april 26, 2024, 08:54:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original  (Lest 84166 ganger)
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #90 på: oktober 02, 2015, 17:38:30 pm »

Ble bare surr med forrige innlegg så prøver en gang til  Sint
Har fått gjort litt på gearkassa


* gjenge.jpg (59.37 KB. 800x532 - vist 374 ganger.)

Har fått gjenget opp hullene i kassa og montert plugger


* lakke.jpg (49.72 KB. 800x532 - vist 364 ganger.)

Huset er lakkert


* montere.jpg (53.95 KB. 800x532 - vist 330 ganger.)

Gearkassa er sjekket og montert sammen igjend


* ferdig.jpg (60.64 KB. 800x532 - vist 412 ganger.)

Da er gearkassa ferdig. Venter på superdiffen, skulle komme til uka
Så da er det bare å håpe at den hopper ut av gear når jeg skal prøve den, slik at jeg får brukt de fancy pluggene mine  Gliser Gliser

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #91 på: oktober 15, 2015, 21:14:51 pm »

Fortsetter arbeide med gearkassa


* DSC_0049.jpg (60.88 KB. 800x532 - vist 315 ganger.)


Montert på det første dekselet


* DSC_0050.jpg (54.95 KB. 800x532 - vist 333 ganger.)


Montert sammen superdiffen med planetdrev


* DSC_0052.jpg (60.11 KB. 800x532 - vist 321 ganger.)


Monterte først sammen uten kronhjulet på, shimset til jeg fikk ca. 0,20mm målt med bladsøker under sidedekselet.
Preloud ble i overkant av 5 LBS når jeg skrudde det sammen
Backlash ble justert etter "fingerspitsgefyl metoden" til nøyaktig 0,15  Gliser
Må si det var en drittjobb, da det måtte demonteres/monteres flere ganger før jeg ble fornøyd og det var noe herk å få demontert og montert, da
deksler og lager satt veldig trangt  Sint Sint
Når jeg endelig var fornøyd og skulle montere aksler m/drev, viste det seg at diffen var for trang i område over låseringene.
Hullet var 0,05 mm mindre enn drevet  Hæ
Så da var det bare å demontere diffen ennå en gang og få slipt av så jeg fikk montert drevet  Sint


* DSC_0057.jpg (67.7 KB. 800x532 - vist 374 ganger.)


Ferdig til å montere i bil  Glad Glad

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #92 på: oktober 15, 2015, 21:32:14 pm »


* DSC_0056.jpg (46.05 KB. 800x532 - vist 305 ganger.)

utløserakselen til clutchen var slitt så jeg bestilte et nytt sett med forsterket aksel, lager og fjær.
Settet var fra bugpack.
Jeg lurer på hva den fjæra som fulgte med var lagd av? jeg trykket clutch armen en gang tilbake for å kjenne om fjøra var noe hardere
enn den originale. Det var den, men når den ble bøyd, gikk den ikke tilbake, den ble bare bøyd Hæ
Så det ble å montere tilbake den originale fjøra

* DSC_0047.jpg (21.99 KB. 800x532 - vist 347 ganger.)

« Siste redigering: oktober 15, 2015, 21:35:52 pm av vw61 » Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #93 på: oktober 26, 2015, 16:33:50 pm »

Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester

* gearkassefeste.JPG (69.25 KB. 800x532 - vist 348 ganger.)


Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra.
bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61
et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt

* oil-deflektor.JPG (54.15 KB. 800x532 - vist 345 ganger.)


De nye tromlene har heller ikke hull for disse.
Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er
dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet.
Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse

Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet?

* rearsealearly.jpg (33.37 KB. 580x487 - vist 296 ganger.)


* rearseallate.jpg (29.12 KB. 580x318 - vist 264 ganger.)


Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #94 på: oktober 27, 2015, 14:22:45 pm »

Du mener at du bare borer et hull her? Burde vel funke det..


* rearsealearly.jpg (52.04 KB, 580x487 - vist 292 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #95 på: november 28, 2015, 18:06:18 pm »

Da har jeg fått snudd bilen og begynt på forstilling/bremser  Glad
Har montert forstilling m/senkere (puma)
Det var en grei jobb, det eneste som dukket opp var at gjengene til øvre støtdemperfeste ikke er likt, så jeg må kjøpe meg noen nye bolter før jeg får montert demperne


* spindler.jpg (51.11 KB. 800x532 - vist 271 ganger.)

