mars 28, 2024, 15:24:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964352 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1890 på: mars 07, 2012, 09:15:36 am »

Synes dette begynner å se bra ut jeg Glad

Neste nå er å få tatt ut hull til dyseholderne slik at disse kan sveises på ïgjen, og da kan motoren settes inn i bilen igjen Glad

Det syntes jeg også.

Forslag, klarer du å unngå å "forkludre" utseendet med å montere injectorene over spjellhusene? Skjult inni de store luftfilterne?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1891 på: mars 07, 2012, 10:23:06 am »

hmmm, det var en tanke. Skal Se litt på det Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1892 på: mars 07, 2012, 10:46:44 am »

ser bra ut roy,
men er det noe lurt å sette dysene før spjeldet...?
hadde du hatt 2 sett dyser ,går det jo , ( "fullfarts" dyser som kommer på senere som på sjepldhusene dine.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1893 på: mars 07, 2012, 11:39:48 am »

Personlig ville jeg montert dysene slik at de peker rett på ventilen. tilsvarende WBX gjør det på sine innsug.
Om noe forkludrer utseende, så tenker jeg som oftest at det tross alt er en bilmotor og ikke en vase til stuebordet. Gliser
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1894 på: mars 07, 2012, 11:42:34 am »

Personlig ville jeg montert dysene slik at de peker rett på ventilen. tilsvarende WBX gjør det på sine innsug.
Om noe forkludrer utseende, så tenker jeg som oftest at det tross alt er en bilmotor og ikke en vase til stuebordet. Gliser

Men tænk dig at have en motor med skråstilte spjeldhuse stående som vase på stuebordet  Sjokkert

Nej lad det være en motor og monter dem så de giver bedst effekt Roy  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1895 på: mars 07, 2012, 11:51:08 am »

følger vel stort sett tankegangen om at "form follows function" , men det er jo lov å tenke litt på utseendet underveis i alle fall.

Planen har hele tiden vært å sette dysene på utsiden, og sikte rett på ventilene, så jeg lander nok der til slutt.

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1896 på: mars 07, 2012, 11:58:25 am »

ingenting er vel mere vakkert en ett sett PWM styrte "saturated" dyser!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1897 på: mars 07, 2012, 12:11:18 pm »

Flere, inkl F1 har hatt suksess med å plassere injectors over spjellet.



Moran Racing (de som har laget den gigantske NA motoren i topptråden min) testet en Pro Stock motor for å få data på EFI vs forgasser. De klarte ikke å få EFI utgaven til å matche forgasserutgaven så dem flyttet injectorene lengre og lengre bort fra toppene og de fikk mer toppeffekt for hver gang de flyttet dem bort men de klarte ikke å få motoren til å yte fullt så mye som med forgasser. Nå er dette nokså lenge siden og mye har skjedd siden da, og nye Pro Stock motorer har idag injectorene plassert skjult inni innsuget over spjellene.

Mvh
BB
« Siste redigering: mars 07, 2012, 12:32:00 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1898 på: mars 07, 2012, 12:49:01 pm »

F1 og Pro Stock motorer brukes mye til bykjøring, og er de har et stort fokus på gode tomgangsegenskaper innen disse grenene.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1899 på: mars 07, 2012, 12:49:59 pm »

F1 og Pro Stock motorer brukes mye til bykjøring, og er de har et stort fokus på gode tomgangsegenskaper innen disse grenene.

En god motor er en effektiv motor.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1900 på: mars 07, 2012, 13:40:38 pm »

 Øyerulling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1901 på: mars 07, 2012, 13:51:59 pm »

Som alltid dukker Knasten opp og flakker med øynene..

Hvorfor skal det ikke funke på en gatemotor?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1902 på: mars 07, 2012, 14:14:03 pm »

ikks å rart med noen av de hofteskudda du kommer med innimellom Kalle.(min mening)

å gi anbefalinger  basert på linker fra Prostock og F1 til å benytte seg av teknologi utvikelt for kun fullgass innen ett snevert område
til en gatemotor blir  Øyerulling

det vil nok fungere..på ett vis .men lavere plassering vil nok fungere mye bedre til roy's bruk.

eller det beste. benytt deg av de plasseringene som er Roy, kjør dobbledyser, Megasquirt har jo styring for det med gradvis overgang til dysene på toppen
da får du det mulig det beste av begge verdener.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1903 på: mars 07, 2012, 14:19:06 pm »

Takker og bukker Jørn,

Du skriver: det vil nok fungere..på ett vis .men lavere plassering vil nok fungere mye bedre til roy's bruk.

Fortell mer davel.. hvor tar du det ifra?

Ja, jeg innrømmer det glatt at jeg smører tykt på med F1 og Pro Stock. Men jeg spør igjen: Hvorfor skal ikke dette fungere?

