BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #180 på: juni 17, 2016, 07:25:16 am » |
|
Det spørs om det ikke er det som har skjedd ja, ser slik ut på plasseringen av sprekken. Jeg slipte klaring til I-råder og de krever vel litt mer plass en H-råder Men det var fortsatt endel gods igjen i blokka der etter at jeg hadde slipt, men tydeligvis for lite. Skal jommen prøve flytende metall. Hvis det holder tett til jeg får godkjent bilen er jeg fornøyd. Så får jeg evt. bytte blokk til vinteren hvis det trengs. Men da tror jeg at jeg kjøper en ny blokk ferdig tatt opp til langslag.
Det har skjedd før for å si det slik. Würth har en grei metallblanding. Belzona 111 er vel den beste men er svinedyr. Husk å gjøre skikkelig rent slik at den fester seg skikkelig så har du fikset problemet ditt en gang for alle. Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #181 på: juni 17, 2016, 08:35:57 am » |
|
Kjemisk metall som BB sier vil nok fungere gull og forhåpentligvis holde lenge her ja. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #182 på: juni 17, 2016, 09:43:47 am » |
|
Prøv å tilpasse en liten platebit som du kan få presset over sprekken. Du kan jo skru den fast på en av dynamofotboltene eller den bolten ved gasstagfoten. Så hiver du på skikelig med TEC7 eller noe annet sterkt lurium. Pass på å vaske og rense overflaten godt først. For eksempel med bremserens.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #183 på: juni 17, 2016, 10:15:17 am » |
|
Jeg har prøvd kjemisk metall. Om den får varm olje på seg så gir den seg over tid. Iallefall den blandingen jeg lagde. Dette var Wurth.
Ble en løsning slik Speed forklarer, holder helt tett det.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #184 på: januar 23, 2017, 22:54:23 pm » |
|
Etter en god pause kommer litt oppdatering  Har tettet diverse oljelekkasjer. På blokka brukte jeg kjemisk metall, da jeg hadde noe liggende. Så får jeg se hvor lenge det holder tett. Lakk også mye fra støtstangrøra så der endte jeg opp med å bruke en god porsjon varmebestandig silikon Motoren er treg å starte, må dra på starteren lenge før den i det hele tatt begynner å tenne og da går den på max 2 sylindre (med div smelling i forgasserne) en stund før alle er med Her er beviset på at den går  Første gang jeg har brukt telefonen til å filme med, så jeg holdt telefonen feil vei, derfor de store mørke feltene på siden 
 glava.jpg (22.62 KB. 800x532 - vist 431 ganger.) Har montert røra mellom varmepotter og karosseriet. Kjøpte nye, men jeg likte ikke all glavaen som lå inne i dem. Har hatt problemer før med at biter av stoffet som ligger inne i de originale har løsnet og tettet kanalene, så på disse tok jeg ut all glavaen. Tror det blir varme nok, da det er en sommerbil.
 propp.jpg (40.06 KB. 800x532 - vist 427 ganger.)
 vire.jpg (27.14 KB. 800x532 - vist 466 ganger.) Monterte ny Wire til varmepottene. Fikk ikke tredd de nye gummi tettingene over den nye vaieren så jeg måtte splitte dem Når jeg skulle feste vaieren til den første varmepotta, var vaieren for lang, slik at jeg måtte kappe den Oppdaget når jeg skulle montere på andre siden at der var vaieren altfor kort, og skjønte da at vaierene ikke var like lange og at de skulle vært byttet om.  Ny Wire må kjøpes inn
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #185 på: januar 24, 2017, 23:45:57 pm » |
|
Har klart å tre de feil noen ganger selv  . Var det den lengste wieren i det øverste røret mon tro ?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #186 på: mars 18, 2017, 20:32:31 pm » |
|
Har klart å tre de feil noen ganger selv  . Var det den lengste wieren i det øverste røret mon tro ? På min bil lå rørene ved siden av hverandre, så der var det ikke så vanskelig å se hvor de skulle 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #187 på: mars 18, 2017, 21:13:00 pm » |
|
Aktivitet i garasjen om dagen, så litt mer er blitt gjort!
