Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #180 på: mai 11, 2011, 00:13:13 am » |
|
Ho hei, disse var av en litt eldre garde.  Men du kan følge samme fremgangsmåte som forklart, "luftehullet" ser du på toppen av gasseren, men bare skru den i filler. skrur til den går bra 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #181 på: mai 11, 2011, 21:14:23 pm » |
|
Brann i venstre gasser! Crap:-(
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #182 på: mai 11, 2011, 22:16:15 pm » |
|
Brann i venstre gasser! Crap:-(
Du skulle skru den i filler, ikke brenne den i filler.  Fortell hva du har gjort og hvordan det skjedde også tar vi det derfra. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #183 på: mai 11, 2011, 22:20:26 pm » |
|
Var hos Jens kristian (speed-demon) skulle kjøre en tur. Gikk dårlig, på 2 eller 3 Sylindere og vips stor stikkflamme opp av gasseren! Vet ikke hvorfor, men vi tror for høyt bensintrykk. Godt jeg hadde brannslokker, ingen lakkskade...
Ut med motor, plukke og vaske og justere i benk!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #184 på: mai 11, 2011, 22:23:06 pm » |
|
Hvordan kan du få stikkflammer opp av gasseren ved å ha for høyt bensintrykk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #185 på: mai 11, 2011, 22:43:44 pm » |
|
fy f... føler med deg. heldigvis kunne skadene blitt langt værre enn de ble da brannen heldigvis ikke varte mer enn noen få sekunder. så lakk og motor er relativt uskadd.
jeg tror på kombinasjon av feil tenning og for høyt bensintrykk. bensintrykket drukner motoren/sylinderne i bensin og tenningen tenner for tidlig. så tenner det og poff....
stå på mann. du er der snart nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #186 på: mai 11, 2011, 23:03:04 pm » |
|
For høyt bensintrykk + for stor tomgangs dyse + feit justert blandeskrue. Ikke overraskende den ikke ville gå på tomgang. Men dette fikser det fint!  Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #187 på: mai 11, 2011, 23:15:23 pm » |
|
Har vært ute for forgasserbrann pga brent innsugsventil. Samme kan skje hvis ventilen ligger på. Blir tilbakeslag. Men her er nok det på stell, er mer vanlig på slitne motorer..
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #188 på: mai 11, 2011, 23:26:05 pm » |
|
Jeg aner faktisk ikke hva som har skjedd! Lurer litt på å rive den fra hverandre og inspisere!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #189 på: mai 12, 2011, 07:36:36 am » |
|
Erlend, føler sinnsykt med deg nå... håper du finner det ut og får det til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #190 på: mai 12, 2011, 08:42:37 am » |
|
Nå tar du å trekker pusten dypt noen ganger før du beslutter å gjøre hva flertallet her inne på forumet sier du skal gjøre i avstemningen du har laget.
Tilbakeslag kan skje og behøver ikke å bety at noe er galt. Er det andre ting som tilsier at du trenger å rive motoren eller å ta den ut av bilen? Ser du noe oljen du ikke liker? Er det bensin i oljen? Ulyder?
Jeg blir overrasket hvis motoren din trenger noe annet en skikkelig justering og synk av gassere. Skrur du på gata? Vi har en gjesteplass i garasjen som du kan få låne fra lørdag morgen til søndags ettermiddag/kveld. Skru må du gjøre selv men jeg er der og kan bidra med en hjelpende hånd og utlån av div. verktøy. Da får du tid til å begynne med blanke ark og unngå stressmekk.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #191 på: mai 12, 2011, 09:02:01 am » |
|
Jeg ville tatt imot tilbudet fra kalle. Det er bedre å prøve å finne feilen NÅ og så evt demontere motoren etterpå enn å skru fra hverandre en motor som sannsynligvis er i orden inni. Jeg ville gjort følgende: -tau bilen ned til kalle -ta motorvask -rens venstre gasser som det brant i og bytt den kabelen som smelta -sjekk bensintrykk -dobbeltsjekk tenning med noen som har gjort det før. ta med en annen fordeler du VET virker
Jeg tror dette er en "bagatell" som det er relativt raskt å fikse opp i, dvs noe tenningsrelatert eller bensinrelatert.
JK
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #192 på: mai 12, 2011, 11:25:21 am » |
|
Hehe.. Var litt i villråde igår! Takk for tilbudet BB, men bilen står i Bærum, og har ikke mulighet til å få flyttet den! Er midt i eksamenstid, så ting blir tatt litt etterhvert!
