Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1980 på: mai 14, 2012, 12:34:06 pm » |
|
Hvilken løsning har du valgt på overgangen fra gasservaier systemet ditt og den gamle vaieren? Og selvfølgelig: flinke du er! blir bra! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1981 på: mai 14, 2012, 17:21:50 pm » |
|
ingen overgang i det hele tatt... Kjøpte universalwire på unneberg; en slik med løkke i den ene enden og vinkel i den andre. Den er ca 1 meter for lang. Så brukte jeg en strømpe som jeg kjøpte fra denne flyutstyrsleverandøren som jeg monterte inn mot røret i tunnellen og helt fram til venstre TB. Easy-peasy.  Skal se om jeg får tatt et bilde i kveld
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1982 på: mai 14, 2012, 17:39:15 pm » |
|
Grunnen til at jeg spurte var nemlig at jeg leste noe på msextra at om man var interessert i tacho utgang, boost control og launchcontroll så regnet han med at man hadde kjøpt ett v3.0 board med prototype område...
Nå når jeg har tenkt enda litt på dette tenker jeg at det han mener er OM MAN SKAL KJØRE ALLT DETTE SAMTIDIG bør man velge noe annet en 3.57
Takk for svar, da blir det nok msextra.
Koblet du ditt for cop med 4 utganger eller skulle du fyre alle samtidig? Det ser litt trangt ut å få koblet de 4 utgangene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1983 på: mai 21, 2012, 21:17:58 pm » |
|
planen var 4 utganger, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har koplet det opp.
Kjøpte et interfaceboard fra jbperf.com
Skal man kjøre full sekvensiell, og dra nytte av dette fullt ut, må man ha en kam-sensor i tillegg, og da er planen å bruke en fordeler med en compufire hall-giver i
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1984 på: mai 28, 2012, 23:41:49 pm » |
|
endelig litt bevegelse her  Fikk ny lambda-sensor og kontroller i posten her om dagen, og i går fikk jeg endelig somlet meg til å montere den. Så i dag fikk jeg kjørt en time eller to og tunet inn, og nå går alt så meget bedre. Når jeg i tillegg fikk justert gasswirene så begge sider åpner samtidig, så var den jo som en drøm å kjøre sammenliknet med i fjor  Bare finne denne oljelekkasjen nå, så er det bare glede 
|
|
« Siste redigering: juni 04, 2012, 22:51:20 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1985 på: juni 04, 2012, 23:02:07 pm » |
|
jadda.... Er blitt minimalt med Ghia-tid i det siste, har bl.a kjøpt oss et gammelt torp i Sverige, noe som tar litt av fritiden... Men i går kveld tenkte jeg at jeg skulle få tunet litt mer. Jeg har kjørt en del mil den siste uken, bl.a til jobben, men jeg syntes det manglet litt på tuninga; den gikk litt for rikt i perioder, så jeg utstyrte guttungen (han på 6) med pcen i fanget, og så var det ut på tur  Etter et par litt heftige drag, sa minsten at han syntes det lukta bensin, og jeg var helt enig, så jeg fikk skrudd av strømmen, parkert i veikanten, og plassert guttungen i trygg avstand før jeg åpnet luka. Og ganske riktig, var det en stor vår flekk rundt #3-dysa  Jeg fikk hjelp av en kompis, og med brannslokkeren klar, og guttungen trygt plassert hjemme, ba jeg kompisen skru på bensinpumpa et øyeblikk, og ganske riktig så sto spruten ut fra o-ringen på #3-dysa. Jeg har montert en bensintrykkmåler som tilfeldigvis står rett ved #3, og før vi skrudde av pumpa, så jeg trykket spratt opp i 70-80 psi  Det hadde antakelig tatt knekken på o-ringen, men det jeg ikke skjønner er hvordan dette kunne skje. Jeg har en gammel god regulator fra en wasserboxer, men disse burde være veldig enkle rent teknologisk; stort sett et membran og en fjær... Og jeg skjønner ikke hvordan trykket kan bli for høyt.. Dersom noe skulle feile, burde det jo f.eks være fjøra som røk, og da burde trykket bli for lavt... Et alternativ er at slangen ut av regulatoren er i en litt krapp bøy, så det kan hende at den har fått en knekk, og blitt strupet, slik at returen er blokkert. Da kan trykket øke. Uansett, ny regulator er på vei, så får vi se hva årsaken er når jeg endelig får tid til å se på dette igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1986 på: juni 05, 2012, 00:25:40 am » |
|
70-80 psi tar ikke knekken på o-ringen så lenge den ikke er skadet , spesielt ikke i de dyse holderne du har er jo folk som kjører med slikt trykk på turbo biler under ladetrykk. ville vel testet en gang til med retur bare rett i en kanne.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1987 på: juni 06, 2012, 00:41:49 am » |
|
hmmm, o-ringene var nye nå i våres, da skal jeg åpne dyseholderne og ta en titt.
