SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #630 på: januar 07, 2015, 16:25:07 pm » |
|
Kjempeartig å følge med!
Hadde det vært en ide og forlenget den akselen igjennom diffen/tannhjulet....slik at universalleddet på venstre side kommer lenger ut og at du ergo får helt lik lengde på selve drivakselen? Innbiller meg at ulik fjær-lengde og "wind up" av akslene, gir litt ubalanse mellom hjul og underlag ved pådrag?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #631 på: januar 07, 2015, 17:03:21 pm » |
|
Som vanlig kjekt å lese og godt jobbet.  Lite spørsmål: Hva er grunnen til at du har valgt støtstang fjæring fremfor vanlig fjæring? Slik jeg har forstått det så er eneste grunnen til å bruke den løsningen pga luftmotstand på F1 biler og ellers plassproblemer..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #632 på: januar 07, 2015, 18:45:04 pm » |
|
skal ha "no carbon" sticker på bilen så må nøye meg med tynn Aluplate  "like bra , bare billig(ere)" Så lenge du holder deg unna Biltema-filosofien, "ikke bra, bare billig"  Takk for titten her om dagen, var artig å se galskapen med egne øyne. Stå på!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveins Autohaus
Juniormedlem
 
Innlegg: 58
Bosted: Bergen
Canpro AS
|
 |
« Svar #633 på: januar 07, 2015, 19:24:24 pm » |
|
Lite spørsmål: Hva er grunnen til at du har valgt støtstang fjæring fremfor vanlig fjæring? Slik jeg har forstått det så er eneste grunnen til å bruke den løsningen pga luftmotstand på F1 biler og ellers plassproblemer..
Med den hengsleoverføringen og med de hullplasseringene, gjør ikke det at ved lang nedfjæring, så blir momentarmen mot fjæren kortere og kortere? Altså myk fjæring i "bunn"? Men når en ser på resten av arbeidet, så ser det ut som du har kontroll!!  Tommel opp for imponerende arbeid!!
|
|
|
Loggført
|
'64 Dobbelkabiner '73 1303S
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #634 på: januar 07, 2015, 22:19:12 pm » |
|
Kjempeartig å følge med!
Hadde det vært en ide og forlenget den akselen igjennom diffen/tannhjulet....slik at universalleddet på venstre side kommer lenger ut og at du ergo får helt lik lengde på selve drivakselen? Innbiller meg at ulik fjær-lengde og "wind up" av akslene, gir litt ubalanse mellom hjul og underlag ved pådrag?
ja det blir lang aksel på venstre side. nå har jo mange biler forskjellige lengder på drivakslene. spesielt forhjulsdrift som kan føre til torque steer. Hvor mye det påvirker fremdriften på en bakhjulsdreven har jeg ikke peiling på planen er å lage foringer mellom ledda som du nevner for å korte inn den venstre akslelen , men ikke for brede , da det kan gå utover belasningen på flensen ut fra diffen. tenker jeg litt høyt noen biler har jo forskjellige design på de akslene som er ulik lengde for å få lik torsionsvirkning, så tenkte å se hva jeg kan finne i delehaugen . planen var original boble på den korte og en T3 syncro på den lange. dessuten blir det ikke sååå mye moment i denne motoren og momentet blir jo mindre på akslene jo høyere gir blir ingen dragbil dette med 13.000RPM launcher. men som det meste her, blir det prøv og feil 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #635 på: januar 07, 2015, 22:23:54 pm » |
|
Som vanlig kjekt å lese og godt jobbet.  Lite spørsmål: Hva er grunnen til at du har valgt støtstang fjæring fremfor vanlig fjæring? Slik jeg har forstått det så er eneste grunnen til å bruke den løsningen pga luftmotstand på F1 biler og ellers plassproblemer.. når jeg begynnte så syntes jeg att den coiloversen jeg testet med kom litt ugunstig langt ut fra festepunktet samtidig så ble jeg inspirert av å se på løsninger på andre biler. også syns jeg det var litt kuult  mange andre utenom F1 biler som bruker dette det påståes mindre uavfjæret vekt som en fordel en annen fordel er jo muligheten for progressiv fjøring på lineær fjør. kan også trikse til hardheten på fjøringen ved å forandre utvekslingen på vippa utfordringen blir å finne progressiv fjør til coilovers foran da jeg antar det bør være likt foran og bak.