-BB-

ikks å rart med noen av de hofteskudda du kommer med innimellom Kalle.(min mening)

å gi anbefalinger  basert på linker fra Prostock og F1 til å benytte seg av teknologi utvikelt for kun fullgass innen ett snevert område
til en gatemotor blir  Øyerulling

det vil nok fungere..på ett vis .men lavere plassering vil nok fungere mye bedre til roy's bruk.

eller det beste. benytt deg av de plasseringene som er Roy, kjør dobbledyser, Megasquirt har jo styring for det med gradvis overgang til dysene på toppen
da får du det mulig det beste av begge verdener.
« Siste redigering: mars 07, 2012, 14:26:06 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1904 på: mars 07, 2012, 14:23:58 pm »


eller det beste. benytt deg av de plasseringene som er Roy, kjør dobbledyser, Megasquirt har jo styring for det med gradvis overgang til dysene på toppen
da får du det mulig det beste av begge verdener.

Helt klart en mulighet, men pga plassproblemer, og at det ene spjellhuset er snudd 180° så får jeg ikke det til med dagens løsning Trist

Men hvis eneste argumentet for å plassere dysene oppe i luftfilterene før spjeldet er det estetiske, er jeg ikke i tvil.

Ser argumentene til Kalle om at "noen" har testet med dyser langt unna toppene med godt resultat, men jeg er ikke ute etter å optimalisere på toppeffekt i denne motoren.. Husk at dette er en gammel "sliten" 1835 med hønngamle egenporta topper, og hele hensikten er å lære mest mulig om efi og ikke minst gleden av å få 300-kroners spjellhus til å funke. Jeg har en annen motor under bygging hvor jeg kommer til å "ta'n litt lenger ut", nå er fokus på å få den på veien før våren Glad
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1905 på: mars 07, 2012, 14:28:10 pm »


 hele hensikten er å lære mest mulig om efi og ikke minst gleden av å få 300-kroners spjellhus til å funke.
[/quote]

Basert på dette plasserer du dysen rett mot ventilen. Du vil da være sikker på at dyseplasseringen er korrekt, og slippe å fundere over at det er dyseplasseringen høyt oppe i innsuget som gjør at "det eller det" ikke fungerer eller responderer som forventet.
En feilkilde eliminert.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1906 på: mars 07, 2012, 14:42:31 pm »

Takker og bukker Jørn,

Du skriver: det vil nok fungere..på ett vis .men lavere plassering vil nok fungere mye bedre til roy's bruk.

Fortell mer davel.. hvor tar du det ifra?

Ja, jeg innrømmer det glatt at jeg smører tykt på med F1 og Pro Stock. Men jeg spør igjen: Hvorfor skal ikke dette fungere?

-BB-

mine tanker om det er bl.a
det man vil ha er fin forstøving, spesielt på lavere turtall
hva skjer med forstøving når den forstøvede bensinen treffer ett så å si lukket spjeld og skal gjennom den bittelille åpningen som er der da.tipper dråpedannelese
store dråper forbrenner dårlig
det er overaskende liten spjeldåpning på cruise og lavgass. for ikke snakke om tomgang!

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1907 på: mars 07, 2012, 15:10:47 pm »

Interessant, nå begynner det å bli saklig igjen:

På 80 tallet flyttet F1 injectorene til over spjellet fordi de oppdaget at motorene fikk vesentlig mer effekt over hele turtallsområdet. Grunnene var:

- Mindre restriksjoner
- Bedre blanding/forstøving
- Lavere temperatur

Forsøk å hold hånden over en forgasser på en motor som går på tomgang? Det dere sier er at vakuumsignalet er for svakt og at fuelsprayen fra injectoren, som forøvrig har høyt trykk, vil dråpe seg og at dette vil redusere effekten på motoren.

Har dere hørt om Bisi Ezerioha? (http://en.wikipedia.org/wiki/Bisi_Ezerioha) kort fortalt, han er en stor fan av injectors som er plassert over throttle platen og sier at den eneste negative effektene er brannfaren.

Det hele var ment som et forslag og ikke et hofteskudd. En idè rett og slett. Man kan alltid velge det tradisjonelle også. Den døra står alltid åpen og man slipper skeptiske øyebryn og idiotforklaringer.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1908 på: mars 07, 2012, 15:15:31 pm »

hehe nå er vi i ferd med å komme inn på sporet igjen Glad

En annen bekymring jeg ville hatt med å plassere de digre dyseholderne mine over åpningen før spjeldene, er at det er bare 40mm åpning i spjellhusa, og for å ikke begrense luftstrømmen inn i disse, burde jeg plassere dysene ganske langt otenfor selve åpningen, og da står dysene nærmest i friluft.... Skal ta et par illustrasjonsbilder i kveld. Er nok brannfaren som jeg først og fremst tenker på.

