Vis innlegg
|
|
Sider: [1] 2 3 ... 31
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 05, 2025, 00:43:21 am
|
|
Ser det mangler en skive på mutteren bak. Antar det skal være en der, selv om jeg har hatt rimelig godt kontroll på alle muttrene etter demontering. [attachment=1]
|
|
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 05, 2025, 00:21:34 am
|
|
Oljepumpa er CB Maxi 3 med inn/utløp for full flow, 26mm. Står Schadek på den ser jeg. Setter inn pakningen med et tynt lag silikon på begge sider. Pumpa går lett inn. [attachment=1] Monterer pakningen på lokket, som også får seg et tynt lag med silikon. Håper det duger, burde jeg hatt noe annet? Monterer selve lokket med ca 20Nm. [attachment=2]
|
|
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 05, 2025, 00:01:26 am
|
|
I dag ble blokka endelig montert sammen, med pakningstett. Her bruker jeg Gasgacinch. Smurte det kun på blokkhalvdel nr 2. Dobbelsjekket alt (igjen) , husket o-ringene til de 6 hovedboltene på blokka, og satte sammen. Litt sealer rundt skivene og muttrene også. Bruker nye muttere til hele blokka da jeg hadde et kit liggende fra et par tiår tilbake, minst. Sikkert ikke like bra som de originale, men ihvertfall rene og fine. Yttre bolter ble strammet til med ca 20Nm. De to ved oljepumpa lot jeg være løse.
|
|
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: november 02, 2025, 19:32:58 pm
|
De bakre festene har jeg boret opp hull i og gjenget opp. Brukte M8 bolter, men føler at jeg burde brukt M10 på alt av stoler. Festene blir festet til gulvet med gjennomgående bolter. Mothold blir enten tilpasset flatjern eller å bruke de originale skivene/platene til karosseriet, som skal lakkeres svart eller samme farge som understellet = samme farge som bilen.
De fremre festene er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste i sidevangene til det originale understellet, men tenkte å bruke blindnagel og M8/10 bolter, duger det mon tro? Prøver å unngå sveising for å forenkle ev senere endringer.
Brukte du originalskinnene fra TT-setene? Jeg har fått tak i et par passe patinerte seter fra en MK1 TT så tenkte å kopiere din ide ift fester  Jepp, brukte de originale ja🙂. Fant det som det beste alternativet.
|
|
|
|
|
10
|
Bruktbørsen / Deler selges / VW style dealership sign til salgs!
|
på: oktober 31, 2025, 22:57:51 pm
|
|
VW style dealership sign selges.
Har flere sett av disse VW-bokstavene/skiltet. Ett sett er allerede holdt av. Har fortsatt ett sett til salgs, og vurderer å selge et tredje.
Disse VW style dealership-bokstavene er laget i galvanisert stål og egner seg både ute og inne. Perfekt for garasjen, verkstedet eller som veggpynt hos enhver VW-entusiast.
Størrelse: Ca. 21 cm høye, 20–25 cm brede, 3 cm tykke. Lengde ferdig oppsatt som på bildene er 200-225 cm
Montering: Opphengsringer på baksiden
💰 Pris: 3250 kr per sett + ev. frakt 📍 Kan inspiseres i Fetsund før kjøp.
Ikke hyllevare akkurat. Send PM ved interesse eller sms/ring på 47400304.
|
|
|
|
|
13
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 30, 2025, 22:55:20 pm
|
|
Da er det bare å repetere det man gjorde tidligere.
Monterer fordelerdrev først. Sørger for at det står rett før veiva legges i blokka sammen med kamakselen. Alt snurrer greit. Nok med monteringsolje selvfølgelig. Simring settes på plass. Dette er silikonutgaven med ekstra oljetetning mot svinghjulet. Høres bra ut ihvertfall. Blitt mye deler fra csp, også kampluggen, som får seg en liten dært pakningstett. Setter i løftere i den andre blokkhalvdelen og monterer sammen med rett moment i to steg. Sjekker at veiva går fint rundt underveis, noe den gjør. Neste steg er å montere blokka med pakningstett. Rakk ikke mer i kveld. Kjører bare på med litt bilder.
|
|
|
|
|
15
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 29, 2025, 11:24:37 am
|
|
En liten økt i går kveld der jeg gikk gjennom delene. De har ligget en stund, beskyttet, men greit å ta en ekstra sjekk og gjennomgang. Litt renhold på blokka måtte dog til, og sjekke at alt på veiva er satt inn med rett moment. Alt snurrer fint.
På tide å bytte arbeidsbenk snart. Er gammel og slitt etter et hardt liv.
|
|
|
|
|
16
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 29, 2025, 11:18:24 am
|
|
Ser ut som CB får en bestilling på ventiler. Uansett hvilke topper jeg bruker så vil jeg bare få 044 toppene komplette. Mulig jeg tar med et Magnaspark II system også. Har lite med tenningsdeler liggende.
|
|
|
|
|
17
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 19:51:13 pm
|
Paruzzi har ok pris på sett av 4 rustfrie ventiler hvis du ikke har noe annet i sikte. Ellers prisen på AA Performance sine ventiler fine også, men det koster jo da frakt i tillegg. Og der lønner det seg å handle sammen.