 utlufting.jpg (49.08 KB. 800x532 - vist 454 ganger.) Er stort sett ferdig med motorrom. Har laget ferdig utluftingen. Lot slangene gå til nippler jeg monterte på toppen av luftfilter. I tillegg har jeg boret mange utluftingshull i påfyllingslokket til oljen. Har laget til et grovt filter under lokket, så det ikke skal bli noe oljesøl. Har brukt papp rør til varmlufta fordi jeg synes det ser finest ut, men er litt i tvil om det går bra, da de ligger helt inntil eksosrøra. Jeg får følge med, så det ikke blir full fyr baki der når jeg starter opp.
 (42.91 KB. 800x532 - vist 505 ganger.) Jeg har fjernet reservekrana fordi den lakk og røra i den hadde mindre diameter enn et sugerør. Jeg har i stedet montert et 8mm rør fra CSP Fant ut at jeg måtte montere en bensinmåler, da jeg garantert hadde kjørt bensintom uten måler eller reservekran. Monterer føler og instrument fra VDO. Har også handlet inn oljetemp og oljetrykksmåler fra samme fabrikat, men er i tvil om hvor jeg skal plassere dem.
 teppesett.jpg (63.46 KB. 800x532 - vist 474 ganger.) Har fått lagt nytt teppesett
 gulv.jpg (58.1 KB. 800x532 - vist 451 ganger.) Brukte de originale gummimattene i bunnen, da de var i bra stand Jeg mangler en turteller, noen som tips om noe som er bra, frittstående og ikke altfor dyrt? (det holder med 7-8000 omdr)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #188 på: mars 19, 2017, 00:56:27 am » |
|
Ang turteller søk på e-bay = rpm tachometer, kommer opp hundre hvis av turtellere...
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #189 på: mars 20, 2017, 10:26:23 am » |
|
Ang turteller søk på e-bay = rpm tachometer, kommer opp hundre hvis av turtellere...
Ja der var det nok å velge i  Kjøpte meg en slik en:
 s-l225.jpg (7.94 KB. 225x225 - vist 369 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #190 på: mars 24, 2017, 19:35:50 pm » |
|
 instrumenter.jpg (31.38 KB. 800x532 - vist 408 ganger.) Resultatet av dagens jobb på bobla  Har laget instrumentpanel til å feste under dashbord og montert målerne Lakket den i bilens farge
 kobling-instrumenter.jpg (40.26 KB. 800x532 - vist 405 ganger.) Blir endel ledninger når det er 5 kontaktpunkter på hvert instrument  Satt også på bakhjulene i går og oppdaget at potta subber i bakdekket. Velger foreløpig en enkel løsning ved å montere på 1 cm tykke spacere. Men er usikker på om det blir godkjent når jeg skal vise den 
|
|
« Siste redigering: mars 24, 2017, 19:39:41 pm av vw61 »
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #191 på: mars 24, 2017, 22:23:58 pm » |
|
Ang subbing av potte, har tipset flere om dette. Beklager at det kom litt sent her Lite tips  Sjekk at du får plass til csp python potta.. Jeg har en 60 mod og måtte kappe røret mellom grenrør og potte ca 5-6 cm slik at potta nå ligger nesten inntil toppdekselet. Eksospotta kom rett og slett borti felg/dekk når den var i orginal lengde... Har 6" felg ET 36, dekk er 215/65-15... Hadde også problemer med 5,5" ET 45 og 205/70-15 dekk... Ingen problem etter kapp  Mvh Svein..