Men uansett om turbogutta kjører så høyt trykk, ønsker jeg et eller annet sted rundt 45 psi, så noe rart er det med regulatoren uansett.
Hadde man bare hatt noen flere timer i døgnet tilgjengelig...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1988 på: juni 06, 2012, 08:36:29 am » |
|
Ja dessverre er det for få timer tilgjengelig per døgn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1989 på: juni 06, 2012, 21:58:55 pm » |
|
men jeg klarte jaggu å skivse inn en snau time i kveld, og jeg fant problemet  det var noe så banalt som en liten slangestump fra trykk-manometeret og inn på regulatoren. Jeg manglet noen cm av skikkelig slange når jeg monterte dette, så jeg brukte en std fuelslange, og det ble en litt for brå bøy på den, så den sperret flødet inn i regulatoren, så pumpa sto bare å matet på trykk... Det var en o-ring som hadde hoppet ut av sporet sitt på dysa, men jeg kom på at disse dysene hadde jeg jo modda litt for et par år siden for å kople de rett på slanger, så o-ringen hadde litt for "bredt" spor. Dermed kunne den vandre litt, og hoppet av inni dyseholderen. Nye dyser er på vei, så da blir dette fint. Måtte bare teste en tur, og alt var tørt og fint, men siden den siste tuninga som jeg holdt på med når det ble lekkasje skjedde med nesten dobbelt så høyt bensintrykk, er mappinga helt "off", så den går alt for magert. Bytte dyser, og på med auto-tune, så er jeg "good to go" igjen  Fortsatt en "liten" oljelekkasje å fikse da men...
|
|
« Siste redigering: juni 06, 2012, 22:00:40 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1990 på: juni 09, 2012, 15:03:39 pm » |
|
Touranen brøt sammen i går, og da måtte jeg velge om jeg skulle fikse den eller ghian for å komme meg på jobb på mandag, og når jeg ikke fikk tak i nye fjærer til touranen på en lørdagen, var det jo bare å krabbe under ghian for å finne lekkasjen. Det så ut som det kom fra overgangen mellom blokk og sump, men for å kunne se nærmere, bestemte jeg meg for å ta av hele sumpa, så kan jeg jo se om det er der eller i selve blokka som det lekker. Så jeg tømte motoren for olje, fjernet lokk og sump, og gjorde godt rent før jeg satte på bare lokket. Så helte jeg på de foreskrevne 3.5 liter med syntetisk olje, og det så veldig lovende ut. Jeg passet på å vaske godt overalt for å være sikker på at jeg kunne se hvor det måtte lekke. Men ikke en dråpe. Så da var det frem med laptopen, og ut på landeveien. Den gikk som en bøtte møkk til å begynne med, siden MAPet tydligvis hadde lagt seg på noe som passet til 70 psi bensintrykk, men siden trykket nå ligger stabilt og pent på ca 40, tok det litt tid før den fikk tunet seg inn, men etter en stund ser alt bra ut. Går pent og godt  Når jeg kom hjem etter en time med relativ hard kjøring, var det ikke en dråpe olje under motoren, så alt tyder på det var sumpa som var problemet.... Kan det være at anleggsflata mot blokka ikke er plan??? Det må sjekkes. Så nå er det Ghia-tid igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1991 på: juni 09, 2012, 15:05:50 pm » |
|
Er så deilig!  Men har nå aldri sett fruen få bruke denna på jobb 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1992 på: juni 09, 2012, 15:13:01 pm » |
|
hehe har skrudd setet rett i gulvet, så nå rekker hun ikke frem 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #1993 på: juni 09, 2012, 15:17:09 pm » |
|
Aaaah.. Smart, får ha bilen i fred 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1994 på: juni 11, 2012, 00:38:13 am » |
|
Instant WIN 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #1995 på: juni 11, 2012, 08:56:11 am » |
|
hehe har skrudd setet rett i gulvet, så nå rekker hun ikke frem  HAHAHA! God ide!
