mars 28, 2024, 12:57:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 121 122 [123] 124 125 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964309 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3660 på: februar 13, 2020, 06:41:01 am »

Stakkars gamle motoren.  Osteaktig
Men grattis med ny milepæl nådd!
Hva sier "rumpe dynoen"?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3661 på: februar 13, 2020, 08:15:26 am »

Stakkars gamle motoren.  Osteaktig
Men grattis med ny milepæl nådd!
Hva sier "rumpe dynoen"?

Hehe. ikke helt uventet det der.

Fikk ikke tatt så mange drag siden jeg måtte tune fuel-mapet sånn nogenlunde inn først, og med bare 0.3 bar ladetrykk, er det jo ikke akkurat som natt og dag, men jeg synes jeg kunne merke noe bedre respons enn før. Eller kanskje det bare er ønsketenking Glad

Fin lyd i alle fall, om enn en smule slitsom  Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3662 på: februar 13, 2020, 09:14:12 am »

Stakkars gamle motoren.  Osteaktig
Men grattis med ny milepæl nådd!
Hva sier "rumpe dynoen"?

Hehe. ikke helt uventet det der.

Fikk ikke tatt så mange drag siden jeg måtte tune fuel-mapet sånn nogenlunde inn først, og med bare 0.3 bar ladetrykk, er det jo ikke akkurat som natt og dag, men jeg synes jeg kunne merke noe bedre respons enn før. Eller kanskje det bare er ønsketenking Glad

Fin lyd i alle fall, om enn en smule slitsom  Gliser

slenge på et 1641 sylinderkit så er du nok langt på vei. Glad
Loggført

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3663 på: februar 13, 2020, 12:31:41 pm »

Kjedelig at motor er ikke helt frisk.

Hvor har du plassert iat sensoren?
Er det vann før eller etter kompressor. Fra hvilke kpa begynner du å slå på vannen?

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3664 på: februar 13, 2020, 18:38:27 pm »

Iat sensoren sitter i det korte røret ca 5cm etter kompressoren.

På testen nå har jeg vann (Eller spylevæske 9%sprit) hele tiden.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3665 på: februar 13, 2020, 20:48:09 pm »

Hele tiden? Som fra tomgang? Vanligvis slår på vann ved kpa mer enn 100-110.
Hvis du har hatt på mye vann på hele tiden, kan det har forårsaket blowby du så???

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3666 på: februar 13, 2020, 20:50:17 pm »

Hele tiden? Som fra tomgang? Vanligvis slår på vann ved kpa mer enn 100-110.
Hvis du har hatt på mye vann på hele tiden, kan det har forårsaket blowby du så???

Alex

Ja som fra tomgang. Mangler et par detaljer for å få koplet opp styringa endelig.

You're the expert; kan det ha forårsaket blowby? Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3667 på: februar 13, 2020, 20:50:53 pm »

Når det er sagt, så ligger jeg på ca 90 kPa på tomgang (900 rpm) er det normalt?
« Siste redigering: februar 13, 2020, 21:54:26 pm av grelland » Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3668 på: februar 13, 2020, 23:11:23 pm »

Hei Roy,

90kpa på tomgang er veldig høyt. Det bør ligge en god del lavere. Er dette med vann på?

Jeg tenker at hvis du kjører masse vann i sylindere uten at det trenges som f.eks ved tomgang, kan hende at vannet ikke fordampe helt og vasker ned sylinderne og det forårsaker blowby. Det kommer masse vann når systemet er på og det bør skje kun ved boost og en del rpm.

En lett måte å sjekke om dette har noe med vann innsprøytning å gjøre er å koble fra, vaske alt av oljesøl og ta en kort tur for å se om det fortsetter.

Ingen ekspert på dette forresten, en glad amatør som deg men med noen år med prøving og feiling:)

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3669 på: februar 14, 2020, 13:51:44 pm »

Skal renske opp og teste uten vann. Og så få i gang controlleren så jeg ikke pøser på konstant (sjekket i dag morges, og jeg brukte vel sånn ca 2 liter vann/sprit på disse korte prøveturene så ble kanskje litt i overkant ja Glad

90 kPa på tomgang er med vann ja

Det beste med dette er jo at man kan dele erfaringer. Er jo å lære noe nytt som er moro (selv om det er litt dyrt innimellom...)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3670 på: februar 14, 2020, 22:26:26 pm »

Alex is the man Glad

Jeg koplet bort vannet og olja holdt seg inne i motoren.

Jeg sjekka oljenivået og det var godt over max og deilig lysebrun ugjennomsiktig, så alt tyder på at jeg har fylt sylindrene med vann og ned i motorblokka.