|
|
« Siste redigering: januar 07, 2015, 22:44:11 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #636 på: januar 07, 2015, 22:31:01 pm » |
|
Med den hengsleoverføringen og med de hullplasseringene, gjør ikke det at ved lang nedfjæring, så blir momentarmen mot fjæren kortere og kortere? Altså myk fjæring i "bunn"? Men når en ser på resten av arbeidet, så ser det ut som du har kontroll!!  Tommel opp for imponerende arbeid!! vinkelen "inn" blir jo også forandret så foreløpig resultat under testing viste att "fjøringensbevegelsen" på demper/fjør blei økt på slutten av bevegelsen til bærearmen ikke mye ,men litt har ikke målt og plottet hele vandringen enda, men hadde vært morro å sett kurven mulig jeg gjør dette når lysten er der
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #637 på: januar 07, 2015, 22:37:32 pm » |
|
ellers må jeg ha en pause fra grovesmiejobb ved kapping av brakketter , borring , og sveis så har begynnt å pusle litt med flappy paddles til rattgiringa dreid til en adapter mellom ratt og boss/rattnav som mekanismen med brytere og paddles skal sitte på manglet noe aluplate men begynner å se en grei løsning
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #638 på: januar 08, 2015, 09:06:11 am » |
|
Så opp og ned padlesene(?) blir i ett stykke hvor du i teorien kan gire både opp og ned med valgfri hånd? Blir det lineær forskyvning parallelt med rattstammen som skyver en vaier nederst på rattstammen?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #639 på: januar 08, 2015, 11:13:11 am » |
|
ikke la dette siste bilde villede deg! det er litt mock-up med tynnplate bare det blir ikke wire men elektrisk styrt fra microbrytere på rattet til solenoid på girvelger
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #640 på: januar 08, 2015, 13:22:05 pm » |
|
Aha! Det var smart 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #641 på: januar 08, 2015, 18:12:55 pm » |
|
Flott å se at det tar form Jørn! Blir det tenningskutt på giren forresten, når du første er igang? Mvh Arild 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #642 på: januar 08, 2015, 18:16:46 pm » |
|
Ja arild. Det et planen så blir 2 stk microbrytere pr paddel. en til solineoid og en til tenningskutt på oppgiring og en til solenoid og fremtidig throttleblip på nedgiring 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #643 på: januar 09, 2015, 08:02:07 am » |
|
Som vanlig kjekt å lese og godt jobbet.  Lite spørsmål: Hva er grunnen til at du har valgt støtstang fjæring fremfor vanlig fjæring? Slik jeg har forstått det så er eneste grunnen til å bruke den løsningen pga luftmotstand på F1 biler og ellers plassproblemer.. når jeg begynnte så syntes jeg att den coiloversen jeg testet med kom litt ugunstig langt ut fra festepunktet samtidig så ble jeg inspirert av å se på løsninger på andre biler. også syns jeg det var litt kuult  mange andre utenom F1 biler som bruker dette det påståes mindre uavfjæret vekt som en fordel en annen fordel er jo muligheten for progressiv fjøring på lineær fjør. kan også trikse til hardheten på fjøringen ved å forandre utvekslingen på vippa utfordringen blir å finne progressiv fjør til coilovers foran da jeg antar det bør være likt foran og bak. Mye mindre uavfjæret vekt og progressiviteten kan lett justeres ved å bytte ut vippene. Samtidig ligger dempere og fjærer mere beskyttet mot dritt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #644 på: januar 09, 2015, 09:31:38 am » |
|
