april 24, 2024, 10:01:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 63 64 [65] 66 67 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 976120 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1920 på: mars 07, 2012, 20:22:04 pm »

direkte innsprøytning krever ganske høyt trykk for å få fuel inn i kammeret....
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1921 på: mars 07, 2012, 20:26:25 pm »

Gjorde en kjapp "eyeball engineering" test av hvor mye plass jeg har inni luftfilterene, og omtrent ved denne høyden stikker an-koplingene akkurat ut av topp-plata:


* injector placement.jpg (62.01 KB. 263x700 - vist 274 ganger.)


Disse kan kuttes en del nederst, siden de er en del lenger enn selve dysa

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1922 på: mars 07, 2012, 20:51:17 pm »

har du tenkt å kjøre sekvensielt OG dysa før spjeldet?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1923 på: mars 07, 2012, 20:57:29 pm »

nei jeg har ikke tenkt å kjøre dysa før spjeldet, det er det "dere" som har foreslått Glad

Men jeg legger opp til kamsensor, så jeg KAN kjøre sekvensielt om jeg vil
« Siste redigering: mars 07, 2012, 23:45:47 pm av grelland » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1924 på: mars 07, 2012, 23:21:35 pm »

Med dagens info friskt i minne så virker det som det faktisk er bedre med tanke på fordamping av bensinen å kjøre sekvensielt, og skyte all bensinen på stengt varm ventil, og ingenting ved åpen.
 Mye å prøve ut her Roy Kult
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1925 på: mars 08, 2012, 00:05:03 am »

nei jeg har ikke tenkt å kjøre dysa før spjeldet, det er det "dere" som har foreslått Glad

Men jeg legger opp til kamsensor, så jeg KAN kjøre sekvensielt om jeg vil


Gjør dette i dag med en 3,2 911 ,(har ikke cam sesor org , men enhver audi har jo det ...1,8 T ) fint som fy .. mulighetene i FI er uendelige ..stå på
(ekstra info ; Clewett engineering )

Mvh
Erich
« Siste redigering: mars 08, 2012, 00:08:10 am av Sonic » Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1926 på: mars 09, 2012, 12:58:30 pm »

Dette er kult!

Ang. sekvensielt:
Hvordan har du tenkt å montere kamsensoren og magnetisk stykke på kammen?
Det er kanskje like greit å kjøre med en hall-sensor i fordeler og bare en 180 graders skive som differensierer mellom eksos- og innsugstakt på halve hastigheten av veiva.
Tenker det er enklere å kommer til samt å ev. vedlikeholde. Vil dog kanskje ikke se like fint ut?

Stå på!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1927 på: mars 09, 2012, 15:29:07 pm »

gammel 009-fordeler med hall sensor fra en compufire hvor 3 av 4 magneter er fjernet


* compufire.jpg (51.38 KB. 800x533 - vist 248 ganger.)

« Siste redigering: mars 09, 2012, 15:39:12 pm av grelland » Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1928 på: mars 09, 2012, 15:45:28 pm »

Dette kan fungere veldig bra! Jeg ville heller gått for den løsningen for et mer funksjonellt oppsett.

Nå må du bare lage et fint lokk for å stenge over triggerplata og sensoren med. Å bruke et vanlig fordelerlokk blir vel litt kjipt...

Spjellhusene dine ser btw. kjempetøffe ut. Liker den foreløpige løsningen din med gasswire-systemet. Dette kunne jeg tenkt meg å teste selv en gang.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1929 på: mars 09, 2012, 16:00:19 pm »

det er et alu-lokk med en hall-sensor i, kan ta et bilde senere, bygger ca 1 cm over selve fordeleren.

Eneste usikkerhet er om jeg ødela drevet som sitter på veiva i fjor, når jeg hadde ett lite havari Blunker I så fall funker EDIS perfekt
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1930 på: mars 09, 2012, 20:04:27 pm »

sånn

* dist.jpg (99.88 KB. 967x643 - vist 280 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1931 på: mars 10, 2012, 17:50:10 pm »

Ble jammen en liten time i garasjen i dag også Glad

begynte med å krabbe under bilen for å bytte ut fuel-slange som går fra røret og inn til bulkhead-koplingen inn til motorrommet:

* fuel line.jpg (50.75 KB. 600x293 - vist 223 ganger.)


Returen på andre siden av girkassa blir lik, men der er det litt trangere pga oljekjøleren som henger der.

