BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #930 på: november 15, 2015, 10:47:22 am » |
|
Hva med moment Jørn?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #931 på: november 15, 2015, 14:43:02 pm » |
|
det er hele 110-120Nm i moment originalt  litt teoretisk økning her så med E85 +8-10% turbo +50-60% så får kanskje 180-210nm men er ikke bekjymret for lavt moment i det hele tatt. det er effekt som får en bil fortest rundt banen.(selvom det er noen gjeterord som sier "torque wins races") men da er man tilbake til hvordan motorens moment/effekt kurver ser ut mot girkasse utveksling en bred moment kurve gir også bredt HK register og de er veldig bra på denne motoren eller viktigere ,gjennomsnitts effekt i det turtallsområdet motoren jobber på i girene girer jeg på rundt maks effekt vil turtallet dette ned til det laveste ca 8000-9000 o/min , og det mellom 1. og 2. gir + att den er drevet ned sammenlignet med en Motorsykkel . så moment på hjula blir høyere dessuten skal jeg ikke trekke henger opp Lierbakkene og har 6 trinns kasse som gir meg godt utvalg i hjul moment  HK er jo tross allt bare Nm x turtall , så har man lite Nm øker man bare turtallet
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #932 på: november 15, 2015, 23:28:10 pm » |
|
HK er jo tross allt bare Nm x turtall , så har man lite Nm øker man bare turtallet Gliser 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #933 på: november 16, 2015, 08:06:34 am » |
|
Selvom det er noen gjeterord som sier "torque wins races
Er vel kanskje derfor Turbo Porscher så og si alltid er raskere rundt baner en sine turtallsvillige RS søstre. Og det er vel også en del av forklaringen hvorfor de raskeste klassene på Le Mans er dominert av dieselbiler. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #934 på: november 16, 2015, 13:53:08 pm » |
|
ja for det er jo bare motor som teller..  NA Formel 1 biler er jo også trege saker pga lite moment "the 2006 2.4 litre Toyota RVX-06 V8 engine produces 552 kW (740 bhp) at 19,000 rpm and outputs 274 Nm"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #935 på: november 16, 2015, 15:00:06 pm » |
|
Selvom det er noen gjeterord som sier "torque wins races
Er vel kanskje derfor Turbo Porscher så og si alltid er raskere rundt baner en sine turtallsvillige RS søstre. Ja snitteffekten er høyere Og det er vel også en del av forklaringen hvorfor de raskeste klassene på Le Mans er dominert av dieselbiler. Le mans 24H dreier seg om mere en HK/Nm ikke glem , Diesel biler er mere drivstoff gjerrige  slipper mange pitstopp.Og snitteffekten på de er uansett relativt bra ja.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #936 på: november 30, 2015, 10:01:19 am » |
|
Har du veid den i det siste? Den ser så utrolig rå ut at den er en vinner bare der den står. Fantastisk arbe!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #937 på: november 30, 2015, 20:56:00 pm » |
|
Selvom det er noen gjeterord som sier "torque wins races
Er vel kanskje derfor Turbo Porscher så og si alltid er raskere rundt baner en sine turtallsvillige RS søstre. Og det er vel også en del av forklaringen hvorfor de raskeste klassene på Le Mans er dominert av dieselbiler. -BB- Dette er en sannhet med litt modifikasjoner..... Min erfaring fra klubbmesterskap /klubb-kjøring er at det ikke var alltid turbo-porschene som gjorde det best... Hovedregelen var vel heller at hvis RS-bilene ikke vant så var de i hvertfall ikke langt unna. Hvilken type bane det er har nok mye å si. Nurbürgring = turbo-bane, mens våler eller rudskogen nok er like mye en "RS"-bane.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #938 på: desember 01, 2015, 00:44:34 am » |
|
Har du veid den i det siste? Den ser så utrolig rå ut at den er en vinner bare der den står. Fantastisk arbe!
venter på Jula Club tilbud på badevekter 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #939 på: desember 02, 2015, 11:43:46 am » |
|
ellesrs fått gjort ferdig bærearmer bak. sveisa inn avlastningsplater til demper opplegget og stabstag. grunnet og malt. var ikke så snadder å sveise i de brukte armene. mye forurensning i aluminiumen. sveiset lett over for å få ut møkka slipe bort. repeat.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #940 på: desember 02, 2015, 11:48:06 am » |
|
har også laget til en del skiver hylser etc til bakstilling og dreid til foringer for stabstagene. og endestopp så ikke stabstaget sklir sideveis
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #941 på: desember 02, 2015, 12:06:31 pm » |
|
Isteden for all denne reduksjonen av vekt måtte det vært enklere med ny løftebukk....ser den har maks 1000 kg:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #942 på: desember 02, 2015, 14:10:57 pm » |
|
Har du veid den i det siste? Den ser så utrolig rå ut at den er en vinner bare der den står. Fantastisk arbe!
