Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #90 på: juli 26, 2020, 14:55:22 pm » |
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Trenger du det? Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert. Erich: fint prosjekt du har. Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt. Mvh Carsten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #91 på: juli 26, 2020, 16:30:02 pm » |
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Exp./ulinær mekanisk pådrag har boble hatt helt siden de fikk gasspedalen, ellers har vi alle fall en tyoe1 motor med bell crank løsning som er exp. i Bergen. Så dette har finnes lenge. Men dbw er en fin måte å slippe bla. tomgangsventil og generelt få ryddet opp i motor rommet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #92 på: juli 26, 2020, 22:42:07 pm » |
|
Tack Carsten ! , vet ikke helt hva du tenker på Dalland ... Har verken tomgangsventil eller motorrom ...  Hadde ikke fått plass ... (IDA opplegg )..DBW kan vel være en bra ide .. ikke for meg en sålenge , har jo bare et spjell så slipper synking . Fordelen med DBW kan vel være en mer presis trottlesetting + at denne tunes i PC`n . Bakdelen kan være servomotor og andre electromekaniske ting som kan feile Har ellers fått på plass Bosch 1260 cc dyser . Sannelig usikker på om jeg skal kjøre med E 85 ..
 0.jpg (31.54 KB. 339x600 - vist 436 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: juli 27, 2020, 09:01:21 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #93 på: juli 27, 2020, 22:41:54 pm » |
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Exp./ulinær mekanisk pådrag har boble hatt helt siden de fikk gasspedalen, ellers har vi alle fall en tyoe1 motor med bell crank løsning som er exp. i Bergen. Så dette har finnes lenge. Men dbw er en fin måte å slippe bla. tomgangsventil og generelt få ryddet opp i motor rommet. Det er ikke eksponensielt nok til å skulle bidra med å få en ekstremt overlappende kam til å bli lettere kjørbar på lavt turtall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #94 på: juli 28, 2020, 18:20:45 pm » |
|
Tack , bryr meg ikke mye , men kult om man kan ettermontere , ser jo att man må ha en sender ved pedalen osv.... I vente på deler har jeg bytta 90 % av rust på -65 `ern .. Ja .. torpedo utv, plate og bunn .. ble bra .. (enklere enn 1303 iaf ..) Trykkluft på grunning og lakk , olje inn etter det ...
 0.jpg (38.36 KB. 640x360 - vist 381 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: juli 28, 2020, 18:32:07 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
 |
« Svar #95 på: juli 29, 2020, 09:32:50 am » |
|
Godt å se det er aktivitet i garasjer om sommeren, men er vel slik at de lenger sør i Europa har ferie senere enn oss her oppe i nord  Blir spennende å følge videre. Denne motoren skal jo i en buggy? Så blir det jo spennede å se hva slags planer og hva du skal med den røde -65'ern
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #96 på: juli 29, 2020, 18:48:19 pm » |
|
Ja Stig , her jobbes det for fullt .. Klar med torpedon i vente på deler !! Området blir etter dette lakkert i bilens farge ..
 0.jpg (33.82 KB. 640x480 - vist 370 ganger.) Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #97 på: august 03, 2020, 19:30:57 pm » |
|
Avslutter jobbet på -65 racern .. delene i hus og fortsetter med challange motorn .. kom iaf videre .. avtagbar bakende .. Luker er for pyser ..  Mvh/E.
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #98 på: august 04, 2020, 08:29:54 am » |
|
Artig å høre noen forskjellige meninger om dette med elektronikk vs mekanikkk. Enig i mye du sier her Erich. For min del handler det ikke bare om å få et fungerende sluttprodukt, men også tilfredsstillelsen ved å få til noe man har tenkt ut selv. Da er det ikke alltid så nøye om andre har fått til noe liknende før eller ikke. Jeg begynte med megasquirt for mange år siden; mest fordi jeg ville lære mer om hvordan EFI funker, og det har jeg absolutt oppnådd. Nå kan jeg designe, bygge og tune et EFI-oppsett hjemme i garasjen, og for meg er det en veldig stor tilfredsstillelse. Aner ikke om det gir mer effekt eller kjørbarhet enn et par dellortoer, men det er liksom ikke poenget  En stor forskjell mellom det jeg (og mange andre) gjør, til sammenlikning med f.eks TMB, er at jeg bygger kun for eget bruk, og ikke for andre. Skal man drive business, må man jo overbevise kundene om at det man gjør er verdt pengene, og da blir saken ganske annerledes. Krever mye testing også, for å sikre pålitelighet. Så all respekt til TMB og andre som driver dette som business, det stiller store krav  Lykke til videre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #99 på: august 04, 2020, 19:05:00 pm » |
