mars 28, 2024, 22:48:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbonotch  (Lest 51509 ganger)
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #120 på: desember 17, 2015, 16:58:50 pm »

Topper er helt ferdige om sider og tror det blir bra. Er det forresten vanlig å bruke tallerken på ventilene når man bruker pauter vippetøy?

Fikk du noen gang svar på dette spm? Jeg har samme vipper, men kjører uten lash caps. Noen som vet noe mer om dette?

Uten på min
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #121 på: desember 17, 2015, 21:04:40 pm »

Tja, skal bruke vipec og kjøre tenning og sprut via den. Har ikke peiling på sprut og ikke brut tid på å sette meg inn i det enda.

Monterte med lash caps.

Knasten. Eneste jeg ikke er fornøyd med er pinneboltene. Skal originalt trekkes til 50nm begynte å trekke opp mot 75nm men da røyk den ene. Heldigvis slapp jeg å demontere blokka. Trakk de etterpå til 65 nm. Skikkelig sugen på noe bedre men har ikke lyktes me då få tak i raceware eller oettinger. Raceware kan lage, men koster noe helt vannvittig.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #122 på: desember 18, 2015, 08:00:36 am »

Tja, skal bruke vipec og kjøre tenning og sprut via den. Har ikke peiling på sprut og ikke brut tid på å sette meg inn i det enda.

Monterte med lash caps.

Knasten. Eneste jeg ikke er fornøyd med er pinneboltene. Skal originalt trekkes til 50nm begynte å trekke opp mot 75nm men da røyk den ene. Heldigvis slapp jeg å demontere blokka. Trakk de etterpå til 65 nm. Skikkelig sugen på noe bedre men har ikke lyktes me då få tak i raceware eller oettinger. Raceware kan lage, men koster noe helt vannvittig.
Jeg hadde samme opplevelse på mine. 10mm. Strammet alle opp mot 75nm veldig gradvis og forsiktig, men den ene ville ikke løse ut.. Satte ned moment til 65 på denne, det holdt. Jeg tar sjansen på at det holder.. Jeg bruker også pauter og lashcaps, men tror tallerknene mine er lavere.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #123 på: desember 18, 2015, 10:36:43 am »

75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #124 på: desember 18, 2015, 10:48:56 am »

Mine 10mm ble nå dratt til med 3,7-3,8kg...
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #125 på: desember 18, 2015, 12:04:18 pm »

til ref:
Pinnebolter er vanligvis 8.8 kvalitet.
Tiltrekningsmoment med oljete gjenger er 25nm for M8 og 49nm for M10
Hvis bolt eller mutter eks er elforsinket, kadmiert eller lignende senker du momentet med 20%.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #126 på: desember 18, 2015, 12:41:09 pm »

wbx pinneboltene er 12.9 kvalitet
står merket på enden
også har de har 7mm stamme.
jeg fikk Lynet til å beregne max strekk i de ved bruk av grader som tiltrekking.  som har funket bra på de 2 siste motorene.  . som er mere nøye en moment da man jo fjærner friksjon som kan påvirke resultatet.
siden det er  forskjellige lengder blei det forskjellige grader på pinneboltene.  ved bruk av org 50nm moment så løftet toppene seg på ca 1.4 bar på det oppsettet mitt
med grader holdt det tett på max 1.5 bar som jeg har kjørt
du kan bestille div lengder fra bugpack.  f. eks 10mm bolter og sette inn innsats i blokka.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #127 på: desember 18, 2015, 13:15:00 pm »

Jøss!

Med 40nm på kvalitetssylindre fra Autocraft så opplevde jeg en økning i leak. Dette er da på 94mm sylindre. De presses til å bli urunde er min teori. Kjører utelukkende 8mm Raceware på mine motorer og på 2332 motoren har jeg 30nm og 1.7bar med trykk. På lillemotoren har jeg langt mer trykk men ikke særlig mer moment på pinneboltene. Til info har Niklas testet hvor langt originale pinneboltene rekker med originalt moment og der begynte toppene å løfte på 3 bar.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #128 på: desember 18, 2015, 14:08:35 pm »

tror man merker det lettere på en wbx att toppene løfter siden syl trykket da går ut i kjølesystem med de følger det får.  på en luftmotor kan man vel ha svak lekkasje uten å merke noe som helst.
og sylindertrykket er jo det som teller.  ikke ladetrykk i seg selv.  sylindertrykk kan jo leses av i motorens moment.  de 2 siste motorene mine har det ligget på ca 550-600nm (1.5 bar ladetrykk). 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #129 på: desember 18, 2015, 14:41:30 pm »

pinnebolten kan jo hatt pitting etter rustskade
disse kan jo da også. ryke ved normalt moment
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #130 på: desember 19, 2015, 03:43:50 am »

