mars 29, 2024, 17:20:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848575 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #330 på: august 23, 2011, 19:34:08 pm »

Synst da ser ut som eksosen sitt fint på?

kapp og sveis på ein bete på 4mm vel?? røyr finn du på biltema mest sannsynlig, eller på eit mek.vekstad vist du er cheap cheap'o
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #331 på: august 24, 2011, 07:16:15 am »

Synst da ser ut som eksosen sitt fint på?

kapp og sveis på ein bete på 4mm vel?? røyr finn du på biltema mest sannsynlig, eller på eit mek.vekstad vist du er cheap cheap'o

Den mockup longblokka er jo uten alle shimsa/spacerne som skal på...
Vis du måler opp 4mm på skyvelæret så kan du skrive tilbake om det er verdt å kappe til en 4mm lang rørbit eller om det går å bare holde rørene fra hverandre å sveise igjen åpningen... Øyerulling

I går ble hele motor prosjektet flyttet til skolen (samme dag som dama kom hjem fra ferie), blir kjekt å bare kunne gå ned etter skolen å slå av en time før middagen kaller..

Fikk også boret ferdig vipperne, skal prøve å få ut bilde i løpet av dagen. Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #332 på: august 24, 2011, 10:21:48 am »

Klart du kan jo fylla i 4mm med sveis på røyra, men då kan eg skriva under på at du får ein ganske stor festbrems innvendig, og du er jo opptatt av sånne innvendige mål Glad ingen problem å sveisa på ein stump med 4mm breidde. sveis den på eine delen og slip heilt ned før du fester den i resten,
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #333 på: august 24, 2011, 17:03:46 pm »

Klart du kan jo fylla i 4mm med sveis på røyra, men då kan eg skriva under på at du får ein ganske stor festbrems innvendig, og du er jo opptatt av sånne innvendige mål Glad ingen problem å sveisa på ein stump med 4mm breidde. sveis den på eine delen og slip heilt ned før du fester den i resten,

Mye arbeid, men du har sikkert rett. Blunker
Takker for tips.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #334 på: august 24, 2011, 17:08:47 pm »

Avslutter støtstang praten her tenker eg... Gliser

Topp og blokk utvider seg mest. Med stålstang skulle den antagelig vært negativt justert fra starten av. Det seriøse racere gjøre er å justere til null når motoren ER varm. Men du kan ikke starte de slik om du har litt komp i motoren.
Med alu støtstenger så vi stangen vokse tilnærmet likt som topp og blokk og dermed holde klaringen du la inn mens den var kald (teoretisk).


Har ikke du glemt ut det som står for mesteparten av lengden... sylinderen.
Vis vi gjetter at tempen på sylinderen og olja ikke er for mye forskjellig så har vi altså ca 15cm med stål og 15 cm med alu.
Burde ikke da klaringen bli mindre når motoren blir varm?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #335 på: august 25, 2011, 09:18:24 am »

Hvor mange cm med magnesium er det fra løfter anlegg til vippebrygge anlegg?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #336 på: august 25, 2011, 21:38:09 pm »

Hvor mange cm med magnesium er det fra løfter anlegg til vippebrygge anlegg?

Vet ikke om eg skjønte helt hva du mente bak det, eller om det bare var et konkret spørsmål? Øyerulling
I så fall vet vel du det bedre, du har jo skrudd mer og har mye mer peiling enn meg. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #337 på: august 26, 2011, 19:10:19 pm »

Røde koni er bestilt til fremme. Gliser
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #338 på: august 26, 2011, 20:32:52 pm »

Røde koni er bestilt til fremme. Gliser
Leveringsdato?  Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #339 på: august 26, 2011, 20:58:10 pm »

Røde koni er bestilt til fremme. Gliser

Hvor bestillte du?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #340 på: august 26, 2011, 21:09:16 pm »

Røde koni er bestilt til fremme. Gliser

Hvor bestillte du?

På jobben. Gliser
Ser også at me leverer eks kyb gas a just og litt andre kyb til bobler, koni får vi tak i det meste.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #341 på: august 26, 2011, 21:16:51 pm »

Kjekt å kunne mekke motor på skolen.. Glad
Fikk modda løfterne her om dagen, bare gjort grovarbeidet da..
To spor i hver løfter.


Raskt bilde etter alt ble stua inn på skolen, ser litt stusselig ut men har litt kalendere osv liggende som skal opp så blir det fort litt trivligere! Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #342 på: august 28, 2011, 16:52:30 pm »

Fikk unnagjort en viktig ting idag, Veng damekalenderen er hengt opp!
Sannelig ble det mye triveligere, tror dessverre ikke eg kan legge ut bilde.. Blunker

Har fått gjort noe små pottel, driver å pusser og polerer forbrennings kammeret og eksos porten.
Er ikke fornøyd med den litt rue overflaten i kammeret som blir synlig ved polering, men tror eg bare får sette strek. Gliser



Bildene ble veldig drit da dem er tatt med mobilen så er faktisk endel bedre enn avbildet. Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #343 på: august 28, 2011, 22:26:14 pm »

Veng kalender?  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #344 på: august 28, 2011, 22:38:35 pm »

Er det bildene som lyver, eller har du lite squish-område?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #345 på: august 29, 2011, 07:45:20 am »

Er det bildene som lyver, eller har du lite squish-område?

Sånn tja, vis du ser tilbake noen sider så ligger det bilde av hvor mye som er tatt ut, og det er ikke så gal mye.
Men litt blir det når man skal grave ut 59 cc, det meste som er tatt ut er rundt pluggen for å skape en raskere spredning av flammefronten.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #346 på: august 29, 2011, 07:48:40 am »

VENG!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #347 på: august 29, 2011, 07:57:44 am »

VENG!

