mars 29, 2024, 01:05:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 119 120 [121] 122 123 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964539 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3600 på: desember 19, 2019, 13:37:12 pm »

 Gliser Kult Det der er jo helt fantastisk, findes det ikke i skuffen kommer det da "bare" ud af drejebænken  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3601 på: desember 20, 2019, 10:26:49 am »

 Kult
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3602 på: desember 22, 2019, 14:13:03 pm »

Ble en kort kveld i garasjen i går, og det eneste produktive som skjedde var at det kom et par npt-"bungs" ut fra dreiebenken:
[ Vedlegg ]

Disse er til å feste dysa til vann/metanol innsprøytinga og en IAT-sensor. De skal sveises inn i innsugsrøra


Links gjenger, vel?

Ser bra ut 😊
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3603 på: januar 02, 2020, 08:28:04 am »

Har skjedd noen småting innimellom juleribbe og oppussing av kjellerstue Glad

"bungs" er sveiset på innsugene, og jeg prøvde meg på å sveise men heldigvis var junior hjemme i jula og kunne ta over. Ble ikke så pent, men tror det skal være tett Blunker

Og så begynte jeg så smått å se på å fikse toppen på oxyboxeren. Det som hadde skjedd, var at ventilstyringen hadde løsnet fra toppen, og etter litt diskusjoner på FB, er en av teoriene at det er koksavleiringer på ventilstammen som har forårsaket at ventilen har kilt seg i styringa og dratt den med seg. JEg fikk ut ventilen, og her er et bilde av hvordan den ser ut:

* valve.jpg (33.86 KB. 291x600 - vist 217 ganger.)


Jeg er ikke noen ekspert på dette, men det ser for meg ut som det er en en del koksavleiringer; speielt på innsugsventilen.

Vi gjorde noen forsøk på å måle ventilstammen og ut fra det lille vi testet så kom vi til 7.96mm og specen sier 7.9 til 7.94, så de er ikke for tynne i alle fall.

Jeg har nye (litt brukte) ventiler liggende og en ny styring på vei i posten som er 15mm utvendig, så planen er å renske opp hullet i toppen etter beste evne, og dreie ned styringa til presspasning og montere dette sammen igjen. Så da har jeg forhåpentligvis en frisk 2110 oxyboxer og en 1600 kompressormotor klar til våren Glad

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3604 på: januar 02, 2020, 11:35:55 am »

Da mangler du jo bare en bil til Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3605 på: januar 02, 2020, 12:47:49 pm »

Ja det har du rett i Blunker 2 av de håpefulle har begynt å hinte om at de har lyst på luftkjølt, så kanskje vi får til noe på litt sikt. Må utvide garasjen først, da....

 Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3606 på: januar 02, 2020, 17:02:10 pm »

Kunne vi fått et nærbilde av den eksponerte biten på ventil stammen til innsugsventilen?
Her og noen sider frem kan du lese om golf løsningen.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.msg623488/topicseen.html#msg623488

Husk at innerdiameteren på styringen kan endre seg når den er inn presset.  Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3607 på: januar 03, 2020, 08:59:45 am »

Her er et nærbilde av den ene innsugsventilen; den andre ser ganske lik ut

* valve2.jpg (55.5 KB. 540x600 - vist 202 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3608 på: januar 03, 2020, 09:02:25 am »

Kunne vi fått et nærbilde av den eksponerte biten på ventil stammen til innsugsventilen?
Her og noen sider frem kan du lese om golf løsningen.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.msg623488/topicseen.html#msg623488

Husk at innerdiameteren på styringen kan endre seg når den er inn presset.  Blunker

Jeg ser i tråden din at du fikk frest ut toppene for å forberede nye styringer; husker du hvilken vinkel ventilene står i forhold til overflaten mot sylindrene?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3609 på: januar 03, 2020, 09:15:09 am »

Og mens vi holdt på i garasjen, så begynte vi å planlegge hvordan vi skal bytte styringer. Jeg har ikke helt slått fra meg Dalland din ide om å bruke Golf I med tetninger, men uansett må jeg renske opp i det hullet hvor styringa hadde løsnet, og etter å ha klødd oss litt i hodet og sjekket hva vi har av verktøy, så satt junior i gang med å lage et verktøy for å ta opp/renske hullet til styringa:

* tool.jpg (42.2 KB. 384x600 - vist 221 ganger.)


