april 26, 2024, 23:41:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 977957 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1950 på: april 16, 2012, 12:57:18 pm »

kort oppdatering fra helgens jobbing:

Har oppdaget at plassen mellom viftehuset og brannveggen er trangere enn jeg trodde, så EDIS-coilen må tilbake der den satt i fjor. Ser ut til at bensinfordelingsjuletreet mitt akkurat får plass Glad

Neste problem var at disse fancy-dandy dyseholderne ligger farlig nær hyllekanten i motorrommet. Nå vet jeg ikke hvor mye motoren vrir seg på nye heavy-duto gummioppheng, men det er under en cm klaring slik det er nå, og det synes jeg er i minste laget. Må nok frem med vinkelkutteren igjen (ikke på karosseriet, men innsuga Glad )

Bortsett fra det, gikk det meste fint, og jeg fikk kuttet til gasswire og prøvemontert det meste.

Nesten bare sluttmontering igjen nå.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1951 på: april 16, 2012, 20:59:10 pm »

her er et dårlig bilde som viser klaringen ned til hylla...

* klaring.jpg (73.39 KB. 600x427 - vist 323 ganger.)


Er det noen som har en formening om hvor mye klaring jeg trenger?

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1952 på: april 16, 2012, 21:06:22 pm »

Mulighet for å frese en annen vinkel på innsugsflaten mot toppen så du bare kan vinkla dem litt opp?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1953 på: april 16, 2012, 21:13:17 pm »

det løser seg ved å slipe bort en del av holderen. Tetningen er nedi hullet, så jeg kan ta en god del, men tenkte kanskje noen hadde en formening slik at jeg ikke tar mer enn jeg behøver.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1954 på: april 16, 2012, 21:23:31 pm »

Jeg tror du må ha 3 cm klaring, ikke i vanlig bruk, men det kan nok røre seg såpass når du hemper til.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1955 på: april 16, 2012, 21:24:52 pm »

 Hæ Det var mye... Hmmm. noen som har et sett 10mm tykke innsugspakninger liggende?

Det løser sig Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1956 på: april 17, 2012, 20:09:24 pm »

første trinn var å sette vinkelkutteren i dyseholderene:

* space.jpg (145.11 KB. 650x572 - vist 276 ganger.)


Da er det ca 2 cm klaring. I tillegg skal jeg lage en ca 1 cm tykk spacer under innsuga, så da får jeg ca 3 cm. Regner med det er nok. Jeg skal også montere en Berg style intermediate mount, så da vil motoren bevege seg enda mindre. Dersom (når) jeg skal på stripa lager jeg meg et par massive alu fester, så da skal det ikke bevege seg mye dersom jeg får hjulhopp.

Endelig begynner dette å likne motor igjen:

* engine.jpg (149.74 KB. 650x446 - vist 340 ganger.)

Her er alle bensinslanger på plass, så det ble ganske "cleant". Litt trangt bak viftehuset, men jeg skal jo ikke bak der i tide og utide Glad

Eneste problemet med bensinslangene er at jeg mangler ca 30 cm, så det blir en midlertidig bit inntil eBay leverer varene... Man kan skimte en rød kupling over viftehuset, og den skal erstattes men en sort så fort postmannen har vært på besøk.

Jeg gjorde et lite forsøk på å feilsøke litt på bensinpumpa som stoppet i oktober, og det som skjer er at releet står og slår inn og ut, og ikke noe bensin i enden av slangen... Sikringen er ikke gått. Kanskje jeg må krabbe innunder og ta ut pumpa for å se litt nærmere på den.

« Siste redigering: april 17, 2012, 20:18:18 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1957 på: april 22, 2012, 22:14:27 pm »

Det ble noen timer i garasjen denne helgen også, og det er alltid en million små ting som skal fikses før alt er på stell, men nå er det meste på plass. Har får montert og justert inn gasswire, la på en ekstra returfjør, og satte på og kalibrerte TPS (Throttle Position Sensor).

Siden jeg hadde Porsche vifte og vekselstrømsdynamo på i fjor, måtte jeg bygge om det elektriske for å få inn likestrømsdynamo.

Det er blitt rimelig trangt i området rundt luftfilteret til #3 og 4, så der må jeg gjøre noen endringer, men alt skal være på stell slik at det skal gå an å få fyra den nå.

Rent bortsett fra at bensinpumpa fortsatt ikke er samarbeidsvillig da.... Men jeg har en ny på vei i posten, så da får vi se om ikke det løser seg på et vis også.
« Siste redigering: april 22, 2012, 22:48:07 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1958 på: april 23, 2012, 19:24:14 pm »

Mor har vært på møte i kameraklubben, så da ble det et par timer i garasjen i dag også Glad

Mest småjobber i dag også, som å kople på termostaten, og de to mutrene som fester motoren under bilen.... greit å huske de nå.