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1996 på: juni 13, 2012, 21:15:13 pm » |
|
kan melde om at Ghian er oppgradert til daily driver igjen, og jeg får lov å parkere på brosteinen. Ikke en dråpe olje  Motoren går penere og bedre enn noensinne, og det meste er bare glede. Har merket at ved litt hardt pådrag lugger den litt oppover i registeret, men er usikker på om det er fuel eller gnist som er synderen... Har egentlig ikke ofret tenninga en tanke en gang; har bare satt "0-punktet" ift sensorens plassering mot reimhjulet, så det kan godt hende tennings-MAPet mitt er helt way off... Uansett nyter jeg de daglige kjøreturene til og fra jobb 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1997 på: juli 03, 2012, 22:05:29 pm » |
|
ikke mye som skjer her om dagen, og det er jo bra  Golfen er degradert til reservebil, og Ghian brukes som mitt eneste fremkomstmiddel. Bilen funker som et skudd, og jeg koser meg med å fikse småting og stadig forbedre den. Har bl.a byttet til noen andre dyser, og da gikk den mye penere med en gang. Kan tyde på de var av den litt mer moderne typen, med bedre forstøving. Har tunet en god del, men det går mest på små justeringer for å lære hvordan dette systemet reagerer på forskjellige ting. Morsomt leketøy  Eneste som plager meg litt med motoren nå er egentlig at jeg ikke har skikkelige stoppeskruer på spjellhusene. Jeg måtte improvisere litt i våres når jeg monterte de, så stoppe/tomgangsskruen satt feil vei, og ble en fullfartsskrue, og det trenger man jo ikke... Så nå "henger" spjella igjen i vaieren for å holde den på tomgang, og da varierer det litt fra gang til gang. Det får bli ett av vinterens prosjekt. I dag var jeg en tur under forstillinga og prøvde å kikke litt på hva som kan være årsaken til at den har så dårlig selvoppretting. Mulig mekanikeren har vært u-edru under montering, men den ene eksenter-konen i de øvre bærearmene sto feil vei, så det ene hjulet hadde nesten ikke caster-vinkel, men det andre hadde "normal"..... Så jeg snudde konen, og justerte inn camberen så jeg hadde ca 1mm hellning innover i overkant av bremsekiva. Ble MYE bedre, men jeg rakk ikke lage meg en jigg for å ta spissinga, så det er fortsatt litt å hente. En tung Ghia, med en lett frisert 1835cc blir aldri noen racerbil, og jeg begynner helt klart å merke at mye vil ha mer, så nå som selvtillitten har fått seg en boost igjen, er jeg helt klart gira på å sette fart på neste motorprosjekt igjen. Jeg har samlet det meste av det jeg trenger til min oxy, med unntak av topper, så det får jeg få på plass i løpet av høsten. Til slutt et bevis på at dette er en bruksbil:
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1998 på: juli 06, 2012, 14:36:17 pm » |
|
Takk for vores lille morgen cruise forresten! 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #1999 på: juli 08, 2012, 05:06:20 am » |
|
Hva slag spjellhus gikk du for igjen? Lazy...  Ang CoP, så monter bare en ekstra connector i MS-casen. Dropp Sekvensielt og behold pluggen i fordelerhullet  Dobbeltsjekka du tenninga med fast tidspunkt på f.eks. 10* BTDC etter at triggerhjul og sensor ble montert? Går det fortsatt an å tweake på vinkelen mellom sensor og "missing tooth" i software selvom du kjører i ren EDIS-mode? Mtp. å få riktig tenning mht. tabell. Kjører du MAP eller Alpha-N til tenningsref.? Hva slags dyser endte du opp med? Koselig med progresjon 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2000 på: juli 08, 2012, 21:11:59 pm » |
|
Jeg kjører med spjellhus fra motorsykkel  40mm innerdiameter. De kommer fra en GSXR 600 Har ikke kikket mer på CoP enda. Delene ligger her, men har ikke hatt tid. Ser ikke helt poenget med å erstatte EDIS med CoP hvis jeg ikke skal gå sekvensielt... Jepp, tenningstidspunktet er dobbeltsjekket, og du stiller enkelt "nullpunktet" på triggerhjul/sensor selv om du bruker EDIS. bare å huke på tenningslampa, og legge til/trekke fra til du leser samme tenning på lampa og PCen  MAP referanser på tenninga. de dysene jeg har nå er 19cc Bosch dyser. Har ikke part no foran meg .)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2001 på: juli 08, 2012, 21:15:29 pm » |
|
Takk for vores lille morgen cruise forresten!  Takk det samme, ble vel 300m kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2002 på: juli 08, 2012, 22:18:31 pm » |
|
Etter noen uker som daily-driver var det på tide med en kattevask:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #2003 på: juli 08, 2012, 22:29:24 pm » |