Planen:
Tappe olje, sjekke for biter etc Fjerne kjøleblikk etc. og vaske dette. Fjerne og rense gassere
Har litt lyst til å få motoren bremset/justert før jeg bruker den i bil, men vi får se hvor lang tid det tar før Dahlbergen er ferdig med rommet sitt!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #193 på: mai 12, 2011, 11:52:20 am » |
|
U-tett innsugsventil er en glimrende måte å få gasserbrann. Jeg kan ikke se noen grunn til å rive motoren. Kjør en leakdown test og ta det derifra.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #194 på: mai 12, 2011, 16:01:20 pm » |
|
Da er alt tatt av til longblokk. Motor er fortsatt i bil, og der blir den inntil videre!
Ser ut som om det er 3'ern som har brent litt. Det var der det var mest sot!
I helgen blir det komp. test, for å få se hva jeg skal gjøre i fremover. Hva bør kompresjonen være på? Uten plugger, innsug etc.
Må vel justere/sjekke vippearmer etc før komp.testen
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #195 på: mai 12, 2011, 16:05:20 pm » |
|
Godt du gir gass! Sesongen er jo her rundt hjørnet. Ikke undervurder det å lytte til erfarne folk. Sjekke bensintrykket ditt, slika at du VET hva du har.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #196 på: mai 12, 2011, 16:26:06 pm » |
|
Tror det blir elektrisk pumpe og regulator!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #197 på: mai 12, 2011, 20:33:52 pm » |
|
U-tett innsugsventil er en glimrende måte å få gasserbrann.
Endelig en som er enig med meg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #198 på: mai 12, 2011, 20:56:43 pm » |
|
Innaugsventilene er slipt opp, topper fullstendig overhalt! Har mer tro på feil innstilt ventiler. Var mest sot i 3'ern, og der var jo ventilen litt løs etter kaminnkjøring. Blir litt obduksjon fremover! Legger ut litt bilder etc imorgen!
Noen som vet hva overhaling av gassere koster? Av noen som kan dette ut og inn :-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #199 på: mai 12, 2011, 20:57:35 pm » |
|
Tror det blir elektrisk pumpe og regulator!
Så det er med en orginal pumpe man tror du har for høyt bensintrykk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #200 på: mai 12, 2011, 21:03:44 pm » |
|
Er org. helt ny pumpe. Har hørt litt rundt og de kan visst gi høyt trykk.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #201 på: mai 12, 2011, 21:13:21 pm » |
|
Såfremt det ikke er en god gammel tysk en. Så ja. Det er uansett en ok sak å sjekke for å utelukke.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #202 på: mai 12, 2011, 21:16:03 pm » |
|
Er org. helt ny pumpe. Har hørt litt rundt og de kan visst gi høyt trykk.
Org pumper gir trykk mellom 2-9 psi, eks min leverer 5.5 psi. 3 psi er ønsket, ingenting gale med å bruke org pumpe, men ha alltid en skikkelig regulator og selvfølgelig manometer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #203 på: mai 12, 2011, 22:05:37 pm » |
|
Innaugsventilene er slipt opp, topper fullstendig overhalt! Ventiler slipt i maskin og seter frest, eller ei runde med slipepasta?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #204 på: mai 12, 2011, 22:50:39 pm » |
|
Toppene bør være bra. Da de har fått en runde Mira'n og nye ventiler. Vakumert og testet. Men ting kan såklart skje uansett. Les litt til eksamen nå  . Og ta en komptest når du får roen over deg. Er alt i orden, slenger du bilen på henger. Og tar den med oppover... Så skal vi nok få fart på den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #205 på: mai 13, 2011, 10:24:31 am » |
|
Tror Erik har rett  Bli komp.test i ettermiddag, og har bestilt rebuildkit til gassere etc. Dette ordner seg!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #206 på: mai 13, 2011, 18:25:40 pm » |
|
Tror Erik har rett  Bli komp.test i ettermiddag, og har bestilt rebuildkit til gassere etc. Dette ordner seg! En sylinderlekkasjetest er bedre enn komptest. Finns en fattigmannsvariant, som er grei hvis komptesten ikke er som den skal, det er å bare kjøre trykkluft inn i sylinderen når stempel er på topp og ventilene er stengt. Da kan du høre om det lekker luft ut i eksos, innsug og/eller ned i blokka (suser fra oljepåfyllinga), og feil funnet.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #207 på: mai 13, 2011, 21:25:37 pm » |
|
Komp.test: 1: 175PSI 2: 175PSi 3: 180PSI 4: 180PSI Tror ingen kan si noe på ventilfresingen til Erik  trykkregulator og manometer er kjøpt og snart på vei over dammen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #208 på: mai 13, 2011, 22:25:07 pm » |
|
Godt å høre.. Var dette uten å ha justert noe på ventilene? Eller justerte du mellom brann og komptest?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #209 på: mai 13, 2011, 22:38:25 pm » |
|
Ikke justert noen ting!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|