Utborringshodet vi hadde, var laget for veldig mye større verktøy enn det vi trenger for dette hullet som er i området 12mm, så da dreide han en messing-foring og slipte til et verktøy av 10mm HSS rundstav. En test viste at dette kommer til å funke brillefint Glad


Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3610 på: januar 03, 2020, 12:35:58 pm »

Flinke gutter, gøy når man lager verktøyet selv.  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3611 på: januar 03, 2020, 12:38:19 pm »

https://www.cbperformance.com/product-p/supergripsnakeskin.htm

HotShop har januarsalg https://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/14297-ventilstyring-std-golf-81
« Siste redigering: januar 03, 2020, 16:33:21 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3612 på: januar 07, 2020, 08:23:33 am »

Litt dårlig fremdrift her, siden jeg plutselig dumpet borti et oppussingsprosjekt i kjelleren, men noen dager til med møbelsnekring og maling, så er jeg i gang i garasjen igjen Glad

Kom en pakke med en ny ventilstyring til oxyen i går, så da kan jeg kanskje få sett litt mer på den motoren også.

Mangler triggerhjul før jeg kan få ferdig kopressormotoren, så hvis mildværet fortsetter kan det jo hende det blir oppstart om ikke så lenge.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3613 på: januar 07, 2020, 17:12:28 pm »

Hei Roy,
Jeg har et triggerhjul liggende fra Mario hvis du trenger:)

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3614 på: januar 07, 2020, 18:40:45 pm »

Flaks hvis det er samme størrelse Glad er til tørrsump reimhjul. 112 mm innvendig diameter og tenna på utsiden Blunker
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3615 på: januar 07, 2020, 23:47:27 pm »

Nei, det er til std reimhjul med tenna på innsiden.

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3616 på: januar 08, 2020, 22:46:26 pm »

Det løste seg; pakka kom i dag, men jeg har maskinert reimhjulet ca en halv mm for lite, så jeg må lage meg noe shims eller noe for å sentrere når jeg skal borre og gjenge hull.

Dette reinhjulet er så lite at jeg måtte få et triggerhjul som hadde tenna på utsiden. Må passe fingra når motoren går da dette blir som et sagblad...


* trigger.jpg (57.81 KB. 559x600 - vist 183 ganger.)


Da blir det litt garasjetid i dagene fremover Glad

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3617 på: januar 09, 2020, 08:57:30 am »

 Kult
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3618 på: januar 13, 2020, 08:32:17 am »

Kom til at det var på tide å fikse arbeidsbenken min; etter julas mange møbelsnekkerprosjekter i kjellerstua/gaminghula, hadde jeg en del MDF-plater til overs, så da begynte jeg med å rydde den gode gamle arbeidsbenken:

* gammel benk.jpg (52.3 KB. 800x389 - vist 187 ganger.)

Den var laget av rester fra min brors parkettgulv, og viste tydelige tegn på et hardt liv som arbeidbenk i 15 år Blunker

Så da tok jeg en del mdf-rester og la 2 22mm plater oppå hverandre, så da skal den bli solid nok tenker jeg Glad

* mdf benk.jpg (38.42 KB. 800x389 - vist 194 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3619 på: januar 13, 2020, 08:36:03 am »

Planen er å legge på en rustfri plate, men tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med 2k-epoksy først, så her er resultatet etter første strøk:

*  (55.31 KB. 800x389 - vist 191 ganger.)


Det ble 2 strøk til, med litt sparkling innimellom, så det blir spennede å se hvor lenge det holder seg pent.

Så vurderer jeg å lage et eget motorstativ innat veggen til venstre for benken, siden jeg til nå har hatt motorstativet skrudd rett i benken, og da er det ikke mye benkeplass igjen når jeg har en motor stående der. Og det har det jo vist seg at jeg har ganske ofte...