Ser på CB sine super grip, single groove ventiler m/tilbehør, som er samme ventiler 044 toppene leveres med i komplett stand. AA er drøy på frakt.
|
|
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 15:39:35 pm
|
Ok, da har jeg nok lest litt fort. Jeg trodde du hadde et sett standard dobbelt port med 35,5x32 ventiler  De 044 toppene er det 40x35,5? Jepp, 40x35,5
|
|
|
|
|
20
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 11:58:55 am
|
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper? Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger  Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først. Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget. Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter. Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks.. Vi skrev litt forbi hverandre ser jeg. Svarte ut litt over her. Målet er å ha den klar til 1. Mai, så kommer SCC som en bonus med å teste den på stripa. Årsaken til at jeg vingler, spesielt med toppene, er vel at mindre ventiler begrenser flowen en del og gjør at jeg ikke får full utnyttelse av w110 kammen mm, men oppsettet vil trolig fungere veldig bra i det daglige. Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig😏
|
|
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 11:44:15 am
|
Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da  Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert  Rettelse, FI-topper er vel rett betegnelse. Jo, nå skal du høre. Ifbm innføring av FI på 70-tallet og krav til avgass i USA så var det en down sizing i ventilstørrelse, fra 32/35 til 33/30. Søkte litt info i lengre tid og fant følgende: In 75, for the US market cars, the head was modified, stepping the valves down in size, changing the stem width of the exhaust valve, and adding a boss to the right side of the heads that would be tapped for the FI systems Cylinder Head Temperature (CHT) sensor for heads used on the 3/4 side. The 75-79 heads had 33mm intake valves with the typical 8mm stem width and 30mm exhaust valves with a 9mm width stem. The exhaust head also is sodium-filled. This allows for a greater transfer and shedding of heatJeg skrev noe om disse FI toppene litt tildligere i tråden. Hot VW bygde en 1745 milage motor for mange år siden, de brukte disse toppene, men da var det ikke hk som var fokuset, men dreiemoment og minst mulig forbruk. Likevell dro de ut 92,5 hk ved 5000 og hele 57,5 ved 2500, og greit dreimoment....med en mild kam og to enkle weber 34 ICT. . Ikke var toppene portet på noen måte heller, så det er mulig å hente ut hk og dreimoment av de, med litt mer kam og gassere.
|
|
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 27, 2025, 11:25:51 am
|
Jeg ville nok gått for mer cc som slip-in 1680 sats (hvis dette finnes i ok kvalitet), evt 1641? og evt brukt 044 toppene. Man får vel tak i ventiler til en fornuftig pris et eller annet sted?
Hvis toppene blir bra kan det jo bli en hyggelig motor med 80-90hk?
Og i første omgang bruke forgassere. Jeg har kjøpt flere sett med gamle italienske weber idf i utlandet til en forholdsvis billig penge og disse har fungert knall.
Slip-in 1680 sats er vel noe de fleste styrer unna, pga tynnere sylindervegger → mindre styrke og dårligere kjøling, pluss økt risiko for deformasjon og lekkasje ved høye temperaturer. Ihvertfall det jeg leser. Da er machine-in bedre, de har tykkere vegger en både 1776 og 1915 sats feks. Når det er sagt så er det vel mange slip-in som har fungert i mange år. 1641 kan være et alternativ. Men den originale 1600 satsen er jo smidd, og er vel i så måte bedre enn de støpte 88 satsene jeg ser på. Jeg har et sett nyoverhalte Dellorto 40 liggende, så hvis noen med kunnskap tar seg av justeringen med de så blir det sikkert bra.
|
|
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 25, 2025, 18:55:08 pm
|
|
Standard slag, 69 mm balansert originalveiv. Kam er den legendariske w110 fra Engle.
Ønsker vel en motor som er en god kombo av det du nevner🙂, derav tanken om efi. Men ja, det koster. Mulig det heller er klokt å legge de pengene på sylindersett og topper. Har jo et sett tomme cb044 liggende, så mangler kun sylindersett og ventiler egentlig.
Alternativet er å rett og slett å bare bruke 044 toppene istedet for efi toppene, å kjøre original 1600 sats/boring, blir ikke overkill med de toppene. Blir fort 10k pluss for å bore opp toppene og kjøpe 1700 sats.
|
|
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 24, 2025, 11:05:25 am
|
Let the fun begin  Jupp. Men lider av beslutningsvegring for tiden. Sitter og drodler fælt på å bygge en periodisk korrekt 1700 motor, med machine-inn 88mm sats, ville vært kult....eller bygge slik som tenkt men da med efi. Er tross alt efi-topper😏. Der er jeg litt støkt, og klarer ikke å bestemme meg. Selve blokka med innhold er gitt, men ikke det som skal på toppen der igjen.
|
|
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 20, 2025, 21:21:01 pm
|
|
Da fikk jeg endelig tak i rett stativ til motorbukken fra biltema.
Gamle fester av [attachment=1]
Og nytt feste på. [attachment=2]
|
|
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 19, 2025, 20:49:20 pm
|
De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min
Disse fant jeg på finn for 5 år siden til en latterlig bilig penge, 800 kr for fram- og bakseter. Ligger ofte delebiler der med interiør. Oftest så er det helskinn og ikke stoff i midten som disse.
|
|
|
|
|
29
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 19, 2025, 17:56:59 pm
|
|
Lekte meg litt ned AI forleden. Ba om litt senking, med 165/70-15 dekk foran og 185/70-15 bak. Fikk mye senking, useless lavt, men kult ble det.
Usikker hvilken høyde jeg legger meg på, men at den blir senket både foran og bak er sikkert. Superlav blir den nok ikke.
|
|
|
|
|
30
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89
|
på: oktober 19, 2025, 17:23:53 pm
|
|
Satser på mye solbrent panne neste år.
Praktisk med stoler med vipp, selv om baksetet mest sannsynlig aldri blir brukt.
|
|
|
|
|