Som vanlig kjekt å lese og godt jobbet.  Lite spørsmål: Hva er grunnen til at du har valgt støtstang fjæring fremfor vanlig fjæring? Slik jeg har forstått det så er eneste grunnen til å bruke den løsningen pga luftmotstand på F1 biler og ellers plassproblemer.. når jeg begynnte så syntes jeg att den coiloversen jeg testet med kom litt ugunstig langt ut fra festepunktet samtidig så ble jeg inspirert av å se på løsninger på andre biler. også syns jeg det var litt kuult  mange andre utenom F1 biler som bruker dette det påståes mindre uavfjæret vekt som en fordel en annen fordel er jo muligheten for progressiv fjøring på lineær fjør. kan også trikse til hardheten på fjøringen ved å forandre utvekslingen på vippa utfordringen blir å finne progressiv fjør til coilovers foran da jeg antar det bør være likt foran og bak. Mye mindre uavfjæret vekt og progressiviteten kan lett justeres ved å bytte ut vippene. Samtidig ligger dempere og fjærer mere beskyttet mot dritt. Kan være jeg er veldig sløv for tiden men jeg tror ikke man kan telle inn fjær/demperen i fjæret masse sånn som du tenker, og i alle fall ikke bare automatisk fjerne den igjen når du får inn et stag som egentlig bare er med å bidrar til mer fjæret masse. Hvis det stemmer så sitter vi igjen med fem ting: ser kult ut, aerodynamikk, plassmangel, skit, og utveksling på leddet. Ikke for å være teit, men den eneste faktoren som kan ha noe å si her er utvekslingen, noe som allerede er bygget inn i mange ettermarkeds fjærer. Og for å være skikkelig pessimist så har man egentlig bare økt fjæret masse/treghetsmoment, total masse, deler som kan ryke og høyere tyngdepunkt. Hvis meningen med all hullboringen osv er å bygge en lett bil så må man fortsette å holde ting enkelt, ellers blir det fort tungt...  Dette er absolutt kun ment som konstruktiv "kritikk", og jeg sier derfor igjen at jeg synes du gjør en kanon jobb på både bobla og bussen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #645 på: januar 09, 2015, 10:31:08 am » |
|
Kan være jeg er veldig sløv for tiden men jeg tror ikke man kan telle inn fjær/demperen i fjæret masse sånn som du tenker, og i alle fall ikke bare automatisk fjerne den igjen når du får inn et stag som egentlig bare er med å bidrar til mer fjæret masse.
Når man regner på uavfjæret masse så legger man bare til halvparten av demperen, og da helst bare stang-siden det er den letteste halvdelen. Vippa sitter fast i bilen så den er ikke en del av det uavfjærede. Da skulle man sitte igjen med halvparten av stangen i Knotens tilfelle, eller?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #646 på: januar 09, 2015, 10:49:09 am » |
|
setter bare pris på feedback  det som bl.a nevnes anng uavfjæret vekt er jo nå att hele demper kroppen/olja står stille sammenlignet med vanlig montering hvor den det er i bevegelse som uavfjæret vekt om vekten av delene som er i bevegelse med bærearmen og på "andre siden av fjøra/chassiet ; hullborrede alu staget og vippa overgår det ,har jeg ikke målt selve stanga inn demper blir vel nå også uavfjæret ved inboard demper? nå i ettertid med forsterkninger etc så har totalvekta på bilen gått opp da jeg startet var det som nevnt monteringen mot bæreram/tårn og mulighet for å manipulere "springrate" uten å måtte bytte fjører og progressiv fjøring som var utgangspunktet. og teste nye ting ,  og ikke minst meget enkel finjustering av høyde ved å skru på staget da det er en sånn turnbuckle blitt med en links og en std gjenge. så noen fordeler er det vel , som de fleste ting er det con's and pro's som med en del ting på denne kjerra er ikke alt 100% gjennomtenkt og det baller på seg med extra jobb og utfordringer  anng hullborring annen letting etc så må man må spare vekt der man kan  spesielt når man legger till vekt med bur , større bremser etc så blir resultatet det det blir til slutt så jo mazda reklame på tv'en hver dag for en periode ,som nevnte de sparte 5% på alle delene i vekt 5% høres isolert sett ikke så mye ut , men på en 1000kg bil blir det jo tross alt 50kg dette ligger litt i bakhuet , men med tilføring av vekt må man kanskje strekke seg til 10 og muligens 15%! tipper jeg får det morro ,okke som!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #647 på: januar 09, 2015, 13:04:16 pm » |
|
Kan være jeg er veldig sløv for tiden men jeg tror ikke man kan telle inn fjær/demperen i fjæret masse sånn som du tenker, og i alle fall ikke bare automatisk fjerne den igjen når du får inn et stag som egentlig bare er med å bidrar til mer fjæret masse.
