november 10, 2024, 21:59:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 106 107 [108] 109 110 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117198 ganger)
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #3210 på: januar 22, 2019, 18:46:28 pm »

Hahahaha, nydeligt . Fint å se at ungdommen mestre.
PS, sneipen he sikkert tokla me apparatet for å sette deg i dårlig lys haha.
Ingen tvil om at poden e flink, godt jobba. Gliser Gliser Gliser
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3211 på: januar 22, 2019, 22:18:10 pm »

Hehe, ikke tvil om at han har kontroll ja Glad

Han ga meg noen tips og etter et par timer begynner det å se ut som sveis i alle fall:

* roy2.jpg (28.15 KB. 447x600 - vist 394 ganger.)

Tror han får jobben Glad

I kveld fikk yngstemann på 13 lov å låne fresen under kyndig veiledning fra eldstemann, og da satte han i gang med noe som skal bli noen detaljer til interiøret. Kommer mer info når jeg ser om det lar seg gjennomføre:

* spon.jpg (69.7 KB. 447x600 - vist 402 ganger.)

Moro å lage litt spon, da Glad

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3212 på: januar 22, 2019, 22:38:08 pm »

Skal si dere har det moro sammen i garasjen  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3213 på: januar 27, 2019, 01:30:51 am »

 Gliser

Eldstemann i gang med tørrsumptank


* 20190126_204303.jpg (41.49 KB. 451x600 - vist 402 ganger.)

« Siste redigering: januar 27, 2019, 01:37:21 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3214 på: januar 27, 2019, 01:38:07 am »

Planen er at den skal settes i innerskjemen omtrent slik:

* tank mockup.jpg (86.55 KB. 800x600 - vist 428 ganger.)

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3215 på: januar 27, 2019, 11:35:43 am »

Dette blir ettertraktede arbeidere nå den tid kommer.
Kjekt å kunne samles slik rundt skapergleden!
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3216 på: januar 27, 2019, 17:25:52 pm »

Planen er at den skal settes i innerskjemen omtrent slik

Med plassering som vist på bildet over, hvordan skal du unngå å overfylle motoren med olje?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3217 på: januar 27, 2019, 17:59:55 pm »

 :-\Den diskusjonen har vi hatt før Blunker enveisventil eller elektrisk ventil.
« Siste redigering: januar 28, 2019, 09:48:51 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3218 på: januar 28, 2019, 17:51:49 pm »

Da har junior laget en dings til veivhusventilasjon. Tanken er en 40mm slange rett opp i en åndeboks med nok areal ut i friluft


* 20190128_164607.jpg (22.01 KB, 800x600 - vist 361 ganger.)

* 20190128_164558.jpg (19.19 KB, 800x600 - vist 348 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3219 på: januar 28, 2019, 21:12:12 pm »

Mer bilder fra garasjen. Tørrsumptanken tar form og an-bung sveiset inn. Ikke så lett å sveise så tykt gods inn i 2mm plate men junior ordner biffen Blunker


* 20190128_200727.jpg (64.75 KB, 800x600 - vist 389 ganger.)

* 20190128_195536.jpg (60.3 KB, 800x600 - vist 360 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3220 på: januar 28, 2019, 22:33:29 pm »

Den diskusjonen har vi hatt før Blunker enveisventil eller elektrisk ventil.

Viktige saker kan ikke blir repetert for ofte.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #3221 på: januar 28, 2019, 22:37:31 pm »

Blir fint det der! Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3222 på: januar 29, 2019, 00:21:41 am »

Den diskusjonen har vi hatt før Blunker enveisventil eller elektrisk ventil.

Viktige saker kan ikke blir repetert for ofte.

-BB-

Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3223 på: januar 29, 2019, 08:19:32 am »

Det der bliver helt suverænt!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3224 på: januar 29, 2019, 21:47:06 pm »

Kikker litt på dette med en ventil for å hindre retur av olje, og jeg ser at Rothsport har en for Porsche, men Summit har til en tidel av prisen:

https://www.rothsport.com/Products/Engine/Oil-Inlet-Check-Valves/Oil-Inlet-Check-Valves.htm
https://www.summitracing.com/int/parts/mor-23875/overview/

2 spørsmål:

1
Hvorfor koster den ene 10 ganger så mye som den andre? Noen som har erfaring med den fra Summit?

2
Noen som forstår hvordan disse egentlig virker? På meg så ser det ut som beskrivelsen stemmer med det jeg trenger; altså en ventil som sørger for at ikke olja renner fra tanken og ned gjennom pumpa og inn i sumpa når bilen står lenge stille. MEN den slangen som kan skape problemer er jo den som suger olje ut av tanken og inn i oljekanalene i motoren, så olja skal jo strømme gjennom denne ventilen når motoren går... Er det suget fra pumpa som skaper en trykkdifferanse over ventilen som gjør at den åpner?


Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3225 på: januar 30, 2019, 08:47:52 am »

1
Hvorfor koster den ene 10 ganger så mye som den andre? Noen som har erfaring med den fra Summit?


Du sa det selv. Porsche.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3226 på: januar 30, 2019, 10:01:40 am »

Hvordan funker disse egentlig? Om det er en form for hindring ved kun gravitasjon, vil vel dette være en restriksjon når pumpen suger?