|
Ok Roy , bryr meg ingenting om det som finns i blackboxen .. At den kan det jeg vil ha er pri 1 .. + at den som tuner slikt er fornøyd ,, Bygger bare motorer og forventer att FI fungerer ut av boxsen .. + bremsing sef. .. Bestemt meg for 2 system nå DTA fast på 2,6ltr. N/A motor og MoTech på 1,6 ltr . turbo ..Som sagt jobbet 20 år i Nordsjøn og vet hvordan el. koblinger/el. pakke bør se ut ...  TMB ? dårlig support , broiler ... hyggelig kar , blir vel litt " roterommet " på 70 tallet ..Hvordan porte plastick , el . spjäll, .helt unøvendig Guds gave ...not .. Mvh/E
|
|
« Siste redigering: august 04, 2020, 20:56:15 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #100 på: august 05, 2020, 08:21:05 am » |
|
Ok Roy , bryr meg ingenting om det som finns i blackboxen .. At den kan det jeg vil ha er pri 1 .. + at den som tuner slikt er fornøyd ,, Bygger bare motorer og forventer att FI fungerer ut av boxsen .. + bremsing sef. .. Bestemt meg for 2 system nå DTA fast på 2,6ltr. N/A motor og MoTech på 1,6 ltr . turbo ..Som sagt jobbet 20 år i Nordsjøn og vet hvordan el. koblinger/el. pakke bør se ut ...  TMB ? dårlig support , broiler ... hyggelig kar , blir vel litt " roterommet " på 70 tallet ..Hvordan porte plastick , el . spjäll, .helt unøvendig Guds gave ...not .. Mvh/E 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #101 på: august 05, 2020, 09:38:44 am » |
|
..må skrive litt "frisk" for å få reaksjoner  Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #104 på: august 05, 2020, 18:04:21 pm » |
|
Takk Dalland . Gretten og seig er jeg ikke , aldrende ? JA ..Siste oppdatering på "sleepern" för motormontering .. spruta på litt lakk i tenkt farge , Slate grey .. Laga noen plater i 3 mm alu for , den nå omdiskuterte , ECU`en + div releèr .. Denne bilen er tenkt som en "sleeper " og skal ikke ha 1600 T motorn , men min 2,6 ltr. T-4.Derav tørrsumptanken .. Meldt 25-28 gr. her i helgen .. få på noe lakk kanskje ..  . Kjekt med snart 6000 klikk , gleder en sliten aldrende gubbe . Kjører prosject på "Boxerville " ettersom jeg bor i Sverige .. 
 0-2.jpg (34.7 KB. 640x480 - vist 311 ganger.)
 0-3.jpg (43.93 KB. 640x480 - vist 347 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: august 05, 2020, 18:53:31 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #106 på: august 05, 2020, 23:22:22 pm » |
|
Synes det ser bra ut selv om du er aldrende!  gammal .- ??, betyr ingenting her ( ingen som bryr seg om gamle VW her..),, ..uansett sikkert et fint bygge ..Skal bremse hos JPM i høst ,da kommer vel sannheten fram :)Om du gidder blir det en tråd på boxerville ..Skal forsøke å få inn denne snart ..
 0-2.jpg (44.32 KB. 640x360 - vist 327 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: august 06, 2020, 11:10:56 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #107 på: august 06, 2020, 19:27:58 pm » |
|
I gang med motoren igjen da ..Scat kunne ikke levere råder i 5.500 så da er jeg tilbake til opprinnelig ide om org. staker .Scat ga beskjed etter 3 uker , bra service.. De orginale stakene er iaf. smidd Kruppstål så sover godt ,om enn 50g tyngre ..Vektjustert til 610g og skjekka på alt .. Varmt i garasjen ..29 gr. nå .. 
 0.jpg (52.63 KB. 640x480 - vist 334 ganger.)
 0-1.jpg (35.26 KB. 640x480 - vist 334 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: august 06, 2020, 19:38:08 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #108 på: august 10, 2020, 10:03:13 am » |
|
Fra helgens dragracing på Kjula .. 1600 T challange .. sinnsykt ...  (få hundredeler fra VR ) !! Mvh
 0.jpg (30.11 KB. 338x600 - vist 331 ganger.)
 0-1.jpg (26.81 KB. 338x600 - vist 317 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 10, 2020, 14:58:41 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #110 på: august 11, 2020, 00:15:52 am » |
|
Imponerende  å ta hart i kanskje .. VR på Niklas og 2 hundredeler fra på Johan .....  Ytelser på mellom 300-400 Hk på en ellers std. 1600 Turbo ...!! ( 1584 ccm , 32x35,5 ventiler ) ...