Leddboltene i spindelene var slitt, så disse ble byttet sammen med foringene. Kingboltene fant jeg ikke noe galt med, så de beholdt jeg
Byttet også alt av styrestag og ledd


* bremsepumpe.jpg (45.71 KB. 800x532 - vist 283 ganger.)

Har montert ny bremsepumpe (2 krets) og monteringsett fra CSP, men som det pleier å være med ombygging var det ikke bare å bolte det fast.
Avstandshylsa tok i karosseriet, så jeg måtte kappe av en bit og boltene som fulgte med for å feste pumpa var akkurat litt for korte
Det originale bremserøret på høyre side foran blir også for kort og det ene røret som følger med i settet er også altfor kort, så det må brukes på venstre side foran





 

« Siste redigering: november 28, 2015, 18:11:57 pm av vw61 » Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #96 på: november 28, 2015, 18:20:19 pm »


* brems-1.jpg (30.47 KB. 800x532 - vist 327 ganger.)

Spindel ferdig montert


* brems-2.jpg (30.69 KB. 800x532 - vist 323 ganger.)

Monteringsplata til bremsepumpa montert


* brems-3.jpg (42.79 KB. 800x532 - vist 346 ganger.)

CSP bremser montert  Gliser


* brems-klaring.jpg (44.78 KB. 800x532 - vist 351 ganger.)

Det ble god klaring med de originale 5-hulls 1961 mod felgene, men jeg må bytte til hjulmuttere (ball seat R14)

Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #97 på: november 28, 2015, 21:38:30 pm »

Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester
[ Vedlegg ]

Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra.
bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61
et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt
[ Vedlegg ]

De nye tromlene har heller ikke hull for disse.
Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er
dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet.
Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse

Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet?
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]


Du kan enkelt reparere røret til "oil reflector" .... hvis du tar ett kopperrør(bremserør eller lignende) og splitter det på langs, kan du tre det inn i røret til "oil reflector" og sveise det, kopperrøret kan du trekke ut etterpå :-)  kopperrøret fester seg ikke i stålrøret når du sveiser, sikkert lettest med mig.

Lykke til.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #98 på: november 28, 2015, 22:38:43 pm »

Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester
[ Vedlegg ]

Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra.
bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61
et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt
[ Vedlegg ]

De nye tromlene har heller ikke hull for disse.
Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er
dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet.
Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse

Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet?
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]


Du kan enkelt reparere røret til "oil reflector" .... hvis du tar ett kopperrør(bremserør eller lignende) og splitter det på langs, kan du tre det inn i røret til "oil reflector" og sveise det, kopperrøret kan du trekke ut etterpå :-)  kopperrøret fester seg ikke i stålrøret når du sveiser, sikkert lettest med mig.

Lykke til.

Det skal jeg gi et forsøk  Glad
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #99 på: desember 18, 2015, 18:44:31 pm »

Har begynt å arbeide videre med motoren

* DSC_0081.jpg (47.78 KB. 800x532 - vist 331 ganger.)

Når jeg dro motoren med sylindre og stempler rundt, syntes jeg den "buttet" litt imot på et punkt og tok en ekstra sjekk.
Det viste seg at stemplene såvidt tok i blokka i nedre posisjon. Trist

Hadde liten lyst til å demontere blokka og frese opp, med div. timer rengjøringen etterpå, så jeg tok av litt på stemplene istedet.
Måtte uansett justere litt på vekta på stemplene da vekta på de varierte med drøye 3 gram  Glad


* DSC_0082.jpg (36.41 KB. 800x532 - vist 327 ganger.)

Før


* DSC_0083.jpg (35.96 KB. 800x532 - vist 329 ganger.)

Etter




Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #100 på: desember 21, 2015, 12:02:30 pm »

Har prøvemontert sylindre og topper med vippearmer

* DSC_0088.jpg (63.4 KB. 800x532 - vist 343 ganger.)


