede bolter. Bilde 5, Bremserør montert med gjennomføringsgummi Bilde 6, Skru og boltvaskeriet. 10 poser med sitronsyre og 3 liter vann i kok. Rene på 4 timer. Bilde 7, Giroverføring-stag rengjort og klart for montering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #292 på: mai 13, 2014, 23:10:54 pm » |
|
ja Vegard ingen foring på gamle Bobler da kom nok i 60eller 61.
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #293 på: mai 14, 2014, 07:16:52 am » |
|
ja Vegard ingen foring på gamle Bobler da kom nok i 60eller 61.
Aha, det forklarer saken 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #294 på: mai 20, 2014, 23:10:11 pm » |
|
Ny dag og masse småting gjort.
Det lange girstaget er montert igjen og det har kommet på urethankobling mellom stag og girkasse. Har også fått på det første av alle Dynosoar delene på prosjektet. En girspak med Dean Lowry sitt patentnummer. Dette vil jeg tro er en spak med en god blanding av DDS og ARPM.
Jeg har også fått på flere bremserør, slanger, gasswire, utløserlager og masterpumpe.
Forstillingen er også påbegynnt. Jeg har kappet av de originale festene på en forstilling. Disse skal brukes for å feste aluforstillingen. Foreløpig ser det veldig bra ut. Tror det holder lenge bare ved å skru fast, men jeg tror et par sveiseperler i forstillingen slik at den ikke kan vandre sidelengs. Tror jeg også skal lakkere forstillingen svart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #295 på: mai 20, 2014, 23:19:09 pm » |
|
Jeg har nesten hvert år hatt et sideprosjekt som jeg kan plukke på når tiden strekker til. I år er det lysten på å være med på grusrallyet på SCC som frister. Jeg og Fritte aka California Blue skal forsøke å skremme opp en motor og få den kjørbar til SCC. "Uheldigvis" kommer det en ny arvtager i løpet av et par uker så jeg må vel innrømme at dette kan bli vanskelig å få til. Ser an..
Bilen er en tidlig 55 og motoren blir en høykomprimert 30 hester med 2 gassere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marbel
Seniormedlem
   
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #296 på: mai 21, 2014, 07:29:37 am » |
|
Nice oval!  Bare lurte på noe ang den gearoverføringen...skrudde du bare fast urethanforingen eller borret du nye guidehull som skruene står i? Skal gjøre det samme i min bil og lurer på om det holder med å bare tighte skruene.... Veldig kult prosjekt btw!! 
|
|
|
Loggført
|
57mod Type1 HVK Rallye 63mod Karmann Ghia Coupe
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #297 på: mai 21, 2014, 08:49:29 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #298 på: mai 21, 2014, 09:39:32 am » |
|
Nice oval!  Bare lurte på noe ang den gearoverføringen...skrudde du bare fast urethanforingen eller borret du nye guidehull som skruene står i? Skal gjøre det samme i min bil og lurer på om det holder med å bare tighte skruene.... Veldig kult prosjekt btw!!  Takk. Dette er en gammel type kasse med skiftegaffel som passer rett på med hullene på samme sted. Jeg har sett andre med hullet som ikke liner opp på spesielt 1300s kassene. Hvis hullene ikke liner opp ville jeg borret opp hvis det er mulig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #299 på: mai 21, 2014, 12:33:44 pm » |
|
Digger stilen! Og tråden  Var litt problematisk å få laina opp giroverføringen med 1300s kasse ja. På ovalen endte jeg med å bare tighte skruen maks uten å bore opp ny forsenkning. Var tenkt å være midlertidig, men etter mange girskift sitter det fortsatt.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|