|
|
« Siste redigering: mars 24, 2017, 22:29:06 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #192 på: mars 24, 2017, 22:54:41 pm » |
|
Ang subbing av potte, har tipset flere om dette. Beklager at det kom litt sent her Lite tips  Sjekk at du får plass til csp python potta.. Jeg har en 60 mod og måtte kappe røret mellom grenrør og potte ca 5-6 cm slik at potta nå ligger nesten inntil toppdekselet. Eksospotta kom rett og slett borti felg/dekk når den var i orginal lengde... Har 6" felg ET 36, dekk er 215/65-15... Hadde også problemer med 5,5" ET 45 og 205/70-15 dekk... Ingen problem etter kapp  Mvh Svein.. jeg har 4" felg og 155/80-15 (originalt)  og potta subber fortsatt dekket Jeg skal se på det til uka (jobber i helgen) men å kappe litt av pottedelen er nok ikke så dumt. (Men spørs om jeg ikke må sette bort den sveisinga) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #193 på: mars 30, 2017, 17:03:13 pm » |
|
Gjort litt mer på bobla i dag Montert og koblet opp alle instrumentene! Alt virker 
 turteller.jpg (36.99 KB. 800x532 - vist 412 ganger.)
 mini.jpg (35.78 KB. 800x532 - vist 408 ganger.)
 alle.jpg (56.73 KB. 800x532 - vist 402 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #194 på: mars 30, 2017, 19:02:37 pm » |
|
Leste gjennom hele innlegget nå  mye interresant og morsom lesing  flott motor og bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #195 på: april 03, 2017, 20:19:52 pm » |
|
Leste gjennom hele innlegget nå  mye interresant og morsom lesing  flott motor og bil Takk,takk  Det begynner å nærme seg ferdig bil, men nye ting dukker stadig opp  Har fått montert 9,5mm spacere på bakhjula, så nå er det klaring til potta
 klaring.jpg (44.24 KB. 800x532 - vist 409 ganger.) Jeg måtte kutte de nye boltene litt, da de var litt for lange og tok i "ett eller annet" inne i trommelen når jeg snurret på hjulet
 hjulbolter.jpg (64.15 KB. 800x532 - vist 378 ganger.) Oppdaget at sporvidden var 7cm bredere foran enn bak før jeg monterte spacere  Skivebremse settet foran skulle bare bygge ca 1cm på hver side etter det som sto i papirene Og bak har jeg brukt de originale akslene montert på en IRS kasse. Trodde ikke bredden skulle forandre seg på grunn av det. Skal få målt opp ordentlig for å se om det er foran eller bak som er utenfor original sporvidde Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring Har justert ventilene når stempelet står på topp (justert til trang 0,05mm) Det som er rart er at når jeg sveiver motoren 180 grader til, (slik at den ene ventilen er åpen) er klaringen på den andre ventilen mellom 0,30-0,40 mm?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #196 på: april 06, 2017, 21:02:24 pm » |
|
Skal ikke klaringen være 0,15 mm. Du har kanskje ikke alu stenger?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #197 på: april 06, 2017, 21:50:51 pm » |
|
Skal ikke klaringen være 0,15 mm. Du har kanskje ikke alu stenger?