Så vi bytta olje og blokkerte vannslangen og da fungerte ting mye bedre ja Glad

Innsugstempen steg til ca 80 grader mot ca 25 med kjøling, så det er halt klart en del å hente på å kjøle ned, men ikke med så mye vann kanskje Blunker

Man lærer så lenge man lever Glad

Så i helga blir det nok til å få koplet opp syuriga til vann-sprutet Glad
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3671 på: februar 14, 2020, 22:40:10 pm »

Hei Roy,

Så bra at det var en enkel fiks:)
Det blir litt feil når motoren får mer vann enn bensin! Jeg tenker at vann bør kobles på kun når motor ser boost boost og det bør rampes opp.

Hva slags kontroller kommer du til å bruke?
Hvilke størrelse er dysen du bruker?

Jeg tenker at du kommer til å slite litt med temp når du cruiser rundt uten å se boost og har ikke vannet på. Derfor er jeg en tilhenger av å kjøre fuel pre kompressor:) Da har du en viss form for kjøling hele tiden og kan supplementere med vann når i boost.

Du bør ha kontroll på tenning og fuel før du gir full gass og makser turtallet:) Være sikker på at tenning i MS stemmer med virkeligheten og vær relativ konservativ. Bruke temp funksjonen for å trekke tenning som ekstra beskyttelse. Sjekk også at alle sylindrene fyrer. Misfire på en sylinger vises som lean og du kan fort blir lurt av det ved tuning spesielt hvis du bare lar autotune styre VE tabelen.

Hilsen Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3672 på: februar 14, 2020, 23:12:56 pm »

Er en stage 2 fra snow performance. Kan styre hvilket trykk den starter å legge inn vann og når den har Max. Skal jeg ha inn rpm i tillegg må jeg bli litt kreativ med en utgang fra sprutet. Dysestørrelse er jeg usikker på.

Har fundert på å lage en fuel dyse før kompressoren også ja. Får prøve litt med dette oppsettet først.
« Siste redigering: februar 14, 2020, 23:38:22 pm av grelland » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3673 på: februar 15, 2020, 13:01:05 pm »

Hva er trykk ved tomgang etter fjerning av vann?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3674 på: februar 15, 2020, 18:07:54 pm »

Tomgangen går ikke lavere enn ca 2200 rpm uten vann så vet ikke helt. Prøver å finne ut hvorfor den ikke går lavere. Kan tyde på at jeg kjente den med alt vannet..
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3675 på: februar 15, 2020, 23:08:04 pm »

Det er 3 ting som kan være feilen.
- det lekker luft et sted. Prøv med startgass for å se om alt er tett
- spjeldet er ikke lukket. Relativt lett å sjekke.
- din tune ender opp med å gi høy turtall når det skal være tomgang:)

Jeg stemmer for nr 3! Kan du poste hvordan din timing og ve map ser ut?
Tenker at du har alt for mye timing i nedre delen ve tabellen samt for høy ve verdier som ender opp med å dra opp turtallet. Hvilke afr har du da ved «tomgang» min motor liker best rundt 13:1
Det er ingen vits med å begynne å kjøre før du har kontroll på tomgang. Viktig at du setter opp autotune så den ikke berører cellene ved tomgang, min erfaring er at det blit tull når autotune sksl justere tomgang....

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3676 på: februar 15, 2020, 23:44:40 pm »

Enig med alt du sier Blunker skal finne pc'en så kan jeg dele litt mer detaljer.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3677 på: februar 16, 2020, 00:59:44 am »

Har testet med startgass og finner ikke noen lekkasjer. Det jeg synes er rart er at når jeg holder hånden foran innsuget så dropper ikke turtallet nevneverdig men hånda suges så hart fast at jeg nesten ikke får den løs...

Når dret gjelder spjeldet så har jeg skrudd tomgangen helt ut så armen ikke hviler på den lenger, og jeg har pusset rundt selve kanten på spjeldet for å sikre at fasongen er helt lik som innvendig i spjellhuset, og det slipper nesten ikke lys gjennom når jeg lukker det helt.

Hentet ut noen tabeller og for det første ser jeg at jeg kanskje har en litt bratt tenningskurve fra tomgang. Er samme jeg kjørte med denne motoren i høst uten kompressor:

* ign-map.jpg (82.23 KB. 800x335 - vist 146 ganger.)


Og VE-tabellen ser slik ut:

* ve.jpg (81.21 KB. 800x329 - vist 152 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3678 på: februar 16, 2020, 01:02:17 am »

Her er en skjermdump av loggen når den går på "tomgang"

* log.jpg (68.59 KB. 800x306 - vist 163 ganger.)