En annen ting er at disse spjellhusa har egne tomgangskanaler, så ved tomgang er spjellene mer eller mindre helt tette, motoren må da suge all lufta gjennom denne kanalen, og hvor bra funker det med en bensin-"mettet" luftblanding? Og å hva skjer når jeg brå-åpner spjellene ?

hmmm, tenke tenke
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1909 på: mars 07, 2012, 15:25:42 pm »

hva skjer med forstøving når den forstøvede bensinen treffer ett så å si lukket spjeld og skal gjennom den bittelille åpningen som er der da.tipper dråpedannelese

Vil ikke det bli ca som å skyte halvparten av bensinen på en stengt ventil?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1910 på: mars 07, 2012, 15:41:38 pm »

sånn ca...  Blunker

men så er planen å kjøre full-sekvensielt, så da skal jeg prøve å unngå akkurat det Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1911 på: mars 07, 2012, 15:47:19 pm »

hva skjer med forstøving når den forstøvede bensinen treffer ett så å si lukket spjeld og skal gjennom den bittelille åpningen som er der da.tipper dråpedannelese

Vil ikke det bli ca som å skyte halvparten av bensinen på en stengt ventil?


sånn ca nei. (tenker jeg)
ventilen er stengt og glovarm. som gir tid til att de forstøvede dråpene  fordamper enda mere.
spjeldet er kaldt og pga den lille åpningen  som spjeldet har vil forstøvingen kondensere til dråper.


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1912 på: mars 07, 2012, 15:51:09 pm »

Verd sprut rett på ventilen vil man jo få litt gratis kjøling også?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1913 på: mars 07, 2012, 15:51:57 pm »

Det er jo mange ting som spiller inn her tenker jeg.
Ene grunnen til at EFI er overlegent i en gatemotor er jo nettopp pga kjørbarheten, og kjørbart på litt turtall er jo både gassere og efi, men på lavere turtall og varierende lav belastning så er min teori klar på at det er best å ha den "vanlige utforminga" Tomgang og brannfare kommer som en bonus.
Når det begynner å gå unna så har gassere stort sett alltid klart å gi lik effekt som efi, eller ren mekanisk innsprut også for den del.
Sånn ellers så kan jeg godt se at det er en fordel å ha dysa langt unna ventilen, for da får jo lufta og brennstoffet bedre tid til å blande seg skikkelig og om blandingen tar opp varme så blir også blandingen bedre fordampet, lettere anntennelig. Og så kan jeg tenke at det har noe med lufta som kommer ut av ventilen og oppover i innsuget hver gang denne åpner, for da slipper den å blande seg med brennstoffet. Det hele forutsetter nesten en 2 dyse løsning, nemlig en løsning der en dyse går som tidligere nevnt på lavfart og den over tar over eller blir med når det begynner å gå unna. Og med den effekten og dysestørrelsen mange av dere kjører idag, så hadde det kansje vært lurt med en slik dobbeldyse løsning.
Jeg kjørte en 2 dyse løsning på min BMW med Turbo, for da kunne jeg bruke ett ekstra sett med orginaldyser og dermed spare innkjøpet av nye større dyser.
Og bare så det er nevnt, det er mange som har kjørt med det ekstra dyse settet i plenumboksen rett utenfor der hvor trakta går inn i runnerne, spesielt i WRC f.eks. Og der er fleksibilitet i registeret viktig.

Men bare dyse over spjeldet er ejg altså skeptisk til.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1914 på: mars 07, 2012, 15:55:14 pm »

Uansett dette blir en kul motor Roy!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1915 på: mars 07, 2012, 15:57:46 pm »

temeperaturen på innsugs røra er vel også avgjørende ved laaang vei for bensin/luft blanding.

kalde innsug gir vel større sjanser for kondensering/dråpdannelser,potensielt mere HK pga kaldere luft
 mens varme innsug vil hjelpe til med blandingen/fordamping men mindre HK pga varmere luft
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1916 på: mars 07, 2012, 16:04:36 pm »

Hvor sitter dysene på nye vanlige bilmotorer?...... Øyerulling
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1917 på: mars 07, 2012, 16:07:02 pm »

e aller nyeste RETT i forbrenningskammeret
direkteinnsprøytning
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1918 på: mars 07, 2012, 17:03:57 pm »

e aller nyeste RETT i forbrenningskammeret
direkteinnsprøytning

Var i alle fall ikke ute i luftfilteret.. Glad
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1919 på: mars 07, 2012, 19:03:48 pm »

Er det noen som har modda t1 eller t4 topper til direkte innsprøytning? Lurer på hvordan dette hadde fungert...
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sider: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!