Får se hvordan det funker slik det er nå. Blir overrasket om det ikke dukker opp noen andre utfordringer også. Har ikke helt troen på at alt blir perfekt med en gang. Får vurdere bugpack når motoren må opp igjen.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #131 på: desember 19, 2015, 11:15:00 am »

bare å se seg litt begrenset på effekt det Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #132 på: desember 21, 2015, 08:22:10 am »

75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi)
Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm.
Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #133 på: desember 21, 2015, 08:35:33 am »

75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi)
Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm.
Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.

Takk. Har du målt leak etter at du dro til med det momentet?

Keep on with the good work!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #134 på: desember 21, 2015, 09:41:58 am »

75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi)
Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm.
Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.

Takk. Har du målt leak etter at du dro til med det momentet?

Keep on with the good work!

Mvh
BB
Nei, men det blir vel ikke riktig allikevel så lenge ingenting har satt seg.. Men hadde jo vært greit å prøvd. SOA kjøpte en sånn leakdown tester.
Skal sjekke neste år. (Vi feirer julen i Venezia i år  Kult)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #135 på: januar 09, 2016, 17:24:10 pm »

Motor er inne i bil og jeg har begynt å endre det jeg har gjort før. Sveist inn flex i eksos og Vband for å kunne dele den mer opp. Har også ferdig oppheng for lyddemperen. Går sakte men sikkert......


* motor inni.jpg (41.23 KB, 389x519 - vist 366 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #136 på: januar 12, 2016, 22:05:26 pm »

Har lekt meg litt som rørlegger igjen og forhåpentligvis er rørene til vannkjølinga ferdig. Eksos mangler kun stussen, men den får jeg ta når bakparten er på. Fått lagt AN16 røret fra tørrsumptank til pumpa ferdig. En av få deler som ikke er modifisert er dynamo og braketter til denne. Skal begynne å montere tilbake innsug etc. fremover


* vann ferdig.jpg (47.76 KB, 389x519 - vist 364 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #137 på: januar 18, 2016, 17:21:45 pm »

Fått på plass litt småting. Coiler er på plass, oljefilter, innsug med dyser etc. Har også veid bilen og foreløpig er det 792 kg, men det er uten olje og  kjøleveske og endel ikke låst til plassering ting. Da vet jeg hvor jeg skal plassere de neste tingene som skal monteres. Stikkordet er fremdeles fremover.......


*  (53.35 KB, 450x600 - vist 323 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #138 på: januar 18, 2016, 17:39:35 pm »

Dette ser veldig bra ut!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #139 på: januar 18, 2016, 18:16:08 pm »

Supert arbeid :-)

Sikkert ett par kilo å spare ved bruk av en mindre dynamo !
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #140 på: januar 18, 2016, 18:49:17 pm »

Takk, ja, har tenkt på å bytte dynamo, men det ble den enkle kjappe løsningen nå og bolt on :-)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #141 på: januar 24, 2016, 14:52:11 pm »

Gjort litt småting i det siste også. Fått montert opp alt av bensinslanger og bensintrykksreg. Montert ferdig oljeretur til tørrsumptank bortsett fra en manglende fitting. Det var fra før slik at man måtte flippe fronten for å fylle drivstoff, slik blir det ikke nå. Har sveist ferdig og borret hull til påfylling. Har nå¨fått oversikt over vakuum/trykkslanger så det må bestilles inn. Deretter er det å leke elektriker.


* innvendig mangler 1 fitting.jpg (54.15 KB, 450x600 - vist 277 ganger.)

* hull i panser.jpg (22.04 KB, 450x600 - vist 240 ganger.)

*  (44.79 KB, 450x600 - vist 264 ganger.)

* ferdig med bensin.jpg (55.43 KB, 450x600 - vist 339 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
64notch
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #142 på: januar 26, 2016, 19:13:07 pm »

Dette ser jaggu bra ut Kim Osteaktig
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #143 på: mars 08, 2016, 20:42:53 pm »

har ryddet en del i elektrisk i det siste og inn med moderne teknologi. Noe av styringen til motoren. Har også hatt væsker på bilen og fått en sluttvekt på det hele. Blir ganske nøyaktig 850 kg vektfordelingen er 42% front og 58% bak.


* vipec under setet.jpg (50.74 KB, 450x600 - vist 257 ganger.)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!