desember 08, 2025, 19:51:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 31
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: desember 06, 2025, 13:57:46 pm
Gull lakken på felgene synes jeg ble kult, litt "dare to be different" preg. Om det blir litt for mye gull/gult opp mot den kremgule lakken? Kanskje. Ev spør AI om å lage et bilde, så får du et helhetsinntrykk.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 25, 2025, 15:29:57 pm
Ta og test først med en fordeler montert korrekt på plass.

Er det jeg mener jag har pr nå da. Men tar en ny sjekk i kveld.
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 24, 2025, 16:23:09 pm
Etter det jeg kan se så er det på plass, kan fint se det gjennom hullet til bensinpumpen, og det snurrer fint, men på annenhver omgang så popper det litt opp, med litt motstand, før det går fint rundt igjen. Alt snurret fint tidligere, både med og uten fordelerdrev, og shimsene er på plass.

Ja, det er lett å få drevet opp. Jeg lurer vel bare på om det er noe jeg har gjort galt i forbindelse med montering av drevet på veiva, men det virker jo lite trolig. Jeg får bare ta det opp og prøve montere det igjen, se hva som skjer.
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 24, 2025, 13:05:54 pm
Fordelerdrevet var montert, demonterte det ifbm feilsøking. Problemet er der selv med fordelerdrevet montert.
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 23, 2025, 16:46:22 pm
Da lurer på om jeg ikke har gjort en feil ifbm med motor her. Den har turnet helt fint hele veien, men oppdaget i dag en liten motstand på hver andre runde på veiva. Trolig stammer det fra fordelerdrevet eller drevet på veiva, da selve fordelerdrevet løfter seg litt samtidig. Er rimelig sikker på at drevet er rett montert, men som en rookie-bygger er jeg usikker på mye, spesielt nå.

Noen formening om hva som er galt her? Prøver å ikke ta sorgene på forskudd mtp ev deling av blokk.
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 19, 2025, 13:36:23 pm
Det er deilig å krabbe inn i en varm garasje når det begynner å bli kaldt ute Glad

Er det Jula sin "store" verkstedinnredning du har der? Jeg trenger noe mer verktøyskap, og lurte på de vs Garage15 sin.

Er jula sin store ja. Er samme som den Garage15 selger, bare grå.
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 19, 2025, 00:28:15 am
Kuldegrader og noen få snøfnugg ute, pluss 20 og god stemning inne.
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 18, 2025, 23:39:40 pm
CSP bunnpannelokk med tappeskrue.
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 18, 2025, 23:37:08 pm
Korte økter på motor for tiden. Byttet tilbake til de originale pinneboltene, da det manglet et par i rett lengde. Fikk satt inn oljesilen i dag. Dobbel pakning og tørr montering.

[attachment=1]
[attachment=2]
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 16, 2025, 20:56:52 pm
Grattis med sammensatt blokk! Blir nok bra dette! Har du prøvemontert hele motoren tidligere med sylindere, topper og vippestell?

Nei, men den har jo vært komplett en gang med samme deler. Er kun toppene som er høvlet for høyere komp.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 12, 2025, 20:30:10 pm
Fikk omsider ferdigstilt skiltet på veggen slik jeg hadde tenkt det. Røde lister over og under, i fargen signalrød, og skrudd fast i veggen. Dette ble kult.
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: november 11, 2025, 14:10:16 pm
Kan nok stemme at de er over 20kg pr stk ja, men til gjengjeld gode å sitte i🙂, synes jeg ihvertfall.
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 10, 2025, 20:06:51 pm
Er totalt 4 slike pakninger som står mellom oljekjøler og adapter og adapter og blokk. Litt silikonfett på de før montering.

[attachment=1]
Selve kjøleren ser hel og fin ut, den er ikke testet på noen måte. Det burde jeg kanskje gjort.

[attachment=2]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 10, 2025, 20:00:00 pm
Kort økt før helgen. Fikk montert pinneboltene, og oljekjøler. Hadde "nye" pinnebolter liggende som sikkert er 25-30 år gamle. Merket etter mye knoting og hodekløing at gjengene på disse var litt lengre enn de originale. Trodde det var noe galt med gjengene eller noe siden jeg ikke fikk de langt nok inn. Er dette vanlig på ettermarkedsbolter?