|
Sekvensielt har jo ingen poeng for oss dødelige, så da er det bare å legge ut CoP-stasjet for salg  GSXR600 ja. Har sett lit på Honda CBR1000 selv, men får se. Blir noe sånn sykkelwire-system som du kjører isåfall. Ja, samme som jeg gjør, men via en annen variabel i software, jfr. at jeg kjører egendefinert "trigger wheel" og ikke "EDIS" på tach input setting. Ang. dyser tenkte jeg på hvilke bil de kommer fra og hvor mange spredehull de har i bunn. Kjører noen gamle Volvo 740-192cc/min-dyser på 1915 nå, og kunne tenkt meg noen med bedre forstøving.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2004 på: juli 08, 2012, 22:41:32 pm » |
|
de har tre sprederhull i bunnen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2005 på: august 22, 2012, 14:32:02 pm » |
|
oi, nede på side 3 på prosjektgarasjen... det er ikke bra. Men det er jo et godt tegn, fordi det betyr relativt problemfri kjøring. Bruker bilen hver dag, og det meste funker bra. Var også på SCC på søndag (med helgepass...  ) og fikk kjenne litt på scc-følelsen, og det var helt klart en god opplevelse. Her i godt selskap:
 ghia scc 2012.jpg (72.45 KB. 648x432 - vist 497 ganger.) Eneste lille snag var at jeg har ikke kjørt så langt i passe motorvei-fart (100-110) før, og merket at oljetempen ble litt varmere enn jeg syntes var behagelig, spesielt i lange oppoverbakker (ala Lierbakken). Nåla krabbet over 230°F noen ganger, men roet seg kjapt ned når jeg slappet av over kulen. Kanskje jeg skulle kople på den eksterne kjøleren allikevel... Nå har jeg ikke noe god verken CHT (Cylinder Head Temp) eller exos temp måler montert, så kanskje jeg har litt å gå på for å få ned topp-temperaturen ved å optimalisere tuninga, men uansett er det jo en sikkerhet å ha ekstra kjøler koplet inn med termostat. Nå er det bare å satse på lang og fin høst, så sesongen strekkes maksimalt. Har begynt på vinterens arbeidsliste, og den er ganske lang allerede....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2006 på: august 22, 2012, 15:10:52 pm » |
|
Har også justert høyden foran litt ned, så nå synes jeg den har en litt bedre "stance":
 ghia job.jpg (140.11 KB. 977x423 - vist 491 ganger.) Til sammenlikning:
 ghia clean.jpg (76.27 KB. 700x325 - vist 531 ganger.) Som man kan se av det første bildet, brukes den i regnvær også.... (Tatt utenfor kontoret i dag)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2007 på: november 11, 2012, 20:43:10 pm » |
|
kjedelig prosjekttræd, men det er fortsatt gode nyheter, for ghian er stort sett i daglig bruk enda. Men det er vel sise uka nå, er jeg redd. Liker ikke at de begynner å salte... Men i ettermiddag fikk den litt stell med en vask og støvsuging inne, så nå er den ren og pen  Blir litt jobbing på motor i vinter, men der har jeg jo egen prosjekttråd
 ghiavasket.jpg (83.9 KB. 650x333 - vist 486 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #2008 på: november 13, 2012, 11:38:34 am » |
|
Kjekt å se denne gamle forum-klassikeren får godt stell - vi snakker om en av de virkelig episke prosjekttrådene på gamle 2you også Grelland! 67 sider med blod, svette, tårer, glede og inspirasjon til resten av VW-folket!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2009 på: februar 11, 2013, 20:44:38 pm » |
|
Takker, Andy  Skjer ikke så mye her om dagen, siden de få timene jeg har til rådighet brukes på ny motor. Det prosjektet ligger i egen tråd. Men litt skjer innimellom, og rett før jeg satt den inn i høst (var daily-driver frem til 15. nov), så fikk jeg montert et par nye fordekk. De jeg har kjørt på hittil var 185/55, noe jeg syntes var litt feil profil. De ble for lave. Dersom hjulet skulle ligge pent i hjulbuen, var den alt for lav under. Så nå blir det mer cal-look stil med 155 R 15 foran og 185/70 bak. Vredstein Sprint Classic. Bakdekka ligger fortsatt og venter på arbeidslyst så jeg får lagt de på de nye deep-6 felgene fra flat-4, men fordekka sitter som et skudd synes jeg:
 rubber.jpg (99.86 KB. 650x512 - vist 450 ganger.) Andre prosjekter på planen i vinter er å få inn nye seter, har kjøpt et par recaro-seter med lav rygg. Håper de blir bedre å sitte i enn den plastbøtta jeg hadde i fjor sommer. Har også planer om å få innstallert hydraulisk clutch, men det får vi se om jeg får til før våren kommer og kjørelysten evt blir for stor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|