Så mens jeg så på at malingen tørket fikk jeg borret og gjenget hullene til å feste triggerhjulet, så da er det meste på plass for å sluttmontere motoren Glad


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3620 på: januar 13, 2020, 20:13:15 pm »

Forbereder meg på å lage et lite, digitalt dashboard, og da må man jo ha turteller som matcher speedometeret i ghian:



« Siste redigering: januar 13, 2020, 22:51:37 pm av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3621 på: januar 14, 2020, 18:57:28 pm »

Planen er å legge på en rustfri plate,


Bare å lage en skisse, sende den til meg, så lager jeg en RF plate til deg

mVWh Blikkenslagær`n
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3622 på: januar 15, 2020, 08:12:01 am »

Det høres jo bra ut Glad Kanskje jeg tar deg på ordet der, når jeg ser hvordan det funker med epoxy Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3623 på: januar 15, 2020, 08:47:00 am »

Ellers ble det litt avkobling i garasjen i går; mye tyder på at revisor på jobben er fornøyd, så da kan man gå tilbake til normale arbeidsdager og litt garasjetid på kveldene igjen Glad

I går var det triggerhjul og reim til kompressoren som sto på programmet, og det er ganske knotete å justere inn både hvor langt ut reimhjulet skal stå og posisjonen på sensoren. Sensoren sitter på en brakett sånn ca kl 16 sett rett bakfra, og kan justeres i alle retninger, og det viste seg at jeg hadde litt for få shims på innsiden av reimhjulet, og det oppdager man selvsagt etter at reimhjulet er skrudd helt inn. Da viser dt seg at det ikke akkurat er rett frem å bruke avdrageren når motoren står i bilen, så her må jeg komme opp med en god løsning for å få reimhjulet av igjen for å shimse litt mer.

Men uansett, så ser dette ok ut; ble litt mindre sagtenner som stikker ut bak selve reimhjulet enn jeg fryktet, men man bør fortsatt holde fingra unna når motoren går:

* trigger.jpg (44.6 KB. 582x600 - vist 169 ganger.)


Og så måtte jeg prøve med den nye reima jeg fikk på mekonomen; den var litt kortere enn den forrige, men med 4 ribber, så den passer til reimhjula mine. Det jeg er usikker på er om jeg klarer å stramme nok til å unngå et fjærbelastet strammehjul, eller om jeg må lage meg en brakett til det også. Reima ligger jo an ganske mange grader rundt hvert hjul, så håper dette skal funke.

* belt.jpg (53.41 KB. 517x600 - vist 188 ganger.)





Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3624 på: januar 15, 2020, 08:56:59 am »

Ellers ble det litt mer rydding etter juleferiens snekkeraktiviteter, og her er et lite stemningsbilde fra hula mi:

* garage.jpg (45.6 KB. 463x600 - vist 186 ganger.)

Fortsatt litt rot på høyre siden av garasjen, men heldigvis er det varmegrader her på solkysten så konas krav om å ha bruksbilen hennes i garasjen er ikke blitt fulgt opp i like stor grad som hvis det hadde vært en meter snø Glad

Og etter at jeg kom inn i varmen så kikket jeg litt videre på dashbord-prosjektet.

Planen er å lage et display som viser litt info i den høyre av de to store åpningene i dashen. Jeg har en turteller der nå, men har aldri fått den helt til å spille på lag med sprutet, så planen er å sette et display på baksiden med en front som ser ut som originalt, men med litt mer info. Spesielt temperaturen i innsuget er interessant med tanke på kopressoren og vann/metanol-innsprøytingen.

Så da har jeg lagt på et par variabler som i dette tilfellet viser AFR og IAT, men kan i prinsippet legge på det jeg ønsker. Tenkte jeg skulle ha MAP også:

* gauge.jpg (91.1 KB. 668x600 - vist 178 ganger.)


I første omgang har jeg kjøpt et billig 7" firkantet display for å sjekke om jeg får dette til å funke sånn nogenlunde, og da ha det i hanskerommet, men etterhvert er planen å bruke et rundt display og montere i stedet for den høyre klokka i dashen. Evt bruke et stort display som dekker begge åpningene og ha speedometer i den ene og turteller i den andre.

For de spesielt interesserte skal jeg kjøre en raspberry pi som kommuniserer med sprutet og kjøre TunerStudio i dash-only mode. Utfordringen er litt lange oppstarts-tider når du starter bilen, men det finnes visstnok noen løsninger på det også.

