mars 29, 2024, 01:40:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 105315 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« på: januar 29, 2013, 21:27:38 pm »

Hei

Det er på tide med å lage en liten tråd om min 181.

Først litt historie om bilen. Den er en 1978 modell. Den ble brukt av det tyske forsvaret for en god del år og til slutt ble donert til Hellas. Bilene som ble donert var strøkne og velholdt. Dessverre det greske militæret misbrukte bilene i ca 1 år og solgte de videre til en privat aktør som drev med salg av brukte militære kjøretøy. Jeg kjøpte bilen i slutten av 2008. Det var 20 stk 181 og vi valgte den som var i best stand. Her er noe bilder av bilen og "utvalget"



 

Jeg valgte å pusse opp bilen i Hellas men angret det senere. Hele prossesen gikk veldig treigt og det var veldig frusterende å ha bilen i Hellas mens jeg var i Norge. Her er noe bilder av hvordan bilen så ut til slutt når jeg fikk den til Norge.




Jeg gikk for offroad look med badass 30" dekk. Veldig bra stukk men ikke så bra å kjøre med std motor.....

Bilen er endret en del siden og her er hvordan det så ut før vinteren.





Så hva er planen videre?Hæ Jeg går ut i pappaperm fra 1.02 til 1.06 og har en del ideer....jeg har en vill drøm om å stille opp i scc i år Blunker

To be continued....

Alex
 
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: januar 29, 2013, 21:35:06 pm »

Her er bilde av motoren



Her gjemmer seg 40 ville hester. Skal bli litt mer i løpet av de  neste månedene.

 
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 30, 2013, 10:46:52 am »

1776 hadde vært greit baki dær Alex Blunker

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: januar 30, 2013, 17:20:08 pm »

Kule biler, dette!!  Glad

Ser ut som om motoren kan være byttet, vet du om det stemmer?
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: januar 30, 2013, 18:39:20 pm »

Likte den med grove hjul ! stilig bil Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #5 på: januar 30, 2013, 19:48:43 pm »

Kul bil og herlig historie på den.
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
vegaro4
Seniormedlem
****
Innlegg: 491
Bosted: sandnes



Vis profil
« Svar #6 på: januar 30, 2013, 20:12:55 pm »

fine bil med bra historie  Blunker eg har og ein 181 78mod som har vert tysk militerbil til 96 .goe kjøre opplevelser om sommeren  Gliser
Loggført
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #7 på: januar 30, 2013, 20:24:23 pm »

Den var grisetøff med grove hjul, men det er vel ikke det mest komfortable å kjøre med nei..
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: januar 30, 2013, 23:17:17 pm »

1776 hadde vært greit baki dær Alex Blunker

Mags

Hei Mags

1776 ville ha stått i stil med de gamle greske skiltene (IMP 1776)Blunker Men planene for motoren går ikke den retningen...

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: januar 30, 2013, 23:27:09 pm »

Hei

Takk for alle kommentarene. Godt å se at det er flere 181 i landet.

De store dekkene ga bilen et helt rå utseende men helt ræva akselerasjon. Std utveksling + std motor + 30" dekk = må ned til andre gir opp til Lier toppen...

vw181: Jeg mistenker at motoren er byttet på et tidspunkt. Kjølingen tetter ikke helt mot karoseri på motoromet på sidene noe som tyder at det er ikke helt standard. Plus når bile ble kjøpt sto det et original boble ekson (pea shooter) med varmebokser. Varmeboksene var ikke koblet til noe som helt, bilen er utstyrt med bensin varmer.

Her er stedet jeg kjøpte dekkene fra:
http://www.4x4tyres.gr/eshop.php?tm=18

Alex

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: januar 30, 2013, 23:39:17 pm »

Fant noe enda mer artige bilder.....jeg nesten kjøpte et sett for å ta med til Norge men så at dette er noe jeg kommer til å bruke svært sjeldent.





Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: januar 31, 2013, 15:36:13 pm »

Hei

Takk for alle kommentarene. Godt å se at det er flere 181 i landet.

De store dekkene ga bilen et helt rå utseende men helt ræva akselerasjon. Std utveksling + std motor + 30" dekk = må ned til andre gir opp til Lier toppen...

vw181: Jeg mistenker at motoren er byttet på et tidspunkt. Kjølingen tetter ikke helt mot karoseri på motoromet på sidene noe som tyder at det er ikke helt standard. Plus når bile ble kjøpt sto det et original boble ekson (pea shooter) med varmebokser. Varmeboksene var ikke koblet til noe som helt, bilen er utstyrt med bensin varmer.