Jeg hadde justert ventilene på 0,15, etter boka, men hadde en skikkelig "ventil tikk" Leste noen plasser her på forumet at de justerte med 0 i klaring, så jeg tenkte jeg skulle prøve det. Men det var altså med stålstenger det blir justert til 0  Har uansett ikke startet opp motoren etter at jeg justerte til trang 0,05, så ingen skade skjedd ennå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #198 på: april 06, 2017, 22:16:18 pm » |
|
Er usikker på hvor lite klaring du kan ha før det går til hæl..te på alu stenger. Har null i klaring på stålstengene,
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #199 på: april 06, 2017, 22:21:15 pm » |
|
Du skal ha løs 0 klaring på en kald, trimmet motor. Skru inn og kjenn etter at du klarer å vri rundt støtstangen rundt. Sitter den fast må du løsne til du igjen klarer å vri den rundt. Dette gjelder også om du har fancy alustøtstenger.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #200 på: april 06, 2017, 22:22:25 pm » |
|
Hvis du har cromoly stenger er det løs null som gjelder. Og det betyr selvfølgelig at dette er den største klaringen du kan finne, om du roterer og finner mer så gjør du noe feil. Du har kanskje blingset mellom om den står på syl 1 eller 3 eks.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #201 på: april 06, 2017, 22:43:36 pm » |
|
Hvis du har cromoly stenger er det løs null som gjelder. Og det betyr selvfølgelig at dette er den største klaringen du kan finne, om du roterer og finner mer så gjør du noe feil. Du har kanskje blingset mellom om den står på syl 1 eller 3 eks. [/rquote] hmmm tror jeg må ta en titt på dette i morgen. Ganske sikker på at jeg har justert det riktig, men nå begynner jeg jo å bli gammel og rørete så jeg får ta en ekstra kontroll  ;
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #202 på: april 06, 2017, 22:52:32 pm » |
|
Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring Så denne nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #203 på: april 07, 2017, 08:43:24 am » |
|
det er jo bare å sjekke klaring når motor er varm. Juster til 0,15, sjekk når motor er varm. Er det for mye klaring så justerer man til 0,10 etc etc.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #204 på: april 07, 2017, 14:16:53 pm » |
|
Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring Så denne nå  Grelland tikk.. Nyt begrep i VW ordboka...... 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #205 på: april 07, 2017, 16:55:48 pm » |
|
det er jo bare å sjekke klaring når motor er varm. Juster til 0,15, sjekk når motor er varm. Er det for mye klaring så justerer man til 0,10 etc etc. [/qeuote] Tror det ble bra med 0 i klaring ved kald motor selv med fancy alu.stenger  Kjørte motoren varm og da målte jeg 0.15mm klaring Justerte når stempelet var på topp Men det er fortsatt slik at når jeg roterer veiva 180 grader til, rett før eksos ventilen åpner er det en "dump" hvor klaringen er 0.2 -0.3mm større. Dette gjelder på alle sylindrene så det er fortsatt litt tikking på varm motor, men mye mindre Så dette i en annen tråd og trøster meg med det Noen kammer har en liten dupp i loben rett før den begynner på løft som gjør att man kan få litt lyd selvom man justerer klaringa til "null" Har sjekket og dobbeltsjekket at alt er riktig montert og justert
|
|
« Siste redigering: april 07, 2017, 17:04:28 pm av vw61 »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #206 på: april 07, 2017, 22:43:38 pm » |
|
Nei, du skal aldri måle mer enn 0,15 mm klaring uansett hvilken vei veiva står.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #207 på: september 14, 2017, 19:46:57 pm » |
|
Lenge siden oppdatering her, men noe er da blitt gjort  Motor har vært hos JeeRacing for justering og måling av effekt, så nå går motoren som den skal. Målte 140 hk og nesten 200 Nm hos Jee Motoren ble deretter satt inn i bilen og levert til ny effektmåling hos Auto Consult i Skotselv og har nå fått utskrift derfra til å vise biltilsynet
 bremsepapirer.JPG (21.76 KB. 450x600 - vist 435 ganger.) Kunne ikke truffet noe særlig bedre på effekt og dreimoment  Mangler nå bare papirene for 4-hjul kontroll før visning Hadde den først på en kontroll med dette resultatet
 forstillingskontroll.JPG (7.99 KB. 450x600 - vist 398 ganger.) Når jeg først var hos Auto Consult fikk jeg de til å ta en ny 4-hjul kontroll, da jeg ikke kunne skjønne at målene kunne være så gale og den så slik ut
 forstillingskontroll-2.JPG (18.94 KB. 450x600 - vist 394 ganger.) og jeg har ikke gjort noe med forstillingen  Målene er fortsatt utenfor, så jeg skal prøve å bytte bærearmene i tilfelle de er skeive
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #209 på: september 15, 2017, 12:48:08 pm » |
|
Har Jee benken plutselig blitt for snill?   Ja han på Auto Consult advarte meg om at benken hans var kalibrert "riktig" og viste endel mindre enn enkelte andre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|