Heldigvis hadde guttungen noen raspberry pi-er liggende så vi kan komme i gang.

Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3625 på: januar 15, 2020, 09:30:55 am »

Meget spennende å følge med på hvordan det blir med digital måler!
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3626 på: januar 16, 2020, 22:46:35 pm »

I kveld begynte jeg å plukke ned prøvemonteringen slik at jeg kan montere alt for å kunne starte opp snart. Så det ser egentlig ganske likt ut som i går, men har lagt inn litt pakninger mellom topper og innsug etc.

Men jeg oppdaget at jeg hadde glemt å lage et uttak til MAP-sensoren i innsuget, så da hadde jeg en god unnskyldning til å fyre opp dreiebenken igjen Glad

* 20200116_191828.jpg (55.1 KB. 800x389 - vist 183 ganger.)


Og sånn ser den ut før jeg må fyre opp sveiseapparatet:

* 20200116_192403.jpg (24.45 KB. 800x389 - vist 187 ganger.)


Er litt elektrisk jobb igjen også siden jeg må flytte et par sensorer; IAT (Intake Air Temp) hadde jeg bare hengende bak viftehuset, og den skal nå inn i selve innsugsrøret etter kompressoren, og TPS (Throttle Position Sensor) satt på det høyre spjellhuset, men nå blir den over på venstre side i motorrommet, så da må jeg skjøte ledningsnettet litt.

Nærmer seg prøveoppstart Glad

Planen er at hvis alt går greit og fungerer sånn nogenlunde, plukker jeg det ned igjen for å lakke og generlt pynte opp lit før endelig montering. Hvis været holder seg blir det kanskje noen prøveturer også Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3627 på: januar 19, 2020, 23:16:57 pm »

I dag ble det en økt med å forsøke å reparere oxy-bokseren, så komprssorprosjektet ble satt til side for en dag Blunker

Så her kommer en liten bildeserie som forklarer hvordan vi gikk frem for å reparere denne toppen.

Utgangspunktet var at en av ventilstyringene hadde løsnet, så jeg har fått tak i en ventilstyring med mye større diameter, så jeg kunne reparere hullet i blokka og presse inn en ny styring som jeg dreide ned til riktig pasning.

For å få til dette måtte vi fikse hullet i blokka, og etter litt leting fant jeg ut at ventilene står i en 9.5 graders vinkel på overflaten mot sylindrene, så da begynte vi med å lage en jigg som sikrer at vi kan spenne fast toppen med en 9.5 graders vinkel. Vi begynte med å maskinere et par deler av en 10mm tykk alu-plate:

* 1-lage jigger.jpg (51.48 KB. 407x600 - vist 185 ganger.)


Når vinkelen var bra, sveiset vi en liten avstiver i mellom, slik at dette ble et ganske stabilt stativ som hviler mot flatene inni toppen:

* 2-Jigg.jpg (39.37 KB. 420x600 - vist 184 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3628 på: januar 19, 2020, 23:20:53 pm »

Neste var å spenne opp toppen på fresebordet, og etter mye måling og justering var alt rett og fint, og en kontrollmåling av en av ventilstyringene innventig viste at vi traff veldig bra på vinkelen:

* 3-oppspenning.jpg (63.53 KB. 634x600 - vist 181 ganger.)


Så fjernet vi restene av den knotten som var blitt ødelagt i havariet, før vi monterte det hjemmelagde verktøyet vi lagde for å maskinere opp hullet innvendig:

* 4-knotten borte.jpg (47.95 KB. 469x600 - vist 178 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3629 på: januar 19, 2020, 23:24:29 pm »

Vi hadde truffet innenfor et par hundredeler på sentreringa, så det første kuttet tok ganske jevnt rundt hele kansten, men det var et par områder som var ganske "innhule", så her ser vi et område som ikke ble tatt i første runde:

*  (46.24 KB. 544x600 - vist 171 ganger.)


Et par små kutt senere så var overflaten veldig javn og pen, så da sa vi oss fornøyde; da hadde vi tatt opp diametere ca 0.3mm:

* 6-siste kutt.jpg (46.2 KB. 598x600 - vist 173 ganger.)

Loggført
Sider: 1 ... 119 120 [121] 122 123 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!