Her er stedet jeg kjøpte dekkene fra:
http://www.4x4tyres.gr/eshop.php?tm=18

Alex



De militære 181ene hadde et eget el-opplegg, der det elektriske var "kapslet", for å tåle fuktighet bedre. I tillegg skulle det være mulig å vade med bilene, i opptil 60 cm dypt vann..

Fordeler, pluggledninger osv kan sees på bildet, sammen med koplingsboksene oppe til venstre. Eksosen er egentlig 2 anlegg, et på hver side, og ingen varmebokser, dette pga bensinvarmere fremme.

Originalt kom 181ene med 1500-motor med 44 HK, de senere hadde 1600-motor med 50 HK. Din er nok blant de siste, og skal vel originalt ha en 1600..

Digger beltene, synd du ikke tok med noen sett...  Glad


* IMG_5301 [640x480].JPG (15.8 KB, 640x480 - vist 488 ganger.)
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: februar 03, 2013, 23:42:59 pm »

Fikk 1 time i garasjen i dag og motoren er endelig ned til short block. Venter på et par verktøy for å gå i gang med å splitte blocken.

Planen for motoren er:
- EFI basert på mexico EFI deler + MS2 + crank trigger
- ny lager/pakninger
- balansere veiv + 8 dowels + vekt justere stempler og råder (hadde sett på drp motvekts veiv men må nok vente litt med det.....)
- standard topper men er usikker om det blir kam bytte eller ikke.
- ny eksos (fikk den i gave fra min samboer Blunker)

 
Målet er å lære litt mer om motor samt ha det gøy i garasjen. Forhåpentvis ender jeg opp med litt sprekere motor Blunker Testen av hva jeg har klart å få til er SCC 2013.

PS: pappaperm begynner offisielt i morgen, rart med å ikke måte gå på jobb i 4 måneder....

Alex



Bilde fra i kveld

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: februar 03, 2013, 23:50:24 pm »

Jeg hadde lyst til å stille opp med stock bil i scc 2012 men fikk tipset av JEE at bil uten tak må ha roll bar for å kunne kjøre. Samboeren har også mast at det må litt bedre belter enn 2 punkts i bilen....så en tur til austmarka hos Mr Linnerud og vips  Kult:




Jeg skal lakkere rørene matt sort når det blir litt varrmere i luften. 4 punkts belter foran og bak + ny stoler foran. 

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: februar 13, 2013, 12:13:02 pm »

Hei

Fikk litt tid i garasjen i går kveld. Prøvd å fa av reimhjulet men det gikk ikke så bra. Reimhjulet ble deformert og verktøy ble litt bøyd....Her er hva jeg brukte:
http://www.unneberg-bil.no/i/i/20715/p/l

Skal prøve igjen i kveld med å varme hjulet opp først. Håper den løsner da.

En annen ting jeg lurer på er hvor hardt sitter krysspinne til stemplene. Mente det skulle enkelt dyttes ut relativt lett men har må det dunkes litt  med hammer.

Alex
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #15 på: februar 13, 2013, 14:31:12 pm »

Hei

Fikk litt tid i garasjen i går kveld. Prøvd å fa av reimhjulet men det gikk ikke så bra. Reimhjulet ble deformert og verktøy ble litt bøyd....Her er hva jeg brukte:
http://www.unneberg-bil.no/i/i/20715/p/l

Skal prøve igjen i kveld med å varme hjulet opp først. Håper den løsner da.

En annen ting jeg lurer på er hvor hardt sitter krysspinne til stemplene. Mente det skulle enkelt dyttes ut relativt lett men har må det dunkes litt  med hammer.

Alex

Det er ikke uvanlig at gummiklubba må frem for å få ut kryssbolter.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: februar 19, 2013, 19:23:27 pm »



Litt stash på vei til meg fra the dub shop!!!
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: februar 19, 2013, 19:25:25 pm »

Sitat fra: 181 link=topic=51274.msg501745#msg501745 date=
[/quote

Det er ikke uvanlig at gummiklubba må frem for å få ut kryssbolter.

Takk for tipset Lars. Nå er all kryssboltene av.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: juni 26, 2013, 22:35:48 pm »

Side 5 så kanskje tiden er inne for en liten oppdatering og noe bilder.

Siden jeg skulle kjøre med sprut, måte jeg ha tur/retur med drivstoffrør. Valgte å legge denne under biler på venstre side.
 

Her er bilde av pumpe og filter.


Megasquirt og relay board ble montert på en plate under baksete på venstre side


Jee gjenget opp throttle body for meg for ny AIT sensor


Jee sveiste uttak på tanken. Her valgte jeg å høre på Erik som advarte meg mot å bruke T-stykket som var med på kitet fra The dub shop


Toppene fikk litt kjærlighet fra Erik. Ventilstyringene fikk en gjennomgang, temp sensor ble montert på venstre topp, anlegg mot sylindrene ble plannet og ventilene ble slipt til setene.