Elektrisk kuleventil da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3227 på: januar 30, 2019, 10:41:24 am »

De enkleste check ventilene er kuleventil med en fjær, men det fungerer også med en kuleventil som ikke er fjærbelastet dersom den står vertikalt. I prosessystemer vil checkventilene som regel stå på trykksiden av pumpa.

* checkValve.jpg (25.8 KB. 619x351 - vist 342 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3228 på: januar 30, 2019, 15:46:37 pm »

har sett på flere varianter av check-ventil, men på meg virker det som de alle sammen virker omtrent på samme måte, og da får jeg det ikke helt til å stemme.

Planen er jo at den ene pumpa suger olje ut av sumpa og opp i tanken. Der ser jeg for meg at slangen går inn i toppen av tanken og renner den over den plata jeg har laget med hull i for å fjerne luftbobler. Det er da kun den olja som befinner seg i selve slangen som potensielt kan renne tilbake i sumpa, og det er jo forsvinnende lite i forhold til de 3.5 literne som befinner seg der i et våtsump-oppsett

Den andre pumpa skal da suge olje ut av tanken og inn i oljekanlene i motoren, og den slangen bør jo fortrinnsvis suge ut fra bunnen av tanken, og det er denne slangen som jeg må ha en ventil på. Men, og her kommer problemet, olja må jo gå fra tanken og inn i pumpa når motoren går, så jeg kan ikke bruke enveisventil... Da vil det jo aldri komme olje ut av tanken.

Tenker jeg feil, eller må jeg rett og slett fnne en elektrisk kuleventil som jeg kopler på tenninga?
« Siste redigering: februar 01, 2019, 09:02:42 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3229 på: januar 30, 2019, 16:10:21 pm »

Kanskje bare prøve med en sånn med en gang?
https://www.ebay.com/itm/3-4-DC-12V-Normally-Closed-Type-Aluminum-Alloy-Electric-Solenoid-Valve/223163126197?hash=item33f58f11b5:g:DdYAAOSw1NRbqyu5:rk:5:pf:0
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3230 på: januar 30, 2019, 16:11:44 pm »

Dersom pumpa som suger oljen ut av tanken står litt over oljenivå så vil det ikke renne inn i blokka via pumpa når motoren ikke går. spørsmålet er om pumpa klarer å løfte olja når du starter motoren. Burde ikke være noe problem vil jeg tro.

* DrySump.jpg (42.75 KB. 638x479 - vist 317 ganger.)

Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3231 på: januar 30, 2019, 18:10:57 pm »

Det er det som er problemet... Pumpa stå ganske lavt (på høyde med kammen; altså under veiva) og tanken blir en del høyere, så det kommer til å renne den veien. Tanken rommer maks 13 liter, men ser for meg å fylle med ca 8 liter, og det er mer enn dobbelt så mye som vanlig våtsump-opplegg, så det blir potensielt olje til lang oppå veiva, som også kan renne ut i støtstangrøra, og det er ikke så bra.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3232 på: januar 30, 2019, 21:19:07 pm »



Tenker jeg feil, eller må jeg rett og slett fnne en elektrisk kuleventil som jeg kopler på tenninga?
Enveisventil vil stenge fullstendig.
Men renner virkelig olja gjennom oljepumpa av seg selv.
Det er da mange som har oljetanken i bagasjerommet i Bobla og få av dem jeg har snakket med har nevnt noe om enveisventil.
Men har selv null erfaring rundt dette.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3233 på: januar 31, 2019, 09:49:39 am »

Du kan jo høre med onkel Olav hvad han har gjort i 02'n?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3234 på: januar 31, 2019, 14:34:38 pm »

Har han tørrsump? Ja da skal jeg ta en prat med ham Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3235 på: februar 03, 2019, 15:00:34 pm »

Garasjen er okkupert av en gjeng 19-åringer som lakkerer en bmw-skjerm, så litt lite fremdrift her.


* bmw skjerm.jpg (38.37 KB, 450x600 - vist 325 ganger.)
« Siste redigering: februar 03, 2019, 20:00:10 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3236 på: februar 03, 2019, 15:02:50 pm »

I stedet for å sitte og se på maling tørke benytter junior ventetiden til å sveise litt


* 20190203_135650.jpg (55.71 KB, 800x600 - vist 372 ganger.)

* 20190203_135657.jpg (65.61 KB, 800x600 - vist 351 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3237 på: februar 03, 2019, 17:46:02 pm »

Ser bra ut. Alltid spennende å sjekke etterpå om den er tett.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3238 på: februar 03, 2019, 20:00:57 pm »

ja det er jo spennende, men skal jo ikke være noe trykk, så det bør være mulig å få det tett Glad
« Siste redigering: februar 04, 2019, 21:50:00 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3239 på: februar 08, 2019, 11:21:40 am »

De få timene man har til overs går med til snømåking. På solkysten.....


*  (33.79 KB. 447x600 - vist 394 ganger.)

Loggført
Sider: 1 ... 106 107 [108] 109 110 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!