[attachment=1]

[attachment=2]
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 05, 2025, 09:18:40 am
Er litt befriende å se på dette, selv om det er mye igjen.[attachment=1]
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 05, 2025, 00:43:21 am
Ser det mangler en skive på mutteren bak. Antar det skal være en der, selv om jeg har hatt rimelig godt kontroll på alle muttrene etter demontering.
[attachment=1]
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 05, 2025, 00:35:33 am
Inn med oljetrykksstemplene.
[attachment=1]
[attachment=2]
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 05, 2025, 00:22:33 am
Ser unektelig bra ut. Strammet til de siste to boltene på blokka.
[attachment=1]
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 05, 2025, 00:21:34 am
Oljepumpa er CB Maxi med inn/utløp for full flow, 26mm. Står Schadek på den ser jeg. Setter inn pakningen med et tynt lag silikon på begge sider. Pumpa går lett inn.
[attachment=1]
Monterer pakningen på lokket, som også får seg et tynt lag med silikon. Håper det duger, burde jeg hatt noe annet? Monterer selve lokket med ca 20Nm.
[attachment=2]
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 05, 2025, 00:01:26 am
I dag ble blokka endelig montert sammen, med pakningstett. Her bruker jeg Gasgacinch. Smurte det kun på blokkhalvdel nr 2. Dobbelsjekket alt (igjen) , husket o-ringene til de 6 hovedboltene på blokka, og satte sammen. Litt sealer rundt skivene og muttrene også. Bruker nye muttere til hele blokka da jeg hadde et kit liggende fra et par tiår tilbake, minst. Sikkert ikke like bra som de originale, men ihvertfall rene og fine. Yttre bolter ble strammet til med ca 20Nm. De to ved oljepumpa lot jeg være løse.
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Familiens prosjekter (far og sønn) på: november 04, 2025, 17:03:24 pm
Er det noen her inne som virkelig bryr seg om influencere😏? Og hvis dette er målestokken, så er det mange nerder i miljøet🙂. Du har 204k visninger så langt.
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 02, 2025, 19:32:58 pm
De bakre festene har jeg boret opp hull i og gjenget opp. Brukte M8 bolter, men føler at jeg burde brukt M10 på alt av stoler. Festene blir festet til gulvet med gjennomgående bolter. Mothold blir enten tilpasset flatjern eller å  bruke de originale skivene/platene til karosseriet, som skal lakkeres svart eller samme farge som understellet = samme farge som bilen.

De fremre festene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste i sidevangene til det originale understellet, men tenkte å bruke blindnagel og M8/10 bolter, duger det mon tro? Prøver å unngå sveising for å forenkle ev senere endringer.

Brukte du originalskinnene fra TT-setene?

Jeg har fått tak i et par passe patinerte seter fra en MK1 TT så tenkte å kopiere din ide ift fester Blunker

Jepp, brukte de originale ja🙂. Fant det som det beste alternativet.
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 30, 2025, 23:10:19 pm
.
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 30, 2025, 23:00:52 pm
.
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 30, 2025, 22:55:20 pm
Da er det bare å repetere det man gjorde tidligere.

Monterer fordelerdrev først. Sørger for at det står rett før veiva legges i blokka sammen med kamakselen. Alt snurrer greit. Nok med monteringsolje selvfølgelig. Simring settes på plass. Dette er silikonutgaven med ekstra oljetetning mot svinghjulet. Høres bra ut ihvertfall. Blitt mye deler fra csp, også kampluggen, som får seg en liten dært pakningstett. Setter i løftere i den andre blokkhalvdelen og monterer sammen med rett moment i to steg. Sjekker at veiva går fint rundt underveis, noe den gjør. Neste steg er å montere blokka med pakningstett. Rakk ikke mer i kveld. Kjører bare på med litt bilder.

26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 30, 2025, 22:36:53 pm
Lekkert 🙂.
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 29, 2025, 11:24:37 am
En liten økt i går kveld der jeg gikk gjennom delene. De har ligget en stund, beskyttet, men greit å ta en ekstra sjekk og gjennomgang. Litt renhold på blokka måtte dog til, og sjekke at alt på veiva er satt inn med rett moment. Alt snurrer fint.

På tide å bytte arbeidsbenk snart. Er gammel og slitt etter et hardt liv.
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 29, 2025, 11:18:24 am
Ser ut som CB får en bestilling på ventiler. Uansett hvilke topper jeg bruker så vil jeg bare få 044 toppene komplette. Mulig jeg tar med et Magnaspark II system også. Har lite med tenningsdeler liggende.
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 27, 2025, 19:51:13 pm
Paruzzi har ok pris på sett av 4 rustfrie ventiler hvis du ikke har noe annet i sikte. Ellers prisen på AA Performance sine ventiler fine også, men det koster jo da frakt i tillegg. Og der lønner det seg å handle sammen.

Ser på CB sine super grip, single groove ventiler m/tilbehør, som er samme ventiler 044 toppene leveres med i komplett stand. AA er drøy på frakt.
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: oktober 27, 2025, 15:39:35 pm
Ok, da har jeg nok lest litt fort. Jeg trodde du hadde et sett standard dobbelt port med 35,5x32 ventiler Blunker
De 044 toppene er det 40x35,5?

Jepp, 40x35,5
Sider: [1] 2 3 ... 31
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!