Så ble den en liten opprydning i motorrommet, og nå begynner det jo å se trivelig ut Glad

* engine.jpg (143.85 KB. 650x441 - vist 329 ganger.)


Men på venstre side er det grisetrangt:

* lhs.jpg (137.54 KB. 517x550 - vist 291 ganger.)

Tenker jeg flytter EDIS-coilen, og så setter jeg bensintrykkregulatoren på andre siden av "torpedoen", så tenker jeg det blir bedre plass. Slik det er nå, får jeg ikke på luftfilteret, og det er jo ikke så dumt å ha på...

På høyre side er det rene danseplassen til sammenlikning:

* rhs.jpg (146.25 KB. 526x650 - vist 261 ganger.)


Det som mangler nå er noen desimeter med pluggledning, og så denne bensinpumpa da...

Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1959 på: april 23, 2012, 19:25:48 pm »

Rekker du 1 mai crusing? Glad Knallbra Roy! Skulle likt å være så flink med motor jeg og..
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1960 på: april 23, 2012, 19:35:43 pm »

over en uke til det Glad Hvis ikke bensinpumpa er død, så burde det gå Glad
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1961 på: april 23, 2012, 20:12:07 pm »

over en uke til det Glad Hvis ikke bensinpumpa er død, så burde det gå Glad

Kult! Er nemlig en kar her oppe på Høyjord som arrangerer Veteranbiltur Glad Jeg skal dit, været er spådd strålende og ryktet sier det skal cruises til Horten Glad

Hyggelig om du og gutta slenger dere på  Glad Pikink på gamle måten Blunker
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1962 på: april 25, 2012, 19:13:24 pm »

ett skritt nærmere Glad

bensinpumpa er helt fin den, trengte bare litt bensin  Øyerulling

Ellers fikk jeg montert eksos, fylt på olje og en del andre småting, så jeg fikk testa at det ikke er noen bensinlekkasjer, og motoren går rundt på starteren Glad

Eneste jeg mangler nå, er noen dm med pluggledning, så da må jeg innom Pål en tur i morgen for å få noen meter.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1963 på: april 26, 2012, 19:03:02 pm »

da kom man akkurat hjem fra årets første Ghia-tur Glad

Litt småfiks (sånn som sete...) må fortsatt på plass, men den går.

 Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1964 på: mai 04, 2012, 13:39:02 pm »

en uke uten oppdateringer, og vips så er tråden godt nede på side to på prosjekt-trådene Glad Vitner om mye aktivitet på forumet om ikke annet Glad

Siden min lille utflukt til Unneberg forrige helg (jeg kjøpte ikke noe i butikken, æresord Blunker ) så har det ikke vært mye tid til Ghia, men jeg er ikke veldig fornøyd med hvordan den gikk forrige helg, så jeg kikket litt nøyere på log-filene jeg samlet på tur, og for det første har jeg mistet kontakten med lambda-sonden, og uten den er tuning ganske meningsløst, men jeg tok allikevel en kikk, og her er et skjerm-dump av slik det så ut forrige helg:

* graph.jpg (28.81 KB. 1107x611 - vist 230 ganger.)

Dette viser at Gammae (som er summen av alle kompenseringer for oppstart, temperatur, aksellerasjon etc) går og flikker frem og tilbake mellom 87 og 97% Det betyr at den legger fra eller trekker fra 10% bensinmengde kontinuerlig, og det er ikke rart den ikke gikk så pent.

I tillegg ser jeg at MAP signalet varierer kraftig. Dette var ikke uventet, siden jeg var "borskjemt" med et glatt og fint signal i fjor når jeg kjørte med sentermontert plenum. Med individuelle spjellhus og litt "hissig" kam, er det ikke uvanlig at MAPsignalet varierer slik som dette.

Problemet er at computeren tror det er jeg som ligger og jukker opp og ned på gasse, og dermed legger den inn "aksellerasjonspumpa" i form av å legge på ca 10% med bensin, og det er derfor Gamma variere i takt med MAP-signalet.

Legg også merke til at jeg dro den "helt ut" til 5700 rpm, noe jeg sjelden eller aldri gjorde i fjor, egentlig av den grunn at det føltes som om motoren fikk astma ved så "høyt" turtall, så mye tyder på at individuelle spjellhus er gunstig på toppen av registeret i alle fall.

Jeg gjorde da et forsøk med å øke triggerpunktet for at "aksellerasjonspumpa" skulle slå inn, og da så det slik ut:

* graph (1).jpg (11.24 KB. 852x452 - vist 219 ganger.)

Som man kan se roet Gammae seg ned betraktelig, og motoren gikk merkbart penere med en gang. MAP-signalet fluktuerer like mye, siden jeg ikke har gjort noe med det, så det er fortsatt en del å hente her.