Har brukt et shims på 1mm under sylinder og 1 mm kobbershims over
Kobbershimset målte 1,1mm fra esken, men etter at toppen var dratt til med riktig moment, målte de veldig nære 1mm
Dette gir meg en komp på 9,5 og en klaring mellom stempel/topp på 1,3mm

* DSC_0089.jpg (68.79 KB. 800x532 - vist 331 ganger.)


Prøvemontert vippearmene og målt ut lengden på støtstengene
ventilene ble målt til å ha et løft på 13,20 mm, det er på grensen, da fjærene som er montert i CB toppene ble oppgitt (fra CB)
til å klare et løft på 13,40.
(Synes det er litt rart, da fjærene fortsatt kunne presses 4,35 mm ned når ventilene hadde full åpning)
Klaringen mellom stempel og ventiler ble målt til over 2,5 mm, så det bør gå greit

* DSC_0085.jpg (37.28 KB. 800x532 - vist 321 ganger.)


Støtstengene måtte kappes mye (ble kortere enn originale) noe som førte til at jeg måtte bore ca 6-7 mm ekstra ned i hullet der endene presses inn
Synes geometrien ble ok. bildet over er med ventilen halveis åpen

* DSC_0087.jpg (39.53 KB. 800x532 - vist 347 ganger.)


Er gnien, så jeg lagde meg min egen justerbar støtstang, men fjærtrykket var såpass at hele konstruksjonen min bøyde seg  Gliser Gliser


Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #101 på: desember 21, 2015, 14:29:55 pm »

Husk at maks bøyemoment er midt på stangen... Gliser
Loggført

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #102 på: desember 22, 2015, 18:06:38 pm »

Husk at maks bøyemoment er midt på stangen... Gliser
Ja, var nok ikke så lurt å lage justering der. Gliser
Får håpe det går bedre med de nye støtstengene når jeg starter opp. Bruker aluminium stenger fra CB
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #103 på: januar 02, 2016, 18:46:48 pm »

Har tatt finpussen på portinga av toppene i dag Glad
Er ferdig CNC freste fra CB, men finpussen må man gjøre selv.
Ikke så mye jobb, måtte ta endel i overgangen mellom ventilsete og topp
Bilde slik de så ut fra esken

* porting-1.jpg (52.62 KB. 800x532 - vist 394 ganger.)

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #104 på: januar 04, 2016, 09:30:38 am »

Bruker samme toppene selv, Skinne finpusset mine. Ligger noen hk der og ja :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #105 på: januar 28, 2016, 13:30:02 pm »

Nå er det endelig blitt varmere her på Østlandet, så det går an å få gjort litt (har ikke oppvarmet garasje)

Jeg har endelig fått sammen til long-blokk  Osteaktig

* longblokk.jpg (66.12 KB. 800x532 - vist 312 ganger.)


Tettet det beryktede hullet mitt med silikon som skal tåle høy varme. trykket så hardt på sprøyta mi for
å være sikker på at silikonen kom til overalt at sprøyta knakk  Gliser

* kaputt.jpg (62.16 KB. 800x532 - vist 293 ganger.)


* tetting.jpg (45.06 KB. 800x532 - vist 323 ganger.)


Og ja, jeg har husket glemmeblekket  Gliser

* glemmeblekk.jpg (47.67 KB. 800x532 - vist 328 ganger.)


 

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #106 på: januar 28, 2016, 13:36:45 pm »

Har ikke fått montert vippestellet, da jeg fant ut at det må litt shimsing til på akselen først, så shims må bestilles

Har fått målt opp endeslakken, men må vist bestille opp et shims der også, før jeg kan sette det sammen

* endeslakk.jpg (61.31 KB. 800x532 - vist 322 ganger.)


Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #107 på: februar 01, 2016, 11:10:16 am »

Sliter med vippearm/støtstenger opplegget mitt  Sint Sint Sint
Det var kun 0,7 shims å få til vippearmene mine
Svar fra Scat "The only shims made for what you have its 20200, no other shims will fit your shaft."
Men det ble ikke så værst når jeg byttet alle shimsene til nye.

Men når jeg monterer sammen støtstengene og vippearmene, så er det noe galt

* med-klaring.jpg (46.15 KB. 800x532 - vist 280 ganger.)