Hehe, har du den på veggen selv?
Hvis ikke skal det komme bilde. Gliser
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #348 på: august 29, 2011, 08:10:11 am »

veng i fleng, jeg har den ikke.  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #349 på: august 29, 2011, 08:59:01 am »

Siden hovedpersonen ikke vil selv må andre ta ansvar! (selvfølgelig i moderatorvennlig utgave)

Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #350 på: august 29, 2011, 11:13:18 am »

Er det frk. juli øverst og frk. august nederst??
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #351 på: august 29, 2011, 15:27:23 pm »

Ser ut te å var bra squish område på dei to på veggen hvertfall.. elle e det bare sladden som lyge... ?  Gliser Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #352 på: august 30, 2011, 16:26:21 pm »

Vi skiftet idag over til september-oktober, var alle enige om at vi liker de månedene mye bedre... Gliser

Har begynt å kontrollmåle litt forskjellig, fikk hjelp av Henrik og slengte på dreva på veiva i dag og fikk målt kam løftet, slo inn på ca samme som stod på kam kortet, skulle ha sjekket vinklene for ventilene på kammen også, men reimhjulet skulle for lengst vert sendt til Svein for balansering..
På tide å få ut fingeren.. Øyerulling

Slenger ut noen bilder fra siste photoshoot. Glad
Og nei den er ikke så høy framme, er bare ulendt terreng. Osteaktig







Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #353 på: august 30, 2011, 19:27:54 pm »

Ang ventilklaringen; blokk, sylindre og topp får ikke utvide seg fritt. Stålboltene som binder sammen blokka, samt topplokksboltene er viktige mtp hvor mye motoren får utvide seg - derav også en ganske svak forspenning av boltene på kald motor.

Nr 2; ift av VW kun økte klaringen pga slitasje/dårlig vedlikehold. Flymotorer har rimelig korte serviceintervaller. For motorer med lik konstruksjon - med noen små forskjeller - legger man også inn en relativt stor klaring. Det må være noe mer?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #354 på: august 30, 2011, 21:50:06 pm »

Hehe, noe er det sikkert.
Men me blir nok ikke stort klokere før vi tester i praksis. Blunker
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #355 på: august 30, 2011, 23:48:06 pm »

Huff har brukt altfor mye tid på tråden din nå Osteaktig

Men detta må jeg kommentere.
For dem som enda tar meg for en komplett idiot kan dem se tilbake på tester som har blitt utført fra lenge før eg var født.


Her ser dere at både, hp, sylinder tempen og det sylindertrykket er høyest på litt feit forbrenning (12.5-13),
mens bensinen er mest effektiv ved en magrere blanding.
ER DU HELT SIKKER PÅ AT DETTE ER EN GRAF FOR BENSIN? Det ligner veldig en graf for DIESEL.


Og portingen. IKKE FOR Å VÆRE NEGATIV, men tror du burde tatt MYEmer. Gatevennlig er forbokstaven vil jeg tro, bestemorvennlig kan være etternavnet. Men det går jo fælt uansett.. Kan ta mer neste gang toppa er av.

Ventilklaringen, gadd ikke henge meg på JTWE og jeg har vel gått inn i den engang før. Bare så det er sagt, slik at jeg kan få plassert meg i riktig(eller feil) bås, JEG mener at det er sylinderen som utvider seg mest og gir derfor større klaring under kjøring, dette begrunner jeg med at sylindertempen overskrider tempen på alle andre deler så mye at de uansett utvider seg mest.

Ellers fin tråd. Med takhøyde for å diskutere.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #356 på: august 31, 2011, 06:55:40 am »

Hei, ja den grafen/utklippet er jeg helt sikker på kommer fra bensin motorer, er en gammel graf hentet fra en av de bedre lærebøker.
Og å tvile på den grafen gjør eg heller ikke da eg opplever det i praksis hver dag. Blunker

Porting er å blir en smaks sak får vi si, men jeg ser ikke vitsen av å skape en gigantisk port som overstiger ventilens eff areal noe særlig.
Er det egentlig så mange som ønsker eller gjør det?
Se eks Tims toppene, portet nokså likt, til og med JPM sine ms230 har en port areal meget likt med det ventilen klarer å mate gjennom, vi ser det også med at CB nå har begynt å selge en ny porta topp som er en nedtonet vedge port pga det ble for stort innsugs "rom".
Eg hadde nok portet litt ivrigere hvis eg eks skulle ha noen 51.5 IDA på toppen, men blir ikke mer enn 45 drla her...
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #357 på: august 31, 2011, 21:06:00 pm »

Hva mener folk sylindertemperaturen er - siden den utvider seg så voldsomt?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #358 på: august 31, 2011, 21:32:21 pm »

Hva mener folk sylindertemperaturen er - siden den utvider seg så voldsomt?

Ja godt spørsmål, og god grunn til å kanskje bestille seg en temp pistol..
For å si det enkelt så må tempen i stål sylinderen være ca dobbelt av olje tempen for at sylinderen og alu støtstangen skal utvide seg likt...


Men som en liten oppdatering generelt ellers.
Fikk montert de røde koni i sta, justerte dem inn på medium og tok en ivrig test tur.
Har tidligere slitt mye med at eg dumper nedi siden det er så mjukt med senkespindler.
Men nå kunne eg fyke over fartsdumpene! Gliser
Men tror eg skal justere dem ned til myk/medium altså 180 grader fra mykest.
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #359 på: august 31, 2011, 22:14:09 pm »

Håkon - grav fram boken fra materiallæren og regn ut hvor mye ting utvider seg med en noenlunde temperatur. Burde gi en pekepinn
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!