Så kikket jeg litt mer på disse innsuga, og tok mot til meg og satte drillen og fresen i de for å få plassert disse fancy-dandy dyseholderne, og dette begynner å ta form:

* bung 1.jpg (119.83 KB. 600x530 - vist 243 ganger.)


* bung 2.jpg (103.48 KB. 592x600 - vist 227 ganger.)


Kan bli litt trangt å sveise, men det får fagfolka ta seg av Glad

Ser også at jeg må kutte av dyseholderne i lengden, så ikke de sperrer for all luft Glad

* internal.jpg (92.86 KB. 499x600 - vist 258 ganger.)


Planen har vært å legge en kort fuel-rail på hver hylle utenfor motoren på hver side, med korte slanger opp til hver dyseholder. På den måten unngår jeg forhåpentligvis den bekymringen at det blir stående luftlommer i slangene ut til hver dyse.

Men som dette bildet viser, vil en 90grader bend rett ut av dyseholderen gå rett i hylla, så her blir det alt for trangt:

* fuel supply.jpg (81.59 KB. 600x497 - vist 252 ganger.)


Spørs om jeg ikke må legge opp til en felles fordelingsblokk bak viftehuset allikevel, med slanger ut til hver dyse. I så fall blir det en stående bit av en fuel rail på baksiden av viftehuset, men inntaket nederst og returen ut fra toppen, så vil forhåpentligvis evt stående luftlommer bli med returen til tanken.

Håper på et par timer igjen i morgen Glad


« Siste redigering: mars 10, 2012, 17:52:50 pm av grelland » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1932 på: mars 10, 2012, 21:27:39 pm »

Kan du ikke korte inn dyseholderne litt, sveise de til innsuge i den breie delen lenger inn på holderen?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1933 på: mars 12, 2012, 22:10:45 pm »

Mye annet som skjer om dagen, men en liten halvtime fikke jeg skviset inn i dag også, og da ender jeg opp med en løsning på fuel-supply som ser omtrent slik ut:

Det blir slanger rett i dysa via slike:

* bungs.jpg (95.04 KB. 600x439 - vist 248 ganger.)


Og disse slangene kommer fra en fuel-rail bit som monteres på baksiden av viftehuset, omtrent slik:

* rail.jpg (67.85 KB. 291x600 - vist 237 ganger.)


Jeg har ikke søylebormaskin, så jeg tar med meg den biten på jobben og får borret opp 4 hull som jeg setter inn NPT-an6 fittings i.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1934 på: mars 14, 2012, 20:27:40 pm »

lunsjen i går ble tilbrakt på verkstedet, så nå er juletreet klart:

* juletre.jpg (100.73 KB. 516x600 - vist 301 ganger.)


Har også laget hull i innsuga for dyseholderne, så nå kan de leveres tilbake for sveising

Sakte med sikkert...

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1935 på: mars 14, 2012, 23:44:38 pm »

Detta blir bra. som vanlig.. Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1936 på: mars 15, 2012, 09:11:33 am »

Takker Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1937 på: mars 19, 2012, 23:35:19 pm »

Ble en kveld med rydding og produksjon av diverse festebraketter i dag. Må til innimellom det også Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1938 på: april 10, 2012, 12:43:18 pm »

Endelig er innsugene hentet hos sveiseren. Så i kveld blir det skruing igjen  Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1939 på: april 10, 2012, 18:40:09 pm »

Greide å snike inn en liten time før mellomste skulle på spilletime, og da rakk jeg å gjøre en siste mock-up på innsuga, slik at jeg fikk tilpasset alle slanger etc.

På baksiden blir det ganske "busy":

* bakside.jpg (136.51 KB. 700x487 - vist 262 ganger.)

men ganske ryddig allikevel. Pluggledningene skal kuttes og tilpasses litt bedre når de kommer i bilen.

Sveisen på dyseholderne ble kanskje ikke de peneste i verden, men i følge fagmannen er de tette, og det er det viktigste...

Her er et par bilder av hvordan bensinslangene er koplet til disse dyseholderne:

* 1-2.jpg (105.69 KB. 700x497 - vist 259 ganger.)


* 3-4 b.jpg (120.28 KB. 700x570 - vist 224 ganger.)