venter på Jula Club tilbud på badevekter  Knall! må passe på å kjøpe med sexylubben funksjon ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #943 på: desember 02, 2015, 14:13:36 pm » |
|
Begynner å få noen timer i fres og dreiebenk gitt. Ser porno ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #944 på: desember 07, 2015, 00:08:46 am » |
|
venter på Jula Club tilbud på badevekter  [/quote] Knall! må passe på å kjøpe med sexylubben funksjon ;-) [/quote] ja du er sugen på kjøpe de når jeg er ferdig? 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #945 på: desember 07, 2015, 00:13:29 am » |
|
Begynner å få noen timer i fres og dreiebenk gitt. Ser porno ut.
ja timene flyr i gammal manuell maskin bare å lage denne lille braketten først kappe til emne fra litt rester så frese alle kanter rette. måle opp litt. frese spor merke opp hull over til bormaskin og borre div hull så siste runde i fresen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #946 på: desember 07, 2015, 00:15:36 am » |
|
en av delene til kjedestrammer lagde en i først omgang men pga slark i kulelagerene så vrei diffen seg litt ved stramming , så jeg måtte lage samme på andre siden blir også feste for speedo sensor som leser boltene til CV ledd
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2015, 00:21:24 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #947 på: desember 07, 2015, 00:19:30 am » |
|
også sjekket klaring fra staget til demper mekanismen mot drivaksel ( bilde er av en mock up aksel ) blir vel ca 10-15mm klaring på nærmeste punkt all klaring er god klaring?
og ett snitt bilde av en T3 drivakse jeg kappet for miock up , man ser tydelig herdinga i ytterkant av aksel , var hardt å dreie i .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #948 på: desember 09, 2015, 01:52:41 am » |
|
blei litt extra ærbe i kveld også med montering av drev på diffen normalt på de siste prosjektene mine tar ting dobbelt så lag tid som man trur men med denna bilen er jeg nok oppi 3 gangen! drevet bak er 2 delt type ( da kan man bytte drev uten å demontere diffen) tipper utgangspuntet før drevet blei kappet er veldig tight passform mot diff hullene i diffen var 27/64" ca 10.8mm og 10.6 i drevet. 27/64" bolter er ikke lagervare i møkkakjellern nærmeste jeg har er 10mm bolter så drevhalvdelene kom ikke helt på riktig plass og skapte større avtstand mellom tenna i skjøten merket det også på att kjedet ikke la seg riktig på drevet hadde drevet vært i èn del hadde det nok gått fint. fra fabrikk så er det 2 styre hylser i diffen mot drevhalvdelene, men det hjalper lite pga det 2 delte drevet og det var litt "spenn" i halvdelene. så måtte dreide en alu styring (fra en skadet 7075 støtstang  ) og brotchet opp drevet presset den inn i diffen og varmet drevehalvdelene litt slik att det utvidet seg nok til å smette over styringen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #949 på: desember 09, 2015, 01:53:58 am » |
|
lik avstand
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #950 på: desember 09, 2015, 11:07:54 am » |
|
Fyf... MYE ARBE, ja!  Meen det blir veldig gjennomarbeida, så langt jeg kan se... Du kommer til å få mye moro med denna til våren! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #951 på: desember 11, 2015, 00:55:03 am » |
|
fikk igjen kjedet fra Monsterbike i dag de har "nagla" det til riktig lengde så måtte teste litt  gjenstår litt på justering av drev/kjede posisjon. skulle frese litt til i dag men da røyk seff motoren til matinga på TOS'en 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #952 på: desember 11, 2015, 00:56:33 am » |
|
og antar dette er helt normalt att kjedet "reiser" seg litt på fremdrevet?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #953 på: desember 11, 2015, 09:38:13 am » |
|
Ja det er helt normalt. Du kan se det i noen av animasjonene her:
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #954 på: desember 11, 2015, 11:16:08 am » |
|
phu
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #955 på: desember 13, 2015, 21:37:13 pm » |
|
i helga har jeg pusla litt med styring. sjekket bumpsteer i ca høyden bilen får OK gikk for vw ledd i stedet for nye ettermarkedsledd da vw ledda var tightere. brukte en sånn styreaksel fra -02/03 da jeg hadde en NOS på lager måtte lage en splines adapter fra tannstanga til vw leddet. blir brukt som en extra sikkerhet innvendig i tillegg til sveis.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #956 på: desember 14, 2015, 11:30:35 am » |
|
Det burde blitt sterkt nok ja  Lærerik tråd å følge med på dette. Flott inspirasjons kilde 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #957 på: desember 14, 2015, 12:30:48 pm » |
|
sånne ting som detta syns jeg det er det greit att er "sterkt nok" blir liksom litt andereldes når man har hatt pølsefinga borti det meste på bilen og tenker " er det sterkt nok?" "kan det ryke?"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #958 på: desember 16, 2015, 00:05:38 am » |
|
prøver her å
ufrivillig stopp i fresinga. matemotor til TOS'en har streika. noen som har motor? flensmontert. min 1kw max 1400 rpm. 130mm hull ca 165 mm boltdiameter. 20mm aksel 6mm kile spor. 230v 3 fas
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #959 på: desember 17, 2015, 09:12:06 am » |
|
Har du vurdert å vikle den om? Jeg leverte inn en brent 7,5kw motor og fikk den viklet om til 11kw av en fyr i Kvinesdal for noen år tilbake...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|