I går ble det en fin tur til Andebu med jobben for utagering på gokartbanen. På turen hjem daua plutselig motoren, og da jeg triller inn til siden og tar en kikk i motorrommet ser jeg at bensintrykket er i 0. Etter å ha stått litt så får jeg start på den igjen, og da kommer trykket tilbake. To ganger mått jeg gjøre det samme før jeg kom meg hjem. Fylte tanken full, men det hadde liten innvirkning. Så nå tenker jeg det blir elektrisk pumpe.. Noen som har eksempel på hvordan de har lagt opp strøm, evt relè, styrestrøm og plassering?
Fikk til slutt byttet alle ventilfjærene, så nå virker ting som det skal. Bare synd sesongen er på hell. Det ble såvidt over 1000 km i år også, men får prøve å kjøre noen til før frosten kommer. Tok en liten uformell testtur og målte 0-100 med en flott app. Det tok omtrent 14.16 sek å få gamla opp i ulovlig hastighet. Trekker man fra 10 sek pga usikkerheten i måleutstyret, så begynner det å ligne noe. Hehe..
Ventilfjær nr tre gikk på vei til treff i Horten, så nå byttet jeg resten av fjærene på eksos ventiler. Når jeg sammenligner de som sto på mot en original fjær jeg fikk av Jens-Ole, så er det ganske stor forskjell. Det er fler vindinger på som var montert. [attachment=1]
Var så heldig å få låne verktøy av en grei Nøttlending. Da gikk det veldig enkelt å bytte fjæra! Startet opp og justerte klaring og forgasserene så alt gikk fint. Tok en liten testrunde og akselerte passe pent da motoren var varm. Plutselig gikk den dårlig igjen og mistenkte egentlig fjære som akkurat var bytta. Men neida.. Nå var det fjæra på eksos ventilen på firer'n! Mistenker å ha hatt litt høyere temp på venstre topp tidligere, men kan det ha ødelagt fjærene?
Tror jeg går for å bytte den ødelagte. Tar gjerne imot en fjær av deg Jens-Ole. Har så jeg kan koble på trykkluft. Må bare lage noe lurt til å komprimere fjæra med da..
Fikk orden på gasserne og hadde to fantastiske dager med en motor som dro hele veien uten problemer. Men i dag valgte ventilfjæra på sylinder 3 eksos å takke for seg og da var det ikke så gøy lenger. Det gjenstår å se om det har blitt skader på ventil eller stempel, men støtstanga er ihvertfall fremdeles rett. Hva slags fjærer bruker folket med mild trimkam (Scat c35) og originalt vippestell? Tips til verktøy til å bytte fjærene uten å ta ut motoren tas i mot med glede.