Nå tror jeg alt er taima og tilrettelagt, så når minsten er i køya i kveld, skal jeg ut og demontere alt sammen igjen, og gjøre en siste finish med slipestiften på disse innsuga, inkl en liten runde på plansliperen for å sikre at anleggsflatene mot topper/spjellhus ikke har slått seg ved sveising. Må også pynte litt på innsiden før de får seg en runde i blåsekabinettet.

Jeg har brukt påsken til å bytte ut de røde plastikk-opphenga på girkassa til Heavy Duty original VW, så nå håper jeg den blir enda litt mer behagelig støymessig.

Har også lagt opp alle bensinslanger/rør til både tur/retur, så nå er det kun to an -6 koplinger på brannveggen, så kan motoren enkelt inn og ut.

Mens jeg holdt på oppunder girkassa, så jeg at alle boltene på den ene drivknuta var løse, så det var nok årsaken til den klunkinga jeg har nevnt før. Nå er alt dratt til etter boka, så da får jeg håpe også den detaljen er fikset.

Målet nå er å få inn motoren i løpet av uka, og oppstart til helga. Da skal visst godværet komme tilbake igjen.

« Siste redigering: april 10, 2012, 18:41:47 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1940 på: april 10, 2012, 21:45:36 pm »

Greide jammen å snike meg ut et par timer til i kveld, og nå er motoren helt klar for å løftes inn i bilen. Jeg fikk gjort følgende på den:
-Demonterte innsuga
-Tok av sumpen og sjekket en mulig lekkasje. Rensket flater og la på ny pakningsmasse, så nå håper jeg det er tett
-Montere og justerte termostat slik at den åpner og lukker spjellene
-Monterte akebrett-blekka under sylindrene.
-Demonterte viftehuset og dynamofot for å slippe å løfte bilen så høyt (ønsker meg demonterbar bakplate på Ghian...)
-Generell rengjøring

Det som mangler før jeg kan sette den inn, er en kjapp ventiljustering.

Og så oppdaget at jeg mangler 30 cm bensinslange, så jeg ta en kjapp runde på ebay for å få de siste detaljene på plass.

Så da skal jeg bare kuppe en nabo en kveld, så skal jeg få løftet skiten ned på jekken. Ryggen spiller ikke helt på lag om dagen, så jeg tar ikke sjansen på å ta den alene.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1941 på: april 10, 2012, 22:11:55 pm »

For et mot , denne burde legges ut på hvordan man "ikke bør gå fram " ... Ikke vits å finne opphjulet på nytt ... ser lekkert ut Grelland og forstår tankegangen ..men herregud mann...

Erich
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1942 på: april 10, 2012, 22:14:17 pm »

Hvilket hjul Hæ
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1943 på: april 10, 2012, 22:16:26 pm »

Synes du gjør en super jobb, veldig imponert over alt du prøver deg på og synes det blir skikkelig fett! Glad
Godt du ikke er så kjedelig i bygginga som sonic ønsker.
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1944 på: april 10, 2012, 22:18:47 pm »

Stå på du ....ingen kan stoppe deg ...  Osteaktig Gleder meg til å se dette i drift en dag ..
Mvh
Erich

Nakkadrag Dalland Hæ(halvt bergenser vet du !!)
« Siste redigering: april 10, 2012, 22:23:48 pm av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1945 på: april 12, 2012, 19:49:56 pm »

jaja.... vi lar den ligge vi tenker jeg  Øyerulling

Fikk klemt inn et kvarter i dag også, og hvem trenger spreke naboer, når guttungen er sprek som en gyngehest Glad

Så nå er motoren på plass, så nå gjenstår bare en del rengjøring og så sluttmontering Glad

* ENGINE IN.jpg (110.68 KB. 700x420 - vist 277 ganger.)


Den blå NPT-koplingen skiller seg litt ut ser jeg...


Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1946 på: april 12, 2012, 19:58:36 pm »

Er det EDIS coli ?
Hva slags pluggledinger har du brukt ?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1947 på: april 12, 2012, 20:08:17 pm »

EDIS ja, pluggledninger i metervare fra den lokale delesjappa.
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #1948 på: april 13, 2012, 14:08:13 pm »

Hvor har du skaffet bensinledninger / koplinger fra, ser mye bedre ut en de blå/røde greiene
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1949 på: april 13, 2012, 16:21:07 pm »

Helt enig Glad

Ei sjappe som heter Performace Dynamics

http://stores.ebay.com/performancedynamicsspeedshop
Loggført
Sider: 1 ... 63 64 [65] 66 67 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!