Blokken ble sjekket, linjeborret og anlegg hvor sylindrene sitter ble plannet. Arbeidet utført av Jee. Erik også friskemeldt de org rådene som ble gjenbrukt.



Kjøpte brukt org veiv og svinghjul fra BP73 (takk!!!). De som satt i motoren var ferdig, bevegelse mellom svinghjul og veiv hadde ødelagt hullene for stiftene Trist.

Jee monterte et ekstra reimhjul utenpå reimhjulet. Mer om hvorfor litt senere Blunker




Her er bilde av VR sensor som er skjult bak reimhjulet.


Veiv, svinghjul og reimhjulene ble balansert av Jørn.



Bilde av motor før den gikk i bilen og etter monteringen.



Oppstart gikk ikke så bra. Den gikk på 2 cylindre og det viste seg at den ene coil driver var ikke loddet riktig. Fikk super god hjelp av Mario og etter 2 eposter viste jeg hva jeg måtte rette opp. Etter litt justering av Req Fuel fikk jeg motoren til å gå sånn ca. Justerte tomgang og kjørte litt rundt forsiktig mens jeg logget. Fikk justert litt mer og nå går bilen greit men det er fortsatt mye tuning som gjenstår.
Har 2 problemer
-Tunerstudio går offline mens jeg kjører/logger. Det skjer ganske tilfeldig men skjer fortere hvis jeg har VEAL på. Ganske irriterende men jeg har ikke klart til å finne ut hvorfor det skjer.
-Bilen går veldig bra og jeg er ganske fornøyd med hvor AFR ligger bortsett fra når jeg kommer av gassen. Det smeller godt i potta på rundt 2000 rpm. Hvis jeg så vidt tar på gassen stopper smellingen. Har et par logs jeg må se over når jeg har litt tid...

Her er hva jeg tuner etter for øyeblikket. Timing har jeg ikke rørt enda fra basemap jeg fikk fra Mario. Har lekt mest med VE table.


og til slutt noen bilder av bilen







 
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #19 på: juni 26, 2013, 23:25:25 pm »

Når du kjører og logger, bruker du da en skjøtekabel mellom MS og data? Er det Serialkontakt på MS'n din?
Om du bruker skjøtekabel på USB'n så blir det problemer under logging. Bruk skjøt på Serial istedet, da skal ikke problemet være der. Glad

Sa en klok nabo til meg Osteaktig
Loggført

Mvh
Reiel
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #20 på: juni 27, 2013, 07:38:15 am »

Digger bilen. Skal jeg ha meg folkevogn igjen så blir det 181. Var centimetere unna å kjøpe en militærutgave i Bærum for to år siden, helt komplett med alt tilleggsutstyr.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: juni 27, 2013, 16:21:37 pm »

Topp tips:
Hold det for all del borte fra 14.7 AFR!!!!!
AFR mellom 13.7-15.3 er farlig område det motoren blir veldig varm!

På lav belastning prøver du deg med en AFR på over 15.5 og over 30% belastning flikker du rett over på 13 i AFR.
Du kutter forbruker kraftig og motoren vil gå mye kaldere. Blunker
Loggført

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: juli 09, 2013, 22:54:51 pm »

Sommerferien er i gang men det jeg gleder meg mest til er årets SCC. 181'en og jeg skal få prøve oss på stripa. Det er avtalt at samboeren skal på hyttetur med barna så jeg drar oppover på fredagen. Blir ikke noe rekorder for min del men morro skal det være!

Jeg har nå bestilt en seriekabel skjøtledning som jeg skal koble fra MS til adapter og adapter (serial til USB) rett i PC'en. Oppsettet jeg kjører nå er USP til serial sadapter koblet i MS og USB skjøtkabel til PC. Jeg sliter med at PC/tunerstudio mister forbindelse med MS'en. Jeg håper dette vil fikse problemet. Takk for tipset Reiel.

Min plan med motoren har vært å bygge om til EFI og deretter montere en AMR 500 kompressor. EFI biten er på plass og fungerer greit. Nå må kompressoren på plass.