Støtstengene tar skikkelig i Støtstangrøra og støtstengene ligger helt på den ene siden av røra.
Her med normal ventilklaring


*  (47.49 KB. 800x532 - vist 269 ganger.)

Her ved ca halvt løft

Vippearmene ligger der de skal i forhold til ventilstammen, så jeg får ikke justert de til siden
Justeringskruene på vippearmene er også passe nedskrudd når klaring er justert (oljehullene flukter)


*  (46.59 KB. 800x532 - vist 279 ganger.)

Kan jeg ha montert røra feil vei?
Men det vil vel ikke hjelpe på at støtstanga ligger så langt til den ene siden  Hæ Hæ


Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #108 på: februar 01, 2016, 11:42:35 am »

Bytt ut støtstangrøra dine med enten originale eller CB Widemouth så tenker jeg at du er kvitt problemet ditt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #109 på: februar 01, 2016, 11:59:08 am »

Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør.
CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull!

Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper..

Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV


* 20140702_195521_Android.jpg (63.72 KB. 800x452 - vist 313 ganger.)

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #110 på: februar 01, 2016, 12:14:33 pm »

Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør.
CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull!

Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper..

Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV

[ Vedlegg ]

Jeg har Scat sine
BIG MOUTH O-RING SEALED PUSHROD TUBES
Eliminates pushrod rubbing against tube walls
Spring loaded for sealing tension + easy installation
6061-T6 sleeves are sealed together with Viton O-rings
20% Bigger in diameter than stock

Men når jeg ser på bildene fra dine, tror jeg jommen jeg har montert de feil vei. Tvilende
Skal prøve å snu de først.
Finner ikke noen delte på CB sidene som er for løft over 1.1?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #111 på: februar 01, 2016, 12:24:09 pm »

CB sine store er ikke delte.

Jeg har brukt Jaycee delte selv med godt resultat før.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #112 på: februar 01, 2016, 12:33:27 pm »

Da har jeg snudd et rør og det ble stor suksess


* ny-klaring.jpg (53.33 KB. 800x532 - vist 320 ganger.)

Har snudd det ytterste røret og det ble god klaring  Glad
Snakker om amatør, får ta meg en tur til byen i morra og levere inn fagbrevet mitt  Gliser Gliser

Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #113 på: februar 01, 2016, 13:04:50 pm »

Se der ja, straks bedre. Det er i toppen det er mest bevegelse, så der den store diameteren skal være. Glad
Hvilke støtstenger kjører du med?
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #114 på: februar 01, 2016, 13:15:40 pm »

Se der ja, straks bedre. Det er i toppen det er mest bevegelse, så der den store diameteren skal være. Glad
Hvilke støtstenger kjører du med?

Jeg bruker disse alu. stengene fra CB
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1627
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #115 på: februar 12, 2016, 17:54:45 pm »

Sitter og skal bestille meg eksosanlegg  Glad
Blir et CSP Python med varmepotter, men får ikke bestemt meg om jeg skal gå for 42 eller 45 mm Tvilende
Vil jeg miste noe bunndrag ved å gå for 45 Hæ og vil jeg miste noe toppeffekt ved å gå for 42 Hæ
Mange bekymringer når man skal leke motorbygger Rekker tunge

2275cc
Topper: CB Mini wedge port 42x37,5
Kam: Engle W-125 med 1,25 vipper
Forgassere: 2x 44 weber IDF
Komp: 9,5:1



Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #116 på: februar 12, 2016, 23:16:44 pm »

42 Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #117 på: februar 12, 2016, 23:28:52 pm »

godt valg, kan anbefales, men jeg ville nok godt for 42mm ja
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #118 på: februar 13, 2016, 18:47:37 pm »

Da er 42 mm bestilt. Satser på at det blir bra
Har overbevist meg selv med argumenter som:
Bedre dreimoment ved "normale" turtall
Lettere enn 45 mm  Gliser Gliser
Mindre, dvs. ikke så trangt/bedre plass
Nesten 1000,-kr billigere en 45 mm
Kjøpte også en innsats kon for å teste ut Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #119 på: februar 15, 2016, 09:35:08 am »

Enig med 42. Det er jo dreiemomentet du bruker når du kjører til vanlig.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!