 0.jpg (30.48 KB. 640x480 - vist 328 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: august 11, 2020, 09:35:56 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #111 på: august 12, 2020, 09:43:51 am » |
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Trenger du det? Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert. Erich: fint prosjekt du har. Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt. Mvh Carsten Har du prøvd kjørbarheten med dbw? Jeg sier ikke nei takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #112 på: august 12, 2020, 10:36:06 am » |
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Trenger du det? Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert. Erich: fint prosjekt du har. Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt. Mvh Carsten Har du prøvd kjørbarheten med dbw? Jeg sier ikke nei takk Han har mest trolig kjørt bruksbiler nyere enn 90-tallet så han har nok prøvd dbw ja.  Har du prøvd kjørbarheten på en 400hk 1600 motor? Jeg sier ikke nei takk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #113 på: august 12, 2020, 15:09:03 pm » |
|
Forts :Kjenner til TMB `sine 3 D manifolder og elektromek . spjell .. Plastik ( uansett oljeprodukt ) .. Ser om de tåler opptil 3 bars tryckk . DBW , som Koeniggsegg brukte ,(BMW ja ), er hel unødvendig på en VW boxer ( finns sikkert en masse tullball ifm. med det, hva vet jeg !! ) Et skikkelig CSP stag gjör nytten ... (Elektronikk er ikke for alle når det feiler ,, mekaniske deler fixer du selv ..)
Mvh/E
Uansett hvor godt gasserstag du har får du ikke eksponensiell kurve på åpningen av spjellet  Trenger du det? Kjører mekanisk progressivt stag på min, doble 55mm IDA spjell på min 2,1. Fungerer supert. Erich: fint prosjekt du har. Enig med ditt valg av Maxxecu, lokal support og folk som kan sprutet og kan dragrace er veldig viktig i et slikt prosjekt. Mvh Carsten Har du prøvd kjørbarheten med dbw? Jeg sier ikke nei takk Han har mest trolig kjørt bruksbiler nyere enn 90-tallet så han har nok prøvd dbw ja.  Har du prøvd kjørbarheten på en 400hk 1600 motor? Jeg sier ikke nei takk  Alt til sitt bruk.  TPS loggen på en 1600cc utmaningen motor i sitt rette element ser ca slik ut: ____________________ ________________I Dette er jo en mer eller mindre et rent Race prosjekt, man kan ønske å komplisere det med bruk av DBW, men til dette bruket er det nok ikke nødvendig. KISS. Stort sett alle sprut kan kjøre DBW i dag, så om det står høyt på ønskeliste, så er det bare å montere og programmere. mvh C
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #114 på: august 12, 2020, 17:27:17 pm » |
|
Helt rett .. KISS .... DBW tullball hatt problem på Passaten allerede ..Motoren er jo en mer eller mindre std. 1600 .. om du skal ha 0,2 bar eller 2,5 bars tryck kan det programeres inn i ECU `n .. 27 - 29 gr. varmt i en uke nå og fikk lagt litt mer lakk på -65 `n + plate for ECU ,div releèr ,.. (farge er porsche slate grey 6601)
 0-1.jpg (52.78 KB. 640x480 - vist 287 ganger.)
 0-4.jpg (35.2 KB. 640x480 - vist 301 ganger.) Mvh/E
|
|
« Siste redigering: august 12, 2020, 23:10:27 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #115 på: august 21, 2020, 08:09:32 am » |
|
Fortsatt ferie men noen timer i garasjen blir det .. Satt inn motoren i -65 ´n .. Mye moment håper jeg på , så god innfestn. av svinghjul er nødvendig .. God helg!
 0.jpg (30.7 KB. 640x360 - vist 278 ganger.)
 0-2.jpg (24.74 KB. 640x480 - vist 258 ganger.) Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #116 på: august 23, 2020, 19:26:37 pm » |
|
Bygynnt å sette sammen elen til 2,6 ltr.`n . Bra trening for turbon ,,, utrolig tidkrevende og kjedelig arbeid .. trots det helt nødvendig 
 0-3.jpg (32.75 KB. 450x600 - vist 234 ganger.) Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #117 på: august 24, 2020, 08:31:45 am » |
|
Bygynnt å sette sammen elen til 2,6 ltr.`n . Bra trening for turbon ,,, utrolig tidkrevende og kjedelig arbeid .. trots det helt nødvendig  [ Vedlegg ] Mvh/E Lurt å gjøre en god og nøyaktig jobb her, ja; veldig kjedelig å jage "gremlins" i ettertid... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw61
Seniormedlem
   
Innlegg: 273
Bosted: Sande
61 boble
|
 |
« Svar #118 på: august 24, 2020, 10:29:10 am » |
|
Bygynnt å sette sammen elen til 2,6 ltr.`n . Bra trening for turbon ,,, utrolig tidkrevende og kjedelig arbeid .. trots det helt nødvendig  [ Vedlegg ] Mvh/E Aldri prøvd EFI på noen motor ennå, blir litt skremt av alle bokser og dingser som må til, ser for meg at det blir mye som kan gå galt når en amatør som meg skal begynne å tukle med det😬
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #119 på: august 24, 2020, 19:00:49 pm » |
|
Enklere en forgassere når du gjort el. systemet , (nøye som Roy skriver ...) .. Går på 1600 ccm utm . Blir sikkert ikke raskest .. men kanskje bredest , ca 100 cm utv. fuelrails 
 0-4.jpg (56.32 KB. 640x480 - vist 280 ganger.) Mvh/E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|