Så helgens "to-do list" består i hovedsak av to ting:
-Få kontakt med lambdaen
-Lage et mekanisk filter på MAP-signalet (type reservoar og innsnevring)

Så kan jeg begynne å tune litt.

Og så var det lyden da  Gliser

Bare surklelyden fra innsuga er verdt hele hasselet med ombygginga. Ikke sikkert jeg er enig etter å ha kjørt på jobben et halvt år, men akkurat nå gliser jeg like mye hver gang jeg tømmer 2. giret.

Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1965 på: mai 04, 2012, 18:06:19 pm »

Den hørtes ikke frisk ut på lørdag nei, men du har helt tydelig kontroll på hva som plager den . Er nok ikke lenge før denne fine bilen maler som en katt og gliset sitter klistra Glad
Loggført

Seaside VW Klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1966 på: mai 04, 2012, 19:16:45 pm »

crappy lyd, men nå går den pent på tomgang i alle fall:

https://www.facebook.com/video/video.php?v=3870978943133
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1967 på: mai 07, 2012, 10:27:27 am »

litt mer tuning i går, og så tok jeg sjansen på å kjøre glad-bilen på jobb:

* tur.jpg (139.91 KB. 450x298 - vist 335 ganger.)

Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1968 på: mai 07, 2012, 19:45:37 pm »

Sånt liker vi  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #1969 på: mai 07, 2012, 20:29:48 pm »

Herlig KG du har! Gliser

Mange snasne løsnigner og detaljer, og det har jeg sansen for Blunker Glad
Er turtelleren koblet til når bildet ble tatt?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1970 på: mai 08, 2012, 14:05:14 pm »

ja, litt langt 5. gir Blunker

Neida. Har ikke koplet den til. ren latskap  Tvilende
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #1971 på: mai 08, 2012, 15:29:11 pm »

  Osteaktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1972 på: mai 09, 2012, 22:30:58 pm »

"Ghian din lekker olje" sa kona i går. "Jada, noen dråper må man regne med", sa jeg, men så ba hun meg ta en ekstra titt:

* ops.jpg (58.83 KB. 600x349 - vist 296 ganger.)


var visst litt mer enn et par dråper det der...

jaja da får vi lempe motoren ut mens vi venter på ny lambda-controller Glad

Blir ikke arbeidsledig med gammel bil som hobby i alle fall Glad

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1973 på: mai 09, 2012, 22:40:33 pm »

Oi da!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1974 på: mai 09, 2012, 22:43:42 pm »

Ut med motor? Var da svært da!  Øyerulling

Det der lukter ventildeksel
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1975 på: mai 09, 2012, 22:47:08 pm »

ok, skal koste på meg å legge meg på gulvet etter å ha satt den på bukker, men jeg kjenner min egen flaks, så jeg kan likegodt forberede meg på å nappe den ut. Er jo bare en times jobb Glad

Men jeg kan ikke helt skjønne hvor det kommer fra, det hang dråper i forkant av sumpa, men dersom det er pakningen ved svinghjulet, så står jo ikke oljenivået så høyt at det renner ut der over natta?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1976 på: mai 09, 2012, 22:49:20 pm »

Ser jo ut som om det er lokalisert rundt 1/2 vent.deksel..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1977 på: mai 09, 2012, 22:51:46 pm »

litt fall på gulvet og tynn synt-olje Blunker

Som sagt så kikket jeg bare kjapt innunder. og jeg så dråper på sumpa. Men er det ventildekselet, så er det jo bare glede Glad
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1978 på: mai 10, 2012, 22:10:19 pm »

Roy- Så du kommenterte i Tråden min at du har samme sprutet som jeg har kjøpt.

Er det riktig? MS2 på 3.57 board? Kjører du nå med MSextra koden?
Kunne du få turteller utgang med den løsningen samtidig med cop? var det da cop med waste spark slik at du hadde tenkt til å trigge alle coilene samtidig?

Jeg driver å leser meg opp og får ikke alt til å stemme... har faktisk sitti i ca hele dag og lest.

Kan godt legge svaret i megasquirt tråden her på forumet.

På forhånd takk  Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1979 på: mai 14, 2012, 11:04:02 am »

ops, Gunnar så ikke denne

Jeg kjører MS2 på 3.57 board med MSExtra code ja, men har ikke satt i gang COP enda, jeg kjører fortsatt EDIS.

Ang turteller utgang, har jeg ikke rukket å se mer på det. Det er en utgang på sprutet som er dedikert til dette, visstnok veldig enkelt å konfigurere med MS Extra koden, men hver gang jeg har vært ute på veien i det siste, har jeg hatt laptopen oppe, så da har jeg turtallet tilgjengelig uansett. Om den utgangen fortsatt er tilgjengelig med COP har jeg ikke rukket å se på enda Blunker

beklager at jeg ikke hadde bedre svar...
Loggført
Sider: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!