VW har levert fabrikkmontert aircon, jeg bestilt disse brakettene fra mexico og fikk de forrige uke. Den ene festes på dynamofoten og den andre på eksos boltene på cyl nr 4.




kompressoern blir liggende ca her:


Utfordringen er at jeg stikker til syden med familien på torsdag og er tilbake 25.07. Blir det nok tid til å få dette sammen???
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: juli 09, 2013, 23:15:53 pm »

Det jeg må få på plass er følgende:

1. større dyser. tenker rundt 250cc/min skal være greit. Er det noe som har noe brukte til salgs???  http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size
2. modifisere festet til eksos, en runde med dremel og det blir nok bra klaring rundt eksosrøret. Lage braketter mellom kompressor og de ac brakettene.
3. finne ut hvor lang belte jeg trenger og få kjøpt den
4. montere andre belter, har kun 2 punkts belter per nå. Har tenkt til å bruke noe alla dette:
http://www.ompracing.com/detail.html?productcode=DA509
skal festes på røret som går på langs i buret bak seteryggene. Noe meninger om dette blir ok for å få kjørt? Setene jeg har i bilen nå er med høy rygg.
5. bestille en bypass valve. trenger denne siden kompressoren lager boost hele tiden.
http://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=2317&cat_key=9
6. bestille slager fra kompressor til TB
7. lage innsug til kompressor. Jeg fikk med manifold til kompressor uttak men har ingen ting for inntak. Har flens og må få noen til å sveise en rør til denne så jeg kan montere en filter.
8. justere MS til det nye oppsettet.
9. kjøpe lengre pinnebolter, 4 stk. 2 stk til eksos og 2 stk til dynamofot. Som det er nå, det er ikke nok gjenger til å stramme mutterne skikkelig. Noe som vet hvor jeg kan få kjøpt dette??? 
10. kjøpe bilett til SCC.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 10, 2013, 01:02:40 am »

Stilig arbeid. Veldig glad for å se at fler og fler går over til EFi.
Mario er flink med MS. Ser at du kjøpte wiring harness av han i samme slengen.
Utførelsen er ikke til å ta feil av  Blunker

Hva kom EFi-kitet på med frakt og spons til staten inkludert?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: juli 10, 2013, 21:40:25 pm »

Hei tmbryhn

Jeg kjøpt alt utenom TB, innsug, dyser, dyserholdere, dynamofot og dynamostrap fra Mario. Resten av tingene kjøpte jeg fra Antonio Trejo fra Mexico. Kitet fra Mario var 2000 USD og tingene fra Antonio var rundt 300 USD.

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: juli 30, 2013, 11:52:50 am »

er tilbake fre ferie så det er på tide med en kort oppdatering

1. større dyser. tenker rundt 250cc/min skal være greit. Er det noe som har noe brukte til salgs???  http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size BESTILT OG PÅ VEI

2. modifisere festet til eksos, en runde med dremel og det blir nok bra klaring rundt eksosrøret. Lage braketter mellom kompressor og de ac brakettene. FIKSES I KVELD
3. finne ut hvor lang belte jeg trenger og få kjøpt den
4. montere andre belter, har kun 2 punkts belter per nå. Har tenkt til å bruke noe alla dette:
http://www.ompracing.com/detail.html?productcode=DA509 MÅ BESTILLE....
skal festes på røret som går på langs i buret bak seteryggene. Noe meninger om dette blir ok for å få kjørt? Setene jeg har i bilen nå er med høy rygg.
5. bestille en bypass valve. trenger denne siden kompressoren lager boost hele tiden. BESTILT OG PÅ VEI
http://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=2317&cat_key=9
6. bestille slager fra kompressor til TB. BESTILT OG ANKOMMET!
7. lage innsug til kompressor. Jeg fikk med manifold til kompressor uttak men har ingen ting for inntak. Har flens og må få noen til å sveise en rør til denne så jeg kan montere en filter. NOEN SOM KAN SVEISE???
8. justere MS til det nye oppsettet.
9. kjøpe lengre pinnebolter, 4 stk. 2 stk til eksos og 2 stk til dynamofot. Som det er nå, det er ikke nok gjenger til å stramme mutterne skikkelig. Noe som vet hvor jeg kan få kjøpt dette???  KJØPER DETTE I DAG
10. kjøpe bilett til SCC. KJØPT

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: august 02, 2013, 23:30:59 pm »

Spent om dette kommer til å funke....


Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: august 03, 2013, 07:38:58 am »

kult stå på!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: august 03, 2013, 21:49:12 pm »

Dessverre klarer jeg ikke å gå videre uten å få disse 3 tingene på plass.

1. Sveise en liten stuss til en flens. Flensen skal til innsug på kompressoren for å kunn montere luftfiter.



2. Sveise det sorte stanget fast til flensen. Dette for å støtte kompressoren sideveis. Stangen ligger helt inntil siden av flensen og jeg tror det er ikke mye som skal til for å få det til.



3. Frese ned braketten som holder trinsehjulet som strammer opp beltet til kompressor. Braketten må ned til 40,8mm for å få alle trinsehjulene til å ligge på linje.




Skrik ut hvis du har utstyr, nødvendige skillz og bor innen 50 km fra Oslo.
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!