Kan se at jeg ligger akkurat i overgangen der tenningskurven er ganske bratt, så det kan være et av problemene.

Ser også at AFR er alt for høy i det området.

Pleier å kjøre filter på autotune, så den ikke tar med seg området under ca 1500 rpm.

Fikk koplet opp styringa til vann-sprutet i dag, så kanskje det blir litt mer testing i morgen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3679 på: februar 16, 2020, 01:09:03 am »

Her er MAT-retard tabellen. Begynner kanskje litt sent med å trekke ned tenninga?

* timing retard.jpg (33.69 KB. 689x600 - vist 160 ganger.)

Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3680 på: februar 16, 2020, 13:47:59 pm »

Hei, ville startet med å fikse det mekaniske først. Er bypassskruen på wbx sprellet skrudd inn? Finn vakuum lekkasjene dine.  Nullstill så TPS på lukket spjell. Veldig bratt overgang på tenningsmappet ditt.
Mvh c
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3681 på: februar 16, 2020, 14:33:33 pm »

alle de tingene du nevner har jeg fikset. Med unntak av den bratte overgangen på tenningsmapet
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3682 på: februar 16, 2020, 14:50:03 pm »

Du er lean og har mye tenning. Legg på fuel og se hva som skjer.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3683 på: februar 16, 2020, 14:59:07 pm »

det var planen Glad Er bare så drittvær ute at jeg har ikke lyst å gå ut enda Glad
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3684 på: februar 16, 2020, 15:03:44 pm »

Hva har du endret siden du sist fikk den til å gå på tomgang?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3685 på: februar 16, 2020, 15:55:20 pm »

skrudd av vannet som pøset på. Nå har jeg satt opp kontrolleren, så den begynner ikke å legge på vann før ved ca 1 psi.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3686 på: februar 17, 2020, 08:34:16 am »

Ble en liten time i går kveld med litt tuning, og det er helt klar noe å hente på å gi den mer fuel på tomgang.

I tillegg kan det tyde på at jeg ikke har truffet helt på markeringen av TDC på det reinhjulet jeg lagde selv, så jeg må måle litt mer nøyaktig med en dupleditt jeg har laget som skrus inn plugghullet på sylinder nr 1. Jeg forsøkte å trekke ut 5-6 grader til på tomgang og da datt den med noen hundre rpm, men da kom jeg til at tenninga er nok noen grader ute og kjører, så da ville jeg ikke teste mer før jeg var 100% sikker på tenningstidspunktet.

Går sakte fremover da Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3687 på: februar 17, 2020, 20:08:51 pm »

Dagens økt ga meg et par svar:

Det er fortsatt noe lekkasjer
Timingen var spot-on

Så da må jeg finne noen silikonslanger og clamper som er mer egnet til dette.

Så da tenker jeg at jeg begynner med å demontere alle løse deler igjen, og fokuserer på å få dette 100% tett Glad

 
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3688 på: februar 18, 2020, 00:34:29 am »

Hei Roy,

Bra at du har funnet ut at tenningen stemmer mellom virkelighet og hva du får opp i tuner studio og at du har funnet ut noen lekkasjer!

Jeg stemmer for at det er for magert + for mye tenning som får turtallet til å gå opp. (luft lekkasjer bidrar til dette også)

Ang tenningstabellen, kanskje dra opp cellene ved 1800 rpm med noe grader. Da blir overgangen ikke så bratt + du kan fint kjøre med mer timing enn 12grader@1800 rpm. Ved cruise kan du også kjøre mye mer tenning men det kan du komme tilbake til. Jeg skal se om jeg kan hente ut min siste tenningsmap som jeg kan sende deg.
Ve tabellen synes jeg ser litt merkelig ut. Mest sannsynlig er autotune/mye vann/falsk luft ikke noe som har dratt ting i en positiv retning. Tenker at det blir nok bedre med litt kjøring etter falsk luft er fikset.
Hvordan ser ut AFR target tabellen?

Angåenge tuning med vann, ville jeg ha funnet ut hvor store dyser du har før jeg begynte å teste noe mer. Det er ingen vits å starte tuning hvis dysen er alt for stor. Du vil helst ha mer bensin enn vann i sylindere:) Det skal stå et tall på selve dysen. Hvis det er snow performance du har, tenker jeg at en #3 bør være passende.

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3689 på: februar 18, 2020, 08:21:54 am »

Takk for innspill, skal se om jeg finner noe tall på dysen.

Ang AFR target, ligger den på 13 stort sett i alle "aktive" områder inntil videre.

et tenningsmap hadde vært veldig fint ja. Føler meg litt lost på dette med tenning Glad
Loggført
Sider: 1 ... 121 122 [123] 124 125 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!