Når man regner på uavfjæret masse så legger man bare til halvparten av demperen, og da helst bare stang-siden det er den letteste halvdelen. Vippa sitter fast i bilen så den er ikke en del av det uavfjærede. Da skulle man sitte igjen med halvparten av stangen i Knotens tilfelle, eller? Vil vel tro at "halve demper/fjæra, vippa og stangen er med å skaper et høyere treghetsmoment i forholdt til kun halve fjær/demperen.. I praksis kan vi sikkert gi totalt F i dette, men kjekt å ha det teoretiske helt på plass.. Knasten: Det blir nok rikelig bra nok og du kjører helt sikkert fra meg. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #648 på: januar 09, 2015, 17:24:28 pm » |
|
Gleder meg en hel haug til å se denne bilen. SCC ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #649 på: januar 12, 2015, 01:06:16 am » |
|
tida flyr, så blir ferdig når den blir ferdig håper å få kjørt noe i 2015  vært busy i helga med fresebenken og laget til rattgiringa aka paddleshift som ekte skrotnisse så hadde en god klump med alu fra en merkeprøve fra Hydro i årdal (mener jeg det var)fra 12 år tilbake := mye jobb å frese ut holdere + andre deler ut av massive klumper. fikk montert disse på ratt adapter ringen og "feelingen" i paddle'ene blei bra. gjenstår å tilpasse selve paddlene da de må klar av låra! fikk også sett litt på solenoiden til girirnga laget en forlenger til girvelgeren med justering for den krever 25mm vandirng i hver retning monterte ett måleur og fant ca instilling, finjustering måvel taes når (hvis) motor fyrer. kom godt på vei med feste til denne
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #650 på: januar 13, 2015, 10:14:19 am » |
|
Hvordan får du den i nøytral? Må du ikke klikke i halvposisjon mellom 1. og 2. ? Ser veldig bra ut. Forstår løsningene og kjekt å se hvordan du jobber.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #651 på: januar 13, 2015, 10:46:01 am » |
|
ja det er ett tema i følge bruksanvisningen til flatshift greiene står det att man kan bare gi paddelen ett lite kjipp sånn at den skal bare gå halveis til nøytral ala det man gjør med foten eller er det vurdert å ha girspak i tillegg , tilfelle dette ikke funker så bra 3. alternativ er en liten sperre solenoid som hindrer full bevegelse av girvelger som jeg kan aktivere når jeg må i nøytral.
|
|
« Siste redigering: januar 13, 2015, 15:21:37 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #652 på: januar 13, 2015, 12:08:14 pm » |
|
Er det vanlig at padllene går rundt når rattet går rundt? Er du sikker på at det er lurt? Hva med lengre paddler (som følger rattet i 60 grader langs rattranden for eksempel) som står stille?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #653 på: januar 13, 2015, 12:15:31 pm » |
|
det er vel begge deler ute å går noen har faste, noen har på rattet jeg valgte rattet  lettere å gire i sving 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #654 på: januar 13, 2015, 15:06:55 pm » |
|
Du kan gjerne sette på en solenoid på andre siden med halvt utslag? Så har du nøytral på egen bryter? Du kunne og hatt den ene hendelen med mikrobryter som virker motsatt, når du skyver høyre hendel fra deg går den i nøytral..? Seff med en kraftigere fjær så du ikke risikerer at den hopper i N når du slipper hendelen..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #655 på: januar 13, 2015, 19:14:33 pm » |
|
Er det vanlig at padllene går rundt når rattet går rundt? Er du sikker på at det er lurt? Hva med lengre paddler (som følger rattet i 60 grader langs rattranden for eksempel) som står stille?
Mye bedre med padller som følger rattet . har kjørt endel med med den faste typen, det er helt ubrukelig ved mye sving og gass. Egner seg best på motorveien med minimalt rattutslag synes nå jeg. Tusen takk for opplevelsen det var å se denne Bobla med egne øyne. Tar av meg hatten..  Digger pushrod fjæringen. Helt vilt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #656 på: januar 13, 2015, 22:58:43 pm » |
|
takk for besøket og handel TrettenNullTo  vi får se på nøytral løsning seinere men holder en knapp på solenoid som bare stopper vandringen ellers fikk jeg squizet inn noen timer i dag før jeg tar en liten ferie  og gjort mere eller mindre ferdig brakett for flatshift solenoiden freste noen spor og laget litt justeringer (her også  ) og ett støttestag. så nå står den og hviler litt før jeg går på igjen i begynnelsen av februar! blir greit med en bitteliten pause
|
|
« Siste redigering: januar 13, 2015, 23:01:45 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #657 på: januar 14, 2015, 22:21:22 pm » |
|
Gleder meg til å se denne på bane, stå på!
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2015, 10:38:11 am av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #658 på: februar 02, 2015, 06:58:08 am » |
|
Ferie snart over så skal snart bestille noen aluplater til kledning. Noen tips til hvilken alutype som er best å forme/krympe/strekke. Myke plater liksom
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #659 på: februar 09, 2015, 20:45:45 pm